Fakta, teori & skepsisAlternativ behandling

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Når du endrer betingelsene hele tiden, så blir det ikke så lett. ;)

Det er ikke slik at placeboeffekten slår til for fullt hver gang. Den kan virke individuelt forskjellig, og situasjonsbetinget forskjellig. Kanskje var det informasjonen om at du først ble verre som gjorde utslaget, kanskje var det andre faktorer som spilte inn.

Tidligere nevnte jeg eksempler, og jeg kan ikke ramse opp alle mulige faktorer som kan spille inn her. Sannsynligvis er det bare en eller noen få faktorer som gjorde utslaget, og det skal mye flaks til for at jeg skal treffe på akkurat disse.

Du har tydeligvis bestemt deg for at disse pillene gjorde utslaget, og hukommelsen din er nok også påvirket av denne bestemmelsen, så om jeg skulle treffe, så er det likevel ikke sikkert du vil erkjenne at dette kunne påvirket utfallet.
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

Jeg endrer ikke, jeg utdyper. Men glem det, homeopati skrives visst homøpati. Jeg fant en artikkel:
I dag vet vi at det er usannsynlig at en utblanding som er større enn C12 inneholder ett eneste atom av det opprinnelige stoffet.
(...)
Prinsippene i homøopatien har ikke forandret seg siden den gang. De fleste blandingene som brukes av homøopater i dag er tynnere enn C12 eller D24. Utblandingen foregår på samme måte, og ifølge det vi vet om kjemi og fysikk, er det ikke mulig at vannet kan ha noen effekt.
Jeg tror det er mer sannsynlig at jeg fikk en C12-blanding enn at placeboeffekten plutselig skulle kicke inn etter flere måneder med behandling uten effekt. Case closed.

http://www.forskning.no/Artikler/2003/o ... 6657165.05
Antall ord: 134

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

Hehe, tror ikke på på noen vidunderkur, selv om det virkelig kunne trenges.

Jeg har ett eksempl på "vidunderkur" og placeboeffect som gikk galt..

Jeg fikk lett urinveisinfeksjon for noen år siden og ble da anbefalt tranbærtabeletter. Og det sluttet jo etter noen dager så da trodde jeg det funket. Så gikk det noen uker så kom det tilbake, siden tranbærtabeletter hadde funket sist gang så tok jeg det da å. Og slik holdt det på nesten 1,5 år, veldig frem og tilbake, det kunne være måneder mellom hver gang. Men en dag på jobb fikk jeg noe inni H vondt på sidene bak magen og følte meg helt J. Og ble rådet til å dra på legevakten etter at mitt skift var slutt. Noe jeg ikke kunne fordi jeg svimet av da jeg kom inn døren hjemme.. For å korte ned historien ble jeg iallefall lagt inn fordi jeg hadde fått nyre og bekken infeksjon. Antibiotika intravenøst tre ganger om dagen i nesten en uke + antibiotika i tabelett form etter det igjen + ettervirkninger som følge av dette som jeg aldri får bort, pga en liten bagatell jeg kunne unngått med å gått til legen. Tranbærtabelettene gjorde at jeg trodde jeg ble frisk fordi de hjalp på to-tre dager. (Som forsåvidt er en vanelig intervall å ha symtomer uten medisinering)

Så er det en annen ting jeg vil nevne også, hehe, jeg reiser endel i Beijing og aldri har jeg så fin hud som jeg har der, og de fleste vet jo hvordan forurensningen er der nede....Virker midt i mot forventet :mozilla_tongue:
Sist redigert av suss24 på 10 Jan 2008 18:26, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 274

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

[quote="problem"]Jeg endrer ikke, jeg utdyper. Men glem det, homeopati skrives visst homøpati. Jeg fant en artikkel:
[quote]I dag vet vi at det er usannsynlig at en utblanding som er større enn C12 inneholder ett eneste atom av det opprinnelige stoffet.
(...)
Prinsippene i homøopatien har ikke forandret seg siden den gang. De fleste blandingene som brukes av homøopater i dag er tynnere enn C12 eller D24. Utblandingen foregår på samme måte, og ifølge det vi vet om kjemi og fysikk, er det ikke mulig at vannet kan ha noen effekt.[/quote]

Jeg tror det er mer sannsynlig at jeg fikk en C12-blanding enn at placeboeffekten plutselig skulle kicke inn etter flere måneder med behandling uten effekt. Case closed.

[url]http://www.forskning.no/Artikler/2003/o ... 6657165.05[/url][/quote]

Hvis du ikke vil ha andres mening når den ikke er lik din egen, hvorfor skriver du om det på ett DISKUSJONS forum da? hehe :mozilla_wink:
Antall ord: 169

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av problem »

Jeg kan ikke noe for at ingen hadde et mer overbevisende poeng enn meg på akkurat denne tråden.

Tranebærtabletter har forresten en dokumentert effekt, men hjelper bare i tidlig stadie av infeksjon. Det er derfor ikke snakk om placebo. De hindrer spredningen av bakterier, men de dreper dem ikke. Derfor fungerer antibiotika best.
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

Så rart....leste akkurat at det ikke har noen dokumentert effekt, annet enn at det balanserer når man ikke er syk :mozilla_tongue:
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av problem »

I så fall synes jeg det er betenkelig at de selger det på apoteket.
http://www.apotek1.no/helsesenter/alter ... /tranebaer
Der står det at tranebær sammen med C-vitamin hindrer bakterier i å feste seg til urinrørveggen.
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

Ja ikke sant....balanserer :mozilla_wink:
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Jeg hadde stadig tilbakevendende blærekatarr fra jeg var 17 til nesten 20 og fikk den ene penicillinkuren etter den andre. Dritten kom tilbake bare etpar uker etter avsluttet kur, hver eneste gang. I ettertid ser jeg jo at det var legene som ikke gjorde jobben sin, ikke penicillinen. Jeg fikk aldri beskjed om å levere ny urinprøve, noe som antakelig gjorde at bakteriene bare ble svimeslått og slo til på nytt...

Til slutt bestemte jeg meg for å prøve andre metoder, og jeg ble faktisk kvitt den kroniske blærekatarren ved å ta naturlegemiddelet Uvacin (består av løvetann og melbærblad. Løvetannen er lett vanndrivende og melbærbladet er bakteriehemmende). Jeg hadde antydning til begynnende blærekatarr to ganger, men ble kvitt basiluskene begge gangene uten at det utviklet seg videre. Etter det har det gått strålende (mojo ordspill...)! Jeg har, bank i bordet, ikke hatt antydning til piggtrådtissing på ti år nå! :)

Yup, det var en liten solskinnshistorie om min opplevelse med alternative behandlingsmetoder.
Antall ord: 172
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Professor

Innlegg av Professor »

Svartepus skrev:Jeg hadde stadig tilbakevendende blærekatarr fra jeg var 17 til nesten 20 og fikk den ene penicillinkuren etter den andre. Dritten kom tilbake bare etpar uker etter avsluttet kur, hver eneste gang. I ettertid ser jeg jo at det var legene som ikke gjorde jobben sin, ikke penicillinen. Jeg fikk aldri beskjed om å levere ny urinprøve, noe som antakelig gjorde at bakteriene bare ble svimeslått og slo til på nytt...

Til slutt bestemte jeg meg for å prøve andre metoder, og jeg ble faktisk kvitt den kroniske blærekatarren ved å ta naturlegemiddelet Uvacin (består av løvetann og melbærblad. Løvetannen er lett vanndrivende og melbærbladet er bakteriehemmende). Jeg hadde antydning til begynnende blærekatarr to ganger, men ble kvitt basiluskene begge gangene uten at det utviklet seg videre. Etter det har det gått strålende (mojo ordspill...)! Jeg har, bank i bordet, ikke hatt antydning til piggtrådtissing på ti år nå! :)

Yup, det var en liten solskinnshistorie om min opplevelse med alternative behandlingsmetoder.
dvs at du er 27-30 år gammel nå da.

btw, piggtrådtissing hørtes vondt ut.........
Antall ord: 191

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Svartepus »

Professor skrev:dvs at du er 27-30 år gammel nå da.
Jah, stemmer...
Professor skrev:btw, piggtrådtissing hørtes vondt ut.........
Ja, det kan jeg love! Rett og slett jævlig vondt.
Antall ord: 34
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Professor

Innlegg av Professor »

hehe ble litt svimmel da jeg fikk bildet av " piggtrådtissing " i hodet :P så fuckings brutalt.

hvordan kan man unngå å få sånn blære greie som gir piggtrådtissing? noen som vet?
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Svartepus »

Professor skrev:hehe ble litt svimmel da jeg fikk bildet av " piggtrådtissing " i hodet :P så fuckings brutalt.

hvordan kan man unngå å få sånn blære greie som gir piggtrådtissing? noen som vet?
Du får det mest sannsynlig aldri, siden du er mann og har et langt urinrør der ingen basiller gidder å pese seg innover. De dauer lenge før de klarer å lage piggtråd.

Hos damer derimot er det å ikke holde seg for lenge, ikke sitte på kalde underlag, ikke fryse på beina, drikke mye (og gjerne litt sure drikkevarer), tørke seg forfra og bak, og tisse etter samleie. Evt bli mann og få seg utovertiss med lengre urinrør.

Dr. Svartepus til tjeneste :)
Antall ord: 120

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
minime
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Des 2007 11:29
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Fredrikstad

Innlegg av minime »

Hallo folks!

Jeg vil bare komme med et lite innspill her. Selv driver jeg som selvstendig næringsdrivende som healer, aroma massør og omsorgsarbeider. Jeg healer dyr og mennesker, samme med massasjen.
Det som absolutt er best, er dyr. Jeg hadde en terrier som var blitt lam som følge av slag. Han fikk healing og en time etter behandlingen reiste han seg opp og har nå blitt bedre og bedre. Matmor kaller han lykkeligere.
Påenget er at dyr ikke gjør seg til, som så mange mennesker kan.Det er flott å se reaksjonen deres. At alternativ behandling funker, det gjør det.

Men ingen sykdommer, plager forsvinner uten at en finner årsaken. Mye alternativ og skole medisin fjerner symptomer, men ikke årsak. Til det kreves hardt arbeid og samarbeid med lege, terapaut.
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

problem skrev:Jeg endrer ikke, jeg utdyper. Men glem det, homeopati skrives visst homøpati. Jeg fant en artikkel:
I dag vet vi at det er usannsynlig at en utblanding som er større enn C12 inneholder ett eneste atom av det opprinnelige stoffet.
(...)
Prinsippene i homøopatien har ikke forandret seg siden den gang. De fleste blandingene som brukes av homøopater i dag er tynnere enn C12 eller D24. Utblandingen foregår på samme måte, og ifølge det vi vet om kjemi og fysikk, er det ikke mulig at vannet kan ha noen effekt.

http://www.forskning.no/Artikler/2003/o ... 6657165.05
Hehe. Var dette det mest overbevisende poenget i tråden? :D

Ett atom av stoffet holder ikke. Du må ha et helt molekyl for å kunne få noen virkning av stoffet.

Ved C1, er stoffet tynnet ut hundre ganger, dvs. at blandingen er 1%. Ved C2 er det tynnet ut enda hundre ganger, da har du 0,01% blanding.

Ved C3 har du 0,0001%, noe som tilsvarer omtrent to molekyler pr dråpe. Alt mer fortynnet enn det inneholder sannsynligvis ikke noen molekyler av virkestoffet. Likevel er påstanden at det er sterkere medisiner jo mer de er fortynnet.

Men vi skjønner jo at du ikke vil høre på oss, så du får bare fortsette å tro at hokuspokusvann virker.

På apoteket selger de mye som ikke virker. http://www.svaneapoteket.hm.no/index.asp?menuItem=4
Antall ord: 273

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links