Fakta, teori & skepsisBevis?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Shania skrev:Man kan diskutere tro, ut fra logikk og vitenskap. Det vil som du Kimbara vil ha fram, bli et angrep på troen. Det kan tas personlig og blir oftest gjort det. Og mye tro bør settes litt på prøve, selv om de fleste som tror vi angripe tilbake.
Det jeg ville fram til, er at det finnes noe som ikke er tro, og som kan angripes på samme måte. Det vi har mest av,er tankemessige overbevissninger. Noe som tas mer som en selvfølge, "sånn er det bare" Når det da gjelder vitenskapen, som blir mesteparten basert på slike overbevisninger i hodet.
Bare ta ideen om å bevise det paranormale. Instrumentene og forståelsen av subtile energier er ennå for liten. Selv om Kvantefysikken har kommet lenger i en utvidet forståelse.
Viten skapen har handlet om observasjoner. Og først nå begynner mange å se at det finnes ikke noe somheter objektive observasjoner. Den som observerer påvirker det obseverte. Derfor, disse absolutte sannhetene, eller beviselige virkligheten, eksisterer ikke lenger i den formen som endel av vitenskapen baserer sine "sannheter" på.

DERFOR BLIR DET TIL SLUTT TRO.

Den viten, gnosis eller personlig å vite, er uavhengig av tro enten religiøs eller såkalt vitenskapelig. Også uavhengig av kvelureringer og argumenter.
Jeg tror, i respekt for deg, at det ikke er noe vits i å sende deg til noen synsk. Der er alt for personlig og du må ville det selv.
Jeg tror heller ikke at du vil være i standtil å overbevise noen om at det de innerst inne vet og har opplevd er noe tull, og at de er dumme.
Så vær så snill, i respekt for ulikhetene, ikke kom å si at vi er det. Det handler litt om respekt.
Jeg synes vitenskap er veldig spennende. Avbildet for denne gruppen er Einstein, en som virkelig lage litt vei i vellinga, men som også satte seg temmelig fast i sin egen tro og prestige mot slutten.
Hadde vært morsomt og bringe vitenskapen litt up to date, her. Det var derfor jeg nevnte filmen "What the "BLEEP" do we know."
Litt av poenget. Det eneste vi vet, er det vi innerst inne bare vet, av er erfaring eller ren upåvirket viten. For alt det andre, beviser og motbeviser, logisk eller målbare. Hva av det er det vi egentlig vet så sikkert.
Jeg er forholdsvis enig i noe av det du skriver, men du tar litt feil i din fremstilling av vitenskap. Det blir feil å kalle vitenskap tro, da den bygger på observasjoner og tester av faktiske objekter og elementer. Javel, så kan forklaringen på et objekt være preget av subjektivitet, men det betyr ikke at subjektet kun TROR at objektet eksisterer. Objektet er der, og subjektet forsøker bare å beskrive det. Dessuten blir hvert felt forsket på av så mange mennesker, at subjektiviteten etterhvert ikke kan brukes som noe argument.

Overtro og religion derimot, baserer seg ikke på beskrivelser av noe som ER der, det baserer seg på beskrivelser av antakelser om noe man TROR er der, eller "føler på seg" at er der. Ofte er man veldig bastant i sin tro, og godtar ingen annen forklaring enn den man har fått for seg er den rette (og i religion er man antakelig så bastant fordi denne forklaringen til syvende og sist inneholder løfter noe som gavner en personlig, så som Himmelen). Slik er ikke vitenskapen. Den utvikler seg hele tiden, og er åpen for alle forklaringer, bare det har vitenskapelig hold, bare det kan etterprøves skikkelig.

Du kan gjerne kalle vitenskapen for tro for min del, for jeg skjønner hva du mener, men det er samtidig viktig å skille mellom reelle hypoteser og teorier basert på elementer vi KAN observere, og nærmest blind tro og påstander om noe som IKKE kan observeres.
Det er også viktig å ta i betraktning at veldig mye av denne troen kommer fra helt vanlige mennesker som kanskje ikke har de samme forutsetningene til å til fulle forstå de fenomener som kan oppstå både i den fysiske verden og den psykiske verden.

Jeg respekterer mennesker som undersøker fenomener og opplevelser godt, men jeg respekterer ikke de som har en forutinntatt holdning til det paranormale når de skal "undersøke". Det er klart vitenskapens verden har hatt sine sorte får også her, men de blir uglesett ganske fort av sine kolleger.
Antall ord: 744
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Shania skrev:Hadde vært morsomt og bringe vitenskapen litt up to date, her. Det var derfor jeg nevnte filmen "What the "BLEEP" do we know."
Den filmen er jo bare bare tull og tøys fra ende til annen. Det blir brukt utdatert kunnskap, og filmskaperne har bevisst klippet og limt for å fremme et syn som ikke henger på grep med noe. De fleste som uttaler seg på den filmen er fruktkaker uten noen relevant kunnskap til området. David Albert har i ettertid vist sterk misnøye for å ha blitt misbrukt på den måten. Han er en av dem med mest relevant erfaring. Oppsummert: Vitenskapen i denne filmen er ikke up to date i det hele tatt.
Og det er en tankefeil å tro at fordi jeg ikke vet svaret, så må ditt være riktig.
Antall ord: 138

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

ludoburgero skrev:
Sol@ngelica skrev:Gamle volvoer er dødsfeller......
Dødsfelle = plassert der med vilje for at noen skal dø?
For en bil, ikke rart man døde i så ung alder i gamle dager...
Ja, alle kjørte jo volvo før, glemte at det var den eneste bilen :mozilla_tongue:
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
pus
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Okt 2007 21:48
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av pus »

OK..jeg syns volvo er ræva bil å kjøre, men dødsfelle?????? ville heller kræsja med volvo enn Lada gitt.....Ingenting å ta imot med veit du..... :mozilla_wink:
Antall ord: 30
Rock on

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

BA. skrev:
Shania skrev:-------8<---------
Selv om Kvantefysikken har kommet lenger i en utvidet forståelse.
Viten skapen har handlet om observasjoner. Og først nå begynner mange å se at det finnes ikke noe somheter objektive observasjoner. Den som observerer påvirker det obseverte. Derfor, disse absolutte sannhetene, eller beviselige virkligheten, eksisterer ikke lenger i den formen som endel av vitenskapen baserer sine "sannheter" på. -----------8<---------
Jeg kan ikke så mye om kvantefysikk, så eg skjønner ikke hvordan kvantefysikken sier det du sier her. Vil du gi meg en innføring, slik at jeg også kan forstå det?

Hvordan mener du observatøren påvirker utfallet i f.eks. en registrering av gjennomsnittsemperatur på Mars?

Poenget ditt er jeg derimot helt uenig i. Det eneste vi vet, er det som vi vet ikke stemmer. Eliminasjonsmetoden funker, og hittil har alt visoss at logiske resonnementer er også ekte kunnskap.
Hei, Shania, har du glemt meg? Kan du gi meg en liten innføring i kvantefysikken og hvordan den påvirker våre observasjoner?
Antall ord: 173

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Kimbara skrev:Og Dr.Doktor har rett. Skepsisisme er ingen tro. Å være skeptisk går ut på å stille kritiske spørsmål, og i mitt tilfelle er disse spørsmålene rettet mot paranormale fenomener, overtro og religion. Troende stiller gjerne ikke spørsmål, de "vet" ut ifra sin egen overbevisning. Skeptikeren stiller spørsmål innen fornuftens og realismens grenser, og er hele tiden åpen for nye svar...så lenge de er rasjonelle og ikke bare utsagn basert på tro.

Jeg velger å ikke tro, da jeg syns det er langt mer tilfredsstillende å faktisk sitte på nok kunnskap om mine omgivelser til å kunne dra slutninger basert på faktisk viten.
Å velge å ikke tro er også tro. Det er helt umulig å ikke tro på noe.Du tror på vitenskapen.
Antall ord: 129
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Eaglespirit skrev:Å velge å ikke tro er også tro. Det er helt umulig å ikke tro på noe.Du tror på vitenskapen.
Det er det ikke.

Det er som å si at det er en hobby å ikke samle på frimerker.
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

BA. skrev:
Eaglespirit skrev:Å velge å ikke tro er også tro. Det er helt umulig å ikke tro på noe.Du tror på vitenskapen.
Det er det ikke.

Det synes jeg var et spedt forsøk på å avkrefte påstanden.
Hvorfor "å ikke samle på frimerker"?

Hva med det å leve? Det er noe man definitivt ikke kan la være å gjøre
(med mindre man er død)

Å leve er å tro.

Si det slik da: er det umulig å ikke vite noe som helst?
Sidestiller du tro og viten slik, tror jeg du vil se det samme.
Skal vi først si at det ikke går an å la være å tro, går det heller ikke an å la være å vite. Dette pga. at vi har en del ting vi tar for gitt som vi har mange indisier og indikasjoner på stemmer, noen bevis, og andre antagelser, dogmer, overtro, tro, etc, etc, osv i lange baner.

Og når det omsider brytes ned, så ender vi kun opp med tro.
Eller kalle det hva vi vil; det vi baserer oss på som utgangspunkter/fundamenter.
Antall ord: 194

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:
BA. skrev:
Det er det ikke.

Det synes jeg var et spedt forsøk på å avkrefte påstanden.
Hvorfor "å ikke samle på frimerker"?

Hva med det å leve? Det er noe man definitivt ikke kan la være å gjøre
(med mindre man er død)

Å leve er å tro.

Si det slik da: er det umulig å ikke vite noe som helst?
Sidestiller du tro og viten slik, tror jeg du vil se det samme.
Skal vi først si at det ikke går an å la være å tro, går det heller ikke an å la være å vite. Dette pga. at vi har en del ting vi tar for gitt som vi har mange indisier og indikasjoner på stemmer, noen bevis, og andre antagelser, dogmer, overtro, tro, etc, etc, osv i lange baner.

Og når det omsider brytes ned, så ender vi kun opp med tro.
Eller kalle det hva vi vil; det vi baserer oss på som utgangspunkter/fundamenter.
Å leve er å vite. Da lever man i virkelighetens verden.

Å leve er å tro. Da lever man i fantasiens verden.

Di fleste lar seg påvirke av begge, både tro og viten. Men nokre få har teke egne valg og tør å stå for desse valga og av det velger enten tro eller viten.

Tro vil menneskeheten fjerner seg meir og meir fra, logisk retorikk tilseie at menneskeheten treng vitenskapen enda meir for å overleve i framtida enn vi er klar over i dag.
Antall ord: 278
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

BA. skrev:
BA. skrev:
Viten skapen har handlet om observasjoner. Og først nå begynner mange å se at det finnes ikke noe somheter objektive observasjoner. Den som observerer påvirker det obseverte. Derfor, disse absolutte sannhetene, eller beviselige virkligheten, eksisterer ikke lenger i den formen som endel av vitenskapen baserer sine "sannheter" på. -----------8<---------
Jeg kan ikke så mye om kvantefysikk, så eg skjønner ikke hvordan kvantefysikken sier det du sier her. Vil du gi meg en innføring, slik at jeg også kan forstå det?

Hvordan mener du observatøren påvirker utfallet i f.eks. en registrering av gjennomsnittsemperatur på Mars?

Poenget ditt er jeg derimot helt uenig i. Det eneste vi vet, er det som vi vet ikke stemmer. Eliminasjonsmetoden funker, og hittil har alt visoss at logiske resonnementer er også ekte kunnskap.
Hei, Shania, har du glemt meg? Kan du gi meg en liten innføring i kvantefysikken og hvordan den påvirker våre observasjoner?

Nå føler jeg meg j****lig dum... Det bittelille jeg "trodde" jeg kunne om kvantefysikken, så trodde jeg ikke den kunne brukes til å påvirke våre observasjoner???????

Tar jeg helt feil?
Antall ord: 208
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Astarte skrev:
BA. skrev:
BA. skrev:

Nå føler jeg meg j****lig dum... Det bittelille jeg "trodde" jeg kunne om kvantefysikken, så trodde jeg ikke den kunne brukes til å påvirke våre observasjoner???????

Tar jeg helt feil?
Tja, det hadde vært veldig greit om Shania kunne komme på banen og fortelle oss litt om denne kvantefysikken.
Antall ord: 230

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Ja,jeg mener ikke å være spydig eller noe, men som sagt, jeg ble litt forvirra? Spennende å lære noe nytt da?
Antall ord: 22
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

problem skrev:http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt ... 127802.ece
Der har dere kvantefysikken deres
Dette var igrunnen lite nytt. Det meste var jeg klar over på forhånd, men jeg kunne ikke se hvordan denne arikkelen skulle støtte Shanias påstander.

Shania er her, så hvorfr hn ikke vil dele medseg av sin kunnskap i ette emnet skjønner jg ikke helt.
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

Tvert om så motargumenterer artikkelen hele påstanden hennes
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links