Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderKan gjenferd drepe`?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 17:27
18

Innlegg av Globeline »

BA. skrev: Mange lyver. Det er det ingen tvil om.

Så er spørsmålet hvem som lyver. Det vet jeg ikke. Deter sikkert ikke alle som sier det er undr vann som lyver. Noen får en ide om det, kanskje fordi det er en sjø i området den savnede skulle forbi, kanskje av andre grunner. Likevel er dette en beskrivelse som gir stor sannsynlighet for treff, og de som lyver vet slikt.

Nen ganger kan en få slike ideer fordi en tilfeldgvis hører om andre som er funnet i slike situasjoner, man kan høre eller se noe om gir et slikt inntrykk akkurat mens en tenker på den savnede, uten at en fester seg ved helheten.

Det er ikke synskhet når en kjenner msse fakta og bruker disse til å ressonnere seg fram. Da handler det om helt naturlig tankevirksomhet. Lkevel kan slik kunskap om situasjonen føre ti at tankene spinner og en får nye ideer som noen vil påstå var synskhet.

Så utgangspunktet mitt er ikke at alle lyver. Det er at slike vage formuleringer vil gi mange overlappende beskrivelser. Som vi har sett her på forumet vil også en så vag beskrivelse som viser seg å være riktig gjøre at en "synsk" beskrivelse blir regnet som riktig, selv om veldig mye annet ikke stemmer.
Ja, mange lyver. Mennesker er dessverre slik. Saken er bare den at når du sier ting som at de sier under vann fordi mange er funnet i vann eller det er vann i nærheten - da tar du utgangspunkt i at de lyver. FORDI - at du tar da utgangspunkt i at de gjør noe annet enn å "se".

Du skjønner det at å si noe med utgangspunkt i hva som er mest sannsynlig har overhode ikke noe med verken intuisjon eller synskhet eller spådom å gjøre. Tvert imot.

En av de største bøygene ved å bruke denne egenskapen er å forholde seg til det som er så usannsynlig at man har problemer med å sette ord på det. Derfor snakker folk noen ganger om en spirituell virkelighet vs virkeligheten. Ikke fordi det er to forskjellige ting, men fordi at det man får inn spirituellt der og da ikke kan forstås med den logiske sans. Stort sett fordi at de mest utrolige ting kan skje på veien - hvis vi snakker om fremtid. Og fordi at i eks søken på savnede så mangler en del informasjon.

Så om noen sier noe basert på sannsynlighet så er de ikke synske. Og hvis noen sier at de ser noe på en åndelig måte, og du sier at det er fordi de mener det er mest sannsynlig - da har du, i prosessen ved å si at det er gr logikk og sannsynlighet, også kalt dem løgnere. U see?

Dette er også grunnen til at diskusjonene dine de siste 5-6 årene alltid ender med det samme. Fordi du diskuterer noe med et utgangspunkt som er ikke eksisterende - og ikke har noe med synkshet å gjøre. Det er liksom hvis noen (ja enda et eksempel) skal forklare deg hvordan det er å gå på ski, og du mottar forklaringen demmes i den tro at de spiller et pc spill - så lenge du ikke innser at de faktisk ikke spiller et pc spill, vil du for all fremtid bli frarøvet muligheten til å forstå hva det vil si å gå på ski. Sånn er det bare. Du kan selvfølgelig fortelle hele verden, om og om igjen at de egentlig spiller et pc spill og at det er hjernen som gir dem følelse av natur, fysiske utfordringer, sne og fart. Men de som går på ski vet inderlig godt at det ikke er hjernen men en fysisk opplevelse - og det vet de, uansett hvor mange ganger du hevder at de sitter inne på gutterommet og spiller dataspill. Fordi det er ikke hva de gjør, og med mindre du er villig til å høre etter hva de sier så vil de til slutt ikke gidde forklare mer. Og du vil gå glipp av opplelevelsen. Til syvende og sist er jo det like greit da du tydeligvis ikke er interessert, og det er litt mye forlangt at de skal gjenta om og om og om igjen at det er en reel ting og ikke et spill. Ofte tenker vi at vi sier ting en gang, så er det opp til mottakeren om han vil tro det eller vurdere det som løgn. Hvis det er mangel på evne til å forstå vil man ofte gi litt mer slingringsmonn og kanskje være mer tålmodig. Men når det er ren skjær mangel på velvilje, da er det ikke særlig fristende å utvise tålmodighet.
Jeg satte det på spissen, men jeg opplever den ikke urimelig.

Viljen til å finne slike spådommer riktig er så stor at en slik tolkning ikke vil forundre meg.
Nei, du opplevde det nok ikke urimelig fordi du sansynligvis ikke forstår det jeg sier over her. At den spissgangen din faktisk er urimelig da den tar utgangspunkt i noe som ikke eksisterer. Fordi at synskhet ikke har noe med tippeleken å gjøre. Det du forholder deg til er mer konkurranse - som man finner i ol og lignende. Åndelig arbeid har ikke noe med konkurranse å gjøre, selv om mange ønsker å vise at de ikke er gale i hodet når slike som du hevder det.

Derfor vil en spådom ikke kunne ha et slikt utgangspunkt som du sier. Av en veldig enkel grunn - spådom har ikke noe med logikk å gjøre, altså vil det ikke være en spådom dersom det er gjort ved kald beregning.

Hvem som lyver er nok i mange tilfeller ingen. Mistroende hevder at de synske lyver, og derav skjer en prosess der de finner andre muligheter og bruker dette som bevis. mistroende lyver ikke, de trekker bare uriktige konklusjoner på bakgrunn av manglende kunnskap. Det som er problemet med de mistoendes handlinger er ikke at de lyver men at de lar sin begrensede evne til oppfattelse gå ut over andre. De er villige til å tråkke på andres verdighet for å få frem egne standpunkt og de bruker svært ufine metoder til tider.

De som lyver er stort sett folk som har hørt for mye spekulasjoner om at alle synske lyver - disse spekulasjonene kommer ofte fra mistroende. Og da vil noen faktisk tro dette, de tenker da at synske finnes hvis ikke - derfor kan jeg late som jeg er synsk, lure folk og tjene penger og heder på dette. På den måten blir det en motbydelig spiral som er svært selvødeleggende både for den synske, den falske og den mistroende.

Og nei, dette er ikke synske tanker, det er ren og skjær logikk. Intuisjonstankene og følelsene som vi ikke gidder sette ord på sier svært lite om konsekvenser slik som dette. Men de kan si en del mer omkring hva som er bakgrunnen for at mennesker velger en slik holdning til sine omgivelser. Og det gjør arbeidet med å forstå en del lettere.
Antall ord: 1198

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Globeline »

Og på spørsmålet ditt om jeg virkelig ikke er åpen for at jeg tar feil ang om spirituelle "hendelser" eksisterer eller ikke så vil jeg svare at nei, det er jeg ikke åpen for. Og jeg vil svare deg med et nytt spørsmål.

Dersom du kaster opp og jeg hevder at du tar feil, du kaster ikke opp. Hvor åpen er du da for at du tar feil og jeg har rett?
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Her kommer du tilbake til start, Globeline; bevisstheten. Er han bevisstløs når han kaster opp, vet han ikke om det, men han kan fortsatt nekte å tro deg fordi han ikke har noen som helst hukommelse som tilsier at han har gjort det eller ikke. Det er helt uvirkelig for ham. Er det vanskelig å forstå at han er skeptisk?
Antall ord: 60
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

I forrige innlegg skrev jeg om akkurat det. Jeg skrev det som ideer. De får en ide om at det kan være slik eller så. Det kan igjen føre til at de tror de "ser" det. Det er ikke å lyve, det er å tro. Likevel behøver det ikke være riktig.

Mitt utgangspunkt er ikke at noen spesieller lyver. Jeg vet at noen gjør det, men ikke hvem. Jeg gjør heller ikke noen stor innsats i å finne ut hvem som lyver. Jeg tar utgangspunkt i hva de selv forteller.
jeg skrev:eks. vil man ofte høre "nder vann". Det sier egentlg ingenting, og kan bety alt fra på bunnen v et vann og til at det er skyer ovenfor eller at det høyere opp i fjellsiden er et vann. Sliksett er dette en beskrivelse som gr stor sansynlighet for treff, og som mange såkalt klarsynte vil benytte seg av. Da il også beskrivelsen samsvare for flere såkalt klarsynte.
Les det en gang til og se at jeg ikke skriver at alle sier dette fordi det er en vag fremstilling, men at mange gjør det. Det er fullstendig i overensstemmelse med hva jeg har sagt hele tiden, mange/noen lyver, men ikke alle.

At viljen til å finne riktige trekk ved spådommer er stor burde det ikke være noen tvil om. Det har vi sett flere ganger her på forumet. F.eks. var det noe (jeg tror det var nøkler) som ble "sett" på en kommode, mens det ble funnet et annet sted. Likevel ble det regnet som treff fordi kommoden sto like ved hjørnet, og nøklene ble funnet rett rundt på den andre siden av hjørnet.

Og om noen mener de er synske fordi de har sett at sannsynligheten taler for det ene eller det andre, så er de ikke nødvendigvis løgnere for det. Den sannsynligheten kan fint gjøre at de uten å tenke over det regner den med og "ser" noe sannsynlig.

Selv om du ikke umiddelbart ser muligheter for at ting kan være usannt uten å være løgn, så kan jeg gjøre det. Det er ikke mitt utgangspunkt som gjør at diskusjonene stagnerer, det er ditt. Jeg tenker ikke slik du tror jeg tenker.

Ta utgangspunkt i hva jeg skriver, ikke hva du tror jeg mener.
Antall ord: 399

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Globeline »

Hecate skrev:Her kommer du tilbake til start, Globeline; bevisstheten. Er han bevisstløs når han kaster opp, vet han ikke om det, men han kan fortsatt nekte å tro deg fordi han ikke har noen som helst hukommelse som tilsier at han har gjort det eller ikke. Det er helt uvirkelig for ham. Er det vanskelig å forstå at han er skeptisk?
Glemte å legge til at han var bevisst at han kastet opp.
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Globeline »

BA. skrev:I forrige innlegg skrev jeg om akkurat det. Jeg skrev det som ideer. De får en ide om at det kan være slik eller så. Det kan igjen føre til at de tror de "ser" det. Det er ikke å lyve, det er å tro. Likevel behøver det ikke være riktig.

Mitt utgangspunkt er ikke at noen spesieller lyver. Jeg vet at noen gjør det, men ikke hvem. Jeg gjør heller ikke noen stor innsats i å finne ut hvem som lyver. Jeg tar utgangspunkt i hva de selv forteller.
jeg skrev:eks. vil man ofte høre "nder vann". Det sier egentlg ingenting, og kan bety alt fra på bunnen v et vann og til at det er skyer ovenfor eller at det høyere opp i fjellsiden er et vann. Sliksett er dette en beskrivelse som gr stor sansynlighet for treff, og som mange såkalt klarsynte vil benytte seg av. Da il også beskrivelsen samsvare for flere såkalt klarsynte.
Les det en gang til og se at jeg ikke skriver at alle sier dette fordi det er en vag fremstilling, men at mange gjør det. Det er fullstendig i overensstemmelse med hva jeg har sagt hele tiden, mange/noen lyver, men ikke alle.

At viljen til å finne riktige trekk ved spådommer er stor burde det ikke være noen tvil om. Det har vi sett flere ganger her på forumet. F.eks. var det noe (jeg tror det var nøkler) som ble "sett" på en kommode, mens det ble funnet et annet sted. Likevel ble det regnet som treff fordi kommoden sto like ved hjørnet, og nøklene ble funnet rett rundt på den andre siden av hjørnet.

Og om noen mener de er synske fordi de har sett at sannsynligheten taler for det ene eller det andre, så er de ikke nødvendigvis løgnere for det. Den sannsynligheten kan fint gjøre at de uten å tenke over det regner den med og "ser" noe sannsynlig.

Selv om du ikke umiddelbart ser muligheter for at ting kan være usannt uten å være løgn, så kan jeg gjøre det. Det er ikke mitt utgangspunkt som gjør at diskusjonene stagnerer, det er ditt. Jeg tenker ikke slik du tror jeg tenker.

Ta utgangspunkt i hva jeg skriver, ikke hva du tror jeg mener.
Dessverre BA så er jeg også ferdig for denne gang. Kanskje jeg gjenopptar diskusjonen på et senere tidspunkt. Men dette har jeg diskutert med deg om og om og om igjen.

Så for i dag er det opp til deg hva du vil tro. Ditt liv, din tro og du som skal forholde deg til det.

Men en ting kan jeg love deg - jeg er ingen løgner. Jeg er mye rart. Men å lyve, det gjør jeg ikke.

Så kan du velge om du vil tro meg eller ikke. Men hvis du vil tro meg så velger du et troverdig utgangspunkt, og det jeg sier kan fortelle deg litt om hva som kan gjøre slik at du forstår slike som meg bedre.

Uansett hva du velger i dag eller om tre år - så er nå det viktigste av alt å være ydmyk nok til å forstå at selv ikke en synsk er gud og ingen har alle svarene.
Antall ord: 561

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Globeline skrev:Og på spørsmålet ditt om jeg virkelig ikke er åpen for at jeg tar feil ang om spirituelle "hendelser" eksisterer eller ikke så vil jeg svare at nei, det er jeg ikke åpen for. Og jeg vil svare deg med et nytt spørsmål.

Dersom du kaster opp og jeg hevder at du tar feil, du kaster ikke opp. Hvor åpen er du da for at du tar feil og jeg har rett?
Neivel. Jeg har faktisk ikke regnet deg blant de blindt troende, men et får jeg begynne med nå da. :)

Om du påstr at jeg ikke kaster opp, ville jeg nok stilt noen spørsmål for å oppklae noe. F.eks. hvorvidt du betegner dette mer som gulping enn oppkast eller har andre betegnelser for det.

Jeg ville neppe umiddelbart akseptere at jeg ikke kaster opp, men hvis du kunne gitt meg en god og overbevisende forklaring, vlle jeg vurdert din påstand.
Antall ord: 162

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Globeline skrev:Dessverre BA så er jeg også ferdig for denne gang. Kanskje jeg gjenopptar diskusjonen på et senere tidspunkt. Men dette har jeg diskutert med deg om og om og om igjen.

Så for i dag er det opp til deg hva du vil tro. Ditt liv, din tro og du som skal forholde deg til det.

Men en ting kan jeg love deg - jeg er ingen løgner. Jeg er mye rart. Men å lyve, det gjør jeg ikke.

Så kan du velge om du vil tro meg eller ikke. Men hvis du vil tro meg så velger du et troverdig utgangspunkt, og det jeg sier kan fortelle deg litt om hva som kan gjøre slik at du forstår slike som meg bedre.

Uansett hva du velger i dag eller om tre år - så er nå det viktigste av alt å være ydmyk nok til å forstå at selv ikke en synsk er gud og ingen har alle svarene.
Min tro er fraværende. ;)

Jeg forholder meg ikk til tro, men til kunnskap.

Du lyver til tider du også, men dt skal jeg ikke gå inn på her. Ha det bra da og takk for praten. :)
Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Globeline »

BA. skrev:
Globeline skrev:Og på spørsmålet ditt om jeg virkelig ikke er åpen for at jeg tar feil ang om spirituelle "hendelser" eksisterer eller ikke så vil jeg svare at nei, det er jeg ikke åpen for. Og jeg vil svare deg med et nytt spørsmål.

Neivel. Jeg har faktisk ikke regnet deg blant de blindt troende, men et får jeg begynne med nå da. :)

Om du påstr at jeg ikke kaster opp, ville jeg nok stilt noen spørsmål for å oppklae noe. F.eks. hvorvidt du betegner dette mer som gulping enn oppkast eller har andre betegnelser for det.

Jeg ville neppe umiddelbart akseptere at jeg ikke kaster opp, men hvis du kunne gitt meg en god og overbevisende forklaring, vlle jeg vurdert din påstand.
Ja det vil jeg tro. Da syns jeg litt synd i deg som har så liten tro på dine opplevelser. Hvis jeg kaster opp og du hevder at jeg ikke gjør det. Da overhører jeg deg totalt og sier at du vrir ting i fillebiter - noe som fører til at du mister muligheten til å oppleve.

Hvis du ikke er sikker på om du har kastet opp eller ikke, da har du et problem.

hvis det er ditt faktiske utgangspunkt finner jeg det merkelig at du sier hun med ringene som skulle tippe barna dine drev med cold reading. Da din uendelige ydmykhet burde føre til at du ba henne forklare deg det du ikke forsto og vise for deg hvor de andre barna var. Og hvorfor barnet hun hevdet hadde et annet kjønn - ble oppfattet så feil fra din side.
Antall ord: 309

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Globeline »

BA. skrev:
Globeline skrev:Dessverre BA så er jeg også ferdig for denne gang. Kanskje jeg gjenopptar diskusjonen på et senere tidspunkt. Men dette har jeg diskutert med deg om og om og om igjen.

Min tro er fraværende. ;)

Jeg forholder meg ikk til tro, men til kunnskap.

Du lyver til tider du også, men dt skal jeg ikke gå inn på her. Ha det bra da og takk for praten. :)
Nei, din tro er ikke fraværende, du har en sterk tro på din kunnskap. Uten å egentlig vite helt om kunnskapen din er virkelig kunnskap eller kun troen som er blitt forsterket i seg selv.

Og ellers så lyver jeg ikke, så hvis du hevder at jeg gjør det, så kaller du også meg en løgner. Noe som jo ikke er nytt.

Hvis du i stede hadde sagt at du ikke helt tror på at jeg ikke lyver - så hadde det vært langt lettere å forholde seg saklig til det du sier. Men dine påstander blir bare endeløse greier om og om igjen. Jeg lyver ikke - sånn er det bare. Nok at jeg har løyet i mitt liv. Men ikke i denne diskusjonen - jeg tror ikke en gang jeg har unnlatt å si noe - så mer sannferdig blir det neppe. At jeg ikke innehar all kunnskap er noe annet, men det er ikke løgn.
Antall ord: 361

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
20

Innlegg av Hecate »

Globeline skrev:
Hecate skrev:Her kommer du tilbake til start, Globeline; bevisstheten. Er han bevisstløs når han kaster opp, vet han ikke om det, men han kan fortsatt nekte å tro deg fordi han ikke har noen som helst hukommelse som tilsier at han har gjort det eller ikke. Det er helt uvirkelig for ham. Er det vanskelig å forstå at han er skeptisk?
Men den bevisstheten stenger jo også av for det ubevisste, gjør den ikke?
Antall ord: 89
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Globeline skrev:Ja det vil jeg tro. Da syns jeg litt synd i deg som har så liten tro på dine opplevelser. Hvis jeg kaster opp og du hevder at jeg ikke gjør det. Da overhører jeg deg totalt og sier at du vrir ting i fillebiter - noe som fører til at du mister muligheten til å oppleve.

Hvis du ikke er sikker på om du har kastet opp eller ikke, da har du et problem.

hvis det er ditt faktiske utgangspunkt finner jeg det merkelig at du sier hun med ringene som skulle tippe barna dine drev med cold reading. Da din uendelige ydmykhet burde føre til at du ba henne forklare deg det du ikke forsto og vise for deg hvor de andre barna var. Og hvorfor barnet hun hevdet hadde et annet kjønn - ble oppfattet så feil fra din side.
Din empati er liten. Dessverre.

Jeg ser det ikke som noe problem at jeg ønsker å få avklart en del muligheter før jeg avviser påstander.

Min ydmykhet er nok langt fra uendelig, (Dessverre?, eg er ikke sikker, men noen oppfatter ydmykhet som et fortrinn)

Jeg har lært såpass at ved oppsiktsvekkende påstander forsøker jeg å finne ut litt mer før jeg avviser påstandene.

Det er nok mye som er forskjellig fra deg og meg, og du har nok ikke helt forutetningene for å forstå hvorfor jeg handler som jeg gjør. Det betyr ikke at de ene av oss er smartere enn den andre, bare at vi er forskjellige.
Antall ord: 261

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Globeline »

Hecate skrev:
Globeline skrev:
Men den bevisstheten stenger jo også av for det ubevisste, gjør den ikke?
Jo, stemmer det at hvis dere ikke klarer å holde dere i mellom ,men må forholde dere til det svarte eller det hvite, så vil det stadig stenge for hverandre. Og det er trist, og usunt.
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dannys

Innlegg av dannys »

Astarte skrev:Prøver de slemme menneskene å jage deg igjen, kjære BA? Nå er det en stund siden jeg var her sist, men diskusjonene ligner til forveksling...Godt du har jevn tilgang på ferske diskusjonsofre..mener å ha sett slike mld til deg før!! Tror du har hørt om www.skeptisk.no før, jeg :mozilla_surprised: :roll:
Prøver å jage skeptikere som ødelegger andres glede ved til stadighet å komme med krass kritikk, negativ motstand og kritikk for kritikkens skyld, ja.
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
20

Innlegg av Hecate »

Jeg har da aldri sagt at alt bare er svart eller hvitt. Det er jo ytterpunktene av dualismen, vi lever jo i en mellomting der vi ikke klarer å skjelne nyansene en gang....for å gjøre liveserfaringen komplett.
Det jeg prøver på, er å komme til bunns i hva som er kriteriene for å forstå eller oppfatte noe som det ene eller det andre. Og nå er jo du hvit og BA svart, dersom dere står på hver deres tue og hevder at bare en av dere har rett.
Dersom han er ved bevissthet, kan han ikke tro deg fordi han opplever dette selv og tolker det på den mest opplagte måten. Det snakkes om å ha utvidet bevissthet eller å meditere seg over på andre bevissthetsnivåer for å oppnå kontakt med det åndelige.
Dersom hans bevissthetsgrad var svekket, kunne han være tilbøyelig til å tro på det ene eller andre, men han vet ikke hvordan han skal tolke det; er det sant eller er det en drøm?
Er han helt bevisstløs, så er det de som hevder de er på reise eller ser seg selv utenfra i slike tilstander. Det er den eneste måten han kan motbevise deg på i en slik tilstand. Ellers kan han faktisk være tilbøyelig til å tro at du har plantet spyet på ham og at han ikke har kastet opp...? Eller at han har drømt hele greia, mest sannsynlig vil han ikke vite hva han skulle tro, men kjøper den som er mest sannsynlig. Uavhengig av hva du sier. ;)
Antall ord: 261
~Lao Tzu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links