Carman skrev:BA. skrev:Vi vet ingenting om gjenferd.
Metaforen med fotballkamp var faktisk ikke så dårlig. I begge tilfeller er det to muligheter, men sannsynligheten er ikke like stor for begge. Uten kunnskap om noen av delene ville sannsynligheten vært 50/50, men med kunnskap vil balansen forskyves.
Hvem er disse "vi" du snakker om da? DU vet ingenting om gjenferd, kanskje ikke jeg heller... Men jeg går faktisk ut fra at det finnes en hel mengde mennesker her i verden som vet en masse om ting jeg ikke aner noe om.
Jeg er helt enig i ditt andre poeng. For en person som ikke aner noe som helst om fotball så er utfallet helt åpent. Jeg interesserer meg null for fotball selv og om Strømsgodset spiller mot Viking så er det helt fullstendig åpent for meg hvordan utfallet blir. Men derimot vet jeg forskjell på et barn og en toppidrettsutøver, som var del av det som ble nevnt. Med kunnskap vil altså balansen forskyves, jeg er fremdeles helt enig her. Problemet er at du går ut fra at DIN kunnskap er sannheten, mens ANDRES kunnskap er løgn og ikke til å stole på. Og fra DITT ståsted så er det også sannheten. Mao er vi like langt. Du mener du vet og andre mener de vet. Om du er mer å stole på enn andre må vel derfor bli opp til hver enkelt å bedømme.....
Vi" er menneskeheten. Tilsammen vet vi ganske mye, selv om hver enkelt av oss ikke vet så veldig mye.
Hva jeg vet om gjenferd kan ikke du bedømme, men du har rett. Det er ikke så mye jeg vet. Det jeg imidertid vet, er at veldig mange gjenferd er produkt av fantasien vår.
Den kunnskapen jeg snakker om er f.eks. kunnskapen om psykologien, som viser at man kan oppfatte spøkelser når man drømmer. Dette er ikke bare min kunnskap, det gjelder alle, selv om det sikert finnes noen som vil benekte dette. En annen kunnskap vi har, er at hjernen har en tilbøyelighet til å kjenne igjen mønste. Det fører til at man kan kjenne igjen menneskebilder der det ikke er noen mennesker. Da er veien til å tro det er spøkelser kort. Det er heller ikke bare min kunnskap, men alles kunnskap.
Den kunnskap som teller i en slik analyse av sannsynlighet er opp til enhver å bedømme, men 50/50 er aldri resultatet. Min mening er at kunnskap som bør vurderes er kontrollerbar undersøkelser, logiske argumenter, funn, osv.
Mange vil nok også ha med alle spøkelseshistoriene, men da mener jg man bør ta alle avslørte spøkelsesistorier over til motsatt vektskål, slik at hver isforståelse teller negativt, siden det øker sannsynlighetn for at andre også kan ha misforstått. Hver svindel ker sannsynlighetn for at også andre kan svindle osv.
Andres kunnskap har jeg ikke kommentert, men hvis den strider med virkeligheten bestrider jeg den kunnkapen. Det er neppe løgn, men kanskje villfarelser eller misforståelser, noe jeg ikke kategoriserer som løgn.
Hvis du mener jeg sier noe som ikke stemmer, eller som du lurer på, så må du stille spørsmål eller konfrontere meg med det.
Hvis man forholder seg til fakta, er det ikke min eller din person man behøver å stole på, men argumentene. Det er argumentne som teller, ikke hvem som sier dem.