Alt har en eller flere årsaker. Javisst kommer ofte forglemmelse av at andre ting anses for viktigere, men det blir ganske komplisert dersom man skal lage programmer som tar seg av alle disse faktorene. Det er adskillig enklere dersom man antar at man har fri vilje.mashuu skrev:Hmm… Jeg tror jeg skjønner hva du mener.BA. skrev:Faktorer som forglemmelse, impulsive vanebrudd osv peker mot at vi ikke er forhåndsprogrammert. Selvfølgelig er det mulig å programmere inn en forglemmelse også, men det er enklere å tro at slike faktorer kommer av at vi faktisk har fri vilje.
Men man kan jo si at det ikke var uten grunn at du glemte det… kanskje var det fordi du tenkte på andre ting som var viktige. Ting skjer jo ikke helt tilfeldig og uten grunn, selv om det kan virke sånn (?).
Ja, det er hva jeg mente med utgangspunkt og fastlagt spor. Men motsatsen til fastlagt spor er ikke tilfeldigheter. Motsatsen er fri vilje. Man kan velge hva man vil gjøre, basert på vane, erfaring, evne til å se framover osv.Beklager, men jeg er litt usikker på hva du egentlig mener…BA. skrev:Slik jeg forstår det mener du skjebnen er et utgangspunkt og ikke et fastlagt spor.
Slik jeg tolker det:
Et utgangspunkt: Vil si at en ting skjedde. For eksempel at jeg sølte vann over boka mi. Det som så skjer er fritt for meg å velge, jeg kan kaste den og kjøpe ny eller tørke den osv…
Fastlagt spor: En ting skjer… og det som følger er også forhåndsbestemt.
Det jeg sier, er vel egentlig den andre… Dersom jeg sølte vann over boka mi, så er det ikke tilfeldig hvilket valg jeg tar. Hvis jeg ikke har råd å kjøpe ny, så må jeg nok tørke den jeg har. Hvis jeg er veldig lat og har masse penger og ikke har noe imot å sløse med disse, så kjøper jeg en ny.
Hvis du søler vann på boka di, er det ikke tilfeldig, men ditt valg om du vil tørke den av eller ikke. Uavhengig av din økonomi. Det kan også være at du tenker du kan greie deg uten boka en liten periode, til du har fått kjøpt ny, eller du kan tro at vannet sikkert tørker av seg selv, og at boka blir nesten like fin etterpå.
Slikt har med vane å gjøre. Hvis du er vant til å ta vare på tingene dine øker sannsynligheten for at du velger å tørke av boka, eller kanskje har du ikke engang vann i nærheten av boka di?
Selv om sannsynligheten peker mot det ene alternativet, er det fullt mulig at det andre alternativet blir resultatet. For hver gang man trekker seg unna konflikt, øker sannsynligheten for at man også gjør det neste gang. Likevel kan man en gang få nok, og ta konflikten der og da. Altså selv om alternativ A er mest sannsynlig, er det ikke nødvendigvis det som blir resultatet.Fordi hvis man skal velge noe, uten at det er en eller annen faktor som er avgjørende (som arv og miljø osv) for hvilket valg man ender opp med, så er det (kanskje) ikke fri vilje.BA. skrev:Jeg ser ikke noen grunn til at det måtte være nøyaktig like stor sannsynlighet.
Alt som skjer har en årsak, eller en begrunnelse for at det skjedde… (hvis en kopp datt ned fra kjøkkenbenken, så var det ikke uten grunn, men f.eks fordi noen gikk på gulvet og lagde vibrasjoner slik at den veltet osv)
Hvis to utfall har like stor sannsynlighet, er det vel ingen grunn til at det ene skjedde i stedet for det andre. Da er det med andre ord helt ”fritt” hva som blir valgt.
Derfor ser jeg heller ikke behovet for at sannsynligheten skal måtte være nøyaktig lik for at man skal kunne velge fritt.
Uansett hva man vet om resultatet, så kan man ikke hjelpe for handlingen dersom man ike har noen egen vilje. Mange føler at de må gjøre det ene eller det andre selv om resultatet er dårlig for vedkommende.Dersom man visste om at man kunne bli straffet før man stjal sykkelen, så kanskje man ikke ville gjort det likevel.BA. skrev: Hva hjelper det om signalene i hjernen sendes i andre retninger, dersom utfallet uansett blir at sykkelen skal stjeles? Hvis du ikke har fri vilje, kan du heller ikke velge selv om du vil gjøre gale ting eller ikke, da er det forhåndsprogrammert.
Dersom man stjal sykkelen og blir straffet, så minsker det kanskje sannsynligheten for at man gjør det igjen.
Vet ikke om vi er forhåndsprogrammert akkurat… Men valgene vi tar, har en begrunnelse i likhet med alt som skjer. Derfor kunne jeg kanskje ha beregnet hva som ville skjedd, og hva slags valg noen ville tatt.
Soldater kan være eksempler på mennesker fratatt fri vilje. De går da inn i døden eller alvorlige skader med full viten om hva som er eller kan være konsekvensen.