Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderEr vår skjebne fastlagt eller??????

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

mashuu skrev:
BA. skrev:Faktorer som forglemmelse, impulsive vanebrudd osv peker mot at vi ikke er forhåndsprogrammert. Selvfølgelig er det mulig å programmere inn en forglemmelse også, men det er enklere å tro at slike faktorer kommer av at vi faktisk har fri vilje.
Hmm… Jeg tror jeg skjønner hva du mener.
Men man kan jo si at det ikke var uten grunn at du glemte det… kanskje var det fordi du tenkte på andre ting som var viktige. Ting skjer jo ikke helt tilfeldig og uten grunn, selv om det kan virke sånn (?).
Alt har en eller flere årsaker. Javisst kommer ofte forglemmelse av at andre ting anses for viktigere, men det blir ganske komplisert dersom man skal lage programmer som tar seg av alle disse faktorene. Det er adskillig enklere dersom man antar at man har fri vilje.
BA. skrev:Slik jeg forstår det mener du skjebnen er et utgangspunkt og ikke et fastlagt spor.
Beklager, men jeg er litt usikker på hva du egentlig mener…

Slik jeg tolker det:
Et utgangspunkt: Vil si at en ting skjedde. For eksempel at jeg sølte vann over boka mi. Det som så skjer er fritt for meg å velge, jeg kan kaste den og kjøpe ny eller tørke den osv…
Fastlagt spor: En ting skjer… og det som følger er også forhåndsbestemt.

Det jeg sier, er vel egentlig den andre… Dersom jeg sølte vann over boka mi, så er det ikke tilfeldig hvilket valg jeg tar. Hvis jeg ikke har råd å kjøpe ny, så må jeg nok tørke den jeg har. Hvis jeg er veldig lat og har masse penger og ikke har noe imot å sløse med disse, så kjøper jeg en ny.
Ja, det er hva jeg mente med utgangspunkt og fastlagt spor. Men motsatsen til fastlagt spor er ikke tilfeldigheter. Motsatsen er fri vilje. Man kan velge hva man vil gjøre, basert på vane, erfaring, evne til å se framover osv.

Hvis du søler vann på boka di, er det ikke tilfeldig, men ditt valg om du vil tørke den av eller ikke. Uavhengig av din økonomi. Det kan også være at du tenker du kan greie deg uten boka en liten periode, til du har fått kjøpt ny, eller du kan tro at vannet sikkert tørker av seg selv, og at boka blir nesten like fin etterpå.

Slikt har med vane å gjøre. Hvis du er vant til å ta vare på tingene dine øker sannsynligheten for at du velger å tørke av boka, eller kanskje har du ikke engang vann i nærheten av boka di?
BA. skrev:Jeg ser ikke noen grunn til at det måtte være nøyaktig like stor sannsynlighet.
Fordi hvis man skal velge noe, uten at det er en eller annen faktor som er avgjørende (som arv og miljø osv) for hvilket valg man ender opp med, så er det (kanskje) ikke fri vilje.
Alt som skjer har en årsak, eller en begrunnelse for at det skjedde… (hvis en kopp datt ned fra kjøkkenbenken, så var det ikke uten grunn, men f.eks fordi noen gikk på gulvet og lagde vibrasjoner slik at den veltet osv)
Hvis to utfall har like stor sannsynlighet, er det vel ingen grunn til at det ene skjedde i stedet for det andre. Da er det med andre ord helt ”fritt” hva som blir valgt.
Selv om sannsynligheten peker mot det ene alternativet, er det fullt mulig at det andre alternativet blir resultatet. For hver gang man trekker seg unna konflikt, øker sannsynligheten for at man også gjør det neste gang. Likevel kan man en gang få nok, og ta konflikten der og da. Altså selv om alternativ A er mest sannsynlig, er det ikke nødvendigvis det som blir resultatet.

Derfor ser jeg heller ikke behovet for at sannsynligheten skal måtte være nøyaktig lik for at man skal kunne velge fritt.
BA. skrev: Hva hjelper det om signalene i hjernen sendes i andre retninger, dersom utfallet uansett blir at sykkelen skal stjeles? Hvis du ikke har fri vilje, kan du heller ikke velge selv om du vil gjøre gale ting eller ikke, da er det forhåndsprogrammert.
Dersom man visste om at man kunne bli straffet før man stjal sykkelen, så kanskje man ikke ville gjort det likevel.
Dersom man stjal sykkelen og blir straffet, så minsker det kanskje sannsynligheten for at man gjør det igjen.
Vet ikke om vi er forhåndsprogrammert akkurat… Men valgene vi tar, har en begrunnelse i likhet med alt som skjer. Derfor kunne jeg kanskje ha beregnet hva som ville skjedd, og hva slags valg noen ville tatt.
Uansett hva man vet om resultatet, så kan man ikke hjelpe for handlingen dersom man ike har noen egen vilje. Mange føler at de må gjøre det ene eller det andre selv om resultatet er dårlig for vedkommende.

Soldater kan være eksempler på mennesker fratatt fri vilje. De går da inn i døden eller alvorlige skader med full viten om hva som er eller kan være konsekvensen.
Antall ord: 872

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
mashuu

Innlegg av mashuu »

BA. skrev: Alt har en eller flere årsaker. Javisst kommer ofte forglemmelse av at andre ting anses for viktigere, men det blir ganske komplisert dersom man skal lage programmer som tar seg av alle disse faktorene. Det er adskillig enklere dersom man antar at man har fri vilje.
Jeg syns ikke selve ideen i seg selv er så veldig komplisert. Men dersom man skulle begynne å regne på det, så ville det jo så klart bli vanskelig.
BA. skrev:
Ja, det er hva jeg mente med utgangspunkt og fastlagt spor. Men motsatsen til fastlagt spor er ikke tilfeldigheter. Motsatsen er fri vilje. Man kan velge hva man vil gjøre, basert på vane, erfaring, evne til å se framover osv.
Jeg sa akkurat det samme som du sier her... at motsatsen til fastlagt spor er fri vilje.
BA. skrev:
Hvis du søler vann på boka di, er det ikke tilfeldig, men ditt valg om du vil tørke den av eller ikke. Uavhengig av din økonomi. Det kan også være at du tenker du kan greie deg uten boka en liten periode, til du har fått kjøpt ny, eller du kan tro at vannet sikkert tørker av seg selv, og at boka blir nesten like fin etterpå.

Slikt har med vane å gjøre. Hvis du er vant til å ta vare på tingene dine øker sannsynligheten for at du velger å tørke av boka, eller kanskje har du ikke engang vann i nærheten av boka di?
Her sier du egentlig det samme som jeg sa... at hver handling har en begrunnelse, hver ting som skjer har en årsak.
Det er nettopp det denne synsvinkelen på saken går ut på...
BA. skrev:
Selv om sannsynligheten peker mot det ene alternativet, er det fullt mulig at det andre alternativet blir resultatet. For hver gang man trekker seg unna konflikt, øker sannsynligheten for at man også gjør det neste gang. Likevel kan man en gang få nok, og ta konflikten der og da. Altså selv om alternativ A er mest sannsynlig, er det ikke nødvendigvis det som blir resultatet.

Derfor ser jeg heller ikke behovet for at sannsynligheten skal måtte være nøyaktig lik for at man skal kunne velge fritt.
Ja... her sier du det samme som jeg sier: alt som skjer har en årsak.. her er årsaken at personen hadde fått nok.
Det jeg sier er: Er et valg egentlig fritt når det ligger slike årsaker bak?
Mulig det blir feil å si når sannsynligheten er like stor. Det blir kanskje rettere å si at valget er fritt når det ikke ligger noen årsaker bak.
BA. skrev: Uansett hva man vet om resultatet, så kan man ikke hjelpe for handlingen dersom man ike har noen egen vilje. Mange føler at de må gjøre det ene eller det andre selv om resultatet er dårlig for vedkommende.

Soldater kan være eksempler på mennesker fratatt fri vilje. De går da inn i døden eller alvorlige skader med full viten om hva som er eller kan være konsekvensen.
Ja, du har kanskje rett.
Men enkelte er kanskje mer tilbøyelig til å gjøre kriminelle handlinger p.g.a oppvekst, gener... o.l. Og det er jo ting de ikke kan noe for.
De får neppe mildere straff likevel. Hvordan kan det være rett?
Antall ord: 567

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

mashuu skrev:
BA. skrev:...
Jeg sa akkurat det samme som du sier her...
Her sier du egentlig det samme som jeg sa...
Ja... her sier du det samme som jeg sier: ...alt som skjer har en årsak.. her er årsaken at personen hadde fått nok.
Det jeg sier er: Er et valg egentlig fritt når det ligger slike årsaker bak?
Mulig det blir feil å si når sannsynligheten er like stor. Det blir kanskje rettere å si at valget er fritt når det ikke ligger noen årsaker bak.
Ja, du har kanskje rett.
Men enkelte er kanskje mer tilbøyelig til å gjøre kriminelle handlinger p.g.a oppvekst, gener... o.l. Og det er jo ting de ikke kan noe for.
De får neppe mildere straff likevel. Hvordan kan det være rett?
Alt i alt ser det ut til at vi har ganske likt syn på dette. :)

Jeg mener det fint kan være fri vilje selv om valgene er begrunnet. Hvis vi gjorde valgene uten begrunnelser ville det etter min mening være mer aktuelt å spørre om det var fri vilje bak valgene våre. :)

Vi er nok mer eller mindre like tilbøyelige til å gjøre kriminelle handlinger alle sammen, men typen kriminalitet kan nok variere og personlige valg har nok også mye å si for hvor langt en går i sin kriminalitet. Jeg tenker da på alt fra å ta med kulepenner fra jobben, kjøpe eller utføre svart arbeid, skattesnusk, til bankran, mord, veskenapping og hva det måtte være. Selv om noen har større sannsynlighet for å havne skjevt ut i samfunnet, er det ens egne frie valg som fører en dit eller i andre mer aksepterte retninger.
Antall ord: 297

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mashuu

Innlegg av mashuu »

BA. skrev:Alt i alt ser det ut til at vi har ganske likt syn på dette. :)

Haha, ja. Vi har egentlig det, altså. Sånn bortsett fra en liten detalj.
BA. skrev:Jeg mener det fint kan være fri vilje selv om valgene er begrunnet. Hvis vi gjorde valgene uten begrunnelser ville det etter min mening være mer aktuelt å spørre om det var fri vilje bak valgene våre. :)

Og det er denne detaljen. Det er et godt poeng, ja. Tidligere sa du at motsatsen til fastlagt spor ikke var tilfeldigheter, men fri vilje. Vil ikke det si at (fri) vilje ikke er tilfeldigheter? For det er nettopp det jeg sier.
Så dette blir egentlig litt ulogisk...
Vet ikke om du ser det samme.
"fri" vilje er egentlig ikke fri, men et resultat av hvordan du er som person (hva slags verdier du har, hva du har lært osv).
Og hvordan du er som person er heller ikke tilfeldig.
BA. skrev:Vi er nok mer eller mindre like tilbøyelige til å gjøre kriminelle handlinger alle sammen, men typen kriminalitet kan nok variere og personlige valg har nok også mye å si for hvor langt en går i sin kriminalitet. Jeg tenker da på alt fra å ta med kulepenner fra jobben, kjøpe eller utføre svart arbeid, skattesnusk, til bankran, mord, veskenapping og hva det måtte være. Selv om noen har større sannsynlighet for å havne skjevt ut i samfunnet, er det ens egne frie valg som fører en dit eller i andre mer aksepterte retninger.
Hm... vel, noen er mer tilbøyelig til å gjøre grove kriminelle handlinger enn andre, f.eks mord.

Og noen personer har kanskje vokst opp i miljøer der litt småtyveri var nødvendig for å passe inn i gjengen f.eks. Dersom du ikke turte stjele noe fra butikken, var du feig. Og på denne måten har de lært at tyveri ikke er galt på samme måte som andre kan ha lært fra barndommen av at tyveri er galt. Ingen kan noe for hva de har vokst opp med. Her er det "frie valget" basert på noe.
Antall ord: 367

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

mashuu skrev:
BA. skrev:Jeg mener det fint kan være fri vilje selv om valgene er begrunnet. Hvis vi gjorde valgene uten begrunnelser ville det etter min mening være mer aktuelt å spørre om det var fri vilje bak valgene våre. :)

Og det er denne detaljen. Det er et godt poeng, ja. Tidligere sa du at motsatsen til fastlagt spor ikke var tilfeldigheter, men fri vilje. Vil ikke det si at (fri) vilje ikke er tilfeldigheter? For det er nettopp det jeg sier.
Så dette blir egentlig litt ulogisk...
Vet ikke om du ser det samme.
"fri" vilje er egentlig ikke fri, men et resultat av hvordan du er som person (hva slags verdier du har, hva du har lært osv).
Og hvordan du er som person er heller ikke tilfeldig.
Ja, det vil si at jeg mener fri vilje ikke er det samme som tilfeldigheter. Fri vilje betyr ikke at valgene gjøres kunnskapsløst, men at man ut fra tilgjengelig informasjon selv kan velge fritt.

Jeg ser viljen som fri til tross for at det kan legges føringer for ditt valg. Jeg mener at om du står på en høy bro, kan du velge om du vil hoppe eller ikke. Som regel er dette valget så selvfølgelig at du ikke tenker på det som et valg, men om du blir utfordret så ser du på konsekvensene og oppfatter ikke det ene alternativet som et mulig valg. Det er et valg du gjør, ut fra få alternativer med positive konsekvenser.
BA. skrev:Vi er nok mer eller mindre like tilbøyelige til å gjøre kriminelle handlinger alle sammen, men typen kriminalitet kan nok variere og personlige valg har nok også mye å si for hvor langt en går i sin kriminalitet. Jeg tenker da på alt fra å ta med kulepenner fra jobben, kjøpe eller utføre svart arbeid, skattesnusk, til bankran, mord, veskenapping og hva det måtte være. Selv om noen har større sannsynlighet for å havne skjevt ut i samfunnet, er det ens egne frie valg som fører en dit eller i andre mer aksepterte retninger.
Hm... vel, noen er mer tilbøyelig til å gjøre grove kriminelle handlinger enn andre, f.eks mord.

Og noen personer har kanskje vokst opp i miljøer der litt småtyveri var nødvendig for å passe inn i gjengen f.eks. Dersom du ikke turte stjele noe fra butikken, var du feig. Og på denne måten har de lært at tyveri ikke er galt på samme måte som andre kan ha lært fra barndommen av at tyveri er galt. Ingen kan noe for hva de har vokst opp med. Her er det "frie valget" basert på noe.
Det er et fritt valg om du vil kalles feig eller naske. Selv om det legges klare føringer for ditt valg, er valget ditt og ditt alene.
Antall ord: 491

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2006 00:01
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

hvis vi får vite om livene vi lever på forhånd tror jeg at man bare får se små deler av dette, for hva er vitsen med å leve et liv som er detaljert planlagt på forhånd? man lærer absolutt ingenting av å gå rundt som programmerte roboter.
og de delene man eventuelt får kjennskap til (disse minnene som vil ligge et sted i underbevisstheten), er ingen sannheter, men er ting man kan oppleve hvis man tar de valgene i livet man er "ment" til å gjøre, hvis man ønsker å få den lærdommen man på forhånd ville oppleve. men vi er utstyrt med fri vilje, som kan ødelegge de planene og målene vi satte oss på forhånd, men det er ikke tapt lærdom fordet, for noe lærer man jo uansett ved å feile... (bare en teori dette....)
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Nov 2006 12:34
18
Kjønn (valgfri): Andrgyn
Lokalisering: Hades
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Xirque Z'dataan »

Enkelte ting er bestemt, andre ikke, ting som skal lære deg ting er det ofte, mere private ting ofte ikke, partnere kan veldig ofte være det (avtalt å møtes i den materielle verden). Veldig ofle så finer man ut at man har de samme vennene i flere liv. virker kansje litt rart.
tror kansje at innlegget mitt ikke oppklarte noe som helst, men, men....
Antall ord: 66
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mashuu

Innlegg av mashuu »

BA. skrev: ...
Jeg mistenker at det egentlig er to måter å se samme saken...
Kanskje ingen av de er rett eller feil.
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

mashuu skrev:
BA. skrev: ...
Jeg mistenker at det egentlig er to måter å se samme saken...
Kanskje ingen av de er rett eller feil.
Ja, jeg tror nok vi er ganske enige.

Jeg har inntrykk av at forskjellen kun ligger i hvorvidt omstendighetene gir utfallet eller kun føring for utfallet. Vi er enige i at de uansett vil være sterke påvirkninger.
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links