Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !
Moderatorer:Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Skeptikerdama skrev:At det går an å være så naive. Det trådstarter kaller Dikemark er en gammel skole med tilhørende elevinternat. Det har aldri vært pasienter der. En gjeng med tvilsomme individer, ja, og på 70-tallet ble det nok røyka temmelig mye gras og andre stoffer der. Men for alt som er hellig - DET SPØKER IKKE DER OG HAR ALDRI SPØKT DER HELLER. Nå må dere små rampunger slappe av.
For det første - området rundt hjelpepleierskolen er avstengt med hengelås og høye gjerder. Den som går inn der gjør det på egen risiko. Bygningen er direkte helsefarlig, morken og soppbefengt.
For det andre - dersom dere på død og liv vil lete etter noe som ikke finnes - hva med å lete etter fornuft i deres egne hjerner?
For det tredje - dersom dere så inderlig gjerne vil lete etter gamle rare hus som det kanskje eller kanskje ikke spøker i, så oppfordrer jeg dere til å ta en titt på gamle bygdetun, museer, teatre etc.
Jeg sier ikke dette for å ta fra dere engasjementet dere viser - eller jo, det er jo nettopp det jeg gjør. Gjør noe fornuftig i steden.
Såså..
Det er allment kjent bra å være skeptisk. Men å være så skeptisk at man beskylder alle andre for å bare være naive, - det er ikke ansett som det samme.
Selv om det høres utrolig ut: En skeptisk person kan også bli fanatisk..
Du har intet belegg for å fastslå at det ikke spøker på dette internatet. For å si det enkelt og rett frem: Din mening om dette er akkurat like mye verdt som trådstarter zasha sin motsatte!
Men en ting er jeg enig i: Det finnes mange plasser i Norge som er meget spennende å utforske, med mange slags målsettinger for øye..
Ville bare si til deg her at å ha "for mye" eller "for lite" skepsis, er nok egentlig like illeluktende!
Tenk litt logisk da.
Hvorfor trekkes "spøkelsesjegere" til forlatte sinnsykehus og andre tomme bygg? Fordi det er en skummel atmosfære der. Fordi det er tomt, mørkt og slitt.
Folk trekkes ikke til vanlige hus, sykehus og steder som er befolket, lyse og trivelige, selv om det burde være like mye anlegg for spøkerier der som andre steder.
Dessuten er det på grunn av alle vandrehistoriene, og opplevelser som blir blåst ut av proporsjoner når ungdom overtolker hver minste skygge når de går rundt der, og pisser i buksa når kameraet gir fra seg en lyd de ikke kjenner igjen.
Tenk litt logisk, - selv!
Hvem kan hevde at vitenskapen har bevist at "spøkelser" ikke finnes?
Hvem kan hevde at "paranormalgien" har bevist at spøkelser finner?
Kan du?
At folk beskylder alle andre nn seg selv for å være naive (slik Skeptikerdama her oppe) er det som gjør verden til et mindre hyggelig sted.
Å være for skråsikker er ikke et tenkende menneske verdig, men det skaper grobunn for: Fornedrelse, krig, mord, mobbing og karikaturer..
Hva som skjuler seg i mørket er det bare morket som helt vet, - .. tror jeg. :mozilla_wink:
Hun beskylder nok ikke ALLE andre for å være naive, men jeg er enig med henne i at folk som oppsøker slike kvasihjemsjøkte byggninger er ganske naive. Det er rent psykologisk. Det kan jeg si på bakgrunn av alle de historiene og bildene jeg har sett fra slike steder. Folk blir veldig opprømte med én gang det skjer noe som KAN tolkes som noe paranormalt, men som nesten alltid har en helt naturlig forklaring om man ser litt nøyere etter. De resterende uoppklarte hendelsene og bildene er ikke mulig å forklare på grunn av for lite informasjon eller dårlig kvalitet.
Hvorfor skulle tom, gammel byggningsmasse inneholde mer "energi" og flere "spøkelser" enn andre byggninger? Hvorfor ferdes disse "åndene" på steder som ser skumle ut?
Hvis vi tenker logisk, så kommer dette av menneskers psyke; forestillinger om at sånn ER det.
Folk snakker om at de "får en ekkel følelse" på slike steder, og bruker dette som argument for at det er paranormal aktivitet på området. Vel, det er en ren psykologisk virkning av egne forestillinger og selve utseendet på stedet. Atmosfære er noe vi lager i våre egne tanker.
Jeg hevder ikke at vitenskapen har bevist at spøkelser ikke finnes, men jeg sier at den heller ikke har noe bevis for at de finnes. De eneste "bevisene" vi har er en rekke vage historier uten backup, og folk som sier "jeg følte" eller "jeg er sikker på hva jeg så".
Alle skikkelige tester som er gjennomført på paranormale områder har fått negativt utfall, og de testene som vises i programmer om paranormale fenomener reiser i beste fall flere spørsmål enn svar, eller inneholder store feil og hull.
All logikk tilsier at fenomenene kun er et produkt av vår egen psyke, som i seg selv er et mer enn nok spennende og vidt felt å forske på.
Antall ord: 324
When did ignorance become a point of view? -Dilbert
Kimbara skrev:Hun beskylder nok ikke ALLE andre for å være naive, men jeg er enig med henne i at folk som oppsøker slike kvasihjemsjøkte byggninger er ganske naive. Det er rent psykologisk. Det kan jeg si på bakgrunn av alle de historiene og bildene jeg har sett fra slike steder. Folk blir veldig opprømte med én gang det skjer noe som KAN tolkes som noe paranormalt, men som nesten alltid har en helt naturlig forklaring om man ser litt nøyere etter. De resterende uoppklarte hendelsene og bildene er ikke mulig å forklare på grunn av for lite informasjon eller dårlig kvalitet.
Hvorfor skulle tom, gammel byggningsmasse inneholde mer "energi" og flere "spøkelser" enn andre byggninger? Hvorfor ferdes disse "åndene" på steder som ser skumle ut?
Hvis vi tenker logisk, så kommer dette av menneskers psyke; forestillinger om at sånn ER det.
Folk snakker om at de "får en ekkel følelse" på slike steder, og bruker dette som argument for at det er paranormal aktivitet på området. Vel, det er en ren psykologisk virkning av egne forestillinger og selve utseendet på stedet. Atmosfære er noe vi lager i våre egne tanker.
Jeg hevder ikke at vitenskapen har bevist at spøkelser ikke finnes, men jeg sier at den heller ikke har noe bevis for at de finnes. De eneste "bevisene" vi har er en rekke vage historier uten backup, og folk som sier "jeg følte" eller "jeg er sikker på hva jeg så".
Alle skikkelige tester som er gjennomført på paranormale områder har fått negativt utfall, og de testene som vises i programmer om paranormale fenomener reiser i beste fall flere spørsmål enn svar, eller inneholder store feil og hull.
All logikk tilsier at fenomenene kun er et produkt av vår egen psyke, som i seg selv er et mer enn nok spennende og vidt felt å forske på.
Nå sa du fyordet igjen her: Logikk!
Jeg vil anbefale deg å studere både betydningen av logikk nærmere, og kanskje være litt åpen for at verden ikke er helt utforsket ennå..
Logisk sett er vi ikke alene - selv om hjernen er alene. :mozilla_wink:
Jeg vet godt hva logikk er, og logikk er IKKE å henfalle til svevende forklaringer om ukjente elementer vi ikke har noen forutsettning for å kunne noe om.
Om noen ser et ansikt i murveggen de tok bilde av, så er det mest logisk å tenke at det kommer av vår psykes egenskap til å se kjente former i tilfeldige mønstre, f.eks.
Om vi kjenner et kaldt gufs i den mørke korridoren, så er det mest sannsynlig kun kald trekk.
Om videoen vi tar opp på Dikemark viser forstyrrelser så er det mest logisk at det dreier seg om urene spillehoder eller støv på tapen.
Om TV'en skrur seg av selv så er den logiske forklaringen feil i strømnettet.
Hva mener du er logisk?
Antall ord: 127
Kimbara skrev:Jeg vet godt hva logikk er, og logikk er IKKE å henfalle til svevende forklaringer om ukjente elementer vi ikke har noen forutsettning for å kunne noe om.
Om noen ser et ansikt i murveggen de tok bilde av, så er det mest logisk å tenke at det kommer av vår psykes egenskap til å se kjente former i tilfeldige mønstre, f.eks.
Om vi kjenner et kaldt gufs i den mørke korridoren, så er det mest sannsynlig kun kald trekk.
Om videoen vi tar opp på Dikemark viser forstyrrelser så er det mest logisk at det dreier seg om urene spillehoder eller støv på tapen.
Hva mener du er logisk?
Ikke bli sånn'a du..
Om noen ser et ansikt i murveggen de tok bilde av, så er det like logisk å ha en database som sier deg at: Hey, det finnes flere eksempler på at det dannes virkelige rare mønstre i murvegger, - også ansikter. Og, - hvem vet?.. ..
Om videoen din fra Dikemark inneholder forstyrrelser kan dette erfaringsmessig skyldes mange ting: Forstyrrelser som skyldes et dårlig bånd, støv, fuktighet, røyk, lys\skygge, dårlige batterier o.l. Og, - hvem vet?.. ..
Om TV'en skrur seg av kan det også skyldes feil i apparatet. Og, - hvem vet?.. ..
Kimbara skrev:Jeg vet godt hva logikk er, og logikk er IKKE å henfalle til svevende forklaringer om ukjente elementer vi ikke har noen forutsettning for å kunne noe om.
Hva mener du er logisk?
Ikke bli sånn'a du..
Om noen ser et ansikt i murveggen de tok bilde av, så er det like logisk å ha en database som sier deg at: Hey, det finnes flere eksempler på at det dannes virkelige rare mønstre i murvegger, - også ansikter. Og, - hvem vet?.. ..
Om videoen din fra Dikemark inneholder forstyrrelser kan dette erfaringsmessig skyldes mange ting: Forstyrrelser som skyldes et dårlig bånd, støv, fuktighet, røyk, lys\skygge, dårlige batterier o.l. Og, - hvem vet?.. ..
Om TV'en skrur seg av kan det også skyldes feil i apparatet. Og, - hvem vet?.. ..
Hva er MEST logisk av dette, mener du?
God helg, må stikke nå. Ha det finfint!
Det er ikke mest logisk å henfalle til "hvem vet" ihvertfall, det sier seg selv.
En logisk forklaring er en forklaring som virkelig kan forklare, som har noe beviselig å støtte seg til. Som har en skikkelig utredning.
Som sagt; spøkelser og skrømt er ikke i denne kategorien. Det funker ikke å støtte seg til en forklaring som innebærer elementer man ikke vet noe om hvis man er ute etter en logisk forklaring.
Antall ord: 323
Jeg - og flere tusen andre - har bodd rett i nærheten av Dikemark i mange år. Ingen av oss har noensinne hørt om spøkelser i Hjelpepleierskolen. Det er et fenomen som kun befinner seg her på paranormal - godt hjulpet av eventyrlystne ungdommer som fryder seg over å gjøre ulovlige ting.
Greit. Ungdommer har bestandig moret seg over å gjøre sånt de ikke får lov til. Men å bevege seg inn i en bygning KUN fordi den er herpa og slitt, med småskumle ganger etc, og innbille seg at det finnes spøkelser der - ooouuuahhhh!!!
Altså. Det finnes en bygning i området med langt større sjans for spøkerier. Jeg vet hvilken. Men jeg sier det ikke bort, mest av alt fordi den er bebodd.
Si meg, hvorfor tror dere at den kanskje nyeste bygningen på Dikemark, hvor det aldri har vært pasienter - at det skulle spøke der, bare fordi korridorene er litt mørke og skumle? Det er det ingen som har svart på. Mens de bygningene hvor pasientene beviselig har oppholdt seg - der er det ingen som vandrer? Ja, jeg vil da anta at det er dette dere håper på - hvileløse, plagede sinnssyke pasienter? Eller hva er det egentlig dere mener at dere ser?
Håper på noen seriøse svar på dette.
Skeptikerdama skrev:Si meg, hvorfor tror dere at den kanskje nyeste bygningen på Dikemark, hvor det aldri har vært pasienter - at det skulle spøke der, bare fordi korridorene er litt mørke og skumle?
For det første; du aner ikke hva som har vært på tomta før den nye bygningsmassen kom. For det andre: Det er da ikke bygningens alder som avgjør om det spøker der eller ikke. Det kan gå igjen fortapte sjeler hvor som helst. For det tredje: Mørke sjeler tiltrekkes av: MØRKET. De stortrives! Dikemark er et slikt sted, hvor det ikke bare er sinnsforvirrede ånder som var pasienter en gang i tiden, men også andre mørke sjeler som har funnet veien hit og tatt bolig i de nedlagte bygningene....
Jeg vet veldig godt hva som befant seg på tomta til hjelpepleierskolen - ja, til hele området rundt Dikemark, før sykehus og skole kom til. Det lå tre husmannsplasser der, nærmere vannet. Resten var skog. Ikke noe annet enn skog. Det er for bratt til å dyrke noe særlig der og det har aldri vært hustufter i nærheten akkurat der. Såpass mye lokalkunnskap har jeg - og du røper at det trodde du ikke jeg hadde!!!
Om argumentene dine holder vann, burde det vrimle av ånder og gjengangere i kjelleren min. Der er det mørkt, der, der må det ha vært mørkt lenge!
Men si meg - hvorfor i helsike tar dere ikke med noen skikkelige lykter når dere skal på spøkelsesjakt? Da forsvinner de jo. Eller--- det var kanskje nettopp det dere ikke ville...
Men likevel rettferdiggjør det ikke at dere bryter dere inn på et sted dere ikke har lov til å være. Noensinne tenkt over hvorfor det er stengt der? Kan være en grunn til det, vet du, en grunn som ikke har med noe overnaturlig å gjøre.
Sist jeg så etter var det et høyt gjerde med hengelås rundt hele bygningen. Det tyder jo på at det ikke er noe særlig poppis å bevege seg rundt der. Eller har du tatt med deg avbitertang, kanskje?
Fortell om hva disse slektningene dine så, da! Eller husker du ikke?
hei jeg snakker om dikemark jeg da ikke lier . dikemark er oppe pga det har vert mane der og sattanismiske folk . vi gjikk berre inn alle dørene var ulåste men man må gå inn ettt åpent vindu på skolebygge . og vaktene som jobber derliker og gå der på natten og se . dem har ikke noe i mot om vi er der berre vi oppfører oss . men det som er at det ha komt inn nyre døre og det men ingen er låst .