Fakta, teori & skepsisHvem eier deg?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Qwizleiz skrev:Jeg må vel si meg enig i at slaveri finnes (i mange betydninger av ordet også) men det blir for vidtrekkende å brodere på i denne lille tråden..
Oh, come on... ikke vær så pessimistisk.
Alle monner drar ;) Grei ut om du vil, jeg lytter, og sikkert flere med.
"Hvem eier deg?" er nok i utgangspunket et noe komisk tema, i min verden. :mozilla_wink:
Alt kan tas like seriøst som useriøst. Det er øyet som ser.
Du kan nok se det komiske med spørsmålet/temaet, men du ser sikkert seriøsiteten i det når du kjenner deg igjen i enkelte sider ved spørsmålet?
Antall ord: 114
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
DDD
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Sep 2007 14:08
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: langt borte i utlandet

Innlegg av DDD »

Sol@ngelica skrev:
Vermilion Oriol skrev:Eh....erdet slik at man må melde seg ut av samfunnet...for å eie seg selv??

Ellers er vel jeg en slave av dagens tannhjul...altså samfunnet og dem som der igjen driver den.
Det der å melde seg ut av sammfunnet, synes det høres ut som en jævla bra ide jeg,
flere som er med meg??

Men jeg må ha med dataen og tven min da+noen klær.
Da er det vel dataen og tven som eier deg, om du ikke klarer deg uten!!!!!
Antall ord: 92
DDD

A JOURNEY OF THOUSAND MILES
BEGINS WHITH A SINGLE STEP

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

DDD skrev:
Sol@ngelica skrev:
Vermilion Oriol skrev:Eh....erdet slik at man må melde seg ut av samfunnet...for å eie seg selv??

Ellers er vel jeg en slave av dagens tannhjul...altså samfunnet og dem som der igjen driver den.
Det der å melde seg ut av sammfunnet, synes det høres ut som en jævla bra ide jeg,
flere som er med meg??

Kan ikke kaste så dyre ting, har faen i meg klart å kjøpe det selv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Devina
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Okt 2006 18:57
18
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Devina »

ludoburgero skrev:
trone skrev:den som vil være fri må sette andre fri
Da har han jo bundet/forpliktet seg til en "frihet" basert på at han må gjøre andre fri. Da er han ikke fri. Å være fri er å være død. Ellers kan en oppnå tilstander hvor en føler seg MER fri enn andre ganger, men fri er vi aldri helt. Vi er hele tiden relatert til noe annet, noe vi kan assosieres med, og da er vi ikke fri. Men vi er alle så fri som vi vil. Men ikke helt.
Det starta her.....

Den som vil vere fri, må sette andre fri... trur det er veldig rett, eg, at å sette andre fri gjer at ein sjølv vert fri....
Eg er einig i at friheit er relativ på jorda...
det er god tenking i at vi alltid relaterer til anna....

Som når det det oppstår ein argumentasjon, krangel, munnhuggeri... ein "tergar" litt, den andre tar igjen, det gjeld å kome ovanpå... låser kvarandre i argument, grep som skal målbinde den andre, meir og meir låst, meir og meir bundne, ufri, i fleire og fleire ord og setningar, meir og meir kronglete tenking...
innersvingen på innersvingen på...

Eit godt bilde på korleis ein kan verte ufri...
partane eig kvarandre...
runde etter runde...

Det starta med; den som vil vere fri må sette andre fri....
og kanskje nettopp det er løysinga, å sette den andre fri til å oppfatte og tenke det den andre vil... i så vanskelege spørsmål kan det som er logikk for ein vere ulogisk for ein annan.
Gi den andre lov til å ikkje sjå det same som ein sjølv ser....
Gjerne seie frå dersom ein vert såra, men la det bli med det.....

Kanskje det går an å "nøste" seg ut av floken igjen ved:

Å sette den andre fri, og dermed verte fri sjølv.....?
:)
Antall ord: 323
Orda mellom menneske lagar bruer
mellom rom som før var åtskilde,
lagar felles mellomrom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Devina: Kloke ord. Jeg har lest noen av de ikke så mange innleggene du har skrevet og forstår at du er fornuftig og vis. Gleder meg å se at du deler disse tankene.
Ligger mye klokt i det du nettopp sa her, men det er noe med stoltheten.
Noen føler seg fri med den, de føler seg uavhengig med følelsen av å kunne snakke andre i senk. Det skal nok litt til for å komme seg til det målet du snakker om.
Det noen ser som styrke, ser andre som en svakhet igjen.
Som du sier finnes det svært sprikende, ja kanskje motsatte, oppfatninger om en og samme sak når det kommer til mer vanskelige spørsmål.
Kanskje også til noen spørsmål som er enkle for noen og vanskelige for andre.

Slik er det bare... forskjeller... og jeg mener at det finnes stor frihet i mangfold og forskjeller, og bare det å kunne betrakte dem er befriende for meg.
Da vet jeg at jeg verken er det ene eller det andre og har frihet til å henge meg på en mening, danne min egen, og ta motstand fra en annen igjen.
Og friheten begrenser seg ikke bare til dette. Frihet er relativt, og frihet finnes overalt. Det er tross alt en tilstand, en innstilning, noe en oppnår med og i seg selv.

For et lite jentebarn som lever i krig og elendighet kan det å kunne spasere en søndagstur uten å tråkke på en landmine en dag oppleves som totalt frihet.
Det øyeblikket er ubegripelig for oss som har "alt vi trenger".
Men vi opplever heller ikke ofte den friheten. Vi føler ikke at den kommer med mindre vi reiser på hyttetur og glemmer jobben for ei stund, tar noen øl og griller litt.
Men så ringer telefonen og så er friheten vår ødelagt.
Så kan man ta den arbeidsløse... eller den som aldri får jobben han er fornøyd med.
Han tenker nesten litt nedlatende... kanskje litt misunnelig egentlig... på de som har en slik jobb at de har råd til ei hytte hvor de kan kose seg med pils og grilling.
Og blir de oppringt viser det bare hvor viktige de er. Og så viktig ønsker han at han kunne vært en dag... hvor herlig det hadde vært å bli ringt når en trengte å jobbe!

Det er mange forskjellige oppfatninger av frihet.
Fellesbetegnelsen er kanskje ikke alltid løsrivelse.
Andre ganger er den tilhørighet.
Og derfor er det til syvende og sist hvordan en ser på situasjonen en selv befinner seg i som er avgjørende. Derfor blir også det å "sette andre fri" en slags innbilning.
For en vet ikke alltid andres beste, og en kan gå i god tro om at en har satt dem fri, mens de kan føle de har tapt noe. Der kommer det med tilhørighet inn?

La oss ikke glemme at det er viktig med forsoning, forståelse, rettferdighet, samhold, enighet og splittelse, misforståelse, urettferdighet, distansering og uenig.
Alt er like viktig, slik at vi mennesker kan fortsette med vår gjentagelse av historien;
gjøre feil og rette opp igjen. Hele tiden.
Alt er mote, alt snur til det omvendte på et tidspunkt, hvis det når dit,
og hvis ikke står vi bare stille. Men alt er i progresjon, mer eller mindre,
alt er i bevegelse. Derfor vil en aldri kunne være helt fri.
Når en dør kan en være fri, men en har definitivt noen etterlate. Mer eller mindre.
Om det enn er noen som har vært naboen til en ensom gammel mann uten familie i mange år. Eller om det er at bakeren mister sin trofaste morgenkunde.

Alt har sin betydning. Alt i alt er vi tilsammen betydelige deler av nuet.
Og derfor er vi aldri helt fri. Tilogmed når vi dør, for da utgjør vi en forskjell.
Vår ånd er dermed kanskje aldri fri..?
(spørsmålet om definisjon på hva en ånd omfatter plasseres *HER*) ;)
Antall ord: 685
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Devina
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Okt 2006 18:57
18
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Devina »

ludoburgero skrev:Devina: Kloke ord. Jeg har lest noen av de ikke så mange innleggene du har skrevet og forstår at du er fornuftig og vis. Gleder meg å se at du deler disse tankene.
Takk!! Egoet mitt gler seg over slike ord! :)
ludoburgero skrev:det er noe med stoltheten.
Enig, det er den store utfordringa.... Eg synes du tar eit flott steg i dette innlegget. Stig tilbake og ser på kva som skjedde. Og opnar for å snakke om det. Bra!
ludoburgero skrev:Som du sier finnes det svært sprikende, ja kanskje motsatte, oppfatninger om en og samme sak når det kommer til mer vanskelige spørsmål.
Kanskje også til noen spørsmål som er enkle for noen og vanskelige for andre.

Slik er det bare... forskjeller... og jeg mener at det finnes stor frihet i mangfold og forskjeller, og bare det å kunne betrakte dem er befriende for meg.
Da vet jeg at jeg verken er det ene eller det andre og har frihet til å henge meg på en mening, danne min egen, og ta motstand fra en annen igjen.
Friheita til å reflektere, til å kunne ta fram fleire standpunkt utan å vere låst fast i eit av dei. Det er å vere fri til å bevege seg rundt, mellom og gjennom.....

løsrivelse og tilhørighet kan vere like vanskeleg, ja... For nokon ligg det eine lett, og for andre ligg det andre meir lett, og så må ein sjå kva ein sjølv må utfordre seg litt i. Fri frå og fri til... ja, friheit er så mangt...

Skjervheim er ein kar som har skrive noko bra om friheit. Han seier at friheit ikkje er ein "faktor" vi kan finne, det er heller slik at det er friheita som finn....

Å sette andre fri er å overlate den andre sitt liv, og kva som er rett for den andre, til den andre... viss den andre seier at; "dette er bra for meg", så må vi ta han/ho på ordet, og ha respekt for det. Og det er slett ikkje alltid lett... Eg grip meg ofte i å bli opprørt og forvente, kreve og sette på plass... det gjer av og til så svinaktig godt å få inn eit velplassert poeng som samtidig plasserer den andre, og så sukkar eg oppgitt over meg sjølv etterpå.... :mozilla_foot:

Av og til viser det seg at andre sine valg ikkje fell så bra ut for dei sjølve. Vi har gitt den andre fri, og den andre kjenner tapet og savnet, at det ikkje vart godt likevel. Og det må vi berre sjå på, helst utan skadefryd, og også utan å synes synd i.
Det er ein lang veg dette livet, og kvar sin gong å måtte gå ekstrarunder....

Det er no litt fascinerande også alt det som skjer i følelse og tanke til alle som er fletta saman i utviklinga i historia....
Og går vi framover og gjer valg, og reflekterer med ope sinn og hjarte, så vert vi meir og meir fri TIL å gjere noko som kan bety noko for nokon...

Frå karma til dharma
ludoburgero skrev:Vår ånd er dermed kanskje aldri fri..?
Det er eit godt spørsmål......! :mozilla_undecided:

Gode refleksjonar er verd å vere i og delta i... ser fram til fleire!
Antall ord: 545
Orda mellom menneske lagar bruer
mellom rom som før var åtskilde,
lagar felles mellomrom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Sol@ngelica skrev:
DDD skrev:
Sol@ngelica skrev:

flere som er med meg??

Kan ikke kaste så dyre ting, har faen i meg klart å kjøpe det selv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
VASK MUNNEN DIN...
Antall ord: 115

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Puss kjeften din, lukter helt hit hva du spiste til middag i går.
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Audun
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Okt 2007 00:27
17
Lokalisering: Fredrikstad

Re: Hvem eier deg?

Innlegg av Audun »

Man er fri. Men bank osv er egne valg som setter begrensninger. Man er fri til å handle, men ikke nødvendigvis fri i konsekvensene.
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links