Universet & dets hemmeligheterTeoretiske og vitenskapelige bevis på at Gud eksisterer

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Quist
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jotnefallet

Innlegg av Quist »

BA. skrev:
First Day skrev:Glömde nog att skriva att vi skulle bortse i det här fallet insekter och mikroorganismer.
Tycker det är mer intressant att diskutera större arter.
Vill gärna ha din syn på följande.
Varför kom dinosaurierna först. ?
Gjorde de det? Leste du ikke lenken jeg ga, som viste at pattedyrene var før dinosaurene?

Hva som kom først er egentlig uinteressant. Det som er interessant er at vi kan følge genene og de viser klart rekkefølgen og slektskapet mellom arter. Genene har også vist oss hvordan menneskene gikk ut fra Afrika, og hvordan de spredte seg utover hele verden.
Du nämnde evolusion även för krokodiler etc. Självfallet gäller evolusionen "smärre"
förändringar i alla kroppar där vi anpasar oss till den miljö och näringsinnehåll som
finns tillgängligt.
Alle de større forskjellene som finnes mellom artene er også på grunn av evolusjon.
När jag pratar om mutationer menar jag större förändringar som sker kroppsligt
på utsidan synligt för ögat. Mig veterligen har inte krokodiler, hajar, ormar,
havssköldpaddor etc. haft någon sådan mutation.
Krokodiller har f.eks. mutert til alligatorer. Det finnes mange slag krokodiller, og alle er mutasjoner av den "originale krokodillen". Når originalen fortsatt lever etter mange millioner år, så tyder det på at den er veldig godt tilpasset sitt miljø, og at deres egenskaper også passer for dagens miljø.
Däremot påstår evolusionläran att människan skall ha haft det. Dessutom påstår
man att mutationer äger rum ungefär vart miljonte år. Det är i det här sammanhanget
som bevisbördan spricker och allt förvandlas till "tro". Vilka andra varelser förutom människan har gjort samma resa. ? Tror du det är en evolusionens slump att människan
har herreväldet över vår jord (bortsett från resistenta bakterier och andra mikroorganismer. ?
Alle dyr er resultat av mutasjoner. Vi kommer alle fra de samme mikroorganismer. Siden har forskjellig miljø gjort at forskjellige egenskaper har hatt fortrinn i kampen om overlevelse.
Det er ikke tro, men en teori, som er bekreftet gjentatte ganger ved funn. Alle funn peker i samme retning. Fra et tidlig stadium av liv, som nå er utdødd, har alle de forskjellige dyrene og plantene evolvert.

Er det menneskene som ruler jorden? Har du sett hvordan insektene klarer seg? Menneskenes sivilisasjon er ikke tilfeldig, men et resultat av at vi har nødvendige evner til å samarbeide, til å tenke framover, til å tenke teoretisk, til å samle erfaringer osv.
Det er nok mange andre dyr som har noen av disse egenskapene, men det er nok kun mennesket som har alle de nødvendige egenskapene samtidig.
Jag upprepar min fråga än en gång varför tror du att dinosaurierna skapades före människan. ? Tror du att ägget skapades före kroppen eller tvärtom. ? Vilket kön skapades först.? Oavsett om det var evolusionen som skapade det eller någon annan vad tror du.?
Og jeg gjentar at en slik rekkefølge er uinteressant. Vi stammer ikke fra hverandre, men en felles forfar millioner av år før dinosaurene.

Situasjonen er ikke perfekt i dag, slik at dette er målet, den var ikke perfekt for 200 millioner år siden, og den kommer ikke til å være det om 200 millioner år. Det er ikke noe fast mål, men hele tiden et bevegelig mål om overlevelse or hver enkelt og for gruppen.
För mig är stora delar av evolusionsläran ett väldigt stort frågetecken med massor
av obesvarade delar. Jag tror att man kan finna en sanning om man kombinerar olika teser i trosuppfattningar. Det finns flertalet olika grenar inom mänskligheten där forskare kammar "noll". Man har helt enkelt inget svar. Ta bara det med dinos bortgång och fall där man kommer med nya alternativ varje decennium.
Ja, er det ikke flott? :D

Din og andres tro er også OK, men vi må passe på så vi ikke blander tro og vitenskap.

Fastslåtte sannheter og entydige svar får du kun fra dogmatisk tro, Mulige årsaksammenhenger, forklaringer og nye spørsmål kan du få fra vitenskapen. Det finnes teorier for absolutt alle fenomener, men noen er man sikrere på enn andre.
Det är väldigt svårt att få några grepp om dina personliga åsikter där du hela tiden relaterar till kända forskningsresultat. Du är som någon annan som också gärna relaterar till sin trosuppfattning. Är väldigt intresserad av det här ämnet och har samlat på mig en del erfarenheter både på ett personligt plan men också via forskning.
Min mening er egentlig ikke så interessant, det er de argumentene jeg legger fram du bør se på. Når andre argumenterer ut fra dogmatisk tro, argumenterer jeg ut fra virkeligheten.
Har haft precis samma syn som dig för 25 år sedan. Men något inträffade i mitt liv som ledde till nya insikter där jag vet att mycket MYCKET ÄR MÖJLIGT. Kan dock inte delge dig detaljer eftersom du inte är mottaglig som person för påståenden som saknar bevisbörda. Jag kan ju nämna tex. maya kalendern. Studera den mer i detalj och var fri från förkastelse i det inledandet skedet. Du kommer att häpna så mycket som stämmer och samtidgt har man en betydligt mer exakt bild av "tid".
Hihihi. :D

* Du sier lenger oppe at det er vanskelig å forstå mine meninger, Så da vet du ikke mitt syn. Da kan du heller ikke si at du hadde nøyaktig samme syn som meg.

* Jeg var omtrent der du er for 15-20 år siden. Er en av oss kommet lenger enn den andre? Den eneste grunnen jeg kan se for å komme med slike argumenter er for å vise at en selv er kommet lenger enn den andre.

Vi har begge utviklet oss, men i motsatt retning. Den ene er ikke kommet lenger enn den andre, vi har bare forskjellig syn.

Huff så dere sliter.

Forstår dere ikke at det er gud som har skapt alt og ikke evolusjonen. Nå må dere begynne å ta dette inn over dere og ikke vase rundt i villa hele livet.
Antall ord: 1072
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
BA. skrev: Du forutsetter at din gud er ekte.
Jeg har gått veien fra vantro til tvilende, søkende, troende, til, eller for å ende opp med FULL VISSHET. Jeg vet at Gud er ekte. Mange mennesker med meg opp gjenom tidene og til dags dato har erfart nettopp dette.
Og mange mennesker har gått motsatt vei. :)
Dvs. ikke så mange ender opp med illusjon om full visshet om at det ikke finnes noen gud. De fleste ender opp med en realistisk sannsynlighetsvurdering.
En realistisk sannsynlighetsvurdering sier at bibelens beskrivelse er feil, og at den guden som beskrives der ikke kan finnes.
En realistisk sannsynlighetsvurdering utelukker ikke en gud mer enn den utelukker flyvende reinsdyr eller The Flying Spaghetti Monster.
Det er det veldig liten sannsynlighet for.
I min hedninge tilværelse var jeg av den oppfattning, var nesten overbevist. Men akk, hvor feil kan en ikke ta.
Ja, og hvordan man kan gå fra noe sannsynlig til å tro blindt på noe høyst usannsynlig.
Du har forkastet tusenvis av guder...
Ja, vekk med avgudene.
Ja, alle sammen, du har tre igjen. ;)
..mange av dem har du aldri hørt om engang.
Føler ingen savn.
Nei, sikkert ikke.
Flere av dem er mer plausible enn din gud, men du vil ikke engang vite om dem.
Bring en av disse som er ukjent for meg fram i lyset, så får vi se?
Da jeg ikke vet hvem du har hørt om, så er dette en håpløs oppgave. Men f.eks. The Flying Spaghetti Monster er mer sannsynlig enn den bibelske gud.
The Flying Spaghetti Monster har nemlig vist til en sammenheng mellom pirater og global oppvarming.
Du er styrt av blind tro på din egen avgud.
Den sender jeg i rétur.
Men den bommer. Jeg har hverken guder eller tro, og kan derfor ikke styres av blind tro på noen avgud.
Antall ord: 320

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Quist skrev:Huff så dere sliter.

Forstår dere ikke at det er gud som har skapt alt og ikke evolusjonen. Nå må dere begynne å ta dette inn over dere og ikke vase rundt i villa hele livet.
Neida, dette er ikke noe slit, det er allmennkunnskap. Den som må slite er den som skal argumentere mot darwinismen.

Det registrerer jeg at du ikke engang prøver på, og det er vel like greit. ;)
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:
misty-gutt skrev:
Jeg har gått veien fra vantro til tvilende, søkende, troende, til, eller for å ende opp med FULL VISSHET. Jeg vet at Gud er ekte. Mange mennesker med meg opp gjenom tidene og til dags dato har erfart nettopp dette.
Ja, det er sant, og i forskjellige rettninger.
Ja, og hvordan man kan gå fra noe sannsynlig til å tro blindt på noe høyst usannsynlig.
Det som for meg var usannsynlig, ble sannsynlig ved troens hjelp med dertil mange tegn og under, ja reelle personlige opplevelser.
Sitat: BA

Sitat: misty-gutt: Den sender jeg i rétur.

Sitat. BA: Men den bommer. Jeg har hverken guder eller tro, og kan derfor ikke styres av blind tro på noen avgud.
Du tror bare blindt på deg selv, mener du. Hadde du vært syndfri, da hadde du vært ett med Gud. men nå er heller ikke du syndfri. Ego avguden frelser ingen!
Antall ord: 185
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Hvordan i all verden kan en slik debatt avta såpass?
Bare GUD vet hvorfor...
Antall ord: 15
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
BA. skrev:
misty-gutt skrev:
:?:
Det som for meg var usannsynlig, ble sannsynlig ved troens hjelp med dertil mange tegn og under, ja reelle personlige opplevelser.
Javel. Du trodde ikke, men på grunn av noe du ikke trodde på begynte du å tro likevel?
Sitat: BA

Sitat: misty-gutt: Den sender jeg i rétur.

Sitat. BA: Men den bommer. Jeg har hverken guder eller tro, og kan derfor ikke styres av blind tro på noen avgud.
Du tror bare blindt på deg selv, mener du. Hadde du vært syndfri, da hadde du vært ett med Gud. men nå er heller ikke du syndfri. Ego avguden frelser ingen!
Nei, det er ikke i nærheten av hva jeg mener.
Antall ord: 216

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

ludoburgero skrev:Hvordan i all verden kan en slik debatt avta såpass?
Bare GUD vet hvorfor...
og ikke skjønner jeg hvorfor folk syns det er så umulig og motstridende at evolusjonen og det gudommelige aspektet?
Bare Gud vet hvorfor hehe.....
Antall ord: 42
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

snuppedilla skrev:
Bare GUD vet hvorfor...
og ikke skjønner jeg hvorfor folk syns det er så umulig og motstridende at evolusjonen og det gudommelige aspektet?
Nei, hva om alt vi sier er sant. Alle "motstridende" meninger har et smeltepunkt de også. I enhver løgn kan en finne et knippe sannhet. Det finnes ikke rene, skjære løgner, og det finnes heller ikke rene, pure sannheter. Ikke EN eneste stor løgn, og heller ikke EN eneste stor sannhet å forholde seg til. Alt kommer an på øyet som ser. Å diskutere hva som er sannhet er for noen andre en løgn, det er ikke "tilfelle", det er ikke deres situasjon.

Vi baserer oss mye på Darwin, Einstein og Bibelen.
Populærkultur ja. Vi baserer oss mye på The Beatles også.
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:
misty-gutt skrev:
BA. skrev:
misty-gutt skrev:
Ja, etter opprøret mot Gud, og således er verden blitt slik vi ser den til denne dag.
Men vi har løfte om nye himmler og en ny jord. I Jesus Guds Sønn er alle løfter oppfylt.
2Pet 3:13 Men vi venter efter hans løfte nye himler og en ny jord, hvor rettferdighet bor.
Javel. Du trodde ikke, men på grunn av noe du ikke trodde på begynte du å tro likevel?
Ja, bestemte meg for å undersøke saken seriøst, og det ga mer, mye mer enn forventet.
Antall ord: 170
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:
snuppedilla skrev:
Bare GUD vet hvorfor...
Nei, hva om alt vi sier er sant. Alle "motstridende" meninger har et smeltepunkt de også. I enhver løgn kan en finne et knippe sannhet. Det finnes ikke rene, skjære løgner, og det finnes heller ikke rene, pure sannheter. Ikke EN eneste stor løgn, og heller ikke EN eneste stor sannhet å forholde seg til. Alt kommer an på øyet som ser. Å diskutere hva som er sannhet er for noen andre en løgn, det er ikke "tilfelle", det er ikke deres situasjon.

Neppe. I mange tilfeller kan det nok være som du sier at sannheten ligger litt hos flere, men i andre saker er nok sannheten én og kun én alene. Evolusjon og kreasjonisme går ikke sammen, de kan ikke være tilfelle begge deler. Likevel er ikke deisme en umulig kombinasjon med evolusjon. En skaper, som satte det hele igang, og som ikke rører noe etterpå.
Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
BA. skrev:
misty-gutt skrev:
BA. skrev:
misty-gutt skrev: Jeg har gått veien fra vantro til tvilende, søkende, troende, til, eller for å ende opp med FULL VISSHET. Jeg vet at Gud er ekte. Mange mennesker med meg opp gjenom tidene og til dags dato har erfart nettopp dette.
Ja, etter opprøret mot Gud, og således er verden blitt slik vi ser den til denne dag.
Ja, slik er verden blitt et vidunderlig sted der opprøret mot gudene har skjedd.

Andre steder har ikke dette opprøret skjedd enda, og der lever fortsatt kvinneundertrykkelsen, homofobien, dødsstraff osv. i skjønn forening med religionene enda.
Men vi har løfte om nye himmler og en ny jord. I Jesus Guds Sønn er alle løfter oppfylt.
2Pet 3:13 Men vi venter efter hans løfte nye himler og en ny jord, hvor rettferdighet bor.
Ja, du får glede deg til døden du da, så får du kanskje se om du valgte riktig. Hvis du ikke opplever noe etter døden, valgte du feil, hvis du opplever noe, så valgte du sannsynligvis feil da også, men muligheten for å ha valgt rett er marginal.
Ja, bestemte meg for å undersøke saken seriøst, og det ga mer, mye mer enn forventet.
Hva gikk den seriøse undersøkelsen ut på?
Antall ord: 264

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

BA. skrev:Neppe. I mange tilfeller kan det nok være som du sier at sannheten ligger litt hos flere, men i andre saker er nok sannheten én og kun én alene. Evolusjon og kreasjonisme går ikke sammen, de kan ikke være tilfelle begge deler. Likevel er ikke deisme en umulig kombinasjon med evolusjon. En skaper, som satte det hele igang, og som ikke rører noe etterpå.
Enig. En skaper er en potensiell forklaring på det store smellet som satte det hele i gang. Men det er ikke sikkert det stemmer heller. Og jeg synes ikke denne forklaringen er forenelig med verken bibelen eller andre såkalte hellige skrifter. Hvis disse skriftene allerede har missforstått oppstandelsen er sannsynligheten stor for at de har missforstått resten også.
Antall ord: 131

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

BA. skrev:
ludoburgero skrev:
snuppedilla skrev:
Bare GUD vet hvorfor...

Neppe. I mange tilfeller kan det nok være som du sier at sannheten ligger litt hos flere, men i andre saker er nok sannheten én og kun én alene. Evolusjon og kreasjonisme går ikke sammen, de kan ikke være tilfelle begge deler. Likevel er ikke deisme en umulig kombinasjon med evolusjon. En skaper, som satte det hele igang, og som ikke rører noe etterpå.
Jeg har alltid hatt inntrykket av at du tenker mye
"det åndelige vs. det vitenskapelige"
i all din betrakning av hva du engasjerer deg i her på forumet.
Kanskje det blir litt begrensende?
Slik jeg ser det kan både deisme og evolusjon være en helt mulig kombinasjon,
eneste som er et essensielt spørsmål i dette tilfelle kan være skjebnens eksistens.
At en Gud skapte en verden som hun så forlot til menneskene selv å rutte og tøyse med, det vil nok stride mye imot kreasjonismens tilhengere ihvertfall, ettersom alt er så avhengig av Gud og hennes vilje ifølge dem.
Antall ord: 327

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:Hva gikk den seriøse undersøkelsen ut på?
Jo, å finne svaret på livets gåte. Fantes det virkelig en Gud? Hvem var han? Var Jesus Guds Sønn? Trengte jeg frelse, om så, kunne han frelse meg? Eller var bibelen bare en gammel eventyrbok, med mange underlige historier?

Ja, slike spørsmål og mange flere. Ja,vanlige spørsmål har jeg nå forstått, mange med meg har stilt og stiller de samme og lignende spørsmål.

Mange søker og spør, men gir seg for lett uten å ha oppnådd å få de svarene eller Svaret med stor S, som gir forløsningen, ja frelsen.

Og siden nå dette MÅ gripes med tro, så måtte jeg, før jeg hadde fått min fulle visshet ved min søkens ende være villig til både å tro og bekjenne dette, for jeg klarte ikke å forstå det med min forstand i seg selv:
for dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud opvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst
Jeg gjorde altså det, og bekjente mine synder. Og anklageren som også var tilstedet kunne ikke lengre holde meg i sitt grep, men måtte slippe taket da jeg henviste ham i TRO til korset og Jesu blod. 1Joh 1:7..Jesu, hans Sønns blod renser oss fra all synd.

Jeg kjente at Satan slapp taket, både fysisk og åndelig, mens jeg undret meg over det som da skjedde, og at Jesus kristus viste seg, innhyllet i ett..hva skal jeg si..et fantastisk hvitt lys.

Det som skal til er en ærlig søken, våge å slippe taket og gi sannheten, ja Gud en sjanse å slippe til. Det vil forandre hele tilværelsen, og det er vel det også mange frykter, men skal en frelses til evig liv, så er det ingen annen mulighet. Men, vit at man har ingenting som en ikke kan miste og til sist mister i denne verden når livsløpet er over. Til gjengjeld får man evigheten, evig liv, og i denne verden Gud med på ferden.
En kan like det eller ikke men denne livets gave er oss gitt helt og holdent av nåde, selv hvor upopulært det enn måtte høres ut.
Antall ord: 396

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quist
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jotnefallet

Innlegg av Quist »

BA. skrev:
Quist skrev:Huff så dere sliter.

Neida, dette er ikke noe slit, det er allmennkunnskap. Den som må slite er den som skal argumentere mot darwinismen.

Det registrerer jeg at du ikke engang prøver på, og det er vel like greit. ;)

Nei, det gjør jeg selvsagt ikke. Det er jo ensbetydende med å argumentere mot gud. Det er gud som har skapt både darwinismen og evolusjonen.

Trodde du at det var Darwin?

Det var det nok ikke, det bare ser slik ut, som det står så klart og entydig forklart i Koranen.

Men dette vil det nok ta noe tid før dere begriper for se det er inni dere og dere fatter det ikke og se det er utenfor dere og dere ser det ikke.
Antall ord: 163
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links