BA. skrev:Gjorde de det? Leste du ikke lenken jeg ga, som viste at pattedyrene var før dinosaurene?First Day skrev:Glömde nog att skriva att vi skulle bortse i det här fallet insekter och mikroorganismer.
Tycker det är mer intressant att diskutera större arter.
Vill gärna ha din syn på följande.
Varför kom dinosaurierna först. ?
Hva som kom først er egentlig uinteressant. Det som er interessant er at vi kan følge genene og de viser klart rekkefølgen og slektskapet mellom arter. Genene har også vist oss hvordan menneskene gikk ut fra Afrika, og hvordan de spredte seg utover hele verden.
Alle de større forskjellene som finnes mellom artene er også på grunn av evolusjon.Du nämnde evolusion även för krokodiler etc. Självfallet gäller evolusionen "smärre"
förändringar i alla kroppar där vi anpasar oss till den miljö och näringsinnehåll som
finns tillgängligt.
Krokodiller har f.eks. mutert til alligatorer. Det finnes mange slag krokodiller, og alle er mutasjoner av den "originale krokodillen". Når originalen fortsatt lever etter mange millioner år, så tyder det på at den er veldig godt tilpasset sitt miljø, og at deres egenskaper også passer for dagens miljø.När jag pratar om mutationer menar jag större förändringar som sker kroppsligt
på utsidan synligt för ögat. Mig veterligen har inte krokodiler, hajar, ormar,
havssköldpaddor etc. haft någon sådan mutation.
Alle dyr er resultat av mutasjoner. Vi kommer alle fra de samme mikroorganismer. Siden har forskjellig miljø gjort at forskjellige egenskaper har hatt fortrinn i kampen om overlevelse.Däremot påstår evolusionläran att människan skall ha haft det. Dessutom påstår
man att mutationer äger rum ungefär vart miljonte år. Det är i det här sammanhanget
som bevisbördan spricker och allt förvandlas till "tro". Vilka andra varelser förutom människan har gjort samma resa. ? Tror du det är en evolusionens slump att människan
har herreväldet över vår jord (bortsett från resistenta bakterier och andra mikroorganismer. ?
Det er ikke tro, men en teori, som er bekreftet gjentatte ganger ved funn. Alle funn peker i samme retning. Fra et tidlig stadium av liv, som nå er utdødd, har alle de forskjellige dyrene og plantene evolvert.
Er det menneskene som ruler jorden? Har du sett hvordan insektene klarer seg? Menneskenes sivilisasjon er ikke tilfeldig, men et resultat av at vi har nødvendige evner til å samarbeide, til å tenke framover, til å tenke teoretisk, til å samle erfaringer osv.
Det er nok mange andre dyr som har noen av disse egenskapene, men det er nok kun mennesket som har alle de nødvendige egenskapene samtidig.
Og jeg gjentar at en slik rekkefølge er uinteressant. Vi stammer ikke fra hverandre, men en felles forfar millioner av år før dinosaurene.Jag upprepar min fråga än en gång varför tror du att dinosaurierna skapades före människan. ? Tror du att ägget skapades före kroppen eller tvärtom. ? Vilket kön skapades först.? Oavsett om det var evolusionen som skapade det eller någon annan vad tror du.?
Situasjonen er ikke perfekt i dag, slik at dette er målet, den var ikke perfekt for 200 millioner år siden, og den kommer ikke til å være det om 200 millioner år. Det er ikke noe fast mål, men hele tiden et bevegelig mål om overlevelse or hver enkelt og for gruppen.
Ja, er det ikke flott?För mig är stora delar av evolusionsläran ett väldigt stort frågetecken med massor
av obesvarade delar. Jag tror att man kan finna en sanning om man kombinerar olika teser i trosuppfattningar. Det finns flertalet olika grenar inom mänskligheten där forskare kammar "noll". Man har helt enkelt inget svar. Ta bara det med dinos bortgång och fall där man kommer med nya alternativ varje decennium.
Din og andres tro er også OK, men vi må passe på så vi ikke blander tro og vitenskap.
Fastslåtte sannheter og entydige svar får du kun fra dogmatisk tro, Mulige årsaksammenhenger, forklaringer og nye spørsmål kan du få fra vitenskapen. Det finnes teorier for absolutt alle fenomener, men noen er man sikrere på enn andre.
Min mening er egentlig ikke så interessant, det er de argumentene jeg legger fram du bør se på. Når andre argumenterer ut fra dogmatisk tro, argumenterer jeg ut fra virkeligheten.Det är väldigt svårt att få några grepp om dina personliga åsikter där du hela tiden relaterar till kända forskningsresultat. Du är som någon annan som också gärna relaterar till sin trosuppfattning. Är väldigt intresserad av det här ämnet och har samlat på mig en del erfarenheter både på ett personligt plan men också via forskning.
Hihihi.Har haft precis samma syn som dig för 25 år sedan. Men något inträffade i mitt liv som ledde till nya insikter där jag vet att mycket MYCKET ÄR MÖJLIGT. Kan dock inte delge dig detaljer eftersom du inte är mottaglig som person för påståenden som saknar bevisbörda. Jag kan ju nämna tex. maya kalendern. Studera den mer i detalj och var fri från förkastelse i det inledandet skedet. Du kommer att häpna så mycket som stämmer och samtidgt har man en betydligt mer exakt bild av "tid".
* Du sier lenger oppe at det er vanskelig å forstå mine meninger, Så da vet du ikke mitt syn. Da kan du heller ikke si at du hadde nøyaktig samme syn som meg.
* Jeg var omtrent der du er for 15-20 år siden. Er en av oss kommet lenger enn den andre? Den eneste grunnen jeg kan se for å komme med slike argumenter er for å vise at en selv er kommet lenger enn den andre.
Vi har begge utviklet oss, men i motsatt retning. Den ene er ikke kommet lenger enn den andre, vi har bare forskjellig syn.
Huff så dere sliter.
Forstår dere ikke at det er gud som har skapt alt og ikke evolusjonen. Nå må dere begynne å ta dette inn over dere og ikke vase rundt i villa hele livet.