Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHva slags beviser trenger DU?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hva slags beviser trenger DU?

Innlegg av ludoburgero »

Frikadilla skrev:Jeg tror det finnes liv på andre planeter. Har aldri opplevd noe personlig, men det virker bare logisk.
Tror også at det finnes ting her på jorda som jeg ikke er istand til å se/føle. At andre har den evnen er jeg ikke i tvil om.
Men, selv om jeg tror på dette har jeg pr dags dato aldri sett et bilde, hørt en historie eller sett en film som har fått meg til å tenke at jøss... dette er sant.
Er bilde/filmen for uklare setter jeg spørsmålstegn med hvorfor.
Er de for skarpe ser de "menneskeskapte" å redigerte ut.
Etter at vi fikk digetalt kamera å redigerings programmer er det ihvertfall vanskelig å ta noe seriøst.
Er nok en av de som må oppleve noe selv før jeg tror på det... selv om jeg i utgangspunktet tror det finnes... phu. Skjønte du den? :mozilla_tongue:
Jeg tror ikke akkurat det nytter å "se en film".
Selv har jeg opplevd mye som tyder på at det finnes ting vi ikke kan se som faktisk er der. Ja, det er for meg ganske naturlig... hva med lydbølger? De finnes, vi ser dem ikke, men vi hører dem. Hva med lys og bilder? Vi ser dem, men hører dem ikke. Hva er det da som er så rart med å tro at enkelte ting får oss til å føle noe, selv om vi verken ser eller hører dem? Vi gjør jo det også. Og hva med ting vi ikke kan "sette fingeren på" hva er for noe - vi kan jo også høre lyder eller se ting vi ikke kan forstå.

Alt er for meg like naturlig.
Det at vi lever dette livet, at vi er bevisste på at vi faktisk "ER HER" som mennesker... det at vi opplever kjærlighet, hat og alle følelser imellom... det at vi trenger mennesker rundt oss og forholde oss til... det at vi elsker og blir elsket... det at vi kan føle en inderlig ro og en behagelig stillhet i vårt sinn når vi enten ser på stjernene eller ut mot havet... det er bevis nok for meg at vi alle søker mot et sted... et sted vi ikke klarer å si med ord... et sted vi ikke vet hvor eller hva er... og det stedet er det vi alle søker mot. På ferden, altså i vårt liv, vil vi alle oppleve ting som virker mer eller mindre kjente med det vi er vant med fra før... tidene forandrer seg... energier finnes overalt... og når vi bryter ned alt i alt... og vi tenker igjennom hva det hele egentlig dreier seg om... så kan vi komme opp med allslags teorier... men det meste peker mot noe som sier at vi IKKE VET ALT som foregår rundt oss. Det er mye vi ikke forstår.
Hva er det egentlig vi vet?
Jeg vil si at vi ikke vet noe for sikkert. Det finnes alltid et nytt spørsmål, det finnes alltid tvil, skepsis og nysgjerrighet. Det skeptiske og det troende går på mange måter hånd i hånd, og vi vet ikke noe med mindre vi føler vi gjør det. Men det som var riktig igår er feil idag, og det som er feil idag er riktig imorgen. Vi vet ingenting. Aldri for gitt. Vi er hele tiden søkende, og vi finner aldri ett svar.

Det finnes liv på andre planeter. Det finnes mye mer enn vi aner.
Hvem skapte menneskene? Hvem skapte dem/det som skapte menneskene?
Hvem skapte dem/det igjen? Og så videre.
Alt er uendelig av kraft, alt er alltid og har alltid vært her.
Alt er bare i konstant endring, vi søker hele tiden, men vi får aldri ett svar.
Det er ikke nok. Ingenting er nok, ingenting er forklarlig.
Men lysten er der - vi søker - og det gir oss mening.
En dag forsvinner det alt for oss, ene og alene, men spørsmålene forblir i evig tid.
Antall ord: 689
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2006 00:01
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

jeg synes nå TAPS har gode bevis på at det finnes gjengangere..
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Purplehaze
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Mai 2005 14:27
19
Lokalisering: Care Avenue

Innlegg av Purplehaze »

Jeg trenger ikke noe bevis.. Har dere sett Medium på tv2, eller??

(beklager useriøs post, måtte bare) ^^
Antall ord: 19
- People fake a lot of human interactions, but I feel like I fake them all, and I fake them very well. That’s my burden, I guess.

- Dexter Morgan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
_Snupsen_
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 20 Nov 2006 15:23
18

Innlegg av _Snupsen_ »

Frikadilla skrev:Jeg tror det finnes liv på andre planeter. Har aldri opplevd noe personlig, men det virker bare logisk.
Tror også at det finnes ting her på jorda som jeg ikke er istand til å se/føle. At andre har den evnen er jeg ikke i tvil om.
Men, selv om jeg tror på dette har jeg pr dags dato aldri sett et bilde, hørt en historie eller sett en film som har fått meg til å tenke at jøss... dette er sant.
Er bilde/filmen for uklare setter jeg spørsmålstegn med hvorfor.
Er de for skarpe ser de "menneskeskapte" å redigerte ut.
Etter at vi fikk digetalt kamera å redigerings programmer er det ihvertfall vanskelig å ta noe seriøst.
Er nok en av de som må oppleve noe selv før jeg tror på det... selv om jeg i utgangspunktet tror det finnes... phu. Skjønte du den? :mozilla_tongue:
Jeg er egentlig helt sikker på at det finnes liv på andre planeter, for det virker ikke logisk at vi skal være de eneste, med tanke på at hver eneste stjerne vi kan se er en egen galakse. Og dessuten er vi, mennesker, det eneste dyret på jorden som ikke kan se direkte på solen. Jeg tror derfor at vi egentlig er skapt til et annet lys (eller annen planet), eller noe i den duren.. Men dette er jo min mening da :mozilla_wink:
Antall ord: 237
Jeg ble født på riktig dato., !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

BA. skrev:Jeg også tror det finnes liv på andre planeter. Det tror jeg fordi det er så vanvittig mange planeter der ute, og ut fra det lille vi har sett rundt oss her vi er, så har vi funnet flere planeter det kunne vært grunnlag til at liv skulle kunne dannes.

Hvis det skulle dukke opp nye elementer som skulle tilsi at det er usannsynlig med liv andre steder i universet, så ville jeg akseptert dette.

Det er ingen rasjonelle grunner til å tro at det finnes sjeler, ånder, spøkelser eller andre overnaturlige ting, så det tror jeg ikke på.

Jeg trenger ikke beviser for å tro noe stemmer, jeg trenger bare sannsynlighet.

Hvor mange påståtte obervasjoner av aliens gjør att de er sannsynlige, i forhold til påståtte obervasjoner av gjengangere og ånder de siste tusen år ?

Men jeg skal ikike gjøre meg vanskelig. Jeg forstår hva du mener.
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
green eyes
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Okt 2006 23:09
18
Lokalisering: Follo
Blitt takket: 5 ganger

Re: ....

Innlegg av green eyes »

BA. skrev:
green eyes skrev:Dette med sannsynlighet.Det er vel fler mennesker som hevder sjelens eksistens enn romveseners, hvis man tar i betraktning hvor mange mennesker i verden som hevder sjelens eksistens, er det ikke da en viss sannsynlighet for at den er virkelig?
Sannsynlighet er ikke en demokratisk avgjørelse.

Hvor mange som tror det ene eller andre endrer ikke sannsynligheten. Sannsynligheten for at Jesus eksisterte var større den gang man kunne ta på ham, men da var det bare hundretalls som kjente til hans eksistens. Nå kjenner milliarder til hans eksistens, mens nå må vi kun basere oss på evangelienes eldgamle fortellinger.
Syns bare det blir litt søkt å benekte det ene og omfavne det andre, når begge deler er like lite bevist.
Sannsynligheten for at det finnes liv på andre planeter er stor, det samme med sjelen sett med mine øyne.
Du er en evig skeptiker når det kommer til overnarurlige fenomener, dette respekterer jeg. :mozilla_wink:
Men...Liv på andre planeter:Man har funnet spor etter vann på Mars.Hvorfor øker dette sannsynligheten egentlig?Det virker til å være en oppfatning om at alt liv i verdensrommet er avhengig av de samme premissene som oss for å overleve.Ikke rart egentlig, når dette er det eneste menneskeheten kjenner.
Likt med sjelen, hevder mange å ha sett disse utenomjordiske skapningene, men ingen har hvert i stand til å bevise sine syn.
Antall ord: 236

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:
BA. skrev:Jeg også tror det finnes liv på andre planeter. Det tror jeg fordi det er så vanvittig mange planeter der ute, og ut fra det lille vi har sett rundt oss her vi er, så har vi funnet flere planeter det kunne vært grunnlag til at liv skulle kunne dannes.

Hvis det skulle dukke opp nye elementer som skulle tilsi at det er usannsynlig med liv andre steder i universet, så ville jeg akseptert dette.

Det er ingen rasjonelle grunner til å tro at det finnes sjeler, ånder, spøkelser eller andre overnaturlige ting, så det tror jeg ikke på.

Jeg trenger ikke beviser for å tro noe stemmer, jeg trenger bare sannsynlighet.

Hvor mange påståtte obervasjoner av aliens gjør att de er sannsynlige, i forhold til påståtte obervasjoner av gjengangere og ånder de siste tusen år ?

Men jeg skal ikike gjøre meg vanskelig. Jeg forstår hva du mener.
Observasjoner er ikke annet enn anekdotiske bevis. De teller ikke fordi man vet ikke eksakt hva som er observert.

F.eks. en UFO-observasjon er ikke noe evidens for romskip. Det er kun en indikasjon på at noe er observert, enten i våken tilstand eller i drømme.

Altså sannsynligheten beregnes ikke ut fra spekulasjoner om hva man har observert, men ut fra hva man vet. Akkurat som at vi ikke har verdiene til Drakes likning, og derfor ikke kan sette tall på sannsynligheten, har vi heller ikke nok fakta om observasjonene til at de kan påvirke sannsynlighetsberegningen.
Antall ord: 259

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

green eyes skrev:
BA. skrev:
green eyes skrev:Dette med sannsynlighet.Det er vel fler mennesker som hevder sjelens eksistens enn romveseners, hvis man tar i betraktning hvor mange mennesker i verden som hevder sjelens eksistens, er det ikke da en viss sannsynlighet for at den er virkelig?
Sannsynlighet er ikke en demokratisk avgjørelse.

Hvor mange som tror det ene eller andre endrer ikke sannsynligheten. Sannsynligheten for at Jesus eksisterte var større den gang man kunne ta på ham, men da var det bare hundretalls som kjente til hans eksistens. Nå kjenner milliarder til hans eksistens, mens nå må vi kun basere oss på evangelienes eldgamle fortellinger.
Syns bare det blir litt søkt å benekte det ene og omfavne det andre, når begge deler er like lite bevist.
Sannsynligheten for at det finnes liv på andre planeter er stor, det samme med sjelen sett med mine øyne.
Du er en evig skeptiker når det kommer til overnarurlige fenomener, dette respekterer jeg. :mozilla_wink:
Men...Liv på andre planeter:Man har funnet spor etter vann på Mars.Hvorfor øker dette sannsynligheten egentlig?Det virker til å være en oppfatning om at alt liv i verdensrommet er avhengig av de samme premissene som oss for å overleve.Ikke rart egentlig, når dette er det eneste menneskeheten kjenner.
Likt med sjelen, hevder mange å ha sett disse utenomjordiske skapningene, men ingen har hvert i stand til å bevise sine syn.
Som jeg skrev i mitt første innlegg, jeg krever ikke bevis, bare sannsynlighet.

Vi har ingen rasjonelle grunner til å tro at det finnes sjel. Hvis jeg skulle ta feil, må du gjerne påpeke det. Alt det vi har sett av evidenser for sjel/ånder e.l. har også adskillig mer plausible forklaringer, og dermed er det ikke rasjonellt å tro det er bevis for sjel/ånd e.l.
Antall ord: 308

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
green eyes
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Okt 2006 23:09
18
Lokalisering: Follo
Blitt takket: 5 ganger

....

Innlegg av green eyes »

Det er jo sant det du sier...Bortsett fra at jeg har vanskelig for å tro at mange millioner mennesker uansett religion hevder det samme, også har de feil hele gjengen.
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Hvem er vi mennesker til å dømme hva vi ser?
Utifra hvilke kriterier?

Vi skapte vår egen virkelighet med våre egne regler.
Om det finnes utenomjordisk liv eller ikke, det er et spørsmål som ber om uenighet. Og slik det er med alle tema hvor meningene er delte, så er det noe vi alltid vil undre over. Og denne undringen gir oss ikke noe svar før vi får det trykket i trynet uansett.
Og hvem vet? Det vi får se - jo, det vil det være tvil om det også.
Men de som har sett det de har sett, de har sett det de har sett,
det finnes det ihvertfall ingen tvil om.

Så får vi som ikke har sett det velge å tro på det eller ikke, til vi ser noe selv.
Men igjen - hvem er vi til å dømme hva vi enn SELV ser..?
Antall ord: 153

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 19:19
18
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Innlegg av Diablesse »

ludoburgero skrev: Jeg tror ikke akkurat det nytter å "se en film".
Den er jeg enig i. Til tross for at jeg har sett få skrekkfilmer, tror jeg fullt og helt på at vi kanskje ikke alltid er så alene som vi tror. Eller kanskje det er omvendt, at ser du for mye filmer om temaet, begynner en å tvile?
snuppedilla skrev:så det er langt mer sannsynlig at det fins liv på andre planeter enn paranormale aktiviteter? det er lettere å tro på dette enn sjelen?

dette virker motstridende....hvor rasjonelt er det egentlig tro på "Aliens".... for 10 år siden ville folk ledd av deg BA, akkurat som du idag ler av de som tror på spøkelser....
motstridende virker det da ikke? BA sa aldri at han(/hun) tror på aliens, men på liv på andre planeter. Vi er ikke sikre på om de to tingene er synonyme, og forøvrig er det blitt funnet minst like mye bevis på/tegn til liv på andre planeter som "eksistensen" av gjenferd.
Antall ord: 171

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Diablesse skrev:
ludoburgero skrev: Jeg tror ikke akkurat det nytter å "se en film".
Den er jeg enig i. Til tross for at jeg har sett få skrekkfilmer, tror jeg fullt og helt på at vi kanskje ikke alltid er så alene som vi tror. Eller kanskje det er omvendt, at ser du for mye filmer om temaet, begynner en å tvile?
Film er som regel skapt for å enten underholde eller dokumentere.
Sistnevnte er sjelden vare, det er bare masse svada med tillagt musikk for å påvirke noen til å mene enten det ene eller det andre. Altså meningsdilterskaper-dokumentar.
Selv ser jeg på det aller meste av filmer som underholdning.
Alt er likevel slik at det kommer noe godt utav det.
Jeg tror trikset er å hele tiden tenke annerledes, se etter de tingene som ikke vises, forevig skifte perspektiv og sette sine egne idéer på prøve.
Det er jo kjent at Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe.
Antall ord: 162

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

green eyes skrev:Det er jo sant det du sier...Bortsett fra at jeg har vanskelig for å tro at mange millioner mennesker uansett religion hevder det samme, også har de feil hele gjengen.
Faktisk har jeg ikke inntrykk av at de sier det samme. "Sjelen" beskrives annerledes fra hver som skal forsøke å beskrive den.

Likheten er kun dualismen i det. Det at vår kropp og vår bevissthet kan adskilles.

Resten er forskjellig blant omtrent alle sjeletroende.

Noen mener den går til himmelen når vi dør, andre mener den svever rundt i andre dimensjoner, noen mener den har en hviletid før man reinkarneres som menneske, andre mener vi reinkarneres som hva som helst. Noen mener vi ikke har noen hviletid, noen mener hviletiden er forskjellig, osv.

Likheten er ikke slående når det gjelder annet enn at de tror "noe" overlever kroppen.
Antall ord: 149

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bate
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Apr 2007 07:46
17
Lokalisering: Sør trøndelag

bevis

Innlegg av Bate »

trenge r ikke bevis. Håper for vår skyld - og klodens skyld - at det finnes vettuge skapninger på andre planeter. For her på jorda er det gærningene som rår!!!
OG HUSK AT JEG SA SOM RÅR!!!!!!!
Antall ord: 40
Bate er her

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

hehe... jeg holder med deg bate :)
Antall ord: 6
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links