Fakta, teori & skepsisgud elsker oss alle!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Lille Du

Innlegg av Lille Du »

BA. skrev:
Quist skrev:Riktig. Som jeg skrev kommer vi ikke videre siden du tydeligvis ikke klarer å begripe at vi verken diskuterer din mening eller samfunnets norm, men noe helt annet som du ikke forstår og da kommer vi ikke videre.

Jeg syns forøvrig at din private mening om hva vi mennesker ikke skal gjøre, og som jeg slutter meg fullt og helt til, er en veldig bra mening og jeg tror bestemt at den også er i harmoni med samfunnets norm, men det er altså ikke det vi diskuterer.

Jeg beklager at du ikke klarte å følge med i debatten. Det syns jeg er synd siden du ellers pleier å føre både redelige og saklige diskusjoner og tydeligvis også er godt orientert om mange ting, men her falt du altså ut.

Det gjør alle og det er helt ok.
Det er riktig, vi diskuterer ikke mine meninger eller samfunnets norm, det er kun du som gjør det. Jeg diskuterer denne gudens handlinger og egenskaper. På grunnlag av disse handlingene og egenskapene kaller jeg guden en drittsekk (Et ord jeg ble nødt til å definere for deg ut fra samfunnets normer).

Din nedlatenhet slår kun tilbake på deg selv, prøv heller å diskutere sak enn å kalle folk "yngling", "lille venn" osv, eller å snakke om hva andre begriper.

Det kan være du selv som ikke klarer å følge debatten, vet du.

For min del må du også gjerne kutte ut forvirrende spørsmål, som f.eks. plutselig å blande inn forfattere, fjell, fuglemøkk osv. Det er kun avsporinger og totalt uinteressant.

Hvis du nå vil diskutere guden eller dens egenskaper/handlinger er jeg klar til å fortsette. Hvis du heller vil agere nedlatende eller diskutere personlige meninger og samfunnets normer, så takker jeg for praten. :)
Flott BA! Det gjelder å se når man har sporet av den egentlige diskusjonen :)
Antall ord: 316

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Quist skrev:Tja, nei, det er et faktum at vi som mennesker ikke har klart å fungere uten at religiøse forhold har hatt en dominerende virkning i alt vi har gjort.
Hvis du har skrevet dette riktig, så stemmer påstanden, men kun fordi vi ikke har fått prøve å fungere uten sterk religiøs innblanding. Altså en unyttig påstand.

Hvis du egentlig mente at vi ikke hadde klart å fungere..., så vet du ikke dette, det er ikke noe faktum, kun en spekulasjon fra din side.
Religionen har vært både en pådriver og en hemsko for både vitenskapen og humanistisk tankegang.
Det er muligens også et faktum at vi som mennesker i global forstand heller ikke i overskuelig fremtid vil kunne fungere uten dens medvirkning.
Dette er heller ikke noe faktum, men en spekulasjon. Samfunnet blir mer og mer sekulært. Faren er at dette kan snu og fundamentalistiske religioner (De religioner som forholder seg til Abrahams gud) kan få større makt, og snu denne trenden. (BTW, alle som ikke tror på denne guden er hedninger)
Vi er med andre ord fanget i dette enten vi liker det eller ikke. Det er også vanlig at folk har sterke meninger om det for og i mot, og at meninger endres med årene. Dersom du utvikler deg og modnes som menneske, er det nesten en forutsetning at en slik utvikling vil vise seg i de standpunkt du har på ulike faser i ditt liv og det er derfor også nærmest skråsikkert at du vil endre syn med årene, ellers ingen utvikling og du har ikke forstått noe mer med økende erfaring.
Dette er en konklusjon som er basert på en ytterst tvilsom spekulasjon. Utvikling behøver ikke bety omvendelse. Det kan f.eks. også være styrking av tidligere standpunkt. Et sektmedlem som til stadighet blir mer hjernevasket gjennomgår også en utvikling, og en ateist som undersøker religioner og får avsannet noen myter, og bekreftet andre gjennomgår også en utvikling.
Antall ord: 342

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Nov 2006 04:42
18

Innlegg av ChopSuey »

Quist skrev:
ChopSuey skrev:tror du vi ikke er istand til å leve uten? synes du det er bra at tro dominerer verdens samfunn? det må jo bety at mesteparten av verden blir dominert av oppdiktede løgner ettersom det er så mange forskjellige religioner rundt om kring.
jeg tror grunnen til at det fortsatt er sånn er pga manipuleringen gjennom kirker hver søndag, skole, media, osv, jeg har ikke noe imot tro i seg selv, det er når man tar troen sin like alvorlig (mer alvorlig i ekstreme tilfeller) som realiteten at jeg mener det blir farlig. og som du sier så er det bare sundt å forandre/utvikle meninger ettersom man får mer/en annen forståelse for ting. derfor er det jo også viktig at selv de som har meninger imot religion også må få lov til å kritisere religioner så vi ikke fortsetter å ha det samfunnet der status quo regjerer. om begge parter er flinke til å ha en rasjonell diskusjon så kan man jo ikke annet enn å lære av hverandre :)

vil bare legge til at det er jo en ting der religion ikke dominerer, det er jo science(jernteppe, husker ikke det norske ordet i farta:P ) som vel er det som faktisk har fått oss dit vi er i dag. ser man tilbake på historien så vil man se at religion har ikke gjort mye annet enn å holde dette tilbake (i mine øyne hvertfall)

Du kunne like gjerne spurt meg om jeg tror det er mulig å leve uten verden slik den er, eller like godt; uten verden.

Ellers har jeg sett et ekorn i dag. Det hoppet rundt omkring og spiste nøtter. Så du det også?
uhm, så å spørre om vi kan leve uten religion er det samme for deg som å spørre om man kan leve uten verden? hmmm isåfall tror jeg det er best å bare avslutte diskusjonen og være enige om å være uengie før vi begge to ser ut som svake amøber i hverandres øyne :) nei har ikke sett no ekorn i dag heller, ofret du det til gud?
Antall ord: 356

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

ChopSuey skrev:
Quist skrev:
ChopSuey skrev:tror du vi ikke er istand til å leve uten? synes du det er bra at tro dominerer verdens samfunn? det må jo bety at mesteparten av verden blir dominert av oppdiktede løgner ettersom det er så mange forskjellige religioner rundt om kring.
jeg tror grunnen til at det fortsatt er sånn er pga manipuleringen gjennom kirker hver søndag, skole, media, osv, jeg har ikke noe imot tro i seg selv, det er når man tar troen sin like alvorlig (mer alvorlig i ekstreme tilfeller) som realiteten at jeg mener det blir farlig. og som du sier så er det bare sundt å forandre/utvikle meninger ettersom man får mer/en annen forståelse for ting. derfor er det jo også viktig at selv de som har meninger imot religion også må få lov til å kritisere religioner så vi ikke fortsetter å ha det samfunnet der status quo regjerer. om begge parter er flinke til å ha en rasjonell diskusjon så kan man jo ikke annet enn å lære av hverandre :)

vil bare legge til at det er jo en ting der religion ikke dominerer, det er jo science(jernteppe, husker ikke det norske ordet i farta:P ) som vel er det som faktisk har fått oss dit vi er i dag. ser man tilbake på historien så vil man se at religion har ikke gjort mye annet enn å holde dette tilbake (i mine øyne hvertfall)

Du kunne like gjerne spurt meg om jeg tror det er mulig å leve uten verden slik den er, eller like godt; uten verden.

Ellers har jeg sett et ekorn i dag. Det hoppet rundt omkring og spiste nøtter. Så du det også?
uhm, så å spørre om vi kan leve uten religion er det samme for deg som å spørre om man kan leve uten verden? hmmm isåfall tror jeg det er best å bare avslutte diskusjonen og være enige om å være uengie før vi begge to ser ut som svake amøber i hverandres øyne :) nei har ikke sett no ekorn i dag heller, ofret du det til gud?
Jeg så mange dyr i ferien.. og det spør du meg. var rent så gudommelig syn ja :D
Finner lettere gud i naturen enn i kirken spør du meg :mozilla_undecided:
Antall ord: 388
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 09 Nov 2006 18:06
18

Innlegg av Tom_34 »

"...there ain't no devil it's just gud when he's drunk." Tom Waits. ;-)
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RedFox
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Apr 2006 18:20
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: det kalde nord

Innlegg av RedFox »

søndagen har ikke noe med gud å gjøre.

engelsk: sunday = soldag( solens dag)
Antall ord: 14
en sjaman er ikke farlig bare hvis du trer varlig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

RedFox skrev:søndagen har ikke noe med gud å gjøre.

Det har vel kanskje med solguden Ra å gjøre...? Eller det at solen ofte ble sett på som en slags gud pga sine sterke krefter.
At den er forbundet med den kristne Gud er vel at han (hun?) visstnok hvilte denne dagen etter den slitsomme skapelsestiden... :)

Do please correct me if I'm wrong.
Antall ord: 70
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Svartepus skrev:

Det har vel kanskje med solguden Ra å gjøre...? Eller det at solen ofte ble sett på som en slags gud pga sine sterke krefter.
At den er forbundet med den kristne Gud er vel at han (hun?) visstnok hvilte denne dagen etter den slitsomme skapelsestiden... :)

Nei, det har neppe det. Sundag har vi fra gammel norrøn tid.

Solgudinna Sol eller Sunna dro solvogna etter seg over himmelen hver dag, mens Måne eller Máni trakk månevogna hver natt.

Dei fekk kvar sin dag, sundag og måndag, som dei framleis heiter på nynorsk. :)

Søndag var den første dagen i skapelsen. Den sjuende dagen, som Gud hvilte på, var lørdag. Derfor har også jødene sabbat på lørdag, og da skal de hvile. De har ikke lov til å kjøre bil, eller gjøre noe som helst arbeid denne dagen.
Antall ord: 173

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Sabbaten ja! Her er et par historier som iallefall forklarer en god del om hviledagen, altså lørdag.
Det skjedde på den nest-første sabbat at han gikk gjennem en åker, og hans disipler plukket aks og gned dem ut med hendene og åt.

Da sa noen av fariseerne: Hvorfor gjør dere det som det ikke er tillatt å gjøre på sabbaten?

Og Jesus svarte og sa til dem: Har dere da ikke lest hva David gjorde da han var sulten, han selv og de som var med ham,

hvorledes han gikk inn i Guds hus og tok skuebrødene og åt, og gav også dem som var med ham? Og dem har ingen lov til å ete uten prestene alene.

Og han sa til dem: Menneskesønnen er herre også over sabbaten.

Og det skjedde på en annen sabbat at han gikk inn i synagogen og lærte; og der var en mann hvis høire hånd var lam.

Men de skriftlærde og fariseerne lurte på ham, om han ville helbrede på sabbaten, forat de kunde finne klagemål imot ham.

Men han visste deres tanker, og han sa til mannen som hadde den lamme hånd: Stå opp og kom frem! Og han stod opp og trådte frem.

Da sa Jesus til dem: Jeg spør dere om det er tillatt på sabbaten å gjøre godt eller å gjøre ondt, å berge liv eller å ta det?

Og han så omkring på dem alle og sa til ham: Rekk din hånd ut! Og han gjorde så, og hans hånd ble frisk igjen.
Antall ord: 268
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

BA. skrev:
Svartepus skrev:

Nei, det har neppe det. Sundag har vi fra gammel norrøn tid.

Solgudinna Sol eller Sunna dro solvogna etter seg over himmelen hver dag, mens Måne eller Máni trakk månevogna hver natt.

Dei fekk kvar sin dag, sundag og måndag, som dei framleis heiter på nynorsk. :)

Søndag var den første dagen i skapelsen. Den sjuende dagen, som Gud hvilte på, var lørdag. Derfor har også jødene sabbat på lørdag, og da skal de hvile. De har ikke lov til å kjøre bil, eller gjøre noe som helst arbeid denne dagen.
Jau, jeg var wrong & got corrected :) Takk for for opplysningene, de kunne visst trenges siden jeg tydeligvis har glemt religionshistorien...

(At vi har mye fra norrøn tid visste jeg pga fredagen som er Frøyas dag og onsdag som er Odins dag, så noe har jeg fått med meg ihvertfall...)
Antall ord: 227
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bjørnekvinnen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Aug 2007 15:50
17

Innlegg av bjørnekvinnen »

Trenger man å tro på alt som står i bibelen for å tro på Gud? Gud er skaperen, bibelen er skapt av Gud og redigert, omskrevet og omskrevet igjen av mennesker, alt etter tiden vi mennesker lever i. Gud finnes overalt ikke bare i kirken. Min Gud er en kjærlig Gud som ikke fordømmer. Men vi mennesker er veldig flinke til å dømme andre og også oss selv. Hva med å starte en positiv debatt istendefor å være fastlåst i det negative? Hadde vært artig om det hadde latt seg gjøre, å ha en debatt hvor alle hadde respekt for hverandre og klarte å få frem sine synspunkt på en positiv måte. :mozilla_smile:
Antall ord: 116
bjørnekvinnen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

bjørnekvinnen skrev:Trenger man å tro på alt som står i bibelen for å tro på Gud? Gud er skaperen, bibelen er skapt av Gud og redigert, omskrevet og omskrevet igjen av mennesker, alt etter tiden vi mennesker lever i. Gud finnes overalt ikke bare i kirken. Min Gud er en kjærlig Gud som ikke fordømmer. Men vi mennesker er veldig flinke til å dømme andre og også oss selv. Hva med å starte en positiv debatt istendefor å være fastlåst i det negative? Hadde vært artig om det hadde latt seg gjøre, å ha en debatt hvor alle hadde respekt for hverandre og klarte å få frem sine synspunkt på en positiv måte. :mozilla_smile:
Nei, selvfølgelig ikke. Folk trodde da på guder før bibelen ble skrevet også.

Bibelen er kun gyldig for kristne mennesker.

Din beskrivelse viser bare din misforståelse. Det finnes ikke noen endelig definisjon på hva gud er, for det er forskjellig for hver eneste som tror på gud. Enten det er noe i deg selv, eller noe utenfor tid og rom, eller om det er noe helt annet.

Før vi kan ha forhåpninger om at vi skal kunne respektere hverandre, må vi avfinne oss med at ingen vet noe om gud, og vi vet ikke engang om det finnes noen gud. Alle skråsikre beskrivelser av gud er bare mennesker påfunn. Så lenge noen er bestemt på at de kjenner gud, og vet dennes tanker og ønsker, er det ikke mulig at man respekterer hverandre uavhengig av tro.
Antall ord: 262

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bjørnekvinnen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Aug 2007 15:50
17

Innlegg av bjørnekvinnen »

BA. hva har respekt for andre mennesker med religion å gjøre? Det virker som fremtiden din ser veldig dyster ut. Håper det bare ser sånn ut på måten du skriver. Jeg respekterer at andre ikke tror på Gud, og jeg forventer ikke at alle andre har respekt for for min tro. Men hvis man begynner med seg selv og slutter med å dømme andre og heller respekterer at andre har andre meninger, tro etc. så vil jo det ikke være umulig på langt sikt å snu menneskenes måte å behandle hverandre på? Håper du en dag får oppleve Gud selv, hvis du ber med hjerte istendfor hodet eller magen, vil du fort oppdage kraften som ligger i bønn. Du får kanskje ikke det du ber om, men du får det du trenger. Anbefaler deg å lese "vinden er min mor" av medisinmannen Bear Heart. Ha en fin kveld.
Antall ord: 155
bjørnekvinnen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Borte..

Innlegg av Borte.. »

Jeg føler at jeg ikke trenger en elskende gud for å selv føle seg elsket. Om det skulle finnes en gud....så får han bare godta meg for hvem jeg er og hva jeg står for. Skulle det sende meg til helvete....then so be it!!!!
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Smack
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Aug 2007 08:28
17

Innlegg av Smack »

[quote="Vermilion Oriol"]Jeg føler at jeg ikke trenger en elskende gud for å selv føle seg elsket. Om det skulle finnes en gud....så får han bare godta meg for hvem jeg er og hva jeg står for. S det sende meg til helvete....then skulleo be it!!!![/quote]

=D>
Denne signerer jeg på!
Antall ord: 57
FY

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links