BA. skrev:Som sagt. Dette er en seiglivet myte.
En ting er å legge inn effekter for å gjøre en vare mer tiltrekkende eller iøynefallende, noe annet er f.eks. myten om at man økte salget av
popcorn og cola på amerikanske kinoer ved subliminal reklame.
Når man sover, så sover man. Man har ikke noe grunnlag for å si at man tar til seg informasjon i søvne.
Det er jo temmelig naivt å tro at det ikke ligger ufattelig avansert og utspekulert psykologi bak markedsføring og reklamering slik vi kjenner den.
Det å gjøre varen mer tilrekkende eller iøynefallende, som du her sier, er ikke bare "wysiwyg", det er også mye annet som ligger bak.
Noen reklamer fungerer fordi de er forvirrende - det er et kjent faktum at absurde ting er enklere å huske - mens andre reklamer er fullspekket med insinuering, kløppert ordspill som stimulerer oss til å assosiere tanker til at vi nettopp må kjøpe produktet.
Noen reklamer fungerer også fordi de er annerledes, men ikke bare det.
Hvor lenge tror du at McDonald's har brukt slagordet sitt nå?
Alle kjenner det. I'm lovin' it!
Vet ikke om du kjenner til saken her... man skulle jo aldri tro det fungerte, hva?
Når det kommer til popcornet, så vet jeg at det er en myte. For noen år siden var jeg veldig ofte innom Snopes selv. Mye bra lesestoff der.
Men tilbake til casen: I'm lovin' it. I am loving it. Stokk om. Ailing vomit. Yes.
Du kan gjerne la være å tro så mye du vil, men subliminale beskjeder fungerer.
Hjernen vår er et avansert redskap, vi elsker å lure oss selv.