Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderOndskapens kjerne

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

snuppedilla skrev:
kaja43 skrev:Jeg tror kjernen til ondskap, om det finnes noe som heter det,
har sin opprinnelse i egoet.
Når egoet blir stort nok tenker vi kun på oss selv og å få
våre egne behov dekket.
Mange ganger forstår vi det ikke selv en gang og tror det
er noe bra vi driver med.
Ja og dette burde få den som forstår ondskapens kjerne til å slutte å kalle det ondskap... dette er en side av utlevelse av egoet... og det arter seg som kun en ting: ubehag/smerte som motpol til behag/godt...

men dette er vanskelig for folk å fatte.. fordi folk må ha en utenforliggende årsak... og fjerne seg fra hva ondskap egentlig er.. ergo er det lettere å kalle det ondskap... satan og mange andre merkenavn... fordi vi er redde... å komme dit hen at ondskap er kun et aspekt av menneskets natur på veien, vil bety å overkomme en del frykt... klare å stå på egne ben og fri seg fra roller.. enten som offer eller overgriper.

Og evne å se at tiltross.. alt er såre vel når det kommer til alt.
helt enig :mozilla_smile:
Antall ord: 191

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
malocchio
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Mai 2007 21:16
17
Lokalisering: Italia

Innlegg av malocchio »

Det er menneskenes følelser.
Mennesker tenker og har følelser så klart, så jeg vil si det er grunnen. Som følelsen av å være bedre enn den andre.

Dessuten, så de fleste ville gjort noe galt om de hadde fått nok penger for det. Selv noe som hadde gått mot deres prinsipper.

-ALLE har en pris.
-Mennesker er materialister.
-Hadde ikke mennesker hatt følelser og tankegang, så hadde vi sluppet alt dette helvete på jord.
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Kimbara skrev:Jeg mente ikke at kun penger er roten til sjalusi, men det kan være en del av roten.
Jeg skjønner ikke hvordan penger kan være roten til sjalusi idet hele tatt. Du tenker ikke på misunnelse?
I en diskusjon om ondskap burde også selve begrepet settes på prøve. Jeg mener det er et metabegrep som er for flytende til å egentlig eksistere. Som jeg sa er ondskap kun hver enkelt individs persepsjon. Er du uenig?
Selvsagt må vi først finne ut hva vi diskuterer før vi hiver oss i gang. Og hva som er ondskap er individuelt ja.

Ondt er likegjerne godt?
Om jeg er saddist og liker å gi deg en albue, er det ifølge din absolutte og bastante alt-er-relativt-holdning ikke ondskap, men noe godt. Ja det var faktisk godt, for jeg som saddist fant glede og tilfredsstillelse i det. Du ville sagt at det ikke var godt, men vondt og dermed ondskapsfullt. Så her er det påstand mot påstand. Men hvem vet, kanskje er det bare du som tok feil?

Ondskap finnes da ikke, det er jo bare menneskelig innbilding?
Jeg for min del synes en slik ingenting er godt eller ondt-holdning bare er meningsløs og intetsigende filosofisk tåkeprat med knapt realistisk relevans. Det finnes riktignok enkelte handlinger som er ansett som gode i en kultur, men skikkelig uglesett i en annen kultur. Så tror du ikke det finnes noe som er universelt akseptert som ondskap? Ondskap er en type handling/gjerning som mennesker gjør.

Hva er så ondskap?
Du skal ikke gjøre mot andre det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg. - dette er et ordtak som en finner igjen (litt forskjellig formulert) i veldig mange ulike kulturer. Nestekjærlighet. En god gjerning. Det motsatte er, å gjøre mot andre det du ikke vil at de skal gjøre mot deg, er dermed en ond gjerning. For å si det på en lettere måte til deg, ondskap er å være slemme mot hverandre.

Ondskap (ugjerninger) skyldes ifølge DRKK en av de såkalte syv dødssynder, grådighet, sjalusi eller skadeglede. Kanskje er det også andre grunner til at mennesker begår ondskap. Kaja43 nevnte egoet.

Gode gjerninger skyldes ifølge DRKK en av de såkalte syv dyder, eller generøsitet eller nestekjærlighet.
Dimension skrev:För att veta vad godhet är så måste ondska finnas.
Typisk new-age tåkeprat. Ja hvordan kan du vite at maten var god hvis den ikke er dårlig? Men du er kanskje en av de som kom skuffet hjem fra Paradis siden det ikke fantes ondskap (som er godhetens "batteri") ?
Antall ord: 455
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links