Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderMormor og engstelse for dei som er døde.

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
undringa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Jul 2006 14:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sunnmøre

Mormor og engstelse for dei som er døde.

Innlegg av undringa »

Eg bur i eit gammalt hus (160 år?), mormora mi budde her før meg. Ho budde saman med to gamle tanter til min bestefar + hennar eiga familie. Ho stelte dei to tantene som var gamle og sjuke.
Eg hadde ein kvit firkanta kalkstein som eg brukte å stå på når eg skulle henge opp kleder på snora (er nemleg ikkje så høg). Mormora mi sa at det var ikkje så lurt, for akkurat denne steinen var det meininga at ei av dei gamle tantene skulle ha på gravplassen. Ho trudde at Dina (gamletanta) ville reagere frå grava.
Ein gong seinare bygde vi ei stor terasse utfrå huset vårt. Då sa mormor at det var der Dina hadde kjøkkenhagen, og at ho trudde ikkje ho likte forandringa.

Det eg synest er underlig, er at mormor er strengt religiøs. At ho tenker som ho gjer her, er rart. Det strenge kristne synet ho har til vanlig samsvarer ikkje akkurat med desse utsagna.

Er det nokon som har synspunkt på dette?
Antall ord: 173
undringa

Still deg opp på ein fjelltopp og sku utover. Bak deg ser du alt du har opplevd gjennom livet som har skapt deg. Nederlag, tap, gleder...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Innlegg av Vilma »

Selv om man er kristen, betyr det jo ikke at man er helt lukket for andre ting, så vidt jeg skjønner det ( er ikke kristen selv). Jeg tror det er helt normalt det du sier om bestemoren din. Det kan jo hende at det er henne som var redd for forandringer , men at hun la grunnen til noe annet, en som er død? Kan kanskje hende at hun har opplevd noe uforklaring engang? Merket dere noe etter dere bygde terrassen da?
Antall ord: 83
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links