Diffusa skrev:
Vel, har ikke erfaring fra fengselet selv men tror det finnes fint lite av behandling her i landet i fengslene. Har også fortsått det slik at det er noe hver enkelt må be om å få og ikke noe de får tilbud eller får satt krav til å gå gjennom.
Sikkert noen andre som vet mer om det.
Det finnes vel kanskje noe vi til en viss grad kan kalle for behandling i fengsel - eller at behandling er en del av straffen. Men en sedelighetsdømt som kommer ut av fengsel er nok ikke særlig behandlet. Stort sett har vedkommende faktisk ikke en gang snakket om grunnen til at han er fengslet. Det er et vanskelig tema, og.. vel. Det er nok slik at i fengsel har sedelighetsdømte lite og hente.
Ellers vil jeg bare si at det er noen flotte innlegg du har i denne tråden. Så langt.
Jeg er så opptatt av disse tingene som gir styrke, verdi, personlighet, liv - osv. Noen ganger er det rent så man hater det man har opplevd, men likevel ikke ville vært foruten. Selv om man klart ønsker å være foruten - det er sterke saker. Og.. det fører kun drit med seg, samtidig gir det en god porsjon innsikt i meningen med livet. Så lenge man velger å leve videre.
Stå på Diffusa. Jeg kan ikke så mye om dette. Men jeg kjenner en person som har klart å formidle en del opplevelser, følelser og... reaksjoner på slike opplevelser. Og det er sterke, store, vonne saker. Å si de tingene du sier her, det gir meg håp for denne andre personen. Og det gjør deg til et stort menneske.
Og å gjøre til offer, sympatisere og stakkarliggjøre - det er kun nedbrytende. Er min tro. Og.. ja, jeg lar meg visst rive litt med her. Men det er deilig å lese innleggene dine så langt.