Sikkert det han sier. Den teknologiske utviklingen som skjer hver dag, hvordan "alt" er datastyrt osv. Bare se deg rundt.*Velvet* skrev:Hva mener du med det?Blaze_01 skrev:Teknologien vil øke dramatisk uten at vi merker det
Tull og tøys. Hvordan var Hollywood sci-fi filmene i middelalderen?nattlyset skrev:Uansett er det interessant lesning, men for meg så ble dette en altfor billig etterlikning av en dårlig Hollywood sci-fi!
Sjekk mayaens egne skrifter som Popol Vuh (mayaens bibel), Dresden Codex og Madrid/Tro-Cortesianus Codex.nattlyset skrev:Vet du om det går an å finne disse kanaliseringene på nettet? Er de oversatt eller? Hvem, hva, hvor? Kunne vært interessant å lese!
Det påstås ikke at tiden stopper i 2012 daSatsuki skrev:å nei! hvis mayaene hadde rett rekker jeg -akkurat- ikke å bli 27. :mozilla_surprised:
Faktisk er det ikke alle mayaforskere som er enig med Thompson at den rette datoen er 21.12.2012. En annen utbredt teori er Lounsberys teori som sier at datoen er 23.12.2012, altså to dager forskjell. Andre forskers forslag for datoen, spenner fra 05.11.1734 e.Kr. til 12.08.2532 e.Kr.!
Grunnen til uenigheten, skyldes små kompliserte forhold mellom vår og dems kalender. Det har seg bare sånn at Thompsons versjon er den mest utbredte.
Du har kanskje nå i ettertid innsett at det ikke stemmer?BA skrev:Nå har jeg ikke studert Mayaenes kalender, men jeg har forstått det slik at den går kun til 2012, og at det er grunnen til at man lurer på hva som deretter skjer.
På hvilken måte var mayaene dårlige matematikere (for sin tid) ? Mye tyder på det motsatte. 400 år tilsvarer en tidsperiode som hos mayaene kaller for en baktun. Og i tiden 2010-12 vil det tilfeldigvis oppstå den sterkeste solaktiviteten på nettopp 400 år. Vi får stadig flere og mer følsomme satelitter, noe som gjør dem mer følsomme for solstormen, og det kan gi katastrofale følger.jon skrev: ang. maya og datoer: mayana var meget dårlige matteamtikere! likevell visste de solens posisjon og ander atrologiske viktigheter lenge før de skjede, kalendern deres gikk 400år frem og forustå alt dette,, i følge noen teoretikere, så er de 400årene en epoke! en ond epoke så en god epoke osv. vi er å inne i en ond epoke(noe som forklarer hvorfor usa lager så mange virus og sprer dem rundt?
Man kan gjerne se på det symbolsk. Er det noen grunn til å tro at de virkelig trodde at vi bodde på en krokodille? Mange kulturer/religioner har et Livets Tre som ingrediens, men den fungerer nok mer som en symbolsk fremstilling.BA skrev:Hva de egentlig visste er jeg litt skeptisk til. De trodde jorden var flat, lå på ryggen av en diger krokodille, hadde fire hjørner, og at himmelen, som besto av flere lag, var støttet opp ved disse hjørnene av guder (Bacabs). Noen trodde himmelen ble holdt oppe av fire trær.
Jo, nettopp det var de. Månesyklusen, Venussyklusen, Solformørkelser, vårjevndøgn, Jordens syklus osv. var utregnet temmelig nøyaktig. Dagens vitenskap vet et par desimaler bedre ja.BA skrev: De fleste jordbrukskulturer hadde vel sine kalendre, som viste viktige dager for og tider for jordbruket, og Mayaenes kalendre var riktigere enn noen annen, det var de, men noe tilsvarende dagens kalendre og vitenskap var de ikke.