Universet & dets hemmeligheterDet som skjer i 2012

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Et par ubesvarte gamle spørsmål i denne tråden:
*Velvet* skrev:
Blaze_01 skrev:Teknologien vil øke dramatisk uten at vi merker det
Hva mener du med det?
Sikkert det han sier. Den teknologiske utviklingen som skjer hver dag, hvordan "alt" er datastyrt osv. Bare se deg rundt.
nattlyset skrev:Uansett er det interessant lesning, men for meg så ble dette en altfor billig etterlikning av en dårlig Hollywood sci-fi!
Tull og tøys. Hvordan var Hollywood sci-fi filmene i middelalderen?
nattlyset skrev:Vet du om det går an å finne disse kanaliseringene på nettet? Er de oversatt eller? Hvem, hva, hvor? Kunne vært interessant å lese!
Sjekk mayaens egne skrifter som Popol Vuh (mayaens bibel), Dresden Codex og Madrid/Tro-Cortesianus Codex.
Satsuki skrev:å nei! hvis mayaene hadde rett rekker jeg -akkurat- ikke å bli 27. :mozilla_surprised:
Det påstås ikke at tiden stopper i 2012 da ;)
Faktisk er det ikke alle mayaforskere som er enig med Thompson at den rette datoen er 21.12.2012. En annen utbredt teori er Lounsberys teori som sier at datoen er 23.12.2012, altså to dager forskjell. Andre forskers forslag for datoen, spenner fra 05.11.1734 e.Kr. til 12.08.2532 e.Kr.!

Grunnen til uenigheten, skyldes små kompliserte forhold mellom vår og dems kalender. Det har seg bare sånn at Thompsons versjon er den mest utbredte.
BA skrev:Nå har jeg ikke studert Mayaenes kalender, men jeg har forstått det slik at den går kun til 2012, og at det er grunnen til at man lurer på hva som deretter skjer.
Du har kanskje nå i ettertid innsett at det ikke stemmer?
jon skrev: ang. maya og datoer: mayana var meget dårlige matteamtikere! likevell visste de solens posisjon og ander atrologiske viktigheter lenge før de skjede, kalendern deres gikk 400år frem og forustå alt dette,, i følge noen teoretikere, så er de 400årene en epoke! en ond epoke så en god epoke osv. vi er å inne i en ond epoke(noe som forklarer hvorfor usa lager så mange virus og sprer dem rundt?
På hvilken måte var mayaene dårlige matematikere (for sin tid) ? Mye tyder på det motsatte. 400 år tilsvarer en tidsperiode som hos mayaene kaller for en baktun. Og i tiden 2010-12 vil det tilfeldigvis oppstå den sterkeste solaktiviteten på nettopp 400 år. Vi får stadig flere og mer følsomme satelitter, noe som gjør dem mer følsomme for solstormen, og det kan gi katastrofale følger.
BA skrev:Hva de egentlig visste er jeg litt skeptisk til. De trodde jorden var flat, lå på ryggen av en diger krokodille, hadde fire hjørner, og at himmelen, som besto av flere lag, var støttet opp ved disse hjørnene av guder (Bacabs). Noen trodde himmelen ble holdt oppe av fire trær.
Man kan gjerne se på det symbolsk. Er det noen grunn til å tro at de virkelig trodde at vi bodde på en krokodille? Mange kulturer/religioner har et Livets Tre som ingrediens, men den fungerer nok mer som en symbolsk fremstilling.
BA skrev: De fleste jordbrukskulturer hadde vel sine kalendre, som viste viktige dager for og tider for jordbruket, og Mayaenes kalendre var riktigere enn noen annen, det var de, men noe tilsvarende dagens kalendre og vitenskap var de ikke.
Jo, nettopp det var de. Månesyklusen, Venussyklusen, Solformørkelser, vårjevndøgn, Jordens syklus osv. var utregnet temmelig nøyaktig. Dagens vitenskap vet et par desimaler bedre ja.
Antall ord: 597
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

GrandSummon skrev:
BA skrev:
Xirque Zdataan skrev: det har jeg allerede fått beskjed om av en som jobber med jordlinje-stråler.
de siste 4 årene med negative jordstråler har forskjøvet 2012 med 3 år per pågåtte år
Betyr det at 2012 ikke kommer før i 2015? ;>
Ikke før i 2024 :mozilla_wink:
Ifølge noen mayaforskere, kommer "2012" faktisk i 2532! (ikke kødd)
Antall ord: 72
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:Nå har jeg ikke studert Mayaenes kalender, men jeg har forstått det slik at den går kun til 2012, og at det er grunnen til at man lurer på hva som deretter skjer.
Nei, men jeg har ikke brydd meg så mye med det. Det lille jeg har sett tyder fortsatt på at det er en kalender som slutter da,og så finner man fram neste kalender.
BA skrev:Hva de egentlig visste er jeg litt skeptisk til. De trodde jorden var flat, lå på ryggen av en diger krokodille, hadde fire hjørner, og at himmelen, som besto av flere lag, var støttet opp ved disse hjørnene av guder (Bacabs). Noen trodde himmelen ble holdt oppe av fire trær.
Man kan gjerne se på det symbolsk. Er det noen grunn til å tro at de virkelig trodde at vi bodde på en krokodille? Mange kulturer/religioner har et Livets Tre som ingrediens, men den fungerer nok mer som en symbolsk fremstilling.
Hvorfor det? Dette har jeg fra kilder de selv vil stå for. Selv om NewAgere ønsker at alle naturfolk skal være så vise, så viser forskning at de var like smarte som andre.
BA skrev: De fleste jordbrukskulturer hadde vel sine kalendre, som viste viktige dager for og tider for jordbruket, og Mayaenes kalendre var riktigere enn noen annen, det var de, men noe tilsvarende dagens kalendre og vitenskap var de ikke.
Jo, nettopp det var de. Månesyklusen, Venussyklusen, Solformørkelser, vårjevndøgn, Jordens syklus osv. var utregnet temmelig nøyaktig. Dagens vitenskap vet et par desimaler bedre ja.
Nei, det var de ikke. Haab inneholdt 18 20-dagers sykluser med 5 ulykkesdager på slutten. Det innebærte at de manglet en kvart dag på året, noe som vi forlengst har fått med i dagens kalendre.

Man vet ikke hva som er årsaken til at tzolkin har 260 dager, man kan anta, og i slike antagelser kan også mye være tilfeldigheter. Noe har de nok fått med seg, som Venus' og Mars' sykluser, men en del er nok også tilfeldigheter, men som ettertiden har gitt større betydning enn riktig er.

Jeg har nevnt, kanskje i en annen tråd, at bønder i Peru går opp på en fjelltopp og kikker på Pleiadene. Dermed kan de bestemme når de skal så.

Dette virker helt fantastisk, men saken er at det er ikke voldsomme astronomiske kunnskaper eller kontakt med fremmede som gjør det. Hvor mye av Pleiadene som er synlige når de kommer opp fra horisonten sier en del om det høye skylaget der El Niño blir dannet. De kan dermed si om El Niño kommer sent eller tidlig og om den blir sterk eller svak.
Antall ord: 480

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:
MikkelRev skrev:
Nei, men jeg har ikke brydd meg så mye med det. Det lille jeg har sett tyder fortsatt på at det er en kalender som slutter da,og så finner man fram neste kalender.
Hvortid går vår kalender ut? 31. desember? Eller i år 9999 ? Ingen kalender går ut i 2012, kun en tidsperiode (som et århundre, et millennium o.l.)
Hvorfor det? Dette har jeg fra kilder de selv vil stå for. Selv om NewAgere ønsker at alle naturfolk skal være så vise, så viser forskning at de var like smarte som andre.
Jeg har også fra mayakilder at guder og mye av dems mytologi kan ses på symbolsk. Hva er din kilde som sier at alt må tas bokstavelig? Og om tilfelle skulle være at alle indianerne tok religionen sin bokstavelig, så er jo allikevel ikke det hinder for at de kan ha kunnet og visst mye annet fakta.
BA skrev:Haab inneholdt 18 20-dagers sykluser med 5 ulykkesdager på slutten. Det innebærte at de manglet en kvart dag på året, noe som vi forlengst har fått med i dagens kalendre.
Det er noen mayanister som med begrunnelse hevder at de faktisk kjente til det skuddårsproblemet, og kjente året med en lengde på 365.242 dager. Jeg vil ikke være den første til å nekte for at de visste om det. Uansett, 365 dager/år er ikke langt unna sannheten. 365.2425 dager/år (vår kalender) er enda litt nærmere sannheten.
Man vet ikke hva som er årsaken til at tzolkin har 260 dager, man kan anta, og i slike antagelser kan også mye være tilfeldigheter. Noe har de nok fått med seg, som Venus' og Mars' sykluser, men en del er nok også tilfeldigheter, men som ettertiden har gitt større betydning enn riktig er.
Man vet ikke helt sikkert nei, men det antas at det har med unnfangelsestiden for menensker, eller med Venus' syklus å gjøre. Litt mer har de også fått med seg, slik som de andre himmelfenomenene jeg nevnte + jordens presisjon (som har astronomisk sammenheng med 2012), *jevndøgn og *solværv (se bare hvordan templene er bygd)), kunnskap om Pleiadene og om polskifte. Noe tyder også på at de i Teotihuacán (100f-700eKr) kjente til skuddår, planetenes distanse, asteroidebelte, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun og til og med 134340 (Pluto) :!:
Antall ord: 552
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:Hvortid går vår kalender ut? 31. desember? Eller i år 9999 ? Ingen kalender går ut i 2012, kun en tidsperiode (som et århundre, et millennium o.l.)
Det er et spørsmål om syn. Vår kalender går ut 31/12, og så finner vi fram kalenderen for neste år osv. På samme måte går Mayakalenderen ut i 2012, før de finner fram neste osv. Man kan også se det slik at kalenderne bare begynner på en ny runde.
Jeg har også fra mayakilder at guder og mye av dems mytologi kan ses på symbolsk. Hva er din kilde som sier at alt må tas bokstavelig? Og om tilfelle skulle være at alle indianerne tok religionen sin bokstavelig, så er jo allikevel ikke det hinder for at de kan ha kunnet og visst mye annet fakta.
F.eks. http://www.civilization.ca/civil/maya/mmc03eng.html eller Wikipedia. De nevner begge at dette var troen, ikke at det var en symbolsk fortelling.
BA skrev:Haab inneholdt 18 20-dagers sykluser med 5 ulykkesdager på slutten. Det innebærte at de manglet en kvart dag på året, noe som vi forlengst har fått med i dagens kalendre.
Det er noen mayanister som med begrunnelse hevder at de faktisk kjente til det skuddårsproblemet, og kjente året med en lengde på 365.242 dager. Jeg vil ikke være den første til å nekte for at de visste om det. Uansett, 365 dager/år er ikke langt unna sannheten. 365.2425 dager/år (vår kalender) er enda litt nærmere sannheten.
Det vi diskuterer er dette

"...likevell visste de solens posisjon og ander atrologiske viktigheter lenge før de skjede, kalendern deres gikk 400år frem og forustå alt dette"

og mitt tilsvar

"...Mayaenes kalendre var riktigere enn noen annen, det var de, men noe tilsvarende dagens kalendre og vitenskap var de ikke."

Som sagt, Mayaene hadde gode kalendre, men ikke tilsvarende dagens kalendre og vitenskap.
Man vet ikke helt sikkert nei, men det antas at det har med unnfangelsestiden for menensker, eller med Venus' syklus å gjøre. Litt mer har de også fått med seg, slik som de andre himmelfenomenene jeg nevnte + jordens presisjon (som har astronomisk sammenheng med 2012), *jevndøgn og *solværv (se bare hvordan templene er bygd)), kunnskap om Pleiadene og om polskifte. Noe tyder også på at de i Teotihuacán (100f-700eKr) kjente til skuddår, planetenes distanse, asteroidebelte, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun og til og med 134340 (Pluto) :!:
Menneskene har svangerskap på rundt 40 uker, altså 280 dager, omtrent 10% mer enn en tzolkin, ikke overveldende nøyaktig, men det kunne nok stemme i noen tilfeller at barna ble født 3 uker for tidlig.
Venus har en syklus på 226 dager, Mars 687 dager. Jordens presisjon?
Antall ord: 534

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:
MikkelRev skrev:Hvortid går vår kalender ut? 31. desember? Eller i år 9999 ? Ingen kalender går ut i 2012, kun en tidsperiode (som et århundre, et millennium o.l.)
Det er et spørsmål om syn. Vår kalender går ut 31/12, og så finner vi fram kalenderen for neste år osv. På samme måte går Mayakalenderen ut i 2012, før de finner fram neste osv. Man kan også se det slik at kalenderne bare begynner på en ny runde.
Nei ikke helt. Vi har papirkalendre som vi må hente ny for hvert år ja. Men vår kalender kjenner allikevel til lengre tidsperioder enn 366 dager. Den kjenner ihvertfall til 400 årssykluser (jfr skuddårsproblemet).

Her har jeg tidligere forklart hvorfor folk tror at kalenderen går ut det året:
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 303#204303

F.eks. http://www.civilization.ca/civil/maya/mmc03eng.html eller Wikipedia. De nevner begge at dette var troen, ikke at det var en symbolsk fortelling.
[/quote]
Ok, jeg har det fra en Mayabok at det kan tolkes symbolsk. Mulig forskjellige mayafolk tror forskjellige ting. Maya er jo bare en paraplybetegnelse på ørten forskjellige stammer.

Som sagt, Mayaene hadde gode kalendre, men ikke tilsvarende dagens kalendre og vitenskap.
Hva tenker du på da? Den brøkdelen som gir skuddår, har vi allerede vært innpå, og sett at de muligens faktisk kjente til dem.
Menneskene har svangerskap på rundt 40 uker, altså 280 dager, omtrent 10% mer enn en tzolkin, ikke overveldende nøyaktig, men det kunne nok stemme i noen tilfeller at barna ble født 3 uker for tidlig.
Venus har en syklus på 226 dager, Mars 687 dager.
Har disse dataene dine her vært konstant i alle tider, overalt på jorden? Det var uansett bare to av flere gjettninger, så du har rett i at vi ikke med sikkerhet vet hvorfor akkurat 260 dager.
Jordens presisjon?
Ja. Jordens fysiske poler er 23,5 grader forskjøvet iforhold til de geografiske polene. Jordens akse (de fysiske polene) svinger rundt de geografiske polene. En slik runde kalles gjerne for et platonsk år og er ca 25800 år.
Antall ord: 429
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:
Nei ikke helt. Vi har papirkalendre som vi må hente ny for hvert år ja. Men vår kalender kjenner allikevel til lengre tidsperioder enn 366 dager. Den kjenner ihvertfall til 400 årssykluser (jfr skuddårsproblemet).

Her har jeg tidligere forklart hvorfor folk tror at kalenderen går ut det året:
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 303#204303
Jo, det har du rett i, men slik jeg har forstått det er det kun uvisst om hva som skjer, ikke noen forutsigelser om hva som skal skje i kalenderne. Disse spådommene er noe NewAgere har funnet på selv.
Ok, jeg har det fra en Mayabok at det kan tolkes symbolsk. Mulig forskjellige mayafolk tror forskjellige ting. Maya er jo bare en paraplybetegnelse på ørten forskjellige stammer.[/quote]Akkurat som noen kristne mener skapelseshistorien skal tas symbolsk, mens andre kristne mener den skal forstås bokstavelig.
Hva tenker du på da? Den brøkdelen som gir skuddår, har vi allerede vært innpå, og sett at de muligens faktisk kjente til dem.
Det jeg tenker på er at vi har gode forutsetninger for å si når neste solformørkelse, kometpassasje, nordlys, m.m. vil komme. Adskillig mer presist enn Mayaenes kalendre.
Jordens presisjon?
Ja. Jordens fysiske poler er 23,5 grader forskjøvet iforhold til de geografiske polene. Jordens akse (de fysiske polene) svinger rundt de geografiske polene. En slik runde kalles gjerne for et platonsk år og er ca 25800 år.
Og hvor kommer mayakalenderne inn her?

Er det den magnetiske nord/sydpolen du tenker på? Den var i 2005 på 83°N, mens jorden heller 23,5° i forhold til solen.
Antall ord: 465

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
trafik

Innlegg av trafik »

hei
her er en link som omhandler mayakalenderen og 2012 mye teknisk forklariger også samen linger symboler i maya kulturen med symboler i kronsirkler+mye mer.det tar tid og gå jenom alt martialet her.jeg trur ikke denne linken ligger her fra før.håper dere finner noe svar her og kasje noe av inntresse
den er på engelsk men det går vell bra for de fleste her tror jeg

http://www.greatdreams.com/2012.htm

:D :D :D
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
guardian
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Feb 2007 21:20
17

Innlegg av guardian »

Antall ord: 11
love'n peace

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Petroosha
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 13 Des 2006 17:13
17
Lokalisering: Vest Agder

Innlegg av Petroosha »

Noen venner av meg har nettopp lest om alt som skal skje i 2012... og den ene sier at det eneste som snur den dagen er sola ;) . Og at ingen kan vite når jorda går under, og at dommedags datoene er bare funnet opp...

men hvis folk vil tro, og vente på å dø, så la de tro...
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Petroosha skrev:Noen venner av meg har nettopp lest om alt som skal skje i 2012... og den ene sier at det eneste som snur den dagen er sola ;) . Og at ingen kan vite når jorda går under, og at dommedags datoene er bare funnet opp...

men hvis folk vil tro, og vente på å dø, så la de tro...
Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves... :lol:
Det har alltid vært dommedagsprofetier.
Vi kan faktisk få noe nyttig utav det: nemlig begynne å tenke annerledes og bry oss mer om naturen rundt oss, andre mennesker rundt oss.
For undergangen - ja, den tror jeg blir menneskeskapt uansett.
Den er jo allerede skapt, vi har atombomber og mye annet dritt.

Så la oss ta det som en varsel at det KAN ende galt om vi ikke gjør noe.
Og vi skal alle uansett dø en dag, så da er det på tide å tenke mer på kjærligheten.
Antall ord: 159
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Petroosha skrev:Noen venner av meg har nettopp lest om alt som skal skje i 2012... og den ene sier at det eneste som snur den dagen er sola ;) . Og at ingen kan vite når jorda går under, og at dommedags datoene er bare funnet opp...
Men 2012 har ingenting med dommedag å gjøre. Hvilke indianere sier det? Det er kun populærvitenskap og new age som sier det. Polene snur også (http://www.astro.uio.no/ita/nyheter/pol ... _0502.html)
Antall ord: 84
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Petroosha
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 13 Des 2006 17:13
17
Lokalisering: Vest Agder

Innlegg av Petroosha »

MikkelRev skrev:
Men 2012 har ingenting med dommedag å gjøre. Hvilke indianere sier det? Det er kun populærvitenskap og new age som sier det. Polene snur også (http://www.astro.uio.no/ita/nyheter/pol ... _0502.html)
Jeg vet ikke å du kaller det, men hvis alle på jorda kommer til å dø, så kaller jeg det for dommedag, og at at polene snur, er helt sikkert.. men jorda kommer ikke til å pang! gå andre veien, det er bare usannsynlig...
Antall ord: 127

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
guardian
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Feb 2007 21:20
17

Innlegg av guardian »

MikkelRev skrev:
polene vil ikke snu, både skaperen og jorden vil jo ikke ødelegge alt liv på planeten, denne informasjonen om at polene skal skift side er frykt-propaganda fra illuminati
Antall ord: 116
love'n peace

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Polene snur neppe den dagen. :) Det er en prosess som tar mange år, men vi har visst indikasjoner på at det kan komme til å skje i løpet av et par hundre år. Foreløpig ser det ut til at den magnetiske nordpol bare skal komme nærmere Norge, noe som vil føre til at vi får nordlys lengre sørover i landet og mindre magnetisk beskyttelse mot kosmisk stråling.

Det er bare de magnetisk polene som isåfall snur, og man får en periode uten beskyttende magnetfelt. Jordrotasjonen vil fortsette som før. Vi vet egentlig ikke om det vil få så store konsekvenser.
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links