Viking-gutt skrev:Bauer har nok tatt bilder bare i godt dagslys han Nesco.
De bildene du knipsa på Gamle Hvam, når på døgnet tok du dem?
Begynn å ta bilder i mørke rom på spesielle steder med blitz du, så kanskje du begynner å fange opp ting med kameraet ditt også.
De bildene jeg har tatt på Gamle Hvam og kirkeruinene er stort sett tatt på dagtid om sommeren. Ca. 40 er tatt på dagtid vinterstid og ca. 30 er tatt på kvelden sommer/høst med kraftig blitz. Jeg har brukt speilrefleks kamera (Nikon F3 og F90) til de fleste og eldste bildene. De siste er tatt med digitalt speilrefleks (Canon 300D) Objektivet er 28-70 mm. Kvaliteten er gjennomgående god. Ingen av disse bildene viser indikasjon på noe paranormalt. Jeg har hatt foto som hobby i over 20 år og oppdaget en del fenomener som kan ligne på noe overnaturlig.
Orber er vel det vanligste som kan lure seg med på et bilde, disse såkalte orbene stammer fra støvkorn, snø, små insekter osv. i lufta rett foran kameralinsen. Siden disse er ute av fokus vil de fremstå som uklare lyse "dotter" på bildet, gjerne med ringer i diffuse farger. De som har forsket på dette vitenskapelig aviser de fleste orber som åndelig aktivitet, et unntak som har sådd litt tvil hos enkelte forskere er orber med hale etter seg. Dette fordi det er utelukket at bevegelse i bildet kan oppstå pga. lang lukkertid.
Blitz lyset belyser motivet i kun fraksjoner av et sekund og i altfor kort tid til at det kan oppstå en hale effekt etter et insekt o.l.
Tåke effekter oppstår som mange her sier i kulde i kombinasjon med vanndamp (frostrøyk) eller røyk(meget skjelden) i lufta. Det som gjør det plausibelt å tro at det er noe annet er at det er plent umulig å se dette med det blotte øye. Derimot vil det skarpe blitzlyset fra et kamera bli reflektert i de kondenserte vannmolekylene i lufta og skape denne effekten. Når mange står ved siden av hverandre i kulda vil det være mye frostrøyk i lufta fra både pust og kropp.
Jeg vil ikke med arrogant skråsikkerhet si at bildene i denne tråden skyldes kulde/vann eller er forfalsket. Men etterlyser som andre her litt mer ydmykhet når man legger frem materialet. Det fremsettes påstander om at alle følte noe trykkende på stedet (kan også være massesugesjon) i tillegg til at man går langt i å si at bildene skyldes paranormal energi. Tror bildene og historien rundt hadde blitt tatt bedre imot dersom opphavet hadde stilt seg litt mer åpne for alternative muligheter.
Hadde jeg oppdaget noe paranormalt på et slikt sted ville jeg snakket med folk som kjente stedet, jeg har tipset om Tom Jøran Bauer. Men tror dessverre ikke noen av de som var der er interessert i å drive seriøs forskning rundt stedet. Noe som tyder på at sensasjonslysten er større enn andre hensyn.