Men hvem har rett til å leke gud her og ta besluttning om at nå er det ikke menneske så nå er det greit å avlive, når overgangen er så flytende?BA skrev:Dette er spørsmål som skal markere at vi snakker om overganger her. Fødselen f.eks. Det er ikke et mikrosekund fra man er bare et foster til man er et menneske. Det er en noe lengre skala å ta av her. Som med så mye annet.
Jeg synes alvorlig talt at da burde man også fått tatt abort på unger under 2 år og på hjelpeløse gamlinger som kun er til bry. De er jo heller ikke istand til å leve på egenhånd, og de er ofte ikke ønsket og koster samfunnet penger. Ja det er min ærlige mening hvis man skal vurdere dems rett til å leve etter hvor selvstendig de er. Samme kan sies om alle som bruker respirator, protese, høreapparat eller briller. For de med sånne funksjonshemmninger kan vel knapt kalles mennesker?!Likevel handler abort om å fjerne embryo eller foster lenge før det er istand til å leve på egenhånd.
Den kriminelle lavalder er også høyst diskutabelt, men tilfellet med abort er mer alvorlig ettersom man diskuterer hvortid det er AKSEPTABELT å TA LIV.12 uker er en grense som er satt, akkurat som man har satt en grense for kriminell lavalder. Kan du si meg hvorfor en person er barn, og ikke ansvarlig for egen kriminalitet som 14 år, 11 mnd og 29 dager, mens neste dag er fullt ut ansvarlig for det kriminelle en måtte komme borti?
Jo det er svært viktig å sette klare skilletegn mellom menneske og ikke-menneske. For ingen i Norge vil vel ta livet av et menneske?Det er ikke noe poeng i denne debatten å vurdere om man er menneske dagen før man blir født eller om det er når forbindelsen til mor (navlestrengen) er brutt.
Jeg ser på alle disse -file på lik linje. For meg skal de få gjøre som dem vil sålenge de ikke skader noen. Hvem av dem som er syk er bare et definisjonsspørsmål og ikke viktig. Det finnes vel en diagnose på alle mennesker? Hvilken -fil som er OK, ligger ikke svaret i naturen eller universet, men varierer fra kultur og tid. Det er samfunnet som bestemmer normene her. Og forskjellige kulturer kan ha forskjellige syn på de forskjellige legningene. Det er altså ikke en universell sannhet om hvilke typer kjærligheter som er flotte og hvilke som er falske.At de blir klassifisert som syke, at de nektes rettigheter som gifte får, at de ikke får adoptere osv.
Zoofile, hva har du imot dem? Hvis de ikke skader dyrene, hva så? Kanskje dyrene trives sammen med dem?
De andre tilfellene har jeg forsøkt å gjøre meg opp en mening om, men jeg har nok ikke forstått hva det egentlig er snakk om.
Men, selv om de varierer fra kultur til kultur (og tid), har de alle strenge normer (etikk) på hva er riktig og hva som ikke er "riktig". Kirken er her ikke i en særstilling. Den holder rett og slett på sine gamle skikker og etikk angående legninger. Det er heller frekt å forlange at kirken skal gå imot sin egen etikk ved å vie homofile partnere og la dem adoptere barn. Norge fordømmer det som er lov i Japan, sex etter fyllte 13. Er ikke det like frekt? Eller er det bare vi som har "skjønt" det?
Det med muslimen som pillet seg i rumpen:
Du tok ikke poenget. Poenget var å vise dumheten i å trekke en slutning om Islam eller muslimer på vegne av den tingen han ene muslimen gjorde.
Dette er ikke den eneste kristenforfølgelsen som har vært og fortsatt forekommer. Det vet du jo godt, og det har vi snakket om før.Angående kristenforfølgelsene. De tidlige kristne ble forfulgt av jødene, noe som ikke har bakgrunn i ateismen, de ble forfulgt av romerne på grunn av brannen i Roma. Å tro at det hadde noe med ateisme å gjøre er skivebom fordi romerne var ikke ateister. De hadde den romerske mytologi, delvis blandet med gresk mytologi og troen på at keiseren var guddommelig.