Ludoburgero. Definisjonen på makt er å få andre til å gjøre ting de ellers ikke ville gjort. La meg slippe å bla gjennom ørten bøker for å finne kilden?ludoburgero skrev:
Det er grusomt rystende å se hvor enkelt og innestengt du ser på ting.
Nok en gang durer du bare i vei om den ene siden ved en sak.
Makt er ikke bare "evnen til å få andre til å gjøre noe de egentlig ikke ønsker å gjøre". Makt er en funksjon alle kan ta i bruk til å styre. Enten det er dem selv, NOE eller andre. Makt er kraft. Og så har jeg heller ikke sagt at motstanderne av cannabis sprer informasjon det ikke er noe hold i. Det var jo et eksempel jeg brukte da jeg sa at de gjorde myter om til "fakta". Denne fabrikerte form for fakta er propaganda, manipulasjon og kamuflering av de reelle fakta, slik jeg ser det.
Jeg vet det er belegg for hva staten sier om rus, forresten.
Og hva mange andre mener også.
Heldigvis snakker vi generelt om cannabis her. En plante.
Skal vi snakke om solsikker også, bare for å få balansert det litt?
Valmuer? Det finnes uhorvelig mange planter man kan ruse seg på.
Så er det likevel viktig å kunne se saken fra flere sider da. Eller?
Ang å spre informasjon som det ikke er noe hold i så vil du lett, ved å lese både det innlegget og innlegget før - kunne se en sammenheng. Dersom du ønsker det.
Det er rystende å se hvor bakvendt det skal være å kommunisere med deg. Du reagerer veldig med forsvar. og jeg ser ikke poenget. Mulig du mener mye og leser lite. Og det er i tilfelle helt greit. Jeg mener ikke å hevde at du ikke vet nok. Men jeg mener at du noen ganger kanskje bør gi folk litt tvilen til gode og tenke at de kanskje har belegg for det de sier i strede for å velge å bli så rystet.
Men det er opp til deg. Vi kan diskutere, eller du kan rope din mening og sørge for å rope høyest av alle. Det er litt opp til deg hva du ønsker ut av en diskusjon.
Jeg syns i grunn at uttalelser som "Det er grusomt rystende å se hvor enkelt og innestengt du ser på ting" er ekstremt usaklig. Og... det ble litt sånn teit.
Sagt om makt:
"makt er noe potensielt, mens innflytelse er når en faktisk bruker sin makt."
Østerud 1991 "Makt er evnen til å nå sine mål"
Dahl 1957 "A har makt over B når han/hun får B til å gjøre noe B ellers ikke ville gjort" For at det skal kunne kalles makt bør A ha et ønske om å få B til å gjøre noe.
Foucault 1084 "makt er noe man utøver, ikke noe man besitter"
Max Weber "makt er evnen til å få sin vilje"
Bare litt sånn tanker rundt det. Så kanskje du forstår hva jeg vil frem til når jeg nevner makt som ønsket utøvd i forhold til uttrykket propaganda og dets bruk. Det er faktisk litt interessant å se litt lenger enn nesen innimellom.
Avmakt, altså det motsatte av makt = maktesløs. Har IKKE evnen til å få sin vilje tross motstand. Mens makt da er evnen til å få sin vilje tross motstand.