Fakta, teori & skepsisDefinisjon på en kristen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Jael skrev: Men verbet å skape, bara בְרָא , blir jo brukt om menneskene! Se vers 26-27, for eksempel.

Det er slik at verbet bara kun kan brukes med Gud som subjekt. Og det er noe annet. Menneskene kan gjerne bli skapt (bara), men de kan ikke selv skape (bara). Kanskje har du blandet litt her? Wink
Der tok du meg ja! ;) Verbet skape brukes om mennesker, men oppsummeringen i 1mos1,31 bruker derimot ikke verbet skapt. Mennesket er dermed hverken eksplisitt eller implisitt erklært godt. Velsignet -ja. Godt -nei.

Jael skrev: Ordet bara betyr "å skape" og "å forme" i konjugasjonen qal. Det har ikke betydningen "å ta i eie" eller "avgrense" i noen av konjugasjonene det forekommer i, men i piel finnes betydningen "å skjære ned". Det kan minne om "å avgrense". i Esekiel 23, 47 ser vi da også at verbet er brukt i betydningen "å skjære ned" (norsk: å hogge ned med sverd).

Jeg vet ikke hvor du har fått denne informasjonen din fra. Kan du gi meg en link? Selv bruker jeg en vanlig ordbok kalt Brown-Driver-Briggs, men du finner opplysningene i Strongs ordbok som er tilgjengelig på nettet.
Jeg vet at det er trend å skrive at bara kun kan brukes med Gud som subjekt, men verbet (bara - ikke "skaper") brukes også i 2sam12,7 og Josva17,15 og ikke nødvendigvis med Gud som subjekt.

Mine hebraiske ferdigheter er for mangelfull for å kunne følge opp dette grammatikkpratet, men jeg er har stor interessere i å lære om det. Hvor jeg har fått informasjonen om at skapelseberetningen dreier seg om hva de (menneskene) så eller den alternative forståelsen av bara ? Det første har jeg både fra en bekjent (ikke j.vitne) OG fra et hefte fra Vakttårnet. Det andre har jeg fra denne nevnte bekjente. Så har dessverre ingen internetlink. Jeg har forresten The Meridian Hebrew/English English/Hebrew Dictionary (Dov Ben-Abba 1997), men den var ikke min kilde til dette temaet.
Antall ord: 331
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

MikkelRev skrev:
Jael skrev: Men verbet å skape, bara בְרָא , blir jo brukt om menneskene! Se vers 26-27, for eksempel.

Det er slik at verbet bara kun kan brukes med Gud som subjekt. Og det er noe annet. Menneskene kan gjerne bli skapt (bara), men de kan ikke selv skape (bara). Kanskje har du blandet litt her? Wink
Der tok du meg ja! ;) Verbet skape brukes om mennesker, men oppsummeringen i 1mos1,31 bruker derimot ikke verbet skapt. Mennesket er dermed hverken eksplisitt eller implisitt erklært godt. Velsignet -ja. Godt -nei.

Jael skrev: Ordet bara betyr "å skape" og "å forme" i konjugasjonen qal. Det har ikke betydningen "å ta i eie" eller "avgrense" i noen av konjugasjonene det forekommer i, men i piel finnes betydningen "å skjære ned". Det kan minne om "å avgrense". i Esekiel 23, 47 ser vi da også at verbet er brukt i betydningen "å skjære ned" (norsk: å hogge ned med sverd).

Jeg vet ikke hvor du har fått denne informasjonen din fra. Kan du gi meg en link? Selv bruker jeg en vanlig ordbok kalt Brown-Driver-Briggs, men du finner opplysningene i Strongs ordbok som er tilgjengelig på nettet.
Jeg vet at det er trend å skrive at bara kun kan brukes med Gud som subjekt, men verbet (bara - ikke "skaper") brukes også i 2sam12,7 og Josva17,15 og ikke nødvendigvis med Gud som subjekt.

Mine hebraiske ferdigheter er for mangelfull for å kunne følge opp dette grammatikkpratet, men jeg er har stor interessere i å lære om det. Hvor jeg har fått informasjonen om at skapelseberetningen dreier seg om hva de (menneskene) så eller den alternative forståelsen av bara ? Det første har jeg både fra en bekjent (ikke j.vitne) OG fra et hefte fra Vakttårnet. Det andre har jeg fra denne nevnte bekjente. Så har dessverre ingen internetlink. Jeg har forresten The Meridian Hebrew/English English/Hebrew Dictionary (Dov Ben-Abba 1997), men den var ikke min kilde til dette temaet.
Huff, ja, hebraisk er et kronglete språk som er veldig lett å gå seg vill i, jeg kjenner meg igjen der ;)

Angående 2 Samuel 12, 7 så kan jeg ikke finne verbet bara brukt der. Jeg kan se det i Josva, men der er det brukt i konjugasjonen piel og betyr "å skjære ned". Da kan det brukes med mennesker som subjekt, men ikke i konjugasjonen qal - da det betyr "å skape". I qal kan bare Gud være subjekt.

Ellers vil jeg poengtere at når Gud skaper menneskene så brukes det to verb om denne handlingen - bara (å skape) og asah (å gjøre, lage vers 26). I oppsummeringen brukes verbet asah - det Gud har laget. Menneskene er altså både velsignet og definert som overmåte godt ettersom de er laget (og skapt) av Gud.

Hebraisk er et vanskelig, men fantastisk språk å få lære. Dersom du har mulighet og tid til å lære det, vil jeg sterkt anbefale det. Det går helt fint å melde seg opp på universiteter eller kristne høyskoler dersom du bor i nærheten av noe slikt - du trenger som regel ingen forkunnskaper. Studiet omfatter som regel 10 studiepoeng i semesteret.

Jael :D
Antall ord: 533

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

BA skrev:Slik forstår jeg det du sier:
For de som tror på Jesus som Messias er loven opphevet fordi de ikke under noen omstendighet skal dømmes for brudd på den.
For de som ikke tror på Jesus som Messias er loven opphevet fordi de ikke under noen omstendighet skal dømmes for brudd på den, men fordi de ikke tror på Jesus.

Altså fører dine argumenter til at loven er opphevet, ikke bare oppfylt.
Kjære deg. Loven er ikke opphevet så lenge den fortsatt gjelder. Men Jesus oppfylte den. Meningen er at menneskene skal oppfylle den, men det klarer vi ikke på grunn av synden. Derfor gjorde Jesus det for oss. Så der Loven anklager oss fordi vi ikke klarer oppfylle den, der kan den kristne stille seg bak Jesus som har oppfylt den for oss.

Når noe er oppfylt da er det oppfylt. Det er ikke mer å oppfylle. Loven er ikke opphevet, men den er oppfylt.
Tidligere tenkte jeg på loven som mosebøkene, men ser at det neppe er riktig forståelse, bla. fordi det i hovedsak er profetene som har spådd om hans komme.
Loven er Mosebøkene, ikke profetene.
Hvorfor mener du at Loven må omfatte profetene? Fordi Jesus oppfylte Loven? Jesus oppfylte både Loven og profetene. Man skiller mellom de to i evangeliene.
Nå er jeg litt usikker på hva han kan ha ment, men din tolkning av dette virker for meg meningsløst. Da er loven i praksis opphevet, noe den ikke skulle.
Nei, den er ikke opphevet, den er oppfylt. Hadde den vært opphevet, hadde det ikke vært nødvendig at Jesus døde eller for kristne å tro på ham.
Loven og profetene hadde sin tid fram til Johannes. -Lukas 16, 16

Dette er ikke min tolkning, men det som står i evangeliene.
Mor Teresa var en kristenfanatiker som ikke er noe kristenfolket burde skryte mer av. ;)
Nei, hva som er dommedagsprekener får du finne ut av selv, ;) med tvang mener jeg f.eks. Smiths venners underkuelse av endel medlemmer. Jeg mener krav fra kirken om at homoseksuelle skal leve i sølibat, m.m.m.
Vel, det er nå ikke kirkens krav som sådan at homoseksuelle skal leve i sølibat, men en konsekvens av at bibelen sier at homofilt samliv er synd. Heterofile må også leve i sølibat inntil de gifter seg - hvis de finner noen å gifte seg (noe som ikke alltid er så lett).

Angående Smiths venner, ja, jeg kjenner til forskjellige menigheter som misbruker sin autoritet og makt. Det er farlig. Mennesker skal ha friheten til å velge selv, ingen skal tvinge folk til noe som helst. Kirken kan peke på hva bibelen sier om homofilt samliv alt den vil, men den kan ikke tvinge homofile til å leve i sølibat.
Se her ser det ut til at jeg har fått avklart nok en myte. Takk for det. :) Jeg har undersøkt og fant ikke belegg for min barneskolelærdom om at paven hadde funnet slavehandel i samsvar med bibelen.
Jeg tror vi alle er merket av slike og tilsvarende myter. I den senere tid er jeg blitt veldig kritisk til slike påstander, men jeg tror fortsatt at det er mye jeg trenger å få avklart, både om kristendommens historie og andre ting. Her er vi i samme båt ;)
Likevel er poenget mitt det samme, slik kristendommen praktiseres, slik er kristendommen.
Nja. Kristendommens praksis skal stemme med bibelen, som er dens kilde. Dersom den avviker fra bibelen må vi kalle det noe annet. For eksempel gnostisisme, mormonisme (er det noe som heter det?? :D ) Det er i det minste en misforståelse av bibelens budskap og hva kristendommen var ment å være.
Men det er helt klart at slik kristendommen praktiseres viser folk "utenfra" som ikke kjenner bibelen hva kristendom er.
Bortforklaringer av Davids salmer bryr jeg meg ikke om. De viser et ønske om at det skal gå hans medmennesker ille. Jeg har aldri telt hvor mange kristne som mener det ene eller det andre, men kun et fåtall sier slikt som jeg har nevnt her (Ihvertfall under 10). Hvilken retning kan jeg ikke si, det er jeg ikke sikker på nå.
Jeg vet ikke hva du mener med "bortforklaringer" av Davids salmer. Det er som jeg sier, de ble diktet da han ble angrepet av fiender. Det er helt menneskelig å da be Gud om hjelp, og det er dessverre like menneskelig å ønske at fiendene "får som fortjent". Du må huske at bibelen er skrevet av mennesker og at den beretter om deres følelser - både sinne og avmakt, glede og sorg. Disse skriveriene er inspirert av Gud slik at vi kan lære av dem. Alt skal ikke leses som et påbud om hva vi skal gjøre. Vel så ofte handler det om eksempler på hva vi ikke skal gjøre.
Ingen kristne leser bibelen slik muslimer leser koranen. Det virker som om du kanskje er av den oppfatningen at kristne leser bibelen slik?
Dualismen jeg snakket om var enten venn eller fiende. Nøytralitet var ikke et alternativ.
Det vet jeg. Er det noe du syner er problematisk med en slik dualismen?
Ja. Jeg har mer sans for å finne det vi kan være enige om enn å markere hvorfor vi må være fiender.[/quote]

Det er jeg enig i. Men jeg mener vi skal være like obs på likheter som forskjeller. Toleranse handler om å kunne akseptere at vi ikke alltid er enige.
I lys av evigheten og Jesus mener jeg også det er viktig at mennesker kan få lov til å uttrykke sin avstand til dette hvis de ikke vil være med på det og inkluderes i denne gruppen. Som human-etiker anså jeg det som er grovt overtramp mot min valgfrihet dersom religiøse mennesker påstod at jeg egentlig var kristen eller muslim selv om jeg benektet dette og ikke ville ha noen befatning med det. (Islam hevder jo at alle mennesker er født muslimer).
Antall ord: 1015

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Tidligere tenkte jeg på loven som mosebøkene, men ser at det neppe er riktig forståelse, bla. fordi det i hovedsak er profetene som har spådd om hans komme.
Loven er et ord jeg sjelden blir klok på, for hva mente de? Noen mener de ti bud, noen mener mosebøkene mens andre igjen tenker på hele GT.
Antall ord: 62
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jael skrev:
BA skrev:Slik forstår jeg det du sier:
For de som tror på Jesus som Messias er loven opphevet fordi de ikke under noen omstendighet skal dømmes for brudd på den.
For de som ikke tror på Jesus som Messias er loven opphevet fordi de ikke under noen omstendighet skal dømmes for brudd på den, men fordi de ikke tror på Jesus.

Altså fører dine argumenter til at loven er opphevet, ikke bare oppfylt.
Kjære deg. Loven er ikke opphevet så lenge den fortsatt gjelder. Men Jesus oppfylte den. Meningen er at menneskene skal oppfylle den, men det klarer vi ikke på grunn av synden. Derfor gjorde Jesus det for oss. Så der Loven anklager oss fordi vi ikke klarer oppfylle den, der kan den kristne stille seg bak Jesus som har oppfylt den for oss.

Når noe er oppfylt da er det oppfylt. Det er ikke mer å oppfylle. Loven er ikke opphevet, men den er oppfylt.
Kjære deg også. ;)

Dette blir masse gjentagelser og vi blir neppe enige.

Kristne skal ikke dømmes etter love fordi Jesus har blitt dømt for dem.
Ikkekristne skal ikke dømmes etter loven fordi de er allerede dømt.

Ingen skal dømmes etter loven og den er da i praksis opphevet.
Nå er jeg litt usikker på hva han kan ha ment, men din tolkning av dette virker for meg meningsløst. Da er loven i praksis opphevet, noe den ikke skulle.
Nei, den er ikke opphevet, den er oppfylt. Hadde den vært opphevet, hadde det ikke vært nødvendig at Jesus døde eller for kristne å tro på ham.

Like etter står det at ingen ting skal fjernes fra loven. Da skal vel ikke straffemetodene heller fjernes? Det står vel ikke at hverken kristne eller ikkekristne skal fjernes fra loven heller?
Mor Teresa var en kristenfanatiker som ikke er noe kristenfolket burde skryte mer av. ;)
Nei, hva som er dommedagsprekener får du finne ut av selv, ;) med tvang mener jeg f.eks. Smiths venners underkuelse av endel medlemmer. Jeg mener krav fra kirken om at homoseksuelle skal leve i sølibat, m.m.m.
Vel, det er nå ikke kirkens krav som sådan at homoseksuelle skal leve i sølibat, men en konsekvens av at bibelen sier at homofilt samliv er synd. Heterofile må også leve i sølibat inntil de gifter seg - hvis de finner noen å gifte seg (noe som ikke alltid er så lett).

Angående Smiths venner, ja, jeg kjenner til forskjellige menigheter som misbruker sin autoritet og makt. Det er farlig. Mennesker skal ha friheten til å velge selv, ingen skal tvinge folk til noe som helst. Kirken kan peke på hva bibelen sier om homofilt samliv alt den vil, men den kan ikke tvinge homofile til å leve i sølibat.
Hvis du tenker på statskirken, så finnes det vel mange eksempler på både prester og biskoper som vil styre de homoseksuelles privatliv. De vil nekte praktiserende homofile prestejobber, de vil nekte dem å gifte seg og de vil nekte dem rettighetene heterofile har.
Likevel er poenget mitt det samme, slik kristendommen praktiseres, slik er kristendommen.
Nja. Kristendommens praksis skal stemme med bibelen, som er dens kilde. Dersom den avviker fra bibelen må vi kalle det noe annet. For eksempel gnostisisme, mormonisme (er det noe som heter det?? :D ) Det er i det minste en misforståelse av bibelens budskap og hva kristendommen var ment å være.
Men det er helt klart at slik kristendommen praktiseres viser folk "utenfra" som ikke kjenner bibelen hva kristendom er.
Vi regner vel både Rosemarie Køhn og Martin Luther til blant de kristne selv om deres kristendom var vesensforskjellig. Det var forskjellige tider og forskjellig måte å tolke samme bibelen på.
Jeg vet ikke hva du mener med "bortforklaringer" av Davids salmer. Det er som jeg sier, de ble diktet da han ble angrepet av fiender. Det er helt menneskelig å da be Gud om hjelp, og det er dessverre like menneskelig å ønske at fiendene "får som fortjent". Du må huske at bibelen er skrevet av mennesker og at den beretter om deres følelser - både sinne og avmakt, glede og sorg. Disse skriveriene er inspirert av Gud slik at vi kan lære av dem. Alt skal ikke leses som et påbud om hva vi skal gjøre. Vel så ofte handler det om eksempler på hva vi ikke skal gjøre.
Ingen kristne leser bibelen slik muslimer leser koranen. Det virker som om du kanskje er av den oppfatningen at kristne leser bibelen slik?
Kristne leser bibelen som muslimer leser koranen - vidt forskjellig. Noen bruker koranen som retningslinjer, akkurat som de fleste kristne gjør, noen kristne leser bibelen bokstavelig, akkurat som noen muslimer gjør.
Bortforklaringene: Davids salmer er et ønske om at medmenneskene skal lide. Uavhengig av hvilken situasjon David var i var det et ønske om at medmennesker skal lide. En humanist ville heller ønsket at det gikk bra for en selv, og at fiendene også skulle få det bra uten å behøve å plage David.
Dualismen jeg snakket om var enten venn eller fiende. Nøytralitet var ikke et alternativ.
Det vet jeg. Er det noe du syner er problematisk med en slik dualismen?
Ja. Jeg har mer sans for å finne det vi kan være enige om enn å markere hvorfor vi må være fiender.
Det er jeg enig i. Men jeg mener vi skal være like obs på likheter som forskjeller. Toleranse handler om å kunne akseptere at vi ikke alltid er enige.
I lys av evigheten og Jesus mener jeg også det er viktig at mennesker kan få lov til å uttrykke sin avstand til dette hvis de ikke vil være med på det og inkluderes i denne gruppen. Som human-etiker anså jeg det som er grovt overtramp mot min valgfrihet dersom religiøse mennesker påstod at jeg egentlig var kristen eller muslim selv om jeg benektet dette og ikke ville ha noen befatning med det. (Islam hevder jo at alle mennesker er født muslimer).
Uten lys av hverken Jesus eller andre, så er det klart at man skal få vise sitt eget ståsted, men å lete etter konflikter er unødvendig. Likevel er det riktig å påpeke krenkende forhold hos den ene eller den andre. Så å si fra til de som lemlester barna sine er ikke unødvendig konfliktleting, men nødvendig påminnelse om at religionene må vike for humanismen.
Antall ord: 1114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:Tidligere tenkte jeg på loven som mosebøkene, men ser at det neppe er riktig forståelse, bla. fordi det i hovedsak er profetene som har spådd om hans komme.
Loven er et ord jeg sjelden blir klok på, for hva mente de? Noen mener de ti bud, noen mener mosebøkene mens andre igjen tenker på hele GT.
Ja, ikke sant? Jeg har også lurt på hva som menes med loven.
Antall ord: 77

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Drusilla
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Okt 2006 00:00
18
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Drusilla »

BA skrev:
MikkelRev skrev:
Med loven menes de ti bud. Les brevene skrevet av Paulus
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Drusilla skrev:
BA skrev:
MikkelRev skrev:
Med loven menes de ti bud. Les brevene skrevet av Paulus
Jo, noen ganger menes de ti bud, men mosebøkene er for jødene loven, og Jesus var jo jøde.
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Jael skrev:Angående 2 Samuel 12, 7 så kan jeg ikke finne verbet bara brukt der.
Ja merkelig. Så det igårnatt, men finner det ikke igjen. Fant ihvertfall nok en bara i 2sam12,17
Ellers vil jeg poengtere at når Gud skaper menneskene så brukes det to verb om denne handlingen - bara (å skape) og asah (å gjøre, lage vers 26). I oppsummeringen brukes verbet asah - det Gud har laget. Menneskene er altså både velsignet og definert som overmåte godt ettersom de er laget (og skapt) av Gud.
Hvor brukes asah om mennesker? Jeg ser bare bara om mennesker.
Hebraisk er et vanskelig, men fantastisk språk å få lære. Dersom du har mulighet og tid til å lære det, vil jeg sterkt anbefale det. Det går helt fint å melde seg opp på universiteter eller kristne høyskoler dersom du bor i nærheten av noe slikt - du trenger som regel ingen forkunnskaper. Studiet omfatter som regel 10 studiepoeng i semesteret.
Det er mange skoler i Bergensområdet, men uten studiekompetanse kommer man ikke lenger enn til paranormal.no. :mozilla_undecided:
Antall ord: 184
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 17:27
18

Innlegg av Globeline »

karina skrev:Men jeg mener, er det ikke noen få ting i kristendommen som er veldig sentrale? Som trosbekjennelsen, nye testamentet(dvs Jesus og alt rundt han). Må man ikke være med på dette for å kunne kalle seg kristen?

Jeg kan jo ikke kalle meg muslim bare fordi jeg har lyst, kan jeg?

Kan man velge å bare tro på det gode i en religion?
Tror du at Jesus har frelst deg? Hvis du gjør det og tror at veien til himmelrike er gjennom ham. Da kan du kalle deg Kristen. Fordi at Kristen kommer av ordet Kristus, og det er Jesus som er Kristus. Altså, ved å tro på Kristus som verdens frelser blir du automatisk Kristen. Hvis du har lyst da.

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan denne tråden har blitt så stor. Det er jo et enkelt spørsmål med et like enkelt svar.

Nei, gamletestamentet har ingenting med saken å gjøre. Fordi at dersom du kjenner de ti bud og tror at Jesus har frelst oss og at dersom du tror på ham så vil du komme til himmelen - ja nok selv om du ikke kjenner de ti bud, men kun tror at Jesus er frelseren som har gjort at når du tror på ham så kommer du til himmelen, da er du kristen. Da tror du på essensen i Kristendommen. Og hvis du har lyst å være så god Kristen som mulig så kan du jo alltids studere bibelen og gjøre det aller beste du kan for å oppfylle alle de lovenen menneskene ikke klarte, og som gjorde at Jesus måtte frelse oss fra vår egen stakkarslighet.
Antall ord: 277

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Jael skrev:Jesus er Gud som har gitt sitt liv for vår skyld.

Dette handler ikke om et syn vi må velge å ha. Det handler om å ta bibelens ord på alvor og Jesu eget vitnesbyrd om hvem han er.
Hadde jeg vært jehovas vitne nå, tror jeg jeg hadde kanskje blitt smått provosert over at du anklager meg for å ikke ta bibelen på alvor. Er det kun du og de som tolker bibelen likt som deg som tar bibelen på alvor?

Såvidt jeg vet, er det ingen steder det står rett ut i klartekst, uten at man må legge en liten tolkning i det, at Jesus er Gud.
Globeline skrev:Jeg sier at de som tror at jesus er frelseren og at ved å tro på jesus så får man evig liv (ikke sagt i samme ordelag da jeg brukte mer ord sist) dette tror ikke jehova, fordi de mener at kun noen kommer til himmelen. Godt å få med alt som står vet du
La oss se hva Vakttårnet sier om Jesus. De tror Faderen er større enn sønnen.

"Hva er den beste gave du noen gang har fått?....Jehovas største gave til oss er hans Sønns gjenløsningsoffer, det at han lot Jesus Kristus gi sitt liv som en løsepenge.... Gjenløsningen er det at Jehova sørget for at det ble betalt en løsepenge for å utfri, eller frelse, menneskene fra synd og død.... Han sendte sin aller kjæreste Sønn, sin enbårne Sønn..." - utsnitt fra Vakttårnet
Antall ord: 267
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

MikkelRev skrev:
Jael skrev:Angående 2 Samuel 12, 7 så kan jeg ikke finne verbet bara brukt der.
Ja merkelig. Så det igårnatt, men finner det ikke igjen. Fant ihvertfall nok en bara i 2sam12,17
Hihi, merkelig hvordan ord flytter på seg i løpet av natta på den måten... nesten som sokker i tørketrommelen :D
Ordet barah som du finner i 2 Samuel 12, 17 er ikke likt bara. Barah betyr å spise, mens bara betyr å skape.
På grunn av grammatiske regler mister barah h-en og får en alef i slutten når den blir bøyd i 2 Samuel, derfor ligner den bara - å skape. Legger ved en lenke til deg, slik at du kan sjekke dette:

http://www.blueletterbible.org/cgi-bin/ ... ion=KJV#17
Hvor brukes asah om mennesker? Jeg ser bare bara om mennesker.
Asah står i vers 26 og ser slik ut נַעֲשֶׂה (uff, aner ikke om dere andre kan se disse bokstavene? Av og til må man ha lagt inn hebraiske fonter for å kunne det)
"Da sa Gud: La oss skape (asah) mennesker i vårt bilde..."
Det er mange skoler i Bergensområdet, men uten studiekompetanse kommer man ikke lenger enn til paranormal.no. :mozilla_undecided:
Du kan sikkert spørre om å få lov til å overvære undervisningen uten å gå opp til eksamen, det er for eksempel mange pensjonister som møter opp til forelesninger bare for å ha noe å gjøre på om formiddagene.
Nå er ikke språkundervisning lagt opp som rene forelesninger, men jeg tror du kan godsnakke med en studieveileder eller lektoren/ professoren slik at du kan få være tilstede i undervisningen. Det skader ikke å spørre hvis dette er noe du virkelig kunne tenke deg.

Jeg ser UiB har oppstart med hebraisk om høsten. Du kan jo lese litt her og lete litt hvis du vil: http://studentportal.uib.no/?link_id=23 ... ode=HEB102

Det er selvfølgelig så mangt som kan gjøre at vi ikke får gjort det vi vil, så dette er ikke ment som noe press på deg. Jeg vil bare anbefale det fordi hebraisk er så utrolig gøy hvis man er gira på det! :D
Antall ord: 487

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

BA skrev: Kjære deg også. ;)

Dette blir masse gjentagelser og vi blir neppe enige.

Kristne skal ikke dømmes etter love fordi Jesus har blitt dømt for dem.
Ikkekristne skal ikke dømmes etter loven fordi de er allerede dømt.

Ingen skal dømmes etter loven og den er da i praksis opphevet.
Hva er de ikke-kristne dømt etter, tror du? Er det ikke Loven?

Det at du går gjennom livet uten å ha brutt norsk lov en eneste gang betyr ikke at norsk lov er opphevet, gjør det?

Jesus levde et prikkfritt liv etter den jødiske Loven, han brøt den ikke en eneste gang. De som tror på ham får bruke ham som "skjold" når de har brutt Loven men angrer og vender om. Konsekvensen av det å ha brutt loven rammer derfor ikke de kristne.

Like etter står det at ingen ting skal fjernes fra loven. Da skal vel ikke straffemetodene heller fjernes? Det står vel ikke at hverken kristne eller ikkekristne skal fjernes fra loven heller?
Nei, men der Lovens konsekvens skulle ha rammet, der kommer Jesus og redder oss. Jesus viste også hvordan vi skal anvende Lovens strafferammer i Johannes 8. Den som er uten synd kan kaste den første steinen.

Hadde Loven vært opphevet kunne de kristne kastet ut store deler av eller kanskje også hele GT. Men det har de ikke gjort. Det er fordi Loven ikke er opphevet. At en Lov overholdes - altså oppfylles - er ikke det samme som at den er opphevet. Det at du holder Norges lover gjør ikke at de blir opphevet. Forskjellen er bare at Jesus - som er Gud - har makt til å holde Loven på vegne av menneskene.

Hvis du tenker på statskirken, så finnes det vel mange eksempler på både prester og biskoper som vil styre de homoseksuelles privatliv. De vil nekte praktiserende homofile prestejobber, de vil nekte dem å gifte seg og de vil nekte dem rettighetene heterofile har.
Ja, det er klart. Man kan ikke tvinge et menneske til å leve livet sitt etter vårt valg. Men når det gjelder det å være prest, så er ikke det bare en jobb. Det er ikke en rettighet, men et privilegium. Det er et religiøst kall fra Gud og menighet. Presten plikter å være et forbilde for menigheten. Det blir hyklersk om presten står og preker at synd må angres og forsøkt unngått - for så å hevde retten til å få leve sitt liv i det bibelen kaller synd uten å verken angre eller prøve unngå det.
Det er også klart at prester ikke kan velsigne og vie noe de oppfatter som et brudd på Guds vilje. Like så lite som man velsigner menneskehandel, løgn og sjalusi (som er listet opp sammen med homofilt samliv), kan en velsigne homofilt samliv.

Her må man vurdere hvorvidt bibelens ord om homofilt samliv skal tas på alvor eller ikke. Alle partene i "homofilistriden" er enige om at homofilt samliv fordømmes i bibelen, men det er ulike meninger om hvilken vekt vi skal tillegge dette i dag.
Vi regner vel både Rosemarie Køhn og Martin Luther til blant de kristne selv om deres kristendom var vesensforskjellig. Det var forskjellige tider og forskjellig måte å tolke samme bibelen på.
Tror/ trodde ikke begge på de oldkirkelige bekjennelsene? Den som kan slutte seg til innholdet av disse er kristen. Sånn sett tror jeg ikke at Luther og Köhn er særlig forskjellige. Det eneste jeg kommer på i farten, er at Köhn er for velsignelse av homofilt samliv.
Kristne leser bibelen som muslimer leser koranen - vidt forskjellig. Noen bruker koranen som retningslinjer, akkurat som de fleste kristne gjør, noen kristne leser bibelen bokstavelig, akkurat som noen muslimer gjør.
Nå tror jeg du misforstod poenget mitt. La meg forklare:
Muslimene anser koranen for å være Guds direkte ord, men Muhammed som talerør. Den er på en måte "falt ned fra himmelen". Noen slik lære finnes ikke om bibelen, selv ikke blant de mest bokstavtro kristne. Uansett hvor bokstavtro kristne er, så kan de ikke måle seg med den bokstavtrohet som muslimene oppviser.

Når det er sagt, så finnes det selvsagt muslimer som ønsker å nytolke koranen. Og det finnes kristne som tolker bibelen mindre bokstavelig enn andre.

Men det grunnleggende synet på bøkene innen de to religionene er følgende:
Koranen er Guds Ord i islam.
Jesus er Guds Ord i kristendommen. Bibelen inneholder løftene og fortellingene om ham, og blitt til i tid og rom og må leses med det in mente. Bibelen er både menneskelig og guddommelig. Samme hvilken kristen du snakker med, bokstavtro eller ikke, så vil ingen finne på å si at bibelen falt ned fra himmelen.
Bortforklaringene: Davids salmer er et ønske om at medmenneskene skal lide. Uavhengig av hvilken situasjon David var i var det et ønske om at medmennesker skal lide. En humanist ville heller ønsket at det gikk bra for en selv, og at fiendene også skulle få det bra uten å behøve å plage David.
Slik snakker vi som ikke opplever lidelse og krig, idealister som ikke våger innse at det er helt grunnleggende menneskelig å ønske seg hevn.
Jeg er helt i mot å påføre mennesker lidelse, og jeg ble opprørt over dødsdommen over Saddam Hussein. Men jeg vet ikke hvilke følelser jeg ville hatt dersom jeg eller noen jeg var glad i hadde vært ofre for Husseins gjerninger.
Selv om jeg ikke går godt for slike følelser, så er jeg ikke så naiv at jeg tror jeg er hevet over dem.
Husk hva jeg sa: Bibelen er menneskelig og guddommelig. Salmene gjenspeiler Davids følelser på dette tidspunktet. Bibelen forteller ikke bare det positive om jødiske og kristne helter. Den beretter også om det negative og syndene deres. Den handler blant annet om mennesker og deres liv, både på godt og vondt.

Uten lys av hverken Jesus eller andre, så er det klart at man skal få vise sitt eget ståsted, men å lete etter konflikter er unødvendig. Likevel er det riktig å påpeke krenkende forhold hos den ene eller den andre. Så å si fra til de som lemlester barna sine er ikke unødvendig konfliktleting, men nødvendig påminnelse om at religionene må vike for humanismen.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du trekker inn lemlesting av barn inn her. Vi snakker om det å ha et valg - å være kristen eller ikke.
Antall ord: 1493

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 17:27
18

Innlegg av Globeline »

MikkelRev skrev:
Globeline skrev:Jeg sier at de som tror at jesus er frelseren og at ved å tro på jesus så får man evig liv (ikke sagt i samme ordelag da jeg brukte mer ord sist) dette tror ikke jehova, fordi de mener at kun noen kommer til himmelen. Godt å få med alt som står vet du

"Hva er den beste gave du noen gang har fått?....Jehovas største gave til oss er hans Sønns gjenløsningsoffer, det at han lot Jesus Kristus gi sitt liv som en løsepenge.... Gjenløsningen er det at Jehova sørget for at det ble betalt en løsepenge for å utfri, eller frelse, menneskene fra synd og død.... Han sendte sin aller kjæreste Sønn, sin enbårne Sønn..." - utsnitt fra Vakttårnet
Vakttårnet er Jehova Vitnes blad. Jehova Vitne er ikke kristne, og jeg tror heller ikke du ville fått noen av dem til å si de er kristne. De tror kanskje på jesus (jeg vet helt ærlig ikke) men de tror også at kun noen få kommer til HImmelen. Altså tror de ikke at man kommer til himmelen ved å gå gjennom Jesus, de tror som sagt at bare noen kommer til Himmelen om de oppfører seg riktig. Jeg syns egentlig det er litt merkelig at du trekker frem en såpass utsatt sekt som Jehova Vitne i denne diskusjonen. Og ikke bare trekker du dem frem, men du argumenterer ut fra deres ståsted. Det er i grunn ganske urettferdig overfor kristne mennesker - syns jeg.

Jeg tenker at ettersom jeg har begrunnet forskjellen med at Jehova mener at et visst antall kommer til himmelen, ikke alle - så bør det være begrunnelse godt nok. Om du siterer fra Vakttårnet har lite å si. De tror likevel ikke at alle som tror på Jesus kommer til himmelen. De kristne derimot, de tror at alle som tror på jesus kommer til himmelen. Det er i grunn en ganske vesentlig forskjell. Ettersom at Jehova Vitne setter et krav som vel egentlig ingen vet hva er, mens de kristne kun sier tro på jesus. I tillegg er jehova vitne langt mer opptatt av gamletestamentet enn kristendommen er.
Antall ord: 391

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

MikkelRev skrev:
Jael skrev:Jesus er Gud som har gitt sitt liv for vår skyld.

Dette handler ikke om et syn vi må velge å ha. Det handler om å ta bibelens ord på alvor og Jesu eget vitnesbyrd om hvem han er.
Hadde jeg vært jehovas vitne nå, tror jeg jeg hadde kanskje blitt smått provosert over at du anklager meg for å ikke ta bibelen på alvor. Er det kun du og de som tolker bibelen likt som deg som tar bibelen på alvor?

Såvidt jeg vet, er det ingen steder det står rett ut i klartekst, uten at man må legge en liten tolkning i det, at Jesus er Gud.

Jeg synes det ville være en langt større og mer respektinngytende kjærlighetsgjerning dersom Gud selv kom til jorden og ofret seg for oss på korset.

Det at Gud skulle ha sendt en tredjepart (en engel) som står utenfor forholdet mellom Gud og mennesker for å ordne opp i Guds affærer gjør at Gud virker ganske feig, rett og slett. Dette er bare mitt syn.

Gud er kjærlighet, sier bibelen. Jesus sa at ingen har mer kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner. Det alene tilsier at det må ha vært Gud som besøkte oss på jorda og døde for vår skyld.

En annen ting jeg har problemer med når det gjelder JV, er at de har et klasseskille blant de kristne. Eliten får komme direkte til himmelen når de dør, de er 144 000 i tallet. De resterende millionene får evig liv på jorden - dersom de blindt adlyder de 144 000 og deretter består en siste prøve etter 1000 år i Paradis.

Men bibelen sier at Gud ikke gjør forskjell på folk. Det finnes bare én tro og ett håp.
Antall ord: 472

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links