UFO, Kornsirkler & fenomenReprise på kornsirklenes mysterium

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod ufo, mod engler

Drusilla
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Okt 2006 00:00
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Drusilla »

BA skrev:
Drusilla skrev:tja.. da kan jeg jo referere litt mer fra det omtalte programmet. Forskere fant ut at kornet inne i sirklene inneholdt mer protein enn de uberørte. Hvordan kan mennesker ha påvirket dette ? En annen ting er at kornet fra aksene inne i sirkelen vokste nesten dobbelt så fort som det uberørte kornet når prøver fra begge ble sådd. Forskerne tok også jordprøver inne i sirklene. Denne jorden inneholdt ikke bare mer jern enn utenfor men jernet var smeltet til dråpelignende formasjoner som ble vist i mikroskop. og ikke si at noen har gått rundt å kastet ut oppvarmet jern for prøvene ble tatt under det øverste jordlaget. En siste ting er det faktum at endel av de menneskene som oppholdt seg inne i sirklene fikk forstyrrelser i hormonbalansen. Andre opplevde å bli friskere av å ligge inne i en sirkel.
Et problem ved mange av disse "forskerne" og deres resultater er at de knapt stiller seg nøytrale til resultatet. Deres undersøkelser er ikke dobbeltblinde, og muligheten for at de selv påvirker resultatet er da overhengende.

På programmet nevnte de meg bekjent ikke noe om smeltet jern i jordlag under det øverste. De nevnte at de tok prøver av det øverste jordlaget.

Lucy Pringle er f.eks. den "forskeren" som nevnte 50% høyere proteininnhold. Etter å ha kikket litt rundt på siden hennes, så fant jeg ikke noe som gjorde at jeg kunne undersøke denne påstanden noe mer.

En annen ting er at programmet brukte helt klart useriøse metoder. F.eks. søkepinner, som for lenge siden er bevist ubrukelige til noe annet enn å vise egen tro.
Man har filmet fugler og kalt det lysende kuler, Oliver Castle-videoen og mer.

La du merke til han som så en lyskule, og bevitnet dette, og husket liksom ikke annet før han våknet dagen etter? Gjett om han drømte godt da? :lol:

Dette programmet hadde så mange tvilsomme og klart feilaktige påstander at "dokumentar" blir misvisende beskrivelse av programmet. Det er et saksinnlegg av Terje Toftenes, og belyser saken ensidig. De få skeptiske argumentene han nevner er feilaktige.
Hvordan vet du at de forskerne de brukte i programmet ikke var objektive nok ?
Han som hadde ligget ute og sett en lyskule bak en grass tust han ga ikke inntrykk av å være noe troverdig vitne. Men den video filmen hvor vi så en kule ( som du mener er fugler ? Jeg har aldri sett fugler fly på den måten hvis de da ikke hadde gaflet i seg av overmodne kirsebær...) og under denne kulen så vi en sirkel ble laget. Etter det jeg forsto av det de forklarte da, var at filmeren selv hadde vist filmen frem for andre bare timer etter opptaket. Folk de hadde snakket med om forfalskning av filmer sa da så vidt jeg husker at å forfalske en slik film vil ta dager med jobb.
Antall ord: 497

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
20
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Drusilla skrev:Hvordan vet du at de forskerne de brukte i programmet ikke var objektive nok ?
Han som hadde ligget ute og sett en lyskule bak en grass tust han ga ikke inntrykk av å være noe troverdig vitne. Men den video filmen hvor vi så en kule ( som du mener er fugler ? Jeg har aldri sett fugler fly på den måten hvis de da ikke hadde gaflet i seg av overmodne kirsebær...) og under denne kulen så vi en sirkel ble laget. Etter det jeg forsto av det de forklarte da, var at filmeren selv hadde vist filmen frem for andre bare timer etter opptaket. Folk de hadde snakket med om forfalskning av filmer sa da så vidt jeg husker at å forfalske en slik film vil ta dager med jobb.
Flere av disse forskerne kjente jeg til fra før. De var tilsluttet BLT research Team, som er kilde for Norsk kornsirkelgruppes «informasjon» om kornsirkler. Der kan du lese om tresirkler, og du ser et par bilder her, som du lett ser er noe annet enn de utgir seg for.
Lucy Pringle kan jeg ta som enda et eksempel, legg selv merke til hvor objektiv hun er. ;)

Den videoen hvor jeg så fugler, (andre her på forumet så også at det var fugler), var ikke Oliver Castle-vidoen, der du så sirkelen ble dannet.

Oliver Castle-videoen er bekreftet falsk. John Wabe, som laget den er blitt sporet opp, og han har innrømmet at den er falsk. Mange år før dette programmet ble laget.

Når vi ser at de bevisst bruker falske videoer og andre tvilsomme metoder, så skjønner vi også at det ikke er sannheten de ønsker å formidle. Det er troen på kornsirkler de desperat vil spre. Etter å ha avslørt flere klare feil, misforståelser og tvilsomheter så sitter en igjen med at filmen og filmskaperne er lite troverdige.

Skepsisen til kornsirklene som fenomen har økt etter å ha sett fimen, noe den bør gjøre, også for dem som får innblikk i alle feil og misforståelser filmskaperne ønsker å spre.
Antall ord: 351

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EBE1
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Mai 2006 11:58
19

Innlegg av EBE1 »

torrent av filmen ligger ute her:
http://isohunt.com/torrents/?ihq=mysterium
øverst på siden!
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Det som virkelig er leit er at slike falske dokumentarer klarer å lure mange til å tru på kornsirklene som noko meir enn det er. Det er så på tide at det dukker opp nokon som gidder å avdekke slike useriøse og falske dokumentarer osv, skjønt det er mi meining.

Samtidig er eg usikker på at det er sannheten menneska treng, da mange lever og ånder for troen på alt fra spagetti til allah. Kanskje det er like greit at dei som vil, lar seg lede til å tru på det dei vil, utan at sannheten kjem fram og ødelegg?

Bør fanatismens jerngrep få eksisterer inna både det alternative og det religiøse?
Antall ord: 113
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
84507
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 19 Des 2003 12:18
21

Innlegg av 84507 »

Troverdighet er noe skeptikerne her inne etterlyser. Jeg mener disse skeptikerne må se på sin egen troverdighet. Nå er det slik at programskapere gjerne formidler sitt syn på en eller annen subjektiv måte, spesielt når det gjelder et slikt kontroversielt tema som kornsirkler. Likevel er Toftesnes og andre kornsirkelentusiaster åpne for konkluderinger - de trekker ikke bastante konkusjoner. Det tror jeg gjelder de fleste mennesker, spesielt her inne - når det gjelder paranormale fenomener. Disse fanatiske skeptikerne her inne viker ikke en tomme, og stenger all fornuft ute basert på sin egen uovervinnelioge rasjonalitet...

Sånn sett blir det litt håpløst å diskutere med enkelte her inne, for når det gjelder paranormale fenomener kan man alltid vise til rasjonelle forklaringer som en mulighet selv om sannsynligheten for det er minimal. Jeg har tidligere hatt en laaang diskusjon med BA når det gjelder kornsirkler, så det ville være liten mening i å fortsette den, selv om det kunne vært fristende å tatt en ny runde...
Antall ord: 168

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av BA. »

84507 skrev:Troverdighet er noe skeptikerne her inne etterlyser. Jeg mener disse skeptikerne må se på sin egen troverdighet. Nå er det slik at programskapere gjerne formidler sitt syn på en eller annen subjektiv måte, spesielt når det gjelder et slikt kontroversielt tema som kornsirkler. Likevel er Toftesnes og andre kornsirkelentusiaster åpne for konkluderinger - de trekker ikke bastante konkusjoner. Det tror jeg gjelder de fleste mennesker, spesielt her inne - når det gjelder paranormale fenomener. Disse fanatiske skeptikerne her inne viker ikke en tomme, og stenger all fornuft ute basert på sin egen uovervinnelioge rasjonalitet...

Sånn sett blir det litt håpløst å diskutere med enkelte her inne, for når det gjelder paranormale fenomener kan man alltid vise til rasjonelle forklaringer som en mulighet selv om sannsynligheten for det er minimal. Jeg har tidligere hatt en laaang diskusjon med BA når det gjelder kornsirkler, så det ville være liten mening i å fortsette den, selv om det kunne vært fristende å tatt en ny runde...
Du har en tendens til å komme hit og skape litt misforståelser, og stikke av når spørsmålene blir for vanskelige.

Toftenes og hans like trekker bastante konklusjoner. «Dette er for avansert/stort/tidkrevende/fantastisk til at mennesker kan ha laget det»

Disse «fanatiske» skeptikerne her inne viker ikke en tomme. De stenger alle dogmer ute, og stoler på fornuft og logiske konsekvenser.

Stilt opp mot mange av argumentene her er våre argumenter uovervinnelige i sin rasjonalitet. :)

Enhver rasjonell forklaring er vanvittig mye mer sannsynlig enn en irrasjonell. Enhver mulig forklaring er mer sannsynlig enn en umulig forklaring. Enhver naturlig forklaring er mer sannsynlig enn en overnaturlig.

Også i den diskusjonen forsvant du uten å besvare mitt spørsmål. Kanskje du kan besvare det nå? Du kan gjerne ta dem i den opprinnelige tråden.
Antall ord: 308

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
84507
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 19 Des 2003 12:18
21

Innlegg av 84507 »

BA skrev:
84507 skrev:Troverdighet er noe skeptikerne her inne etterlyser. Jeg mener disse skeptikerne må se på sin egen troverdighet. Nå er det slik at programskapere gjerne formidler sitt syn på en eller annen subjektiv måte, spesielt når det gjelder et slikt kontroversielt tema som kornsirkler. Likevel er Toftesnes og andre kornsirkelentusiaster åpne for konkluderinger - de trekker ikke bastante konkusjoner. Det tror jeg gjelder de fleste mennesker, spesielt her inne - når det gjelder paranormale fenomener. Disse fanatiske skeptikerne her inne viker ikke en tomme, og stenger all fornuft ute basert på sin egen uovervinnelioge rasjonalitet...

Du har en tendens til å komme hit og skape litt misforståelser, og stikke av når spørsmålene blir for vanskelige.

Toftenes og hans like trekker bastante konklusjoner. «Dette er for avansert/stort/tidkrevende/fantastisk til at mennesker kan ha laget det»

Disse «fanatiske» skeptikerne her inne viker ikke en tomme. De stenger alle dogmer ute, og stoler på fornuft og logiske konsekvenser.

Stilt opp mot mange av argumentene her er våre argumenter uovervinnelige i sin rasjonalitet. :)

Enhver rasjonell forklaring er vanvittig mye mer sannsynlig enn en irrasjonell. Enhver mulig forklaring er mer sannsynlig enn en umulig forklaring. Enhver naturlig forklaring er mer sannsynlig enn en overnaturlig.

Også i den diskusjonen forsvant du uten å besvare mitt spørsmål. Kanskje du kan besvare det nå? Du kan gjerne ta dem i den opprinnelige tråden.
Grunnen til at jeg "forsvinner" ut ifra diskusjoner er at jeg anser diskusjonene som ferdige, eller at man ikke kommer noe videre. Dessuten kan man ikke bruke hele fritiden sin her inne heller..

I følge ditt syn er de såkalte rasjonelle, logiske forklaringene alltid mer sannsynlig, men som jeg tidligere har presisert overfor deg, har ikke jeg samme samme definisjon på hva som er sannsynlig. Det du ser på som umulig er ikke umulig for alle andre, fordi de ser på helheten og har forståelse for at det er ufattelig mye som skaper spørsmål , men ikke har et entydig svar.

Et annet aspekt er definisjonen på det paranormale, og vitenskapen i dag. Hvem vet hva som er naturlig og ikke? Dersom du ser deg tilbake 10000 år i tid. Hvor var vi da? Tror du dine oppfatninger om hva som er rasjonelt, og hva som er naturlig er like aktuelle om 10000 år frem i tid, 100000 år frem i tid? Det er derfor jeg mener skeptikerne er altfor bundet til det rasjonelle og forklarlige, når vi ser hvilket hav av tid, rom og muligheter som omgir oss.
Antall ord: 504

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av BA. »

84507 skrev:Grunnen til at jeg "forsvinner" ut ifra diskusjoner er at jeg anser diskusjonene som ferdige, eller at man ikke kommer noe videre. Dessuten kan man ikke bruke hele fritiden sin her inne heller..

I følge ditt syn er de såkalte rasjonelle, logiske forklaringene alltid mer sannsynlig, men som jeg tidligere har presisert overfor deg, har ikke jeg samme samme definisjon på hva som er sannsynlig. Det du ser på som umulig er ikke umulig for alle andre, fordi de ser på helheten og har forståelse for at det er ufattelig mye som skaper spørsmål , men ikke har et entydig svar.

Et annet aspekt er definisjonen på det paranormale, og vitenskapen i dag. Hvem vet hva som er naturlig og ikke? Dersom du ser deg tilbake 10000 år i tid. Hvor var vi da? Tror du dine oppfatninger om hva som er rasjonelt, og hva som er naturlig er like aktuelle om 10000 år frem i tid, 100000 år frem i tid? Det er derfor jeg mener skeptikerne er altfor bundet til det rasjonelle og forklarlige, når vi ser hvilket hav av tid, rom og muligheter som omgir oss.
Nei, diskusjonen stopper opp når du forsvinner, det har du rett i.

Men så lenge du får spørsmål så går forsåvidt diskusjonen videre, og når du blir bedt om å dokumentere påstandene dine er det også noe som fører diskusjonen videre.

Hva ser jeg på som umulig? Det er ikke jeg som sier at kornsirklene umulig kan være laget av mennesker.
Det jeg sa var at enhver mulig forklaring er mer sannsyng enn en umulig forklaring. Er du uenig i dette?

Det som følger naturlovene er naturlig. Nå er det nok noen naturlover vi ikke kjenner enda, men innen mange emner er vi kommet langt. Aliens vil, når de kommer, være naturlige, men enn så lenge har vi ingen grunn til å tro at de er kommet hit.

For å få ny kunnskap må vi ta utgangspunkt i den kunnskapen vi har. Det er der vi kan bygge videre. Full aksept av de villeste påstander vil føre vitenskapen på villspor.

Her er det en tråd som handler om kornsirkler. Vil du forsvare denne "dokumentaren" som bevisst feilinformerer sitt publikum ved å vise f.eks. Oliver Castle-videoen og så påstå at den er gjennomgått av eksperter og funnet ekte?
Antall ord: 409

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TrappedSoul
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Okt 2006 10:12
18
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av TrappedSoul »

BA skrev:Aliens vil, når de kommer, være naturlige, men enn så lenge har vi ingen grunn til å tro at de er kommet hit.
Har vi ikke? Jeg vet om mange som har kjempe gode grunner til å tro det, men uansett så var det vist ikke det man diskuterer her så sorry for at jeg nevnte det...
Antall ord: 59
Bilde
Hvis romvesner kom og behandlet mennesker slik vi behandler dyr, kanskje vi først da forstår hvor onde vi egentlig er.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Trallala
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Nov 2006 09:26
18
Lokalisering: VestAgder

Innlegg av Trallala »

"Aliens" vil komme til jorden, men vi vil iallefall ikke oppleve det i dette livet. Når det gjelder at de viser seg og kommuniserer med oss. Kornsirkler vet jeg ikke så mye om, men de kan ikke være menneskeskapt tror jeg..
Antall ord: 43
Noen ganger stoppet for å tenke,og glemme å starte igjen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av BA. »

TrappedSoul skrev:
BA skrev:Aliens vil, når de kommer, være naturlige, men enn så lenge har vi ingen grunn til å tro at de er kommet hit.
Har vi ikke? Jeg vet om mange som har kjempe gode grunner til å tro det, men uansett så var det vist ikke det man diskuterer her så sorry for at jeg nevnte det...
Hva er så disse kjempegode grunnene? Diskusjonen om kornsirkler ser jo ut til å ha stilnet uansett. ;)

Jeg brukte vel til og med feil uttrykk i forrige innlegg. Istedet for «når», burde det stått «hvis». :)
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Undring
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Sep 2006 21:17
18
Lokalisering: Ålesund

Innlegg av Undring »

Det er vistnok en slags "oppfølger" på trappene men tv-norge er i tvil om å sende den.
På kornsirkler.org ligger det en link så man kan få sendt dem en oppfordring om å gjøre akkurat det!

Den først dokumentaren ble jo laget i 1997 ca, artig å få litt oppdatering
Antall ord: 52
Jorden er vakker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Drusilla
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Okt 2006 00:00
18

Innlegg av Drusilla »

BA skrev:
TrappedSoul skrev:
Hva er så disse kjempegode grunnene? Diskusjonen om kornsirkler ser jo ut til å ha stilnet uansett. ;)

Jeg brukte vel til og med feil uttrykk i forrige innlegg. Istedet for «når», burde det stått «hvis». :)
Det er jo rapportert så uendelig mange hendelser hvor folk fra hele verden har sett alt fra ufoer til besøkende fra andre steder utenfor jorden. Det er blitt skrevet kilometer på kilometer med bøker om emnet. Mange av disse er sikkert bare oppspinn men det ville jo være rart om det ikke er en strime av sannhet i dem ?
Det kan du vel være enig i BA ?
Jeg leser alle svarene dine med stor interesse og selv om du og jeg nok aldri kommer til å bli enige om noe paranormalt så har du i diskusjonen om kornsirkler fått meg til å skjønne at jeg skal være litt mer kritisk og ikke svelge alt rått som blir pressentert i ulike dokumentarer og lign. Så en liten takk til deg fra meg for det :D
Antall ord: 238

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av BA. »

Drusilla skrev:Det er jo rapportert så uendelig mange hendelser hvor folk fra hele verden har sett alt fra ufoer til besøkende fra andre steder utenfor jorden. Det er blitt skrevet kilometer på kilometer med bøker om emnet. Mange av disse er sikkert bare oppspinn men det ville jo være rart om det ikke er en strime av sannhet i dem ?
Det kan du vel være enig i BA ?
Jeg leser alle svarene dine med stor interesse og selv om du og jeg nok aldri kommer til å bli enige om noe paranormalt så har du i diskusjonen om kornsirkler fått meg til å skjønne at jeg skal være litt mer kritisk og ikke svelge alt rått som blir pressentert i ulike dokumentarer og lign. Så en liten takk til deg fra meg for det :D
Bare hyggelig. :)

Det er skrevet mange historier om UFO'er o.l. Noen av dem er oppspinn, det tror jeg vi kan fastslå uten noen større diskusjon, men det finnes mange som er reelle også. Det finnes mange opplevelser med lys på himmelen, og mange av dem er UFO'er i utgangspunktet, men etter en grundig undersøkelse kan de aller aller fleste avskrives som helt vanlige objekter i uvanlige situasjoner. F.eks. månen, venus, ballonger, fly osv.

Det er også noen observasjoner man ikke har funnet gode forklaringer på. De aller fleste av dem fordi de ikke er undersøkt, mens noen veldig få som er undersøkt uten at man har funnet noen fullgod forklaring.

Hadde man klart å finne forklaring på alle så vil jeg si det hadde vært bemerkelsesverdig. At man sitter med noen uforklarte hendelser synes jeg er helt naturlig og ikke noe som tyder på at vi har besøk fra verdensrommet eller andre tider eller noe slikt. Uforklart betyr nemlig ikke uforklarlig. Det betyr bare at man ikke har funnet forklaringen enda.

Vi har f.eks. mange uforklarte forbrytelser. Ingen vil vel påstå at alle uforklarte forbrytelser er uforklarlige eller at det er noe paranormalt ved dem? Men når det gjelder kornsirkler eller UFO'er, så tas alt uforklart til inntekt for noe paranormalt.

Så vil jeg si at du skal også se kritisk på det som jeg skriver. Ikke svelg det heller rått, men vurder det jeg skriver opp mot annen kunnskap og still spørsmål ved ting du mener jeg bør forklare bedre eller du mener er feil.
Antall ord: 415

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
chupacabra18
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Des 2006 17:39
18
Kjønn (valgfri): Mr.man

Innlegg av chupacabra18 »

Satsuki skrev:Har ikke sett dokumentaren før, den var kjempespennende. Anbefales. Særlig svaret på beskjeden imponerte meg. Og det faktum at militæret er på pletten så snart en kornsirkel er laget..
heh ja det tenkte jeg også, litt teit at militæret på en måte bare ler bort slike ting og later som det er en værballong eller noe, men de er det et kvarter etter noe har blitt oppdaget vettu hehe:P
viser jo bare at de tar slike ting ganske seriøst da og vet at det er verdt å sjekke ut, spennende:);)
Antall ord: 99
-Lars-

*Hominus Nocturna*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links