Universet & dets hemmeligheterJordens rensning i 2007

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Først... Gaute:
Veldig bra, som vanlig!
Jeg kjenner meg igjen, og jeg vet at jeg ikke blir "lurt". Det er ikke skremselspropaganda, madjava - og BA: har du sett "Riget", en dansk serie angående det paranormale av Lars von Trier (dyktig fyr, btw.)?
Av en eller annen grunn forbinder jeg en viss figur med navn Dr. Helmer i den serien med deg. Dette er egentlig mer komisk ment, for hadde du sett den hadde kanskje du selv også skjønt hva jeg mente... :lol:

BA, jeg må nok skuffe deg og si at jeg tror at det du kaller "fri vilje" er en illusjon.
Vel og merke er dette noe jeg tror, så det får nok mindre troverdighet hos deg av den grunn. (legg merke til det sylskarpe ordspillet mitt om jeg skal få ta vann over hodet)
Alt skjer av en grunn, det er jeg ikke bare overbevist om, men det vil jeg kunne si kan bevises på alle mulige innlysende måter det er. Å måtte bevise det igjen ville være banalt og absurd, fordi det faktisk bare er slik. At skjebnen råder over oss og at alt er forutbestemt blir dermed også en veldig sannsynlig hypotese. Men den idéen er jeg nok dessverre litt ambivalent til selv.

Gaute, jeg må si at kanaliseringen din er veldig fin, selv om det finnes enkelte elementer ved den, hvor jeg ser (spesielt språklig sett) at den kan virke fordummende.
Noe ved den finner jeg faktisk provoserende, samtidig som jeg har i bakhodet at det sannsynligvis ikke er intensjonen - annet enn å "åpne kommunikasjon på et universelt nivå slik at de aller aller fleste skal makte å forstå det". Slik tenker jeg da. Men jeg kan ikke hjelpe for at noe av språkstrukturen faktisk provoserer meg i sin "dumhet".
Likevel, jeg skal ikke være noe bedre av den grunn, men hadde likevel lyst å nevne det, igjen for å forhåpentligvis bidra med forståelse/perspektiv dersom det er det som er problemet til enkelte andre som eventuelt føler seg provoserte av kanaliseringene dine. Vi ser jo et par eksempler, men slik jeg ser det har det mer med deres egne overbevisninger å gjøre - nemlig den bastante tvilen som er utløst av deres egen frykt for å miste seg selv.

triaz, jeg kunne ikke fått sagt det bedre selv. Jeg kan personlig si at jeg selv også merker mye til forandringene. Det er bare de mer "presise" hendelsene som er beskrevet i kanaliseringene som røsker litt i meg og gjør meg litt redd, men ellers er jeg veldig kjent med følelsen av hvordan vi kommer til å "bli". Jeg tror mange av oss allerede har kommet der, ihvertfall et godt stykke på vei. Trist nok er det veldig mange som enda ikke kommer dit med det første, jeg kjenner flere som har fortapt seg i det materielles verden og av sin forvirrelse ikke vet annet enn å erstatte kjærlighet med løsaktig sex og naivt gå rundt i verden å høre etter på hva de "største" har å si dem og leve etter disse regler.
Jeg føler et sterkt behov for å hjelpe dem jeg er glad i til å finne seg selv, for noen av disse har mistet seg selv etterhvert som de har opplevd hinder på hinder for sin egen selvutvikling. Enkelte andre har såpass negative tanker om seg selv at de verken har kjæreste, jobb eller bosted av dem jeg kjenner, og knapt venner heller. De har virkelig fastkilt seg i en virkelighet basert på sine illusjoner og de har igjen erstattet kjærlighet med noe annet enn sex - HAT. Og først og fremst selvhat. Det er synd å se at det er slik det går med denne verden. Det har ikke alltid vært så ekstremt, men det har alltid vært en kamp mellom dette vi definerer som godt og ondt. Tingen er at menneskene er så mange nå, og makten ligger i så få hender, vi er først bak lyset og vi ledes til å miste oss selv til den materialistiske verden bygd på illusjoner om et stadig uoppnåelig bedre liv.
Se bare på idealene, se bare på hvilken standard vi forventer å leve opp mot.
Se bare hva vi krever av oss selv.
Og kjenn bare på frykten.
Alle vet hva jeg snakker om, selv om enkelte er mer direkte berørt enn andre.

Jeg har alltid vært opptatt av indre ro, det har jeg både hatt og ikke hatt i mange år om en annen. Jeg vet ikke om det er en konstant tilstand som er oppnåelig, annet enn når vi dør, men jeg vet at jeg fint kan fungere i harmoni når jeg kun har meg selv eller gode venner å forholde meg til. Synd at jeg ser at noen av disse vennene (og dessverre flere med tiden) etterhvert mister seg selv til sine illusjoner. Hva kan jeg vel gjøre...
Jeg nekter å begi meg ut på den samme stien, og jeg trosser egoisten i meg som vil bryte ut som en følge av at mange andre er det. Jeg vet det finnes godhet i verden og jeg tror at det som råder over oss er godt. Jeg tror på en god idé og jeg tror den er oppnåelig. Jeg tror bare vi må finne kjærligheten og holde sammen.
Forene oss og forstå at vi alle er alene, men at vi er sammen om det.

Og til syvende og sist, selv om dere får mene hva dere vil.
Dette er ikke min desperasjon, det er min respons.
Både mine flyktigere og realistiske tanker rundt det hele.
Jeg tenker bare høyt. Jeg søker harmoni og fred...
...og det har overhodet ikke klikka for meg :lol:
Til dere som måtte tvile.
Sist redigert av ludoburgero på 17 Jan 2007 18:53, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 980
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
mashuu

Innlegg av mashuu »

tar jeg feil nå, eller er det oppfatning eller noe sånt du mener med sannhet. Så vidt jeg skjønner er sannhet det samme som virkelighet, og da mener jeg objektiv virkelighet. Jeg må si jeg blir forvirret av din måte å bruke ordet på. Jeg er sikker på at det hadde blitt færre misforståelser hvis du (gaute) kunne forklare hva du mener med disse ulike bevissthetsnivåene og sannhetene du skriver om og hva det er for noe!
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

madjava skrev:Du har vel lest deg til din del inna det alternative?
Nei, det kommer faktisk innenfra ;)
Det er mye enklere å stole på seg selv enn på alt man leser. Det er forskjell på indre visshet, og en vaklende tro.
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Gaute skrev:
wicced skrev:Men uansett så synes jeg at "sannhet" ikke var det lureste ordet for gaute å bruke... Jeg kan jo ikke akkurat bestemme selv om det skal komme en flodbølge eller ikke, og dermed så kommer den eller så kommer den ikke uansett hva jeg mener om gautes såkalte kannalisering.
Nå misforstår du meg. Det finnes en sannhet for hvert bevissthetsnivå. Det er ikke alle som trenger å ta til seg kanaliseringene, fordi de er på et annet bevissthetsnivå der det er andre sannheter som gjelder - inntil de har erfart noe nytt som gjør at bevissthetsnivået endres. Vi trenger ikke å ta til oss noe vi ikke kan ta til oss, fordi vi kan aldri føle visshet i forhold til en "sannhet" dersom vi ikke har gjort oss erfaringer som harmoniserer med bevissthetsnivået denne sannheten ligger på. Det handler ikke om en flodbølge som kun blir virkelighet for de som føler det er riktig at den kommer, den kommer uansett. Men om informasjon, og at ikke alle trenger samme informasjonen fordi vi er alle vidt forskjellige og trenger ulike erfaringer. Dersom alle i hele landet hadde visst om, tatt informasjonen alvorlig og flyttet ifra kysten når det nærmet seg mars, så hadde alle overlevd. Og er det bra da?
Nå provoserer jeg med hensikt de som ikke vet at døden ikke er så tilfeldig og meningsløs som de tror. Mange sjeler har valgt å dø under katastrofene som kommer. Og dette kan man ikke gjøre noe med. Vi kan forsøke å overtale alt vi makter - men det vil ikke hjelpe.

Det eneste vi kan gjøre er å gi folk muligheten til å ta et valg. Da tar vi ikke fra noen sin frie vilje, og vi prakker ikke på noen en "sannhet" - som kanskje ikke er en sannhet for dem. Siden alle har ulike skjebner eller utfall, ut i fra valg de har tatt tidligere. En sannhet er bare noe man trenger der og da, inntil man har forstått noe nytt - da gjelder kanskje en annen sannhet/virkelighet. Det er ikke alle som forstår eller tror på det jeg sier nå, men dette er ihvertfall min sannhet :)
Gaute, det du her kaller sannhet er ikkje sannhet slik ordet burde brukast. Det du snakker om er erfaring, at vi heile tida erfarer noko nytt og at dette forandrer på den erfaringa vi hadde, enten forsterker det vi hadde lært eller forkaster det vi hadde lært. Informasjonen din er ikkje sannhet, du trer ned over oss erfaring som du har fått "kanalisert", erfaring som vil komme i framtida. Dette er ikkje noko sannhet men ei erfaring du tolker deg fram til fra det du får "kanalisert". Samma pokker kor mykje "kanaliseringa" di vert filtrert i hjerte ditt, vil den være farga av deg og ditt ordforråd. Sannhet er det jaffal ikkje.
Antall ord: 489
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

triaz
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Nov 2006 19:28
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av triaz »

Her skal det tydligvis defineres om og om igjen. Kan dere ikke heller åpne øynene og faktisk ta til dere det som er positivt i Gautes skriv? Gi no pokker i om det er kanalisert, farget, eller dratt opp av ei søpplebøtte! Det her blir jo helt latterlig. Mange av dere hakker løs på Gautes meninger som om han faktisk har truffet dere! ;)

..edit pga. gramatiske feil...hehe
Sist redigert av triaz på 17 Jan 2007 19:19, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 71
"How do you achieve and maintain an enlightened sense of existence when you are surrounded by those whose consciousness is stuck in an inferior state?"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

triaz skrev:Her skal det tydligvis defineres om og om igjen. Kan dere ikke heller åpne øynene og faktisk ta til deg det som er positivt i Gautes skriv? Gi no pokker i om det er kanalisert, farget, eller dratt opp av ei søpplebøtte! Det her blir jo helt latterlig. Mange av dere hakker løs på Gautes meninger som om han faktisk har truffet dere! ;)
=D>
Antall ord: 68

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Gaute »

madjava skrev:Gaute, det du her kaller sannhet er ikkje sannhet slik ordet burde brukast. Det du snakker om er erfaring, at vi heile tida erfarer noko nytt og at dette forandrer på den erfaringa vi hadde, enten forsterker det vi hadde lært eller forkaster det vi hadde lært. Informasjonen din er ikkje sannhet, du trer ned over oss erfaring som du har fått "kanalisert", erfaring som vil komme i framtida. Dette er ikkje noko sannhet men ei erfaring du tolker deg fram til fra det du får "kanalisert". Samma pokker kor mykje "kanaliseringa" di vert filtrert i hjerte ditt, vil den være farga av deg og ditt ordforråd. Sannhet er det jaffal ikkje.
Jeg snakker om hva man føler er riktig, det som samsvarer med det sjelen vet. Følelser, ikke tanker. Følelsene er forbundet til sjelen, tankene er forbundet til hodet. Følelsene kan gi deg en visshet om hva som er riktig ut i fra hva sjelen av erfaring vet, hodet kan bare trekke konklusjoner og analysere ut ifra det man hittil i dette livet har lært og tror. Jeg har ikke "tredd" noe over noen. Som sagt, folk har sitt frie valg til å ta til seg akkurat det de vil av dette, også du. Og det ser jeg jo forøvrig også at du har, hvis ikke hadde du ikke hatt så mye motstand :)

Hva vet du om hva som er sannhet? Det som er sannhet for deg, trenger ikke være sannhet for noen andre. Og vet du hvorfor? Det er fordi vi er alle på ulike bevissthetsnivå, og for vært bevissthetsnivå så gjelder det en ny sannhet. Disse dukker opp etterhvert som vi gjør erfaringer som åpner opp for nye sannheter. Jeg snakker om erfaringer som gir høyere bevissthet, og som dermed gir en indre visshet om hva som er riktig. Det som ikke er sant for deg er ikke noe du trenger å "tre ned over" deg, fordi du trenger ikke dette. Du har andre erfaringer som gjør at du har en annen oppfattelse av hva som er sant, et annet bevissthets"nivå".

Derfor, så responderer folk totalt ulikt på kanaliseringene. Noen føler en indre visshet om at dette er riktig, og tar det til seg - fordi de trenger det. Andre gjør ikke det, fordi de ikke trenger det. Jeg skjønner at det kan høres merkelig ut at ikke alle trenger denne informasjonen hvis det kan spare mange liv. Men sånn er det faktisk. Det er ikke alle liv som skal spares. Ingenting er tilfeldig, det finnes ingen dødsulykker -egentlig.
Ved å legge ut dette så er mange forberedt på at det kan skje. Da er det bare opp til hver enkelt å føle på det, følge sitt høyere selv - og bestemme seg for om de vil ta det alvorlig. Folk blir gitt muligheten til å ta et valg - i det minste

Min intensjon er ikke å overbevise noen til å tro, men å gi folk muligheten til å kjenne etter selv og vite innerst inne om dette kan være riktig. Vi må vite inne i oss, en tro blir verdiløs nå i tiden fremover dersom den ikke er i overensstemmelse med sjelen. For sjelen vet, hodet tror.
Antall ord: 551

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Gaute;
Eg gjev opp å skjønne dette med kanalisering, forskjellig bevissthetsnivå og det du kaller sannhet. Sjel trur eg ikkje på og alt dette sammensuriummet av svadapreik(slik eg oppfatter det) er bortkasta tid for min del. Håper det gagner andre noko meir. :)
Antall ord: 44
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

triaz skrev:... 1 - 0 til oss. :P
Hva slags poeng teller du egentlig? Har du en konkurranse gående?

OK, du mener jeg misjonerer. Hva er mitt budskap? Hvilken sannhet er det jeg skal formidle? Kan du besvare disse med utgangspunkt i hva jeg har skrevet her så skal jeg også vurdere ideen om at jeg misjonerer.

Hvis du mener at å be folk tenke selv, undersøke påstander, kontrollere kilder osv er misjon, eller at å be folk lete etter feil i det jeg har skrevet er misjon, så har vi forskjellig syn på hva som er misjonering.

Jeg vil også at du leser over hva jeg har skrevet og stiller spørsmål hvis det er noe du ikke forstår eller mener jeg har misforstått.
Nostradamus2 skrev:BA - hvis du innehar svaret (her godtas kun den eneste sannhet) på om vi er på vei mot en ny istid eller en "global overoppheting", er du et større orakel enn min navnefar..
Sannheten kan enkelte ganger være avhengig av avstandsbedømmelse - og ikke alltid finnes det bare en eneste dom.

Seierherrens sannhet er ikke alltid sann - men det er som regel den som blir lest - inntil neste seierherre skriver sin sannhet..
Har du vurdert muligheten for at vi er på vei mot noe imellom disse ytterpunktene?

For noen år siden kunne det se ut til at vi var på vei mot en istid, men dette er svjv alle gått bort fra. Det ser nå ut til å være bred enighet om at vi gåt mot en global oppvarming, (Ikke nødvendigvis overoppheting) som mye tyder på er delvis menneskeskapt.

Hvorfor du blander inn sierherrer her forstår jeg ikke. Jeg har ikke snakket om hverken vinnere eller tapere, men at disse "kanalene" vi får budskap fra er usedvanlig lite informerte til å skulle spre kunnskap til andre.
Hecate skrev:Eller kanskje de er forut for vår tid?
Mener du at de ser istiden som vil komme etter den gobale oppvarmingen? Jeg tviler sterkt på at den vil komme i 2012. ;)
Antall ord: 345

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

triaz skrev:madjava:

Kan ikkje seie at eg oppfatter BA som misjonær.
Neivell, men det gjør jeg.
Dette kommenterte jeg ovenfor.
Ser jaffal at BA sine argumenter får deg ut på bana, kanskje har du noko å tilføre etterkvart som du deltar aktivt. Det i seg sjølv beviser behovet for fleire syn på ei sak og dermed rettferdiggjere det og BA sine argumenter for å føre bevis for det ein legger fram som påstander.
Det er jo greit nok. Har møtt på hardere argumentering enn det BA kommer med, men jeg syns han drar denne diskusjonen så usannsynelig langt så jeg ble nødt til å skrike litt jeg å ;)
Kan du isåfall kommentere argumentene istedenfor å argumentere ad hominem?

Korleis kan du påstå at det Gaute skriver innehar positive vibber?

Jo fordi min senso3000 som utviklet seg bakpå ryggen etter muteringen nettopp tar inn slike vibber! Hva tror du egentlig? Jeg FØLER det. Skal du ha bevis på det også?
Vi har ikke bedt om bevis. Vi viser at disse "kanaliseringene" er ren svada og uriktig informasjon.
Det er jo pokker ikkje anna enn skremselspropaganda innsmurt med ulogisk pisspreik.
Hvor er skremselspropagandaen? Hvor er pisspreiket? Du finner det du leter etter tydligvis! Syns det er utrolig mye positivt i det Gaute skriver, og faktisk har jeg ikke så veldig mye imot om det kommer en flom eller to å skyller vekk noe av den naiviteten vi ser blomstrer rundt oss her...
Jada. Det er positivt at det skal komme en flodbølge vil ramme hele norskekysten. Det er også positivt at vi vil oppleve lidelser osv.
Antall ord: 272

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:Først... Gaute:
Veldig bra, som vanlig!
Jeg kjenner meg igjen, og jeg vet at jeg ikke blir "lurt". Det er ikke skremselspropaganda, madjava - og BA: har du sett "Riget", en dansk serie angående det paranormale av Lars von Trier (dyktig fyr, btw.)?
Av en eller annen grunn forbinder jeg en viss figur med navn Dr. Helmer i den serien med deg. Dette er egentlig mer komisk ment, for hadde du sett den hadde kanskje du selv også skjønt hva jeg mente... :lol:
Nei, det har jeg ikke sett, men siden det kommer fra deg, så antar jeg det ikke er en særlig sympatisk person.

Fri vilje er et aksiom. Vi vet ikke om vi har det, og når jeg har brukt det som argument har jeg også prøvd å formulere meg slik at det skinner igjennom.

Alt skjer av en grunn, men det behøver likevel ikke være forutbestemt. Når jeg foretar et valg, så er det valget basert på hva jeg har opplevd og hvordan jeg har lært å foreta slike valg. Likevel mener jeg at det er mitt valg, og at jeg står fritt til å bryte dette mønsteret når jeg vil.

At alt er forutbestemt kan jeg ikke se hverken som sannsynlig eller som hypotese, men du må gjerne vise hvordan hypotesen kan falsifiseres, og hvorfor den er sannsynlig.
Antall ord: 232

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

BA skrev:
ludoburgero skrev:Av en eller annen grunn forbinder jeg en viss figur med navn Dr. Helmer i den serien med deg. Dette er egentlig mer komisk ment, for hadde du sett den hadde kanskje du selv også skjønt hva jeg mente... :lol:
Nei, det har jeg ikke sett, men siden det kommer fra deg, så antar jeg det ikke er en særlig sympatisk person.
Det er ikke det sympatiske ved ham jeg så som det største likhetstrekket.
Om du er sympatisk eller ikke er ikke meg til å dømme.
Fri vilje er et aksiom. Vi vet ikke om vi har det, og når jeg har brukt det som argument har jeg også prøvd å formulere meg slik at det skinner igjennom.
Ja, egentlig synes jeg du er flink på måten du argumenterer på,
men jeg synes du virker til å forholde deg til en virkelighetsoppfatning
basert på strenge rammer. Som et leksikon, hvor ord som ikke har fått sin beskrivelse ikke betyr noe før det også får sin plass i leksikonet.
Alt skjer av en grunn, men det behøver likevel ikke være forutbestemt. Når jeg foretar et valg, så er det valget basert på hva jeg har opplevd og hvordan jeg har lært å foreta slike valg. Likevel mener jeg at det er mitt valg, og at jeg står fritt til å bryte dette mønsteret når jeg vil.
De aller færreste er i stand til å bryte sitt eget tankemønster, ihvertfall komplett, når de vil. Det de "trenger" er en sjokkindusert tilstand eller store omveltninger i livet sitt for at noe slikt skal skje. Noe må bryte virkelig sammen, nærmest kollapse, for at ting også skal forandre seg internt. Og vice versa.
Men gi meg gjerne et eksempel på hvordan du kan løsrive deg fra et mønster du selv fører, jeg betviler ikke at noen er i stand til å gjøre dette.
(igjen kommer det an på øyet som ser, for likhetstrekk er alltid å finne, uansett)
At alt er forutbestemt kan jeg ikke se hverken som sannsynlig eller som hypotese, men du må gjerne vise hvordan hypotesen kan falsifiseres, og hvorfor den er sannsynlig.
1) Forutsett at alt skjer av en grunn;
A) Det er en tanke/idé bak det som starter handlingen,
B) eventuelt en feil som (ta bil kjører utfor stup) ødelagte bremser.
Hvis tilfellet er A - så er idéen et produkt av et behov som ses av den som sitter med idéen. Altså, det føles som en nødvendighet å gjennomføre handlingen.
Da er den igjen basert på omgivelser som har fått vedkommende på sporet av idéen. Og hvis vi skal ta alle omgivelsene; alt henger sammen mer eller mindre; alt er relativt - så blir det for mange detaljer til å kunne skille ut at den ene detaljen/konsekvensen betyr noe mer enn en annen, siden det er relativt. Riktig nok kan man alltids spore idéen først tilbake til vedkommende og si at dette er hans idé. Dette er riktig. Vi må ha noe å forholde oss til. Og vi kan ikke grave uendelig dypt skal vi komme frem til noe.
Til syvende og sist kan vi da si at alt er så omfattet og forent med et og annet at det er "forutbestemt". For det som skjer, det skjer. Og hvis man sier at alt ikke er forutbestemt, så kan ikke noe heller være det, for da råder tilfeldighetene så sterkt at det må kun være dette, slik jeg ser det. Det ER en enten-eller sak.

...OG når det gjelder B:
Kan man ikke si at det er bestemt at bilen kjører utfor når bremsene er ødelagte?
Og hvis bremsene er ødelagte, er ikke dette bestemt fordi de ikke er fikset før?
Og hvis de ikke ble fikset før, hadde det ikke sine grunner?
F.eks.: uoppmerksomhet - som en grunn
hadde ikke råd til å sende den inn på verksted, men hadde sine mistanker,
kanskje verkstedet også hadde stengt, kanskje det hele var en "lærepenge",
et resultat av at han kjørte med ødelagte bremser - det kan vi ihvertfall si med klinkende klar sikkerhet.
Dette er ikke noe som helst bevis for at alt var forutbestemt, men i sammenheng betyr alt noe, ettersom alt skjer for en grunn. Igjen er alt relativt, og det finnes ikke unntak.

MEN igjen... det blir så omfattende at jeg bare forkludrer det ved å ramse opp på denne måten jeg gjør, det finnes ikke noen unik snarvei til å fremlegge mine tanker rundt dette.
Men nå føler jeg likevel at jeg har gitt deg et spor på hvorfor jeg tror det jeg tror.
Antall ord: 799

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:
BA skrev:
ludoburgero skrev:Av en eller annen grunn forbinder jeg en viss figur med navn Dr. Helmer i den serien med deg. Dette er egentlig mer komisk ment, for hadde du sett den hadde kanskje du selv også skjønt hva jeg mente... :lol:
Det er ikke det sympatiske ved ham jeg så som det største likhetstrekket.
Om du er sympatisk eller ikke er ikke meg til å dømme.
Nåja, du bedømmer så mye annet ved meg så dette tilfellet fra eller til spiller ingen rolle for min del.
Ja, egentlig synes jeg du er flink på måten du argumenterer på,
men jeg synes du virker til å forholde deg til en virkelighetsoppfatning
basert på strenge rammer. Som et leksikon, hvor ord som ikke har fått sin beskrivelse ikke betyr noe før det også får sin plass i leksikonet.
Ord uten en definert betydning har heller ingen misjon. Hvis man ikke enes om betydningen av ord er diskusjon nytteløst.
De aller færreste er i stand til å bryte sitt eget tankemønster, ihvertfall komplett, når de vil. Det de "trenger" er en sjokkindusert tilstand eller store omveltninger i livet sitt for at noe slikt skal skje. Noe må bryte virkelig sammen, nærmest kollapse, for at ting også skal forandre seg internt. Og vice versa.
Men gi meg gjerne et eksempel på hvordan du kan løsrive deg fra et mønster du selv fører, jeg betviler ikke at noen er i stand til å gjøre dette.
(igjen kommer det an på øyet som ser, for likhetstrekk er alltid å finne, uansett)
Alle kan bryte sitt handlingsmønster, og alle gjør det fra tid til annen.

Det behøver ikke være så store dytt som skal til for at en skal endre visse vaner. Det kan være en kommentar fra en kollega eller en ekstra titt på vekta som gjør at en velger å redusere på sjokoladespisinga f.eks. eller begynner å trene.
1) Forutsett at alt skjer av en grunn;
A) Det er en tanke/idé bak det som starter handlingen,
B) eventuelt en feil som (ta bil kjører utfor stup) ødelagte bremser.
Hvis tilfellet er A - så er idéen et produkt av et behov som ses av den som sitter med idéen. Altså, det føles som en nødvendighet å gjennomføre handlingen.
Da er den igjen basert på omgivelser som har fått vedkommende på sporet av idéen. Og hvis vi skal ta alle omgivelsene; alt henger sammen mer eller mindre; alt er relativt - så blir det for mange detaljer til å kunne skille ut at den ene detaljen/konsekvensen betyr noe mer enn en annen, siden det er relativt. Riktig nok kan man alltids spore idéen først tilbake til vedkommende og si at dette er hans idé. Dette er riktig. Vi må ha noe å forholde oss til. Og vi kan ikke grave uendelig dypt skal vi komme frem til noe.
Til syvende og sist kan vi da si at alt er så omfattet og forent med et og annet at det er "forutbestemt". For det som skjer, det skjer. Og hvis man sier at alt ikke er forutbestemt, så kan ikke noe heller være det, for da råder tilfeldighetene så sterkt at det må kun være dette, slik jeg ser det. Det ER en enten-eller sak.

...OG når det gjelder B:
Kan man ikke si at det er bestemt at bilen kjører utfor når bremsene er ødelagte?
Og hvis bremsene er ødelagte, er ikke dette bestemt fordi de ikke er fikset før?
Og hvis de ikke ble fikset før, hadde det ikke sine grunner?
F.eks.: uoppmerksomhet - som en grunn
hadde ikke råd til å sende den inn på verksted, men hadde sine mistanker,
kanskje verkstedet også hadde stengt, kanskje det hele var en "lærepenge",
et resultat av at han kjørte med ødelagte bremser - det kan vi ihvertfall si med klinkende klar sikkerhet.
Dette er ikke noe som helst bevis for at alt var forutbestemt, men i sammenheng betyr alt noe, ettersom alt skjer for en grunn. Igjen er alt relativt, og det finnes ikke unntak.

MEN igjen... det blir så omfattende at jeg bare forkludrer det ved å ramse opp på denne måten jeg gjør, det finnes ikke noen unik snarvei til å fremlegge mine tanker rundt dette.
Men nå føler jeg likevel at jeg har gitt deg et spor på hvorfor jeg tror det jeg tror.[/u
Er dette et forsøk på å falsifisere hypotesen?

Alternativ A: Man kan alltid spore en ide bakover. Den som sitter med ideen fikk en inspirasjon. F.eks. Newton og eplet. Eplet falt fordi det var modent fordi det hadde hengt lenge nok og fått nok næring fordi treet.....

Uavhengig av hvor Newton hadde satt seg hadde det eplet blitt modent og falt ned den dagen.

Alternativ B: Nei, man kan ikke si det fordi en ansvarlig sjåfør som gjør slik man lærte på kjøreskolen sjekker bremsene før en setter igang kjøringen.
Antall ord: 1007

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

trafik

Innlegg av trafik »

hei
når det gjelder jordendrigene så er gaute lang fra den enest som har kommet foutsigelser om jor endriger og disse er skremmede like .så vi bør kansje tenke oss om. kasje det er noe i dette her (håpper ikke det skjer for jeg er akurat ferdig med hjemme kinoen min og jeg bor ikke så langt fra sjøen)

les denne artiklen fra" norge idag" og er fra 2005
link her : http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=6282

og en mye mer utfyldene versjon her . kjent som Den nordiske profeten Anton Johnsen
http://home.online.no/~dagoj/lebesby.html
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Gaute »

"Hele mørekysten rammet av det kraftigste skjelvet i Norge på lang tid. Telefonstorm fra Ålesund, Haram, Vigra, Sykkylven, Volda og Ørsta"
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01/21/489535.html

Det bygger seg opp nå frem mot mars, med flere jordskjelv. Bl.a kommer det snart skjelv i fjordene på vestlandet som vil utløse flodbølger pga. at fjellsider raser i sjøen.
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links