BA skrev:Jael skrev:madjava skrev:
I NT er det forsatt ein dom ved døden
Tja. NT er oppfyllinga av GT. Det vil seia at dødsdommen si i GT blir gjort ugyldig i NT. Så ja, NT reflekterer ei tru på dødsdommen (med det meiner eg fortapinga, ikkje spesielle brot på Loven).
Jesus var ikke kommet for å oppheve loven men for å oppfylle den. Det vil vel si at lovene gjelder også etter Jesus.
Hvis Loven er oppfylt ved Jesus, da er den oppfylt. Den gamle pakt er blitt erstattet av en ny.
samt det gode mot det vonde som kjem til utrykk gjennom kva vi bud vi skal følge, elles vil det vonde vinne oss.
Igjen er du litt uklar. Det er sant at NT viser kampen mellom det gode og det onde, men den blir utkjempa mellom Jesus og Satan. Jesus vant, forresten.
NT seier ikkje at me må gjera gode gjerningar fordi elles vil det vonde vinna oss. Me skal gjera gode gjerningar av kjærleik til menneska og Gud. Gode gjerningar kan aldri redda oss frå det vonde.
Jesus formidler også budskapet om dualisme. Er du ikke med oss er du mot oss. Så vet vi hvor Bush og FrP har hentet dette fra.
"Dualisme" er et begrep oftest brukt når vi snakker om et evt skille mellom det åndelige og det materielle, spesielt innen gnostisisme.
Det du reagerer på, er at Jesus gir deg et valg om å enten få bli med eller velge å la være. For øvrig ville det jo vært fint om du kunne henvise til hvor Jesus sa dette.
Når jesus kjem tilbake til jorda er det bare nokre utvalgte som får tilgivelse osv. Generellt syns jaffal eg at kristendommen er veldig negativ av seg samt at den får fram veldig masse negativt i menneska som lar seg kristne, heldigvis ikkje alle.
Korfor syns du kristendommen er negativ?
Fordi den uttrykker glede ved at mennesker skal gå i den evige ildsjø?
Vis meg hvor den uttrykker glede ved at mennesker skal gå i den evige ildsjø?
Jeg vil vise deg at Gud ikke ønsker dette:
Gud, vår frelser [...] han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne. - 1. Tim 2, 4
Også i Det gamle testamentet uttrykker Gud dette:
Det er vel ikke min vilje at den ugudelige skal dø? sier Herren Gud. Nei, jeg vil at han skal vende om fra sin ferd og leve. - Esekiel 18, 23
Og til slutt:
Herren er ikke sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse.
- 2 Peter 3, 9
Koss får han fram masse negativt i menneska?
Ved å fremme dualismen.
Ved å fremme friheten til å velge selv? Mener du da at Menneskerettighetene får fram det negative i mennekene?