Her skiller alle forskjellige kristne kirker og sekter lag. Jeg skal gi deg noe få eksempler på det. Og alle har masse argumenter for hvorfor akkurat dems doktriner er rette. Det kunne blitt skrevet en hel bok om bare dette temaet.Jael skrev: Som sagt finnes ett spørsmål som er sentralt for frelsen i kristendommen: Hvem er Jesus og hva har han gjort? Her skiller Jehovas vitner og kristne lag. Det er helt klart et "krav" å vite hvem det er man tror på, er det ikke? Ellers vet vi jo ikke hva vi tror...
Treenigheten
Treenigheten betyr "tre i en" og beskriver sammenhengen mellom Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd.
Ordet "treenighet" finnes ikke i bibelen. Men man finner mye som kan tyde på en treenig Gud. Det finnes mange forskjellig syn på treenigheten om hvordan den virker.
Ifølge triteismen består treenigheten av tre separate like store guder.
Ifølge modalimsnen består treenigheten av en gud som åpenbarer seg i tre forskjellige moduser.
Ulikt syn på treenigheten har ført til mange kirkesplittelser.
Gud
Et begrep som skaper forvirrelse. I noens syn er det Faderen som er Gud. I andres syn, er både Faderen, Sønnen og DHÅ Gud, enten at de er det uavhengig av hverandre eller at de tre tilsammen utgjør Gud.
Faderen
Ifølge noen er Faderen synonymt med Gud.
Ifølge noen er Faderen "en del av" Gud
Ifølge øst ortodoks teologi er Faderen kilden til både Sønnen og DHÅ.
Ifølge vestisk teologi har alle tre personene dems opprinnelse i helligdommen
Ifølge dispensationalism er Moses tid (GT) Faderens tidsalder.
Sønnen
Jesus.
Ifølge arianere er han skapt av Faderen, og ikke evig/guddommelig.
Ifølge athanasismen er han evig
Ifølge adoptionismen ble han guddommelig ved dåpen, "adoptert" til Gud
Ifølge athanasismen er Jesus like stor og ikke skapt av Faderen
Ifølge noen er Jesus Faderens sønn og står dermed under ham
Ifølge noen er han Guds sønn, men ikke Gud selv
Ifølge modalismen er han Faderens sønn og Gud selv
Ifølge nestorianismen/assyriske kirke er han to personer i natur på engang, mannen Jesus og det hellige Ordet som var i mannen
Ifølge miafysitismen/orientalske ortodokse kirke har han en natur som både er guddommelig og menneskelig
Ifølge dyophysitismen/byzantiske kirke er hans to naturer, den guddommelige og den menneskelige, forenet i en enhet i personen Kristus.
Ifølge binitarianismen hadde han kun menneskelig natur under inkarnasjonen, og kun guddommelig natur før og etter
Ifølge dispensationalism er apostlenes tid (NT) Sønnens tidsalder.
Den Hellige Ånd
Ifølge athanasismen/ortodokse kirken utgår DHÅ fra Faderen alene.
Ifølge nikenske/katolske kirken utgår DHÅ fra Faderen og Jesus.
Ifølge athanasien er DHÅ like stor som Faderen
Ifølge athanasien og diverses syn er DHÅ en egen person på linje med Faderen og Jesus.
Ifølge diverse (feks Vakttårnet, New Catholic Enclycopedia) er DHÅ ikke en egen person, men Guds virksomme kraft.
Ifølge dispensationalism lever vi nå i Åndens tidsalder.
Ifølge Den athanasianske trosbekjennelse, er det et avgjørende spørsmål for evig liv/evig ild å forstå treenigheten rett.
Ifølge deg er
Hvilket syn må man velge å ha på ham? Dette var bare noen få utdrag av alle forskjellige syn på Jesus og resten av guddommeligheten.Det viktigste er hvem Jesus er og hva han har gjort. Med det spørsmålet står og faller hele kristendommen.
Hva har Jesus gjort som ikke Jehovas Vitner er enig i at han har gjort ?