Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ liiitt skuffa :'(
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 07 Jan 2007 16:38
- 17
liiitt skuffa :'(
Jeg tok dette fra enellerannen side, husker ikke, tror det kanskje var dagbladet.
Det skuffer meg litt. :/
-
Et kaldt gufs kan sende frysninger nedover ryggen. Mørke rom kan få hvem som helst til å være på vakt. Britiske psykologer har forsket seg frem til at spøkelser er hjernens tolkning av kroppens reaksjon på bestemte omgivelser.
Gamle britiske slott og gravkjellere bærer gjerne med seg både spennende og uhyggelige historier, og er angivelig ofte hjemsøkte av diverse spøkelser og andre uforklarlige nærvær.
I mange tilfeller finnes det et stort antall tilsynelatende troverdige vitnemål som beskriver uvanlige fenomener – alt fra syner til fottrinn, knirkende dører og kalde gufs. Kort sagt en følelse av at det er noen andre i rommet. Uhu!
Dette har britiske psykologer tatt på alvor i en stor undersøkelse som rapporteres i British Journal of Psychology. De har tatt med seg flere hundre frivillige rundt på to av Storbritannias angivelig mest hjemsøkte steder, nemlig engelske Hampton Court Palace og skotske South Bridge Vaults.
En av de tidligere beboerne i Hampton Court Palace var forøvrig Kong Henry VIII, som hadde en tendens til å få konene sine halshugd – kanskje mindre betryggende for enkelte besøkende. For ikke å snakke om hvordan et eldgammelt skotsk gravkammer sikkert kan føre til ståpels hos den mest hardbarka.
I århundrer har folk rapportert om unormale hendelser på de to stedene, fra syner til fottrinn og raslende dører.
De er dermed perfekte lokaliteter for vitenskapelige eksperimenter omkring observasjoner av spøkelser. De britiske forskernes mål var å finne ut hvorfor enkelte tror at de noen ganger føler uforklarlige nærvær på bestemte steder.
De har satt fokus på de psykologiske mekanismene bak det hele.
Enkelte steder er skumlere enn andre
Et av Storbritannias mest hjemsøkte steder; Hampton Court Palace i Surrey. På begge stedene spaserte forsøkspersonene rundt, og rapporterte hvor de opplevde uvanlige fenomener.
Resultatene avslørte flere rapporter om slike opplevelser i rom, kriker og kroker som har rykte på seg for å være hjemsøkte. Denne effekten hang ikke sammen med forsøkspersonenes tidligere kjennskap til stedenes historier. Uhu!
Dette stemmer jo også med at mennesker over flere generasjoner, eller hundrevis av år, har fortalt lignende historier om nærkontakt med det hinsidige på bestemte steder. At forskjellige mennesker blir skremt på samme sted beviser vel at spøkelser finnes, tenker du kanskje, men det er ikke forskernes konklusjon.
De har identifisert de skumleste stedene, gjort målinger av omgivelsene, og sammenlignet funnene med opplevelsene forsøkspersonene fortalte om. Konklusjonen er at opplevelsene henger sammen med forskjellige miljøfaktorer, som for eksempel lys, temperatur, trekk, og variasjon i magnetiske felt.
Spøkelser er følelser
Funnene peker kraftig i retning mot at beretninger om spøkelser og hjemsøkte steder ikke nødvendigvis representerer bevis på spøkelsesaktivitet, men at de tvert imot er et resultat av at mennesker reagerer ubevisst på normale faktorer i omgivelsene. Spøkelser er følelser.
- Jeg tror erfaringene har en normal forklaring. Når vi overvåket miljøet på disse stedene kunne vi se visse luftstrømmer, lavere temperatur, og vi kunne observere merkelig aktivitet i de elektromagnetiske feltene der. Jeg tror mennesker reagerer på disse faktorene, sier studiens ledende forfatter og kjendisforsker, Richard Wiseman, til BBC.
Han mener at steder kan være hjemsøkte, men kun i den forstand at de er steder der folk opplever uvanlige ting. Spøkelset forårsaker ikke det kalde gufset, slik spiritualistene garantert vil tolke det. Det kalde gufset forårsaker spøkelset.
- Spøkelser har vært en av forklaringene på slike opplevelser. Folk har opplevelsene konsekvent på bestemte steder, men jeg tror dette hovedsakelig er drevet av visuelle faktorer, og kanskje av noen miljøfaktorer, sier Wiseman.
Magnetiske felter
Teorien om variasjon i magnetiske felter på hjemsøkte steder er ikke ny. Tidligere studier har vist at variasjon i normale elektromagnetiske felter påført bestemte deler av hjernen for eksempel kan resultere i opplevelser av berøring, frykt eller følelsen av å være nær gud.
På de to hjemsøkte britiske lokalitetene var variasjonene i disse feltene veldig liten – rundt 100 ganger mindre enn variasjonen du opplever når du sitter rundt en meter fra fjernsynet, men forskerne mener likevel at funnene er signifikante, fordi de var så tett knyttet til rapporter om uvanlige opplevelser.
Skru av et spøkelse?
For dere som føler at litt av spenningen gikk ut av hverdagen med denne artikkelen: Forskerne mener ikke at de har bevist at spøkelser ikke eksisterer.
Dessuten poengterer forfatteren Tony Cornell, som har undersøkt det paranormale i over 50 år, at forklaringen er for enkel fordi den ikke tar høyde for at forskjellige mennesker kan sanse det samme spøkelset, eller føle det samme nærværet, mens hallusinasjoner er typisk individuelle og subjektive.
- Forskerne kan skru lyset av og på, men kan de skru spøkelsene av og på, nei, det kan de ikke, sier han.
Uhu! sier jeg.
-
-
Et kaldt gufs kan sende frysninger nedover ryggen. Mørke rom kan få hvem som helst til å være på vakt. Britiske psykologer har forsket seg frem til at spøkelser er hjernens tolkning av kroppens reaksjon på bestemte omgivelser.
Gamle britiske slott og gravkjellere bærer gjerne med seg både spennende og uhyggelige historier, og er angivelig ofte hjemsøkte av diverse spøkelser og andre uforklarlige nærvær.
I mange tilfeller finnes det et stort antall tilsynelatende troverdige vitnemål som beskriver uvanlige fenomener – alt fra syner til fottrinn, knirkende dører og kalde gufs. Kort sagt en følelse av at det er noen andre i rommet. Uhu!
Dette har britiske psykologer tatt på alvor i en stor undersøkelse som rapporteres i British Journal of Psychology. De har tatt med seg flere hundre frivillige rundt på to av Storbritannias angivelig mest hjemsøkte steder, nemlig engelske Hampton Court Palace og skotske South Bridge Vaults.
En av de tidligere beboerne i Hampton Court Palace var forøvrig Kong Henry VIII, som hadde en tendens til å få konene sine halshugd – kanskje mindre betryggende for enkelte besøkende. For ikke å snakke om hvordan et eldgammelt skotsk gravkammer sikkert kan føre til ståpels hos den mest hardbarka.
I århundrer har folk rapportert om unormale hendelser på de to stedene, fra syner til fottrinn og raslende dører.
De er dermed perfekte lokaliteter for vitenskapelige eksperimenter omkring observasjoner av spøkelser. De britiske forskernes mål var å finne ut hvorfor enkelte tror at de noen ganger føler uforklarlige nærvær på bestemte steder.
Et av Storbritannias mest hjemsøkte steder; Hampton Court Palace i Surrey. På begge stedene spaserte forsøkspersonene rundt, og rapporterte hvor de opplevde uvanlige fenomener.
Resultatene avslørte flere rapporter om slike opplevelser i rom, kriker og kroker som har rykte på seg for å være hjemsøkte. Denne effekten hang ikke sammen med forsøkspersonenes tidligere kjennskap til stedenes historier. Uhu!
Dette stemmer jo også med at mennesker over flere generasjoner, eller hundrevis av år, har fortalt lignende historier om nærkontakt med det hinsidige på bestemte steder. At forskjellige mennesker blir skremt på samme sted beviser vel at spøkelser finnes, tenker du kanskje, men det er ikke forskernes konklusjon.
De har identifisert de skumleste stedene, gjort målinger av omgivelsene, og sammenlignet funnene med opplevelsene forsøkspersonene fortalte om. Konklusjonen er at opplevelsene henger sammen med forskjellige miljøfaktorer, som for eksempel lys, temperatur, trekk, og variasjon i magnetiske felt.
Spøkelser er følelser
Funnene peker kraftig i retning mot at beretninger om spøkelser og hjemsøkte steder ikke nødvendigvis representerer bevis på spøkelsesaktivitet, men at de tvert imot er et resultat av at mennesker reagerer ubevisst på normale faktorer i omgivelsene. Spøkelser er følelser.
- Jeg tror erfaringene har en normal forklaring. Når vi overvåket miljøet på disse stedene kunne vi se visse luftstrømmer, lavere temperatur, og vi kunne observere merkelig aktivitet i de elektromagnetiske feltene der. Jeg tror mennesker reagerer på disse faktorene, sier studiens ledende forfatter og kjendisforsker, Richard Wiseman, til BBC.
Han mener at steder kan være hjemsøkte, men kun i den forstand at de er steder der folk opplever uvanlige ting. Spøkelset forårsaker ikke det kalde gufset, slik spiritualistene garantert vil tolke det. Det kalde gufset forårsaker spøkelset.
- Spøkelser har vært en av forklaringene på slike opplevelser. Folk har opplevelsene konsekvent på bestemte steder, men jeg tror dette hovedsakelig er drevet av visuelle faktorer, og kanskje av noen miljøfaktorer, sier Wiseman.
Magnetiske felter
Teorien om variasjon i magnetiske felter på hjemsøkte steder er ikke ny. Tidligere studier har vist at variasjon i normale elektromagnetiske felter påført bestemte deler av hjernen for eksempel kan resultere i opplevelser av berøring, frykt eller følelsen av å være nær gud.
På de to hjemsøkte britiske lokalitetene var variasjonene i disse feltene veldig liten – rundt 100 ganger mindre enn variasjonen du opplever når du sitter rundt en meter fra fjernsynet, men forskerne mener likevel at funnene er signifikante, fordi de var så tett knyttet til rapporter om uvanlige opplevelser.
Skru av et spøkelse?
For dere som føler at litt av spenningen gikk ut av hverdagen med denne artikkelen: Forskerne mener ikke at de har bevist at spøkelser ikke eksisterer.
Dessuten poengterer forfatteren Tony Cornell, som har undersøkt det paranormale i over 50 år, at forklaringen er for enkel fordi den ikke tar høyde for at forskjellige mennesker kan sanse det samme spøkelset, eller føle det samme nærværet, mens hallusinasjoner er typisk individuelle og subjektive.
- Forskerne kan skru lyset av og på, men kan de skru spøkelsene av og på, nei, det kan de ikke, sier han.
Uhu! sier jeg.
-
Antall ord: 851
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Re: liiitt skuffa :'(
De glemte poltergeistene.... har de en nartulig forklaring på det? *hah*
Antall ord: 11
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Jul 2006 19:53
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Bodø
Greit nok det. De aller fleste "spøkeriene" og hjemsøkte hus har en naturlig forklaring. Og det som jo går igjen her er jo det med kalde trekk, som selvfølgelig kan oppstå i gamle byggninger. Hva når det skjer i stua til folk, eller i et møterom? Har opplevd disse tingene selv, å det er jo litt rart at temperaturen faller/det kommer kalde trekk rett etter at vi satte oss ned for å begynne "seansen"...
Å med seansen mener jeg at vi åpnet oss i den spirituelle sirkelen jeg er med i...
Å med seansen mener jeg at vi åpnet oss i den spirituelle sirkelen jeg er med i...
Antall ord: 95
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 13 Des 2006 17:13
- 17
- Lokalisering: Vest Agder
Den artikkelen gjorde meg trist... :/
Men de som er dritredde for spøkelser kan ofte hallusinere.
Antall ord: 16
Hide post links |
Petroosha skrev:Den artikkelen gjorde meg trist... :/
Men hvordan kan det da være at flere ser et? :S
Antall ord: 30
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 13 Des 2006 17:13
- 17
- Lokalisering: Vest Agder
Hvis alle ser den samme skikkelsen og den ser helt lik ut for alle, da er det noe helt annet. Dette har jeg aldri opplevd, men jeg tror at det kan ha noe med hvor mye energi ånden har.CheapSheep skrev:Petroosha skrev:Den artikkelen gjorde meg trist... :/
Men hvordan kan det da være at flere ser et? :S
Jeg tror helt og fullt på ånder/gjenferd/spøkelser/gjengangere eller hva det kalles.
Antall ord: 86
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Nov 2006 01:58
- 18
- Lokalisering: Nes i Akershus
Noe av dette stod også på www.forskning.noGhostlover skrev:Jeg tok dette fra enellerannen side, husker ikke, tror det kanskje var dagbladet.
-
Antall ord: 24
Hide post links |
Akkurat som enkelte mennesker kommer med svake spådommer som må gå inn på sikt og leter etter disse treffene for å bekrefte sin klarsynthet vil forskere lete etter bevis som støtter opp om sin allerede innprentede tro.
Det er uvitenskapelig og latterlig. Som det sto i artiklen så er det større elektromagnetisme nær en tv enn det var i deres målinger. Allikevel støtter de oppom sin egen teori, nettopp på grunn av alle opplevelsene folk har hatt der.
Det hele blir for dumt.
Og hvis hvis det er sånn at noen blir påvirker av gjenferd etc, så må det være noe som påvirker dem. Ingenting kan ikke være noe og siden vi ikke vet hva slags substans eventuelle ånder er laget av så kan vi heller ikke utelukke noenting.
Det er uvitenskapelig og latterlig. Som det sto i artiklen så er det større elektromagnetisme nær en tv enn det var i deres målinger. Allikevel støtter de oppom sin egen teori, nettopp på grunn av alle opplevelsene folk har hatt der.
Det hele blir for dumt.
Og hvis hvis det er sånn at noen blir påvirker av gjenferd etc, så må det være noe som påvirker dem. Ingenting kan ikke være noe og siden vi ikke vet hva slags substans eventuelle ånder er laget av så kan vi heller ikke utelukke noenting.
Antall ord: 139
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Jul 2006 10:30
- 18
- Lokalisering: Vestfold
- Blitt takket: 1 gang
Det er nok selvbedrag i de fleste tilfeller hvor man er sikker på at det er ånder elns...
Fordi at man forventer noe vil skje..
Antall ord: 25
"For those who don't believe, no amount of evidence is enough. And for those who do believe, no evidence is necessary."
Hide post links |
Akkurat. Og som en evig skeptiker så forventer ikke du noenting? Iallefall ikke å se en ånd. Og skulle du se en så har du sikkert svaret klart. Kanskje trakk det litt i døra. Det var kaldt. Jeg hadde sovet lite. Jeg var sliten. Det var en hallusinasjon.skeptikeren skrev:Det er nok selvbedrag i de fleste tilfeller hvor man er sikker på at det er ånder elns...
For det er vel det du forventer?
Og ja, du har nok rett. De aller fleste tilfeller er kun tull. Sannsynligvis har man ikke sett noenting, men den lyden kan jo ha vært noe. Sånn opprettholdes troen, men som en skeptiker er det vel også skeptisk til vitenskapen og du vet at det eksisterer paradigmer og da kan vi begynne å snakke om forventninger. For de som leter finner heter det og det er kanskje slagordet i de vitenskapelige kretser. De skal finne. For svarte, spøkelser er tull.
Antall ord: 165
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 035#122035
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 586#154586
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=9073
Noen tråder hvor denne artikkelen har vært diskutert.
Forskerne har undersøkt enda et tilfelle av spøkelseshistorier. Også denne gangen ble det funnet naturlige forklaringer.
For å finne ut om det er noe paranormalt så må man først finne ut om det er noe naturlig.
Hvis det er naturlig så er det ikke paranormalt. Derfor er dette den seriøse forskningen på paranormale fenomener. Ikke å storme inn med alskens elektronisk utstyr for å finne elektromagnetiske pulser, EVP, skumle lyder, skumle fimsekvenser osv. Slikt vil ikke vise noenting, mens man kan finne ut av ting ved å lete etter de naturlige mulighetene som er tilstede.
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 586#154586
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=9073
Noen tråder hvor denne artikkelen har vært diskutert.
Forskerne har undersøkt enda et tilfelle av spøkelseshistorier. Også denne gangen ble det funnet naturlige forklaringer.
For å finne ut om det er noe paranormalt så må man først finne ut om det er noe naturlig.
Hvis det er naturlig så er det ikke paranormalt. Derfor er dette den seriøse forskningen på paranormale fenomener. Ikke å storme inn med alskens elektronisk utstyr for å finne elektromagnetiske pulser, EVP, skumle lyder, skumle fimsekvenser osv. Slikt vil ikke vise noenting, mens man kan finne ut av ting ved å lete etter de naturlige mulighetene som er tilstede.
Antall ord: 133
Hide post links |
BA skrev:
Hvis det er naturlig så er det ikke paranormalt.
Og hvis det er paranormalt så er det naturlig.
Antall ord: 20
Hide post links |
Ghostlover skrev:Jeg tok dette fra enellerannen side, husker ikke, tror det kanskje var dagbladet.
-
Spøkelser er følelser
Magnetiske felter
Skru av et spøkelse?
Uhu! sier jeg.
-
Det er en ting jeg savner når det kommer til slik forskning...
det det er coldspots hvorfor ikke ta bilde med camera som viser varme og kulde... da vil en enkelt se hvor trekken kom i fra og om det er steder som er kaldere enn andre....
Og til slutt
NEI en kan ikke slå av og på spøkelser, og de er iikke alle spøkelser som er låst til et sted. Det finnes de som kommer og går som de føler for...
Ikke alle gjenferd er onde og vil kaste seg over en stakkar... noen merker du nesten ikke....
Men det er jo ikke tøft om en ikke omtrent blir skremt i hjel ved møte med et gjennferd.....
uansett til slutt... de klarer ennå ikke si 100 % hvordan hjernen fungerer, de klarer ikke 100% forklare fantsi tro og tanker....
puma/f
Antall ord: 1002
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 10 Des 2006 20:34
- 17
- Lokalisering: Holter
denne artikkelen var deprimerende.
ja, jeg vet jeg er fanatisk opptatt av dette og man kan vel påstå at i noen tilfeller VIL jeg at spøkelser skal finnes.
jeg skal si meg enig i det at mange opplevelser og hendelser kan forklares, men jeg holder nå fortsatt fast ved at noen ting fortsatt er uforklarlige. jeg tror vi trenger litt av denne uvissheten og mangelen på evne til å forklare ting.
tenk hvor kjedelig livene våre kommer til å bli hvis ALT får en forklaring, og alt kan bevises vitenskapelig.
jeg for min del vil i hvertfall ha denne spenningen rundt det å lure på om det finnes mer mellom himmel og jord eller ikke.
ja, jeg vet jeg er fanatisk opptatt av dette og man kan vel påstå at i noen tilfeller VIL jeg at spøkelser skal finnes.
jeg skal si meg enig i det at mange opplevelser og hendelser kan forklares, men jeg holder nå fortsatt fast ved at noen ting fortsatt er uforklarlige. jeg tror vi trenger litt av denne uvissheten og mangelen på evne til å forklare ting.
tenk hvor kjedelig livene våre kommer til å bli hvis ALT får en forklaring, og alt kan bevises vitenskapelig.
jeg for min del vil i hvertfall ha denne spenningen rundt det å lure på om det finnes mer mellom himmel og jord eller ikke.
Antall ord: 116
every wish is just a journey away
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
Nei, det blir feil.Okkultist skrev:BA skrev:
Hvis det er naturlig så er det ikke paranormalt.
Og hvis det er paranormalt så er det naturlig.
Antall ord: 26
Hide post links |