Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSannhetsgehalt?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

må si meg veldig enig med twiggy, BA og H. her.
har lest historier her inne som jeg får latterkula av.
skjønner ikke de som sliter med dysleksi helt. de skal forsvare seg hele tiden, selv om det blir sagt at de ikke er i denne skrivefeilgruppen.

men men, det vil nok alltid være sånn. beklageligvis.
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Theodor
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2007 04:17
17
Lokalisering: Oslo

Sannhetsgehalt, metode og grammatikk

Innlegg av Theodor »

La meg kommentere dette i tre deler. Først det grammatiske som er verdt å kommentere ved aktiviteten til brukerne på dette forumet.

Grammatikk er ekstremt viktig i dagens samfunn, språklig presisjon likeså. Ikke bare handler det om å gjøre seg forstått, det handler også om å sende signaler om at man er en oppegående person. Sagt på en annen måte: Skriver man dårlig, blir man heller ikke tatt på alvor. Det er et velkjent og neppe bestridelig faktum at språklige evner henger nøye sammen med intelligens og også utdanningsnivå. Det er ikke det samme som at alle intelligente skriver godt, eller at alle godt utdannede er intelligente - det er bare det trenden viser, og det finnes så klart drøssevis av unntak. Ikke at mange av disse unntaket er brukere på dette forumet...Konklusjon: Den gjennomsnittlige brukeren på dette forumet er antagelig enten ung eller lavt utdannet, og sjeldent særlig intellektuell eller intellektuelt/akademisk bevandret.

Forsknings-/ og argumentasjonsmetode er mitt neste ankepunkt for relevansen i trådene på denne siden. Dette henger selvsagt også nøye sammen med intelligens og utdanningsnivå. Selv enkle poenger som "det blir ikke sant fordi du føler det eller tror det", synes å unnslippe mange her. Det finnes to fremgangsmåter for å finne sannheten, og den ene er rett, mens den andre er gal. Den rette (1) er å gjennom mange observasjoner å finne holdepunkt for at en teori stemmer. Ta Big Bang som eksempel. Grunnen til at Big Bang er forskernes yndling blant teoriene om universets begynnelse, er simpelthen at ingen andre teorier har like mange observerbare "bevis" som peker i retning av at teorien stemmer. Om det hadde kommet på bordet flere motstridende observasjoner, ville Big Bang-teorien enten blitt utviklet/endret, eller forkastet. Den gale fremgangsmåten (2) - la oss ta brukerne av denne siden, eller Bibelen, som eksempel, tar utgangspunkt i en gitt "sannhet", og velger selektivt ut de "bevisene" som bekrefter teorien. De "bevisene" som ikke passer inn/motbeviser teorien, blir forkastet.

Min konklusjon er altså at det språklige nivået deres gjør sjansene deres enda mindre for å bli tatt på alvor, mens deres barnslige/uprofesjonelle/kunnskapsløse tilnærming til vitenskap OG religion gjør det svært enkelt å stille spørsmålstegn ved påstandene deres. At én person har sett et spøkelse gjør ikke at spøkelser finnes. Like lite at én eller ti tror at jorden skal gå under i 2012. Det har gjennom historien vært mange personer som har trodd at de var Napoleon, Jesus eller Gud. Og tusener, ja, millioner og milliarder av mennesker tror på forskjellige "overnaturlige" sannheter - og alle kan ikke ha rett! Først når mange uavhengige observatører kommer til samme konklusjon/observasjonene korrelerer, kan vi snakke om en viss sannhetsgehalt.

Twiggy treffer smertefullt på én av de to akilleshelene jeg mener dere (brukerne av paranormal.no) har: Nemlig grammatikken. Og kanskje er den viktigst. For historien har vist at de taleføre (altså ikke dere) kan komme unna med like store løgner som dere prøver, bare fordi de var taleføre. Mens dere kommer til kort fordi dere både er løgnere OG lite taleføre.

Få dere litt utdanning. Lær dere å beherske språk. Få litt perspektiv.
Antall ord: 554

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Okt 2005 16:49
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Satsuki »

Twiggy:

Når det gjelder skrivefeilene tror jeg egentlig ikke rus er svaret. I noen tilfeller kan det selvfølgelig virke som det er det, man tenker jo sitt, men skal ikke nevne noen navn.

Derimot tror jeg heller grunnene er:

1, Fjortiser som skriver SMS-spåk og dets like. Under denne kategorien kommer også overraskende høyt antall smileyer i forhold til bokstaver i innlegget.

2, Naturligvis dysleksi, samt at noen bare ikke er så flinke i rettskrivning. Alle kan ikke være gode i alt. Hadde vi skrevet med tall og ikke bokstaver hadde jeg nok skrevet som en kråke jeg og.

3, Latskap. Henger sammen med SMS-språk. Når man rett og slett ikke gidder å skrive skikkelig, fordi det er tidkrevende. Selvfølgelig ganske dumt. Alle har naturligvis skrivefeil i ny og ne, men det finnes en grense. Og den går når man må anstrenge seg for å kunne lese innlegget.

Forøvrig har det, som mange allerede har nevnt, vært flere tråder som omhandler dette temaet. Din artige lille tvist er naturligvis at du gir rus skylden for dårlig rettskrivning. Nå vet ikke jeg om dette var en ironisk ment fra din side, for å skape debatt, noe du har lykkes med.

Jeg er dessverre dårlig på å se ironi i innlegg.

OG forresten, dersom noen skulle komme med det, så vet jeg ikke forskjellen på ironi og sarkasme heller.
Antall ord: 241

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

twiggy skrev:Hvor mange her (med hånden på hjertet) er det som forteller sine historier i våken/nyktern/edru tilstand???

eg kan...
eg drikker veldig sjeldent. når eg først drikker er det muligens om helga..
utenom denne månaden. fekk nokk nyttår.
men er sjeldent eg deler mine historier.. syns di er litt av den private siden.
for mine historier omfatter ofte andre også. så da lar eg heller være.
Antall ord: 76
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
songshen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Jul 2004 20:13
20

Innlegg av songshen »

Vedrørende twiggy og h*ns meningfellers innlegg i denne tråden, da spesiellt med hensyn til skriveferdighetene, vil jeg si meg enig.

Jeg henger meg ikke allverden opp i selve skrivefeilene, de kan komme av at man har det travelt, eller som jeg ofte gjør trykker på "nabotasten", men når det skrives lange innlegg på SMS språk og uten tegnsetting av noe slag, og uten luft, da faller jeg av lasset ....

Greit nok at jeg kanskje skulle trene meg opp til å klare og følge med i slike innlegg, eller la være å lese de, men jeg meldte meg inn i dette forumet fordi jeg har interesse av det paranormale og har interesse av å lese om andres opplevelse, erfaringer og innsigelser.

Det å utrykke seg klart og tydelig, såvel skriftelig som muntelig er noe jeg mener er ren høflighet og respekt, i min ungdom hadde vi da også slang og vårt eget språk, men skulle vi komunisere seriøst, benyttet vi da normal-språket .... og det gjør de ungdommer jeg komunisere verbalt med, om det paranormale og annet i dag også, selv om de seg i mellom snakker til tider for meg "labbelensk" :mozilla_laughing:

Forøvrig er jeg veldig glad i "Forhåndsvisning" knappen, jeg .. da finner jeg ofte både skrivefeil og gale formuleringer :mozilla_cool:

Satsuki skrev: OG forresten, dersom noen skulle komme med det, så vet jeg ikke forskjellen på ironi og sarkasme heller.
Sarkasme:
Begrepet blir ofte feilaktig anvendt som et synonym for ironi. Ironi refererer imidlertid til at den bokstavelige betydning og den tiltenkte mening av ordene som ytres er forskjellige, mens sarkasme refererer til den hånende betydningen av ytringen.

Det er mulig å være ironisk uten å være sarkastisk, og å være sarkastisk uten å være ironisk. For eksempel kan man komme med en uttalelse som, riktignok sarkastisk, er det samme som (ikke det motsatte av) den bokstavelige tanken som blir uttrykt: Nei, tro det eller ei, jeg jeg kan ikke lese tankene dine!

Sarkasme blir også jevnlig sammenblandet med kynisme, som i vanlig bruk blir sett på som en fundamentalt nihilistisk holdning til andre mennesker eller livet i sin alminnelighet, mens sarkasme også kan brukes til å uttrykke positive ideer eller følelser.
Ref: http://no.wikipedia.org/wiki/Sarkasme
Antall ord: 387
Intuisjon er sjelens hvisken ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

JUNE skrev:må si meg veldig enig med twiggy, BA og H. her.
har lest historier her inne som jeg får latterkula av.
skjønner ikke de som sliter med dysleksi helt. de skal forsvare seg hele tiden, selv om det blir sagt at de ikke er i denne skrivefeilgruppen.

men men, det vil nok alltid være sånn. beklageligvis.
problemet er det at folk med dysleksi som meg selv hører gjenom hele livet fra lærere, venner, nette, forum "du skriver stygt"
da blir det til at man må forsvare seg..

nå er det jo åpentbart at eg er den som bryr meg mest. det har mye med nettopp det eg nemte. en person får rett å slett nokk. det exploderer å man må forsvare seg.
så føler eg det at fordi det nokk er flere av oss i dette forumet og ingen sier noe. så er det fordi at d føler seg så truffet at di ikke skriver. di føler rett å slett at "hva er vitsen?".
da hjelper eg ikke berre meg selv med å svare mot med å ta ut den agesjonen som bygger seg opp (men prøver å bevare roen. ikke alltid like enkelt) fordi at eg fortsatt hører hva eg har hørt hele livet. men eg hjelper også med å vise at dei med dysleksi ikke skal være redd for å si sin mening selv om du har dysleksi.

det eg har sakt meg 100% enig i før med deg JUNE er det at bruk av SMS språk er latskap. eg har også råda noen av brukerne i pm om slang ord som "ass". "så jore vi det ass." for at dere andre ikke skal iritere dere så f*** lett.

såg H lurte på skole gangen til mange:

da kan eg vell nevne min fortid om eg ikke alerede har det.(?)
fra 3-5 klasse jekk eg på en skole som ligna på eit bedehus ute i bygda. vi var ofte 3 klasser i eit rom. husker da vår klasse alene skulle samle oss samla vi oss på senen.
rydda vekk pulter og stoler etterpå var helt normalt. eg ble veldig tidligt testa for dysleksi. siden dette er noe som går igjen i vår familie. så skolen fekk midler for å hjelpe meg. men dei midlene ble ikke satt for å hjelpe meg fordi at skolen trengte vær eneste krone så sårt at det ble brukt på andre ting. dette var også en nynorsk skole.

7 klasse ble eg og klassen min fløtta over til en skole ikke så alt for langt vekk. da hadde vi også ofte 2-3 klasser i eit rom. men det var orntlige romer når vår klasse ikke skulle ha dei samme undervisningene som di andre (som kristendom eller noen form for skole prosjekter) her kom litt hjelp frem. så eg fekk bokmål bøker siden dei er lettere å lese. så da skulle eg lære meg bokmål.

8-10 klasse fløtta vi til en ny skole. ungdoms skolen. her var det litt hjelp i engelsk. hadde egne engelsk timer utenom dei andre. dette er flaut å gjenomgå. helt til 9 klasse fekk eg minimalt med hjelp. 10 klasse da fekk eg en helt annen samfunsfag bok enn resten. denne hadde støre skrift og andre spørsmål. merk ikke før 10. siste året kom den. da hadde vi bokmål frem til 10 da skulle vi innom nynorsk. forvirrende tid igjen.

da må eg også nevne at fra 3-10 så hadde eg problemer med stemen. eg skrike prata. det vil si at eg prata VELDIG HØYT HELE TIDEN SOM UNG SÅNT AT STEMMEBANDE VÅKSTE SPRUKKET.... så eg hadde ødelgat stemmebånde. så måtte bygge den opp igjen gjenom stemme øvelser som musikere går gjenom. dette såg dei fleste skolane som hjelp nokk. selv om di fekk midler til å hjelpe med mye mer. prater høyt enda. men sålenge folk gjør meg klar over det så demper eg.

videregåande så fekk eg ok karakterer i norsk. eg valgte selv å ikke vise dysleksi papirene mine før eg var på 4 året vgs. dette valgte eg fordi ekstra og annen undervisning er rett å slett for flaut å gjenomgå. siden eg klarte meg ok så valgte eg å ikke nevne det. 4 året da eg tok almen påbygg. da måtte eg. lærerne sa det at alt som kunne hjelpe meg måtte eg ta. for eg låg på stryk. da måtte eg krypa ned i den sannen igjen å få tak i alt så eg vertfall kunne bestå. det var det mest nedlatande halve året eg hadde gått på vgs. men fekk hjelpen min vertfall. selv om ikke skolen fekk midler til dette.

dette er min skole gang. eg har også prata en del med andre dysletikere å di har også hatt noe lignande. skolane gir ikke den hjelpen di trenger. eg har lert mye mer på egenhand enn av skole.
må også legge til at dei fleste innleggene som dere klager på er skrevet av unge. di er rundt 12+++. skal eg finne noen skriverier fra da eg var så ung hadde eg vert for flau til. så tenk litt på alder også.

så må eg legge til at.. når mange skriver hendelser for mange år siden foreksempel. så kan det være at man ikke har tenkt over det. kasta det vekk. logikken tok over. men så blir man intrisert i det paranormale. man finner denne siden og begyner å tenke veldig mye. da kommer man på ting man opplevde for mange år siden.
Antall ord: 954
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

songshen skrev:...............
du hadde så langt innlegg at eg berre prikka eg så du ser det er til deg eg skriver..

det Satsuki mener at hu ikke vet forkjellen på sarkasme og ironi. det er så heftigt diskutert her at eg vil tru at hu vet sån språk messigt..
men over tekst... er det over tekst er det utruligt vanskligt å se noen ganger.. med mindre du faktisk overdriver såpass at det er 100% tydligt.
eg ser nul forkjell på det med mindre eg vet litt av den typiske skrivemåten til noen av brukerne. noen brukere liker å skrive sarkasme og ironi mye mer enn andre.
Antall ord: 108
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

twiggy skrev:Hei Dj Devil.
Takk for din historie. Det kan ikke være lett å slite med dysleksi. Selv ikke i dag.

Når det er sagt: På tross av at du har skrivevansker, var ikke ditt lange innlegg vanskelig å lese. Ser med all tydelighet at du ikke stiller i kategorien "dophue". Der er stor forskjell på et innlegg som ditt, kontra andre som bare skriver en masse usammenhengende rør.

Noen som skjønner hva jeg vil fram til?
aldså. eg har forstått hele veien hvor du ville henn..
men exploderte litt lett eneste.. så trøtt etter en lang jobbe dag hjelp ikke hue mer. derfor svarte eg ikke mer før nå som eg har fått sovet litt.

det eg ville frem til med historien er at dei innleggene du mest sansynlig refererer til er fra folk som er under 16. da eg var under 16 skulle eg nokk trudd at norkslæreren min lurte på hva i H**** eg jekk på. hehe. eg er jo 21 nå og har kommet langt med egen lære. så litt tolmodighet for di yngre syns eg egentlig berre er på sin plass..
Antall ord: 196
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
songshen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Jul 2004 20:13
20

Innlegg av songshen »

Hei Dj_Devil ;)
Ok, takk for at du oppklarte noe som fort kunne missforståes, og det er jeg enig i at ironi/sarkasme i skrift er omtrent umulig å skille om man ikke kjenner personen godt.

Forøvrig vil jeg si at dine innlegg, korte eller lange aldri er vanskelig å lese eller forstå, til tross for din dysleksi ;)
Antall ord: 58
Intuisjon er sjelens hvisken ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

songshen skrev:Hei Dj_Devil ;)
Ok, takk for at du oppklarte noe som fort kunne missforståes, og det er jeg enig i at ironi/sarkasme i skrift er omtrent umulig å skille om man ikke kjenner personen godt.

Forøvrig vil jeg si at dine innlegg, korte eller lange aldri er vanskelig å lese eller forstå, til tross for din dysleksi ;)
:mozilla_oops: :mozilla_oops: :mozilla_oops: :mozilla_oops: :mozilla_oops:
Antall ord: 60
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Etter å ha blitt bitt av forumbasillen har jeg merket at rettskrivningen min har gått rett vest. Jeg skriver fort og "gæli" og er ikke så nøye med hverken tegnsetting eller og/å feil lenger. Jeg skriver med et muntlig språk. Jeg skjønner det er irriterende å lese, for jeg syntes også det i starten, men jeg har blitt så vant til å lese innlegg her at jeg tenker ikke over om det er noen feil hist og pist mer. Det er, som andre har nevnt, ikke det som er det viktigste.

Historiene....vil ikke gå så langt som å beskylde folk for å være beruset, men at mange er veldig unge og tildels umodne i sin uttrykksform. Og så er det ikke så rart at folk har god fantasi med alt det våset som sendes på TV, skrekkfilmer etc., og en god porsjon gjenlevende overtro og folkolore.
Folk som kommer til dette forumet søker svar på tanker og opplevelser-fantasi eller ei. Det er ikke på sin plass å dømme noen for det, men heller imøtekomme dem der de er og forsøke etter beste evne å gi et ærlig, reflektert svar på det spørsmålet de stiller. Ingen her inne har sannheten. Ingen her inne kan stole på tolkninger av personlige, subjektive historier/opplevelser. Vi må bare akseptere at vi ikke finner sannheten her inne, men vi kan hjelpe hverandre til å finne ut av hva som ikke er sannhet. Og så er det mange måter vi kan gjøre det på, men en virkelighetsorientering behøver ikke være frekk og flåsete, som enkelte tyr til. Jeg tror ikke jeg behøver å utdype det noe videre.
Antall ord: 283
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Aron

Innlegg av Aron »

Twiggy skrev:
Jeg har også et spørsmål: Hvor mange av dere som legger ut "fantastiske" historier går på stoff???
Det finnes et par visdomsord for dette problemet (på engelsk):
"Who gives a sh*t. Don't sweat the small stuff!"

Det finnes to vinklinger på dette "rettskrivningsproblemet"; Noen skriver så inn i granskauen feil ...rent ortografisk... at det være gjort (tilsynelatende) med vilje... men de forstår tilsynelatende ikke at mange da ikke gidder å stave seg gjennom budskapet. Hvem gidder vel å lese et innlegg skrevet på "SMS" i et forum? Dermed er jo anstrengelsene til innleggeren bortkastet.

Andre har faktisk et dysleksiproblem, men vi forstår fort hvem det er, og ser gjerne forbi dette for å fokusere på innholdet i innlegget. Men jeg vil ikke uten videre unnskylde alle dyslektikere. Noen bruker bare dysleksien sin som ei sovepute. Det går an å korrekturlese hva man har skrevet.

Jeg har også lest innlegg som kunne være skrevet under innflytelse av LSD. Men det er det jo ingen som vet noe om, så da får man heller bare ignorere innlegget.

Piece of cake..... som demm sier over there. :mozilla_wink:
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

twiggy skrev:Takk for støtten JUNE!
Regner med du er av de (mange) som tror på spes. hendelser, men som ikke tar av for hver minste ting?
joda. jeg tror på det jeg har opplevd for å si det sånn. men jeg har aldri opplevd noe av det "helt syke" som andre beskriver. :)
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

Hahaha.....litt av en råd......nå....nå har jeg lyst å ruse meg!!!!
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Golden_Angel
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 18 Sep 2006 00:10
18

Innlegg av Golden_Angel »

Det er nettopp dette som gjør det vanskelig for folk å prate åpnetlyst om sin erfaringer innen det paranormale.
Risken for å bli stemplet. I dette tilfelle som ett dophue.
Mange her inne søker ett forum hvor de fritt kan fortelle sine opplevelser og historier for alle, uten å bli dømt opp og ned, som både det ene eller det andre..
Antall ord: 62
Im not insane
Just not "normal"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links