Lengden på skapelsesdagene har jeg ikke tatt med. Det er sankk om dager, og jeg har beregnet år. Når bibelen skriver dager, regner jeg det for dager. For min del virker det mest sannsynlig at hele denne historien er et påfunn fra lang tid tilbake, og at jorden er 4,5 milliarder år gammel.MikkelRev skrev:Som jeg sa tidligere:BA skrev: Ved å følge linjene slik jeg har beskevet, fant jeg at Jakob kom til Egypt
2238 år etter skapelsen. Siden de var 430 år der, kom de ut fra Egypt 2668 år etter skapelsen.
480 år etter utvendringen bygget Salomo tempelet i Jerusalem, som er datert til 900-tallet fvt.
Da er vi kommet til 3148 år etter skapelsen, og hvis vi legger til 900 år da, finner vi at jorden ble skapt 4048 år fvt, og da pluss 2006 så blir det 6054 år siden.
At noen allikevel klarer å lese inn jordens alder i bibelen overrasker meg ikke, men da ligger ikke nødvendigvis "feilen" i bibelen.
Å telle år siden Adams (fødsel/tilblivelse?) tid er ikke det samme som å telle år siden jordens tilblivelse.
Noen tror at en skapelsesdag er 24 timer
Noen tror at en skapelsesdag er en lengre tid og ikke begrenset til 24 timer.
Noen tror at både mennesker og verden allerede var til før skapelsen i 1. Mosebok begynte
Hva høres mest fornuftig ut for deg?
OK.Greit, jeg er bare ikke kjent med det begrepet, "sirkelargumentasjon".
Dette har vi vel diskutert tidligere, og du viste til et annet bibelsted der Jesus også virket samlende. Likevel kan vi ikke stikke under en stol at for det første Bush og FrP er dualiserende. At Jesus også var det kan dokumenteres ut fra bibelen, men det kan også dokumenteres at han var samlende, så det er en diskusjon vi ikke vil kunne fullføre.Ja hvor hadde det blitt av dualiteten hadde det ikke vært for kirken?BA skrev: Dualitet er det siste vi trenger. Det vi trenger er balanse og samhold. Jesus, Bush og FrP er de som står for dualitet. Er du ikke venn er du fiende. Enten eller, ingen mellomting eller nøytralitet som alternativ.
Er enig med mye av det du sa til Gaute der, men den der var vel å ta litt hardt i?
Ha en riktig god julefest med det du legger i din julefeiring.