mordecai skrev:Men hvorfor er det ondskap i verden samtidig som at bibelen forteller oss at Gud er god? Ondskap er en realitet i vår verden. Vi kan derfor ikke unngå spørsmålet om Gud er god samtidig som det eksisterer ondskap i verden. Vi vet f.eks at 60.000 mennesker dør av sult hver eneste dag. Vi kan selv kjenne og føle ulik form for ondskap, hver eneste dag. Men hvis Gud er god og det finnes grunnlag for ondskap, hvorfor er det da ondskap i verden? Har Gud en moralsk grunnlag til å tillate ondskap?
Her ser det ut til at vi egenlig er enige.
Bibelen forteller oss at Satan er en fallen erkeengel og en separert vesen som er skapt av Gud. Satan har egen fri vilje i likhet med oss mennesker, men han utnyttet denne frie viljen til sin egen fordel da han valgte å utnytte den ved å vende ryggen til Gud, forså å mislede mennesket til å gjøre akkurat det samme. Resultatet ble at hele guds skaperverk ble totalt forandret og ondskap fikk sitt entre i verden. Mennesket syndet mot Gud og har derfor noe uoppgjort med Gud.. Satan er ondskapens fyrste og er den ansvarlige til all ondskapen. Gud tar ikke ansvar for ondskap, slik skriften sier. Gud har et dilemma fordi han kan ikke fjerne ondskapens problem ved å utslette Satan, fordi Satan har et spirituelt overtak over ham og hele guds skaperverk. Utsletter han Satan, utsletter han mennesket. Og fordi Gud er totalt igjennom hellig vesen, så KAN ikke han utslette. Derfor har Gud et spirituelt og moralsk dilemma siden mennesket ble kreert i guds bilde (ånd) og er det aller høyeste av hans skapninger.
Ja, her peker du på en del av allmektighetens begrensninger.
Men Gud skapte en vei; Han inkarnerte seg selv til et menneskeskikkelse i Jesus Kristus, forså å gå korsens vei og døde for menneskers synder engang for alle, og gjorde opp det som separerte mennesket fra Gud! GLORY! Se for deg at jeg kom mot deg i en mørk bakgate med pistolen rettet mot deg. Ville du hørt etter hvis jeg deretter beordret deg til å utføre ulike rarebevegelser eller lyder, ellers skyter jeg deg. Antageligvis! Hva om jeg hadde gitt deg ordre om å elske meg fra ditt hjerte? Det ville være en umulighet! Gud kan heller ikke tvinge oss til å elske ham, men alle er velkommen til ham.
Du har skjønt det, så hvorfor krever så Gud at du skal elske og frykte ham? Har du skjønt noe Gud selv ikke har forstått?
”Latterlig å påstå at Satan eksisterer. Haha!” sier du kanskje. Men jeg kan bevise at han virkelig eksisterer. La meg stille deg følgende spørsmål;
-Tror du det finnes ondskap i verden?
-Er det like mye ondskap for alle?
-Hvordan vet du at ondskap er feil?
-Hvordan vet du hva ondskap er?
-Hva er kilden til det gode? Vi vet at det er absolutt godt og vondt i verden.
-Er det rom for godt og vondt i en en univers med materisk althet?
Dette er retorikk, og handler ikke om noe bevis. Ondskap handler også mye om vår egen etikk og vårt syn på moalske spørsmål. For meg er det ondskap å nekte homoseksuelle jobber på grunn av deres legning, men for andre er det ondskap å hjelpe disse til å stå fram med sin legning.
Ateisten føler lik teisten at Hitler var uriktig med sine handlinger, men ateisten har ingen rom for å tenke slikt fordi de ganske enkelt ikke har noen plattform å stå på.
Her har du ikke helt forstått at medmenneskelighet er et viktig prinsipp for ateister, buddhister, humanetikere og andre. Også en del kristne.