Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
BA skrev:Du skrev "Hvis gud er allmektig, da vil han vel gjøre det som er best?", altså har jeg kommentert hva du skrev.
Ingen her har levet i en verden uten ondskap, men om alle sorgene som skyldes ondskap fjernes, så er vi kvitt noen sorger. Dermed er verden et bedre sted.
Du skrev "Og hva er allmektig? Er ikke det mektigere enn andre makter?". Nei. Det er ikke mektigere enn andre, det er absolutt all makt, slik jeg skrev.
Det er riktig at du ikke definerte hvor mye mektigere enn andre, men slik du skrev det ville det også dekke den som var litt mektigere enn alle andre, slik jeg formulerte det.
Så er vi ved definisjonen av allmektighet da. Det burde egentlig ikke være noe å diskutere. Det er makt til alt. Derfor er det også så få kristne som mener Gud er allmektig. De mener han er allmektig under visse betingelser, eller for å si det på en annen måte, littmektig.
Nettopp, jeg spurte om Gud ville gjøre det som er best. Jeg hevdet det ikke.
Men all makt, er ikke det mektigere enn alle andre?
Hva er det de kristne mener er den allmektiges begrensninger?
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her
Men hvorfor er det ondskap i verden samtidig som at bibelen forteller oss at Gud er god? Ondskap er en realitet i vår verden. Vi kan derfor ikke unngå spørsmålet om Gud er god samtidig som det eksisterer ondskap i verden. Vi vet f.eks at 60.000 mennesker dør av sult hver eneste dag. Vi kan selv kjenne og føle ulik form for ondskap, hver eneste dag. Men hvis Gud er god og det finnes grunnlag for ondskap, hvorfor er det da ondskap i verden? Har Gud en moralsk grunnlag til å tillate ondskap?
Bibelen forteller oss at Satan er en fallen erkeengel og en separert vesen som er skapt av Gud. Satan har egen fri vilje i likhet med oss mennesker, men han utnyttet denne frie viljen til sin egen fordel da han valgte å utnytte den ved å vende ryggen til Gud, forså å mislede mennesket til å gjøre akkurat det samme. Resultatet ble at hele guds skaperverk ble totalt forandret og ondskap fikk sitt entre i verden. Mennesket syndet mot Gud og har derfor noe uoppgjort med Gud.. Satan er ondskapens fyrste og er den ansvarlige til all ondskapen. Gud tar ikke ansvar for ondskap, slik skriften sier. Gud har et dilemma fordi han kan ikke fjerne ondskapens problem ved å utslette Satan, fordi Satan har et spirituelt overtak over ham og hele guds skaperverk. Utsletter han Satan, utsletter han mennesket. Og fordi Gud er totalt igjennom hellig vesen, så KAN ikke han utslette. Derfor har Gud et spirituelt og moralsk dilemma siden mennesket ble kreert i guds bilde (ånd) og er det aller høyeste av hans skapninger.
Men Gud skapte en vei; Han inkarnerte seg selv til et menneskeskikkelse i Jesus Kristus, forså å gå korsens vei og døde for menneskers synder engang for alle, og gjorde opp det som separerte mennesket fra Gud! GLORY! Se for deg at jeg kom mot deg i en mørk bakgate med pistolen rettet mot deg. Ville du hørt etter hvis jeg deretter beordret deg til å utføre ulike rarebevegelser eller lyder, ellers skyter jeg deg. Antageligvis! Hva om jeg hadde gitt deg ordre om å elske meg fra ditt hjerte? Det ville være en umulighet! Gud kan heller ikke tvinge oss til å elske ham, men alle er velkommen til ham.
”Latterlig å påstå at Satan eksisterer. Haha!” sier du kanskje. Men jeg kan bevise at han virkelig eksisterer. La meg stille deg følgende spørsmål;
-Tror du det finnes ondskap i verden?
-Er det like mye ondskap for alle?
-Hvordan vet du at ondskap er feil?
-Hvordan vet du hva ondskap er?
-Hva er kilden til det gode? Vi vet at det er absolutt godt og vondt i verden.
-Er det rom for godt og vondt i en en univers med materisk althet?
Ateisten føler lik teisten at Hitler var uriktig med sine handlinger, men ateisten har ingen rom for å tenke slikt fordi de ganske enkelt ikke har noen plattform å stå på.
Sist redigert av mordecai på 23 Des 2006 23:47, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 500
Argumentet med at den gode gud ikke skapte ondskap kan vel ikke være noe bevis?
Godhet og ondskap er egentlig akkurat det samme. Det finnes ikke noe ultimat ondskap eller ultimat godhet.
Dette kan sammenlignes med varmt og kaldt. Vi kan si at 20, 30 og 40 grader er varmt, og 10 ,0 og -10 er kaldt. Men et sted går det oppover, og et annet nedover. Her er det verken varmt eller kaldt; det er en og samme ting; det er likt.
Og på den samme måten er godt og ondt likt. Du kan ikke ha godt uten ondt, og du kan ikke ha ondt uten godt. Det akkurat det samme.
Jeg tenker at hvis Gud nå er god, allmektig og ikke minst rettferdig. Da vil han vel også ha et ønske om å respektere alt annet enn seg selv. Derfor vil han vel gi alle en mulighet til å motbevise seg? Ettersom han er allmektig, så har han ikke noe å tape på det. Og da er det jo naturlig om han skaper alle typer, for så å gi alle typer anledning til å utfolde seg.
For hva som er godt og ikke godt kan jo diskuteres. Men overformynderi og å bestemme over andre, det regnes stort sett ikke som godt da. Og dersom Gud fratar oss fri vilje og fratar oss evne + vilje til å gjøre vonde ting. Da manipulerer han menneskene i enda større grad enn han gjør i dag.
misty-gutt skrev:Filmens lengde er på 6 min. og 40 sek. det skulle vel være overkommelig, nå som julefreden er i ferd å senke seg for de fleste, men men....
Har jeg uttrykt meg uklart? da må jeg beklage. Jeg sier at Gud er allmektig og god, jeg sier videre at han er fra evighet til evighet, altså uten noen begynnelse. Dette overgår vår forstand, det er et trosspørsmål. Det er vel også grunnen til at du fortsatt spør meg om dette, for du godtar ikke mine svar.
Filmen ja, den forteller om universets opprinnelse, men ikke om "Guds opprinnelse" Hvorfor, jo fordi Gud er fra evighet av og ingen mennesker kan gripe dette med sin fornuft eller forstand, det ligger i troens sfære. Og jo... det finnes bare èn Gud selv om det finnes mange avguder. Darwinismen, utviklingslæren er en slik avgud for mange, men ikke for meg og mange med meg.
Det var ikke tiden men muligheten til faktisk å se filmen som ikke var tilstede. Jeg har nå kikket litt på den, men ble for provosert av kunnskapsløsheten der. De brukte jordens avstand til solen som et argument. Den er i nøyaktig riktig avstand for å være passe temperert. Vet de overhodet ikke at jorden har hatt både istider og tropetider? At det finnes liv ved veldig varme kilder på havbunnen, og det finnes liv på veldig kalde områder både i arktis og antarktis?
De argumenterte med at vår atmosfære består av nøyaktig riktig mengde nitrogen og oksygen. Vet de ikke at dette er slik det har blitt på grunn av evolusjonen? At atmosfæren opprinnelig var en blanding av metan og karbondioksyd?
Den andre filmen handler som du sier om universets opprinnelse og sier at siden universet finnes så må det ha en opprinnelse. I såfall kan man si det samme om Gud. Siden Gud finnes, så må den ha en opprinnelse. Du kan ikke komme utenom at enten er argumentet ugykdig eller så er det gyldig. Her finnes ingen mellomting. Hvis argumentet er ugyldig så er vi enige om at filmen bruker ugyldige argument. Hvis argumentet er gyldig, er vi enige om at hvis Gud finnes, så må Gud ha en opprinnelse.
Når det gjelder det ondes problem, må du enten akseptere at Gud ikke er allmektig slik man forstår allmektig med all, absolutt all makt, eller så må du akseptere at Gud er ond. (Eller iallefall ikke god)
BA skrev:Du skrev "Hvis gud er allmektig, da vil han vel gjøre det som er best?", altså har jeg kommentert hva du skrev.
Ingen her har levet i en verden uten ondskap, men om alle sorgene som skyldes ondskap fjernes, så er vi kvitt noen sorger. Dermed er verden et bedre sted.
Du skrev "Og hva er allmektig? Er ikke det mektigere enn andre makter?". Nei. Det er ikke mektigere enn andre, det er absolutt all makt, slik jeg skrev.
Det er riktig at du ikke definerte hvor mye mektigere enn andre, men slik du skrev det ville det også dekke den som var litt mektigere enn alle andre, slik jeg formulerte det.
Så er vi ved definisjonen av allmektighet da. Det burde egentlig ikke være noe å diskutere. Det er makt til alt. Derfor er det også så få kristne som mener Gud er allmektig. De mener han er allmektig under visse betingelser, eller for å si det på en annen måte, littmektig.
Nettopp, jeg spurte om Gud ville gjøre det som er best. Jeg hevdet det ikke.
Men all makt, er ikke det mektigere enn alle andre?
Hva er det de kristne mener er den allmektiges begrensninger?
Du stilte et ledende spørsmål, som viser hvilket svar du vil ha. Det var også slik jeg besvarte det.
All makt er ikke bare mektigere enn andre, men det innebærer null begrensninger.
Dette minner nå mest om en diskusjon der man leker med ord. Hvis du er enig i at Guds allmektighet er grenseløs, kan du si det, hvis ikke må du gjerne si meg hva som er begrensningene.
Hvis du mener allmektighet også må innebære godhet, må du gjerne fortelle meg hvorfor du mener det, hvis ikke så kan du kanskje si meg hva som er poenget med denne diskusjonen.
Mange kristne mener menneskets frie vilje og Satan er begrensninger på Guds allmektighet.
BA skrev:
Du stilte et ledende spørsmål, som viser hvilket svar du vil ha. Det var også slik jeg besvarte det.
All makt er ikke bare mektigere enn andre, men det innebærer null begrensninger.
Dette minner nå mest om en diskusjon der man leker med ord. Hvis du er enig i at Guds allmektighet er grenseløs, kan du si det, hvis ikke må du gjerne si meg hva som er begrensningene.
Hvis du mener allmektighet også må innebære godhet, må du gjerne fortelle meg hvorfor du mener det, hvis ikke så kan du kanskje si meg hva som er poenget med denne diskusjonen.
Nei, jeg stilte et spørsmål. Og pratet videre ut fra mitt svar på spørsmålet. Du er fri til å svare hva du vil. Men i stede for å svare på spørsmålet, så svarte du som om jeg kom med en påstand, noe jeg ikke gjorde. Og noe som dessverre umuliggjør en reflektert diskusjon omkring temaet, fordi refleksjon blir umulig.
Og ja, jeg er enig i at du leker med ord. Jeg tror det er flere andre her, som faktisk leker med tankene sine og vurderer dette.
mordecai skrev:Men hvorfor er det ondskap i verden samtidig som at bibelen forteller oss at Gud er god? Ondskap er en realitet i vår verden. Vi kan derfor ikke unngå spørsmålet om Gud er god samtidig som det eksisterer ondskap i verden. Vi vet f.eks at 60.000 mennesker dør av sult hver eneste dag. Vi kan selv kjenne og føle ulik form for ondskap, hver eneste dag. Men hvis Gud er god og det finnes grunnlag for ondskap, hvorfor er det da ondskap i verden? Har Gud en moralsk grunnlag til å tillate ondskap?
Her ser det ut til at vi egenlig er enige.
Bibelen forteller oss at Satan er en fallen erkeengel og en separert vesen som er skapt av Gud. Satan har egen fri vilje i likhet med oss mennesker, men han utnyttet denne frie viljen til sin egen fordel da han valgte å utnytte den ved å vende ryggen til Gud, forså å mislede mennesket til å gjøre akkurat det samme. Resultatet ble at hele guds skaperverk ble totalt forandret og ondskap fikk sitt entre i verden. Mennesket syndet mot Gud og har derfor noe uoppgjort med Gud.. Satan er ondskapens fyrste og er den ansvarlige til all ondskapen. Gud tar ikke ansvar for ondskap, slik skriften sier. Gud har et dilemma fordi han kan ikke fjerne ondskapens problem ved å utslette Satan, fordi Satan har et spirituelt overtak over ham og hele guds skaperverk. Utsletter han Satan, utsletter han mennesket. Og fordi Gud er totalt igjennom hellig vesen, så KAN ikke han utslette. Derfor har Gud et spirituelt og moralsk dilemma siden mennesket ble kreert i guds bilde (ånd) og er det aller høyeste av hans skapninger.
Ja, her peker du på en del av allmektighetens begrensninger.
Men Gud skapte en vei; Han inkarnerte seg selv til et menneskeskikkelse i Jesus Kristus, forså å gå korsens vei og døde for menneskers synder engang for alle, og gjorde opp det som separerte mennesket fra Gud! GLORY! Se for deg at jeg kom mot deg i en mørk bakgate med pistolen rettet mot deg. Ville du hørt etter hvis jeg deretter beordret deg til å utføre ulike rarebevegelser eller lyder, ellers skyter jeg deg. Antageligvis! Hva om jeg hadde gitt deg ordre om å elske meg fra ditt hjerte? Det ville være en umulighet! Gud kan heller ikke tvinge oss til å elske ham, men alle er velkommen til ham.
Du har skjønt det, så hvorfor krever så Gud at du skal elske og frykte ham? Har du skjønt noe Gud selv ikke har forstått?
”Latterlig å påstå at Satan eksisterer. Haha!” sier du kanskje. Men jeg kan bevise at han virkelig eksisterer. La meg stille deg følgende spørsmål;
-Tror du det finnes ondskap i verden?
-Er det like mye ondskap for alle?
-Hvordan vet du at ondskap er feil?
-Hvordan vet du hva ondskap er?
-Hva er kilden til det gode? Vi vet at det er absolutt godt og vondt i verden.
-Er det rom for godt og vondt i en en univers med materisk althet?
Dette er retorikk, og handler ikke om noe bevis. Ondskap handler også mye om vår egen etikk og vårt syn på moalske spørsmål. For meg er det ondskap å nekte homoseksuelle jobber på grunn av deres legning, men for andre er det ondskap å hjelpe disse til å stå fram med sin legning.
Ateisten føler lik teisten at Hitler var uriktig med sine handlinger, men ateisten har ingen rom for å tenke slikt fordi de ganske enkelt ikke har noen plattform å stå på.
Her har du ikke helt forstått at medmenneskelighet er et viktig prinsipp for ateister, buddhister, humanetikere og andre. Også en del kristne.
GrandSummon skrev:Argumentet med at den gode gud ikke skapte ondskap kan vel ikke være noe bevis?
Godhet og ondskap er egentlig akkurat det samme. Det finnes ikke noe ultimat ondskap eller ultimat godhet.
Dette kan sammenlignes med varmt og kaldt. Vi kan si at 20, 30 og 40 grader er varmt, og 10 ,0 og -10 er kaldt. Men et sted går det oppover, og et annet nedover. Her er det verken varmt eller kaldt; det er en og samme ting; det er likt.
Og på den samme måten er godt og ondt likt. Du kan ikke ha godt uten ondt, og du kan ikke ha ondt uten godt. Det akkurat det samme.
God jul alle sammen :mozilla_wink:
Argumentet er gyldig bevis hvis man aksepterer aksiomene. Hvis man ikke aksepterer aksiomene er heller ikke argumentet gyldig, og da er det ikke noe bevis.
Som du sier kan godhet/ondskap graderes. Vi vil alle ha våre egne verdier for hvor grensen mellom kaldt og varmt går, og vi vil på samme måte ha våre egne grenser for ondskap og godhet.
Vi beøver ikke kjenne ondskapens ytterlighet for å kjene godhet. Det holder at man kjenner til forskjellige grader av godhet/ondskap for å kjenne godheten.
Likevel vil de fleste være enige i at tsunamien som tok mer enn 230 000 menneskeliv og gjorde millioner hjemløse var renspikket ondskap, dersom det var en bevisst handling bak.
De fleste vil nok også være enige i at det er ondskap, dersom en gud bevisst kunne, men lot vær å hindre denne katastrofen som satte så ubegripelig mange mennesker i dyp sorg.
BA skrev:
Du stilte et ledende spørsmål, som viser hvilket svar du vil ha. Det var også slik jeg besvarte det.
All makt er ikke bare mektigere enn andre, men det innebærer null begrensninger.
Dette minner nå mest om en diskusjon der man leker med ord. Hvis du er enig i at Guds allmektighet er grenseløs, kan du si det, hvis ikke må du gjerne si meg hva som er begrensningene.
Hvis du mener allmektighet også må innebære godhet, må du gjerne fortelle meg hvorfor du mener det, hvis ikke så kan du kanskje si meg hva som er poenget med denne diskusjonen.
Nei, jeg stilte et spørsmål. Og pratet videre ut fra mitt svar på spørsmålet. Du er fri til å svare hva du vil. Men i stede for å svare på spørsmålet, så svarte du som om jeg kom med en påstand, noe jeg ikke gjorde. Og noe som dessverre umuliggjør en reflektert diskusjon omkring temaet, fordi refleksjon blir umulig.
Og ja, jeg er enig i at du leker med ord. Jeg tror det er flere andre her, som faktisk leker med tankene sine og vurderer dette.
Så, mener du Guds allmektighet er grenseløs? Mener du at allmektighet må innbære godhet?
Mordecai, MikkelRev, misty-gutt, Globeline og alle andre. Nå skal jeg ta julekvelden herfra, så jeg ønsker dere alle får en riktig god julekveld og at dere koser dere med deres tradisjoner, så lenge de ikke går ut over noen andre.