Frokost skrev:Dyr er dyr, og IKKE det samme som mennesker. Jeg for min del elsker dyr, har hund selv og ville gjort alt for den. Men sorry, de har ikke det lille ekstra mennesker har. Jeg gidder ikke gå inn på om de har samme verdi som mennesker eller ikke, la meg bare si det sånn at det er veldig mye sløsing med oksygen fra vår side, ofte.
Jo det ER det samme, den enste forskjellen er at mennesker ble det "smarteste" dyret og det dyret med best kropp og egenskaper for å kunne utvikle seg til å gjøre alt vi gjør i dag. Men egentlig er vi er bare en helt UBETYDELIG rase på en helt UBETYDELIG planet langt ute i verdensrommet (som alle driter i) og evolusjonen er noe som har gått helt av seg selv, det er ingen "gud" som har giddet å bestemt at mennesket skal være en helt spesiell skapning for helt spesielle sjeler (men selvsagt elsker vi å tro det).
Vi har innstinkter slik som dyrene også (jeg gidder ikke nevne alle mulige innstinkter vi har), men ja vi er kanskje litt mindre avhengig av disse innstinktene enn dyrene, men faktisk handler vi en god del utifra dem alikevel. Selv om dyr har innstinkter så betyr ikke det at dem er som en gjeng roboter uten fri vilje, og det betyr heller ikke at dem ikke kan tenke avansert eller lure på hvorfor dem lever osv. Og man må jo ikke glemme at mennesker fra dem blir født er i kontakt med andre mennesker som har lært seg å snakke, og alt mulig annet som hele menneskerasen har måtte gått gjennon flere generasjoner for å lære seg.
Mennesker har en unik kropp, men tanke på at dem klarer å lage avanserte lyder som etterhvert utviklet seg til et avansert språk. Man begynte da å fortelle videre til andre mennesker hva man hadde lært i livet osv og man skaper seg da en slags "global hukommelse", et menneske født i dag blir lært ting menneskerasen har brukt flere tusen år på å finne ut av. Denne muligheten har ikke dyrene, da dem ikke har utviklet gode nok språkegenskaper osv og får derfor ikke automatisk flere 1000 år med informasjon fra foreldrene sine. Vi mennesker har jo også alt mulig annet juks som gjør oss smart, tv, data, bøker, alt i hverdagen omtrent. Mens dyr kan heller ikke bruke slikt.
Mennesker og dyr kommuniserer ganske forskjellig også, man vil nok aldri kunne ha fornufitge samtaler med dyr da for å finne ut hva dem tenker osv, og dem vil nok heller ikke tenke helt som oss heller siden dem ikke blir oppdratt til å tenke slik. Men det gjør dem da ikke dumme eller mindre verdt. Mennesket er faktisk den rasen som er minst verdt for denne planeten med tanke på at vi er som en kreft som ødelegger den.
Og lar man en baby bli oppdratt av ulver så krabber den rundt på 4 bein og bjeffer selv om den har blitt voksen (har faktisk hørt om et tilfelle av dette). Så hva er et menneske uten det den lærer fra andre mennesker? Et dyr. (og ja, sikkert et ganske dumt dyr)
Vi mennesker må slutte å være så jævlig høytidelige og tro at hele verden handler om oss, vedder på at det finnes romvesner som tenker seg de samme tankene som vi tenker om dyr, bare at det da er menneske som blir "dyret" og romvesnenet som er "mennesket".
Er nok mye mer jeg kunne skrevet for å forklare mine tanker om dette, men da får jeg heller skrive en bok.
Og husk, dette er bare en slags teori jeg har, det betyr ikke at jeg ikke er åpen for andre muligheter.