Hvor i all verden har du det fra?MikkelRev skrev:Det er altså derfor jeg kun finner sunn mat i Norge?BA skrev:Smaksforsterkere finner du nok en del av, men hormonhermere finner du neppe, vi har et oppegående mattilsyn i Norge og EU, og etterhvert som man finner skadevirkninger blir stoffer forbudt.ludoburgero skrev:Vil bare tilføye at jeg synes det er drøyt med søtningsstoffene og andre tilsetningsstoffer som er i godteriet du her snakker om. De som er bevist helseskadelige, kreftfremkallende og endrer DNA-strukturen, endrer enkelte celler i hjernen (f.eks. MSG; smaksforsterker, som også finnes i en hel rekke matvarer og kryddere), etc etc etc.
Man vurderer skade opp mot nytte. Alt, absolutt alt, er skadelig i store mengder. Noen stoffer er mer skadelige enn andre, og har kanskje mindre nytteverdi enn andre, som f.eks. en rekke hormonhermere. Disse blir forbudt etter som man finner ut av det. Andre stoffer har stor nytte eller er vanskelig å redusere, f.eks. sukker.
Man kan være uenig i mye av politikken til mattilsynet, f.eks. forbudet mot stevia, men å gå ut med høy profil og anklage dem for å lære opp barn til å daglig innta giftstoffer er skivebom.
Denne dogmatiske påstanden din inneholder ikke nok substans til at den kan motbevises. Hvis du kan konkretisere litt, så skal jeg se om ikke jeg kan vise svakheter ved påstanden din.Hvordan vet du det iom at du allerede nå har fordømt muligheten til at det kan være sant? Kan du fortelle om det du vet om dette tilfellet?Tja, slikt tull er alltid rystende, men heldigvis er det bare tull.Jeg visste ikke at kreftmedisiner blir tilbakeholdt av økonomiske årsaker.
Det er rystende å høre.
Avhengighet er ikke bagatellmessig. Munntørrhet er ikke bagatellmessig, hvis man kan skaffe medisiner som hjelper uten denne bivirkningen. Svimmelhet er heller ikke en bagatell hvis man kan få den ønskede virkning av andre medisiner uten denne bivirkningen.MikkelRev skrev:La oss se på bivirkningene du snakket omBA skrev:Det stemmer sikkert at marihuana har bekreftet gode medisinske virkninger, men det er også bevist langt forbi rimelig tvil at det innebærer mange uheldige bivirkninger også. Og der ligger problemet.
Er det ikke bagatellmessig å bli tørst hvis det kan hjelpe mot en alvorlig sykdom? Er det ikke bagatellmessig å bli svimmel? Svimmelheten er forøvrig ikke en "uheldig og farlig bivirkning" men en virkning av rusen.Det kan være avhengighet, munntørrhet, svimmelhet, kvalme, m.m.
Hva så?Ja, uten tvil. La oss se på et tilfeldig annet velkjent syntetisk produkt:Er de negative virkningene større enn de positive? Det tror jeg det er ganske stor enighet om at det er blant forskerne.
PARACET
+Smertestillende
+Febernedsettende
-hodepine kan utvikles og forværres
-leverskade
-kan være dødelig i for høy dose
-allergilignende reaksjoner som
-redusert antall hvite og blodlegemer og blodplater.
-nyreskade
Blir marihuana bedre fordi det finnes andre medisiner som også har bivirkninger?
Bør man akseptere mord, fordi man ikke forbyr krig?
Som sammenlignig er argumentet på jordet, men for å vise hvordan ditt argument er, er den absolutt relevant.
Det er ikke riktig å gi dem dronabinol, hvis vanlig kreftmedisin, megestrol, uten cannabis gir dem bedre livskvalitet.Hvorfor vil noen være sin egen forræder?Hvis marihuana har positive effekter, bør man kunne trekke ut de effektive stoffene og bruke dette i medisin. Det har man svjv ikke klart å finne ut av hittil, men jeg antar det forskes på dette også, og om man får positive funn, får vi nok høre om det.
Det produseres idag syntetisk dronabinol (cannabis-virkestoff) som selges til pasienter til røverpris, og med masse bivirkninger.
BA, hvorfor er det riktig å gi dem syntetisk dronabinol som koster pasienten en formue og med masse bivirkninger istedetfor naturlig dronabinol til en ubetydelig pris og med ubetydelige bivirkninger?
Iflg. The Lancet, sannsynligvis det viktigste medisinske tidsskriftet, finnes det ikke entydige undersøkelser hverken for eller mot cannabis som medisin. Jeg fant i farten ikke noe om hvorvidt uttrekk av virkestoffer i cannabis er bedre eller dårligere enn standard medisin. Det man kunne påpeke var at røyking av cannabis ikke var tilrådelig, og at leger burde advare pasienter mot selvmedisinering med marihuana til tross for at undersøkelsene ikke var entydig på at det var mer skadelig enn gagnlige.
Dette fant jeg ikke medisinsk bekreftelse på, vil du skrive opp en link, så jeg får bekretet påstanden?MikkelRev skrev:Som jeg (tror) jeg nevnte over:
Optikere råder til bruk av marihuana for å redde øynene. 2-3 ganger så effektiv som lovlige medisiner for okulartrykk, uten sideeffekter for leveren
Jeg fant ikke Probanthine i felleskatalogen. Er du sikker på at dette er legal medisin i Norge? Kan du gi meg informasjon om stoffet?Hos tannleger ville det kunnet erstatte giftige Probanthine fra Searle & Co.
Spørsmålet er feil stilt. All medisin er nemlig gift, og ditt ordbruk viser at du ønsker å overdramatisere giftigheten ved tradisjonell medisin, og bagatellisere faremomentene ved cannabis.BA, hvorfor er stadig syntetiske giftpiller legale og tilbudt mens ren naturmedisin som er økonomisk ugunstig for legeindustrien, forbudt ?
Årsaken til at syntetisk medisin er legalt mens giftige naturprodukter er forbudt kan være at forholdet mellom skade og nytte er vurdert forskjellig.
På den annen side ville f.eks. alkohol blitt forbudt, dersom det hadde blitt introdusert i dag. Årsaken til at det er legalt er rett og slett at det er hevd på det. Man forsøker da heller å redusere skadevirkningene ved f.eks. å redusere tilgangen, avgifter o.l. Noe som har ført til et lavere forbruk i Norge enn i andre europeiske land.
Jovisst stemmer det. Man forsøker å gi medisiner som ikke gir de skadevirkninger. Hvis du får bivirkning av en type medisin, så sier du fra til legen, og dermed prøver du en annen medisin, som legen ikke tror skal gi deg bivirkninger. I andre tilfeller vurderes bivirkningene opp mot nyttevirkningen. Hvis vektøkning er bivirkningen for å slippe store smerter kan det være verdt det.Det stemmer jo helt klart ikke det du sier med virkninger/bivirknger. Jeg kan gå gjennom hele medisinskapet og ramse opp alle skadevirkninger det har potensionale til å gi deg bare for å hjelpe mot en eneste plage.
Dette kan jeg ikke si noe om, fordi jeg ikke vet noe om det. Det minner om metoden kristenfolket bruker i kreasjonismedebatten.MikkelRev skrev:Heldig for deg er du naiv nok til å tro at myndighetene bare vil våres beste. Men det er dessverre en kamuflert sannhet. La meg fortelle deg en historie så kan du etterpå bedømme selv om myndighetene er mest opptatt av vår helse eller å holde folk unna denne grønne planten:
Paraquat er en ugressdreper som man sprayer på. Men den er også livsfarlig for mennesker. Paraquat kan gi deg leverskade, hjerteskade, lungeskade osv. 9000 amerikanere har blitt forgiftet og betydelig forkortet livet av paraquat. Les gjerne mer om paraquat for en mer utfyllende skadevirkningsliste.
I et anti-marijuana-program, tok myndighetene og sprayet paraquat på cannabis-planter som de visste at folk røykte av.
Ok, jeg gjentar det siste jeg sa før denne kortfortalte historien som ikke burde komme som en overraskelse for noen.
Nå vet jeg ikke om det var kristne folk i disse myndighetene som gjorde dette, men det skaper visse assosiasjoner.
Kan det være at de er opptatt av at vi skal holde oss unna planten for vår helses skyld?...så kan du etterpå bedømme selv om myndighetene er mest opptatt av vår helse eller å holde folk unna denne grønne planten.