Fakta, teori & skepsisVend dere om!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Tigeren
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 13 Jan 2006 11:38
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Tigeren »

Joh. 3,16 skrev:Ok. Jeg skal prøve å besvare spørsmål etterhvert. Takk for spørsmål. Så får jeg begynne med dette spørsmålet :
Hvis vi er alle barn av Gud, hva er så spesielt med jesus da?
Svar: Ingen er Guds barn utenom de som har tatt imot Jesus Kristus som sin Herre og frelser.

" Alle som tok imot ham (Jesus), dem gav han rett til å bli Guds barn – de som tror på hans navn." joh.1, 12.

Hvis vi alle var Guds barn, hvorfor måtte Jesus da dø på korset? - Jo, Gud måtte gjøre soning for våre synder, for verdens synder, på korset. Men det betyr ikke at alle plutselig er blitt Guds barn. Det er alle de som tror, og tar imot Jesus, som er Guds barn.

De som ikke tror er Djevelens barn. Men du kan ved troen på Jesus få en ny Himmelsk far. Og da kommer du ikke i fortapelsen, men du får det evige liv gjennom Jesus Kristus.
Hmm... kan man vente litt med å ta imot? Skal bare synde litt til og så er jeg klar.
Er det ikke fordømt kjedelig å være så fanatisk?

Jeg tror det gjelder å være litt "open minded" Mange religioner har masse fine lovnader og aspekter ved seg, men jeg tror det er viktig å se litt på hele bildet fremfor å bli ensporet.
Jeg tror Gud er den samme likevel, samme hvilken religion.
Tror ikke det hjelper å sitere en gammel bok som er gjennomsyret av tusener av år med feiltolkninger, diverse biskopers hendig utplukking av tekster osv.

Føler ikke jeg er noen "Bad guy" fordi jeg ikke kan velge ett spor. (Religion)

Take care! Peace and løøøøøve...
Grrrrrrrrrrf.... :mozilla_yell:
Antall ord: 293
GRRRRRRRROWL!!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

kthon2 skrev:
ludoburgero skrev:Jeg synes dere har mange gode poeng her, og det du sier, MikkelRev om troen alene, synes jeg er en viktig ting. Er ikke helt enig med deg, men enig med deg i at troen er fin, og at troen på kjærlighet fører til gode gjerninger som igjen vil lønne seg.

Innstillingen teller i mine øyne, om en er villig til å være god.
Det er imidlertid slik at også godt og ondt er en menneskedefinert ting,
og nettopp derfor vil mange utnytte dette til sin egen fordel.
Alt står i kontraster, det må vi heller ikke glemme. Så om "alt" var godt, mer all over enn det det er idag, ville selv den minste feil som begås være ond.
Jeg er ikke noe for denne puritanske livsstilen. Jeg mener mangfold er viktigst.
Og smerte er like bra som nytelse, glede og sorg utfyller hverandre.
Vi trenger litt av alt, og jeg synes det viktigste likevel er å være god mot andre, mens de som nekter å forandre seg og er egoistiske også bør få som de fortjener.
Da tenker jeg i form av diplomatiske løsninger framfor "fight fire with fire".

Så er det viktig å si at noe mister sin oppmerksomhet dersom en gjentar det for ofte. Derfor er kreativitet en viktig ting, og derfor virker kristendommen "gammeldags og kjedelig". Jeg er ikke kristen selv, men jeg er helt sikker på at om man fikk en mer livlig form for kristendom her i Norge, ville langt flere valgt troen.
Vi har jo fått det inn med både morsmelk og ungdomsskolen at vi blir sett strengt på hvis vi ikke oppfører oss og må høre på den monotone presten som mumler semi-engasjert om en narkoman halvbror som fikk sitt kall da han skulle sette heroinsprøyten i den siste blodåra som var å finne, og at dette reddet livet hans. Det virker klisjé ut, om det enn ER sant, det "lukter" klisjé... synd at ting blir slik med tiden.
Det er prisen vi må takke med, troverdighetens fall.
Det kan vi takke underholdningsbransjen for.
Evig evolusjon og forkastelse av tradisjoner.
Ingen respekt for det bestående.
Vi er født konsumenter og skal dø som konsumenter.
Pengene styrer alt idag.

(jepp, der var jeg tilbake til det samme gamle "svadaet" mitt også... kan ikke få brukt det nok...) :P
Den unge verdensmesteren har talt, disse ord er kun det rette folkens.
Den store Gud har talt

kenneth
Tusen takk! :D
Glimrende kompliment! Du har virkelig forandret deg, Kenneth-gutten min!
Kjempebra! Fortsett slik, dette blir morsomt! :)

Glemte forresten å oppfordre alle barn til å spille Ouija.
Er alltid morsomt å leke med spiritisme!
Tenk bare hvor kult det er å få vite ukens lottotall,
og spørre om ting som penger, ekteskap og sånt!
FETT, hva? ;)

Forresten... du kaller meg den store Gud...
hva kan jeg gjøre i denne posisjon?
Er det bra å utnytte makten jeg nå er priviligert?
Jeg er litt ny i bransjen, ser du.
Kanskje kunne du fortelle meg, du som har forgudet deg selv så lenge?
Antall ord: 521
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Haha, veldig bra.
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Jøss, denne tråden er jo nærmest udødelig! Nå er det jo bare ca 138 innlegg igjen før vi har nådd den syndige og ukristelige grensen på 666 innlegg... :badgrin:
Antall ord: 34
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Svartepus skrev:Jøss, denne tråden er jo nærmest udødelig! Nå er det jo bare ca 138 innlegg igjen før vi har nådd den syndige og ukristelige grensen på 666 innlegg... :badgrin:
Sammen kan vi alle nå denne grensen..? :P

Bare stå på hodet mens du leser innlegget mitt, og legg merke til antall innlegg fra meg når jeg sier dette... DET ER ET TEGN! *gisp gisp*
Antall ord: 71

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Svartepus »

Nei nå har jeg aldri... Creeepy! :mozilla_surprised: Enden er nær, siger jeg eder! 8-[
Antall ord: 15
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
norfra
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Sep 2006 11:17
18

Innlegg av norfra »

Jøss, denne tråden er jo nærmest udødelig! Nå er det jo bare ca 138 innlegg igjen før vi har nådd den syndige og ukristelige grensen på 666 innlegg...
666 er ikke et ukristelig tall, det er mer et ukirkelig tall! :D
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
syngedame
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Jun 2006 20:13
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stavanger

Innlegg av syngedame »

Tror ikke du treffer så mange her inne som faktisk tror på et helvete....
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

syngedame skrev:Tror ikke du treffer så mange her inne som faktisk tror på et helvete....
Jo, jeg tror at helvete er en definisjon på plasser hvor man lider.
Krigssoner for eksempel. Det kan kalles helvete.
Om jeg derimot tror på et Helvete i forstand av at det er et langt under jorden og at det er evig ild og brann og at man skal grilles der i evighet, er en annen sak.
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kthon2

Innlegg av kthon2 »

ludoburgero skrev:
kthon2 skrev:
ludoburgero skrev:Jeg synes dere har mange gode poeng her, og det du sier, MikkelRev om troen alene, synes jeg er en viktig ting. Er ikke helt enig med deg, men enig med deg i at troen er fin, og at troen på kjærlighet fører til gode gjerninger som igjen vil lønne seg.

Innstillingen teller i mine øyne, om en er villig til å være god.
Det er imidlertid slik at også godt og ondt er en menneskedefinert ting,
og nettopp derfor vil mange utnytte dette til sin egen fordel.
Alt står i kontraster, det må vi heller ikke glemme. Så om "alt" var godt, mer all over enn det det er idag, ville selv den minste feil som begås være ond.
Jeg er ikke noe for denne puritanske livsstilen. Jeg mener mangfold er viktigst.
Og smerte er like bra som nytelse, glede og sorg utfyller hverandre.
Vi trenger litt av alt, og jeg synes det viktigste likevel er å være god mot andre, mens de som nekter å forandre seg og er egoistiske også bør få som de fortjener.
Da tenker jeg i form av diplomatiske løsninger framfor "fight fire with fire".

Så er det viktig å si at noe mister sin oppmerksomhet dersom en gjentar det for ofte. Derfor er kreativitet en viktig ting, og derfor virker kristendommen "gammeldags og kjedelig". Jeg er ikke kristen selv, men jeg er helt sikker på at om man fikk en mer livlig form for kristendom her i Norge, ville langt flere valgt troen.
Vi har jo fått det inn med både morsmelk og ungdomsskolen at vi blir sett strengt på hvis vi ikke oppfører oss og må høre på den monotone presten som mumler semi-engasjert om en narkoman halvbror som fikk sitt kall da han skulle sette heroinsprøyten i den siste blodåra som var å finne, og at dette reddet livet hans. Det virker klisjé ut, om det enn ER sant, det "lukter" klisjé... synd at ting blir slik med tiden.
Det er prisen vi må takke med, troverdighetens fall.
Det kan vi takke underholdningsbransjen for.
Evig evolusjon og forkastelse av tradisjoner.
Ingen respekt for det bestående.
Vi er født konsumenter og skal dø som konsumenter.
Pengene styrer alt idag.

(jepp, der var jeg tilbake til det samme gamle "svadaet" mitt også... kan ikke få brukt det nok...) :P
Den unge verdensmesteren har talt, disse ord er kun det rette folkens.
Den store Gud har talt

kenneth
Tusen takk! :D
Glimrende kompliment! Du har virkelig forandret deg, Kenneth-gutten min!
Kjempebra! Fortsett slik, dette blir morsomt! :)

Glemte forresten å oppfordre alle barn til å spille Ouija.
Er alltid morsomt å leke med spiritisme!
Tenk bare hvor kult det er å få vite ukens lottotall,
og spørre om ting som penger, ekteskap og sånt!
FETT, hva? ;)

Forresten... du kaller meg den store Gud...
hva kan jeg gjøre i denne posisjon?
Er det bra å utnytte makten jeg nå er priviligert?
Jeg er litt ny i bransjen, ser du.
Kanskje kunne du fortelle meg, du som har forgudet deg selv så lenge?
Jeg er Jesus du er Gud, jeg tokk feil jeg trodde jeg var Gud beklager.

kenneth
Antall ord: 539

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

kthon2 skrev: Jeg er Jesus du er Gud, jeg tokk feil jeg trodde jeg var Gud beklager.

kenneth
Bra, Kenneth! BRA! Stå på! :D
*applaus*

Detta kan bli moro, gitt!
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Joh. 3,16
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Aug 2006 16:02
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Joh. 3,16 »

Guds vredesdom åpenbarer seg fra himmelen over all ugudelighet og urett hos mennesker som holder sannheten nede i urett. For det en kan vite om Gud, ligger åpent for dem; Gud selv har åpenbart det. For hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har menneskene helt fra skapelsen av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger. Derfor har de ingen unnskyldning. De kjente Gud, men likevel gav de ham ikke den ære og takk som Gud skal ha. Med sine tanker endte de i tomhet, og det ble mørkt i deres uforstandige hjerter. De sier de er kloke, men de endte i dårskap, og istedenfor å gi den uforgjengelige Gud ære dyrket de bilder av forgjengelige mennesker, fugler, firbente dyr og krypdyr. Derfor gav Gud dem urenheten i vold, så de i sitt hjertes begjær skulle vanære kroppen sin. For de har byttet ut Guds sannhet med løgn og æret og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er priset i evighet. Amen.

( Rom 1, 18-25)
Antall ord: 175
Jeg er Alfa og Omega, sier Gud Herren, han som er og som var og som kommer, Den Allmektige. Åp. 1, 8.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Svartepus »

Joh. 3,16 skrev:Guds vredesdom åpenbarer seg fra himmelen over all ugudelighet og urett hos mennesker som holder sannheten nede i urett. For det en kan vite om Gud, ligger åpent for dem; Gud selv har åpenbart det. For hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har menneskene helt fra skapelsen av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger. Derfor har de ingen unnskyldning. De kjente Gud, men likevel gav de ham ikke den ære og takk som Gud skal ha. Med sine tanker endte de i tomhet, og det ble mørkt i deres uforstandige hjerter. De sier de er kloke, men de endte i dårskap, og istedenfor å gi den uforgjengelige Gud ære dyrket de bilder av forgjengelige mennesker, fugler, firbente dyr og krypdyr. Derfor gav Gud dem urenheten i vold, så de i sitt hjertes begjær skulle vanære kroppen sin. For de har byttet ut Guds sannhet med løgn og æret og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er priset i evighet. Amen.

( Rom 1, 18-25)
Og poenget var?
Antall ord: 182

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Joh. 3,16 skrev:Guds vredesdom åpenbarer seg fra himmelen over all ugudelighet og urett hos mennesker som holder sannheten nede i urett. For det en kan vite om Gud, ligger åpent for dem; Gud selv har åpenbart det. For hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har menneskene helt fra skapelsen av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger. Derfor har de ingen unnskyldning. De kjente Gud, men likevel gav de ham ikke den ære og takk som Gud skal ha. Med sine tanker endte de i tomhet, og det ble mørkt i deres uforstandige hjerter. De sier de er kloke, men de endte i dårskap, og istedenfor å gi den uforgjengelige Gud ære dyrket de bilder av forgjengelige mennesker, fugler, firbente dyr og krypdyr. Derfor gav Gud dem urenheten i vold, så de i sitt hjertes begjær skulle vanære kroppen sin. For de har byttet ut Guds sannhet med løgn og æret og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er priset i evighet. Amen.

( Rom 1, 18-25)
Men du klarer ikke svare på spørsmålet mitt... Mistenker at det man ikke klarer å svare på overses.
Antall ord: 198

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19