Jeg er en skeptiker i utgangspunktet og må si at jeg er veldig enig i det du skriver.Civilized skrev:Jeg synes ikke at programmet var så veldig bra. Grunnen til det var at den første halvtimen fikk vi servert historien om hva som foregikk i huset nærmest med en teskje. Hva som hadde blitt sagt ble gjentatt mange ganger, og det virket nesten som om det ble gjort fordi det ikke var nok materiale for et timeslangt program. Ikke vet jeg, men etter omtrent 15 minutter begynte det å bli drepende kjedelig.
Heldigvis tok det seg opp litt etter pausen med Olavs inntreden. Synes det var litt rart at programlederen ikke påpekte at han traff såpass godt med beskrivelsene i forhold til det familien hadde fortalt. Når det gjelder fødselsårene til åndene kom jeg faktisk frem til det samme som Olav. Ikke det at jeg er så veldig klarsynt, men jeg prøvde å gjette meg til hva Olav ville si. Bommet med et år på den første og traff med den andre. Men bom er vel bom. Synes han klarte å fremstille seg på en god måte, men programmet gjorde det ganske tåkete. Det ble litt sånn, ja kanskje har han rett eller så har han ikke det uten å egentlig komme til noen særlige konklusjoner. Det ble litt sånn tro hva du vil. Kanskje det er meningen?
Ellers ble det ikke såvidt jeg registrerte gjort noen forsøk på å oppspore andre personer med samme etternavn som de avdøde. De hadde jo barn, og selv om ikke akkurat ekteparet stod oppført i noen registre kunne det jo hende at deres barn eller barnebarn gjorde det.
Jeg tror uansett programmet ville ha blitt bedre om de enten kortet det ned med minst 15 minutter eller tok en sak til. Den første halvtimen var nemlig alt for lang til at programmet som helhet kan regnes som bra.
Ettersom Olav er fra området så var jeg usikker på han. Ville han greie å ta bort det som i utgangspunktet var logisk? f.eks det at Ålesund er/var en fisker by. Ålesund er en forholdsvis liten by, der rykter spres fort og vidt i miljøene. Greide han å stengeute det som han kanskje hadde hørt om huset på forhånd?
Dette var spørsmål som jeg stilte meg.
Men det viktigeste var jo selvsagt at freden fikk komme til huset.
Olav er jo en sjarmerende gutt og han greide seg bra.