psykologisere-te; -ingludoburgero skrev:Jeg har god nok selvinnsikt til å vite at jeg ikke er psykiater.BA skrev:Hvis du hadde hatt litt mer selvinnsikt, hadde du skjønt at du ikke er særlig til psykiater, og burde la vær å psykologisere andre.
Din innsikt i meg er ikke bedre enn din selvinnsikt, så dette er bare tull.
Min vurderingsevne er hverken overdreven subjektiv eller selvsentrert.
Dessuten er det stor forskjell på en psykiater og en psykolog,
da den ene har spesialisert seg på psykiske forstyrrelser
og den andre generelt har god peiling på den menneskelige "sunnere" psyke.
At du mener jeg "psykologiserer" (hva enn det er) "andre",
blir din reaksjon på at jeg sier at du er blokkert, og vil ha deg til å se
det samme mentale bildet jeg har av hvordan du er,
utifra hvordan din opptreden og dine gjentatte reaksjoner er i forskjellige debatter.
Det var ikke ment som en psykologisk vurdering, og det regner jeg med
at du vet innerst inne... så vær så snill og ikke heng deg fast i noe slikt.
Hvis du videre vil diskutere en sak med meg, får du klare å holde deg til den også.
1 analysere psykologisk
2 fremstille (skildre) med hovedvekt (el. overdreven vekt) på det psykologiske
Det var psykolog jeg mente, ja. Imidlertid er det min reaksjon på at du dreier diskusjonen vekk fra saken, og over på min person. Vennligst hold deg til saken her. Du vil sikkert svare med at jeg hele tiden har fokusert på person, (Gaute), men det har jeg ikke. Jeg har fokusert på løgnene hans.
Selv om jeg ikke påstår jeg har ekstremt god selvinnsikt, skjønner jeg jo at det du påstår om min psyke er svada.
Nå har jeg tenkt til å si meg ferdig med det, og videre psykologiseringer får du ikke svar på.
At Bibelen er endret og at ingenting i den er slik den ble skrevet er påstander.Det at jeg velger å kommentere noe, er ikke alltid basert på hvor jeg siterer. Kanskje jeg ikke syntes at alt jeg siterte var like relevant. Så du er klar over det også.Du viser selv at du behandler informasjon forskjellig avhengig av hvordan og hvem som gir deg informasjonen. Gaute lyver så det renner, men kaller det kanaliseringer, og det synes du er fint, mens jeg holder meg til sannheten, og det prøver du desperat å finne feil ved. F.eks. som nedenfor her. To setninger er sitert, en påstand og en mening. Påstanden er kontrollerbar, og du skriver om begge setningene som om de var meninger.
Forskjellen på deg og Gaute er:
Han sier at dette får tolkes åpent og at dette ikke er påstander,
han fører heller ikke en passiv-aggressiv tone konsekvent,
noe du derimot gjør, om ikke veldig offensivt.
Og det er du som bombarderer oss jevnlig med påstander
med dine evindelige trang til å stadig vekk avkrefte alt som er.
Der har vi forskjellen, og jeg baserer ikke noe etter person.
Jeg er en som kan drikke kaffe med en erkefiende og snakke om været.
For vi er alle mennesker, og vi gjør alle feil.
Derimot er vi ikke maskiner, noe du virker ut som å skulle ønske.
At AIDS er laget av mennesker, og at medisin mot AIDS finnes, men holdt tilbake av våre ledere er påstander.
At deres ledere har blitt kontrollerte av disse kreftene som har fått dem til å spre frykt og tviler påstander.
At det disse kreftene egentlig gjør er å hjelpe dere mot opplysthet ved å gi dere innfall som ikke er riktige i forhold til etikk og moral er påstand.
At vi slik vil erfare det som er nødvendig for å kunne nå den tilstanden de kaller opplysthet er enda en påstand.
Når Gaute så sier at dette ikke er påstander, lyver han igjen.
Tidligere så jeg muligheter for at disse kanaliseringene kunne være misforståelser eller ha andre årsaker, og var ikke så bastant med å kalle det løgn. Nå har imidlertid ikke Gaute vist noen interesse for å vurdere disse mulighetene, og han bør ha innsett at disse "kanaliseringene" ikke har hold i noen virkelighet. Dermed er det snakk om løgn, og det er ikke aggressivt å kalle en spade for en spade.
Nå er det ingen trang som driver meg, men et ønske om å få fram kunnskap, og å dele kunnskap med hverandre. Gautes manglende kunnskap om bibelhistorie har jeg kommentert, og jeg har bedt andre med mer kunnskap om bibelhistorie bidra med sin kunnskap her.
Feil aksepterer jeg fullt ut, men ondsinnet ryktespredning om konspirasjoner liker jeg ikke. Hvis det beror på misforståelser er det greit, og da kan et innlegg eller tre avklare misforståelsen, men når motinnlegg blir neglisjert og man istedet pøser på med nye løgner, da kalles det løgner og ikke misforståelser.
Er det noen motsetning mellom å prate for majoriteten og å prate til majoriteten?Du snakker TIL majoriteten, og aldri på basis av noe annet enn det du selv kan tilby.Likevel tror jeg at jeg snakker for majoriteten når jeg sier at det er OK å legge fram sine meninger som egne meninger, men ikke å lyve for å gi dem større kreditt enn de fortjener.
Det gjør også jeg.
Når jeg sier noe majoriteten mener, snakker jeg for majoriteten selv om jeg sannsynligvis prater til minoriteten, for det er nok ikke så mange som gidder å følge denne diskusjonen lenger.