Hva er kjærlighet?
- ”Gud er kjærlighet.”(1.Joh. 4,16.) Det har han vist gang på gang. Hans nåde er stor.
For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv. – (Joh. 3, 16.)
Den som tror på Sønnen, har evig liv. Men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham. (Joh. 3, 36.)
Jesus sier: - Likesom Faderen har elsket meg, så har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet. (Joh.15, 9)
Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere. (Rom 5)
Men Gud, som er rik på miskunn, har, på grunn av sin store kjærlighet som han elsket oss med, gjort oss levende dem Kristus, vi som var døde ved våre overtredelser. Av nåde er dere frelst. (Ef. 2, 2-4.)
Jeg er lei for det, men det er ikke noe som heter Guds vrede. For Gud har ikke vrede!
- Bibelens Gud, den ene og sanne Gud, han har en hellig vrede mot synden.
Gud er ikke bare vred på synden, men også på synderen, for all synd er i skriftens lys personsynd, jf. Jes. 63:10. Am 9:4b. Jer 44:11. Guds vrede har sin grunn i Guds hellighet, Sal 78: 38-41.
Gud er nidkjær. Det betyr at han alene skal tilbes.
- Ved troen på Jesus blir vi fridd ut fra vreden som kommer. Paulus skriver i Rom. 5, 9-11 : ”Hvor meget mer skal vi da, etter at vi er rettferdiggjort ved hans blod, ved ham bli frelst fra den kommende vreden. For ble vi forlikt med Gud ved hans Sønns død, da vi var fiender, skal vi så meget mer bli frelst ved hans liv, etter at vi er blitt forlikt. Ja, ikke bare det, men vi roser oss også av Gud ved vår Herre Jesus Kristus. Ved ham har vi fått forlikelsen.”
For Guds vrede åpenbares fra himmelen over all ugudelighet og uretttferdighet hos mennesker som holder sannheten nede i urettferdighet. For hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har vært synlig fra verdens skapelse av. Det kjennes av hans gjerninger, for at de skal være uten unnskyldning. (Rom. 1, 18 og 20)
- Utenfor Guds rettferdighet i Kristus, som fåes ved tro, er hele verden, jøder så vel som hedninger, under Guds vrede, og alle som vil til sist gå under i den, dersom de ikke vender om og tror på Kristus.
Den som tror på Sønnen, har evig liv. Men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham. (Joh. 3, 36.)