Fakta, teori & skepsisVegetarianer

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

RiffSki skrev:Veggisser er **BANNEORD!?** meg like ille som kriste fanatikere eller muslimske for den saks skyld
Du er jammen full av innsikt må jeg si.
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
El Boss

Innlegg av El Boss »

Sultan666 skrev:ah! nei jeg klarer meg ikke uten kjøtt...da dør jeg....men ikke misførstå meg,jeg klare meg, uten å spise dyrekjøtt.... fisk ....kylling .men GUD.....damekjøtt må jeg spist,lårer,rumper,osv....... :D :D :D :D

delikateser .....vet du....... :D :D :D :D
Vel, nå er du vel litt for dvask til å få deg en skikkelig beta, men noen slappe konsistensløse damer faller vel for slike som deg også, så blir det vel mest som å spise slappe agurker for en veggis eller statoil-pølser for en kjøttspiser..
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Ombestemte meg, gidder ikke krangle
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Sultan666
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Aug 2006 20:27
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hell

Innlegg av Sultan666 »

Hei el boss veldig interesant tråd forresten... :mozilla_wink:
Sist redigert av Sultan666 på 06 Sep 2006 07:43, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Dere som er vegetarianere må gjerne fortsette med det, men jeg tror nok ikke forskjellen på menneskene ligger så mye i hva man spiser.

Argumentene for vegetarmat er mange, og ikke alle er gode etter min mening.

Bedre helse: Dette er ikke dokumentert, men om vegetarianere har bedre helse, kan det også komme av at vegetarianere er mer bevisst matinntaket og også på annet vis velger sunn livsstil.

Mennesket er skapt for å spise vegetarmat: I utgangspunktet var mennesker jegere og kjøttetere. Vi har ikke fordøyelsessystem som takler kun vegetarkost, så vi må behandle plantene ved f.eks. koking eller steking for å kunne spise mange av grønnsakene.

Vi har ikke mat nok til å mette hele verden på kjøtt: Dette er ikke en aktuell problemstilling i dag, men kan bli det i framtiden. I dag har vi mat nok til alle, men fordelingspolitikken er feil. Hvem vet hvor mye brød som blir kastet daglig i Norge?

Kjøttetere spiser ikke kun kjøtt, og et variert kosthold er enklere å få til ved å balansere mellom kjøtt og plantekost.
Dermed blir det også feil å regne feite amerikanere som en gjennomsnitts kjøtteter. Gjennomsnitts kjøttetere spiser både kjøtt, frukt og grønnsaker.
Antall ord: 206

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
El Boss

Innlegg av El Boss »

Sultan666 skrev:ah! nei jeg klarer meg ikke uten kjøtt...da dør jeg....men ikke misførstå meg,jeg klare meg, uten å spise dyrekjøtt.... fisk ....kylling .men GUD.....damekjøtt må jeg spist,lårer,rumper,osv....... :D :D :D :D

delikateser .....vet du....... :D :D :D :D
eller er dette som vanlig en bortforklaring på manglende humor og egentlig et dekke for at du egentlig liker gutter?
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
El Boss

Innlegg av El Boss »

Dj_Devil skrev:er greit nokk det at vegiterianere lever sunt.
kjøtt er ikke det beste for deg her i verden. det er umetta fett i det å høyner koleserolet (det ordet må være feil men trur det skrives slik)

men det er faktisk vitaminer i kjøtt som kroppen kjenner. ikke alle men noen som er vegiterianere blir sjuke fordi di ikke får i seg kjøtt.
må gå på en sprøyte for å få disse vitaminene i seg.?
vanlige feiloppfatninger er nettop komprimert her, og selvfølgelig finnes det de som kaller seg vegetarianere som lever av potetgull og cola.
Men, hvilket vitamin skulle kroppen kjenne som den ikke kan få utenom kjøtt?
Dj_Devil skrev:menesker har levd på kjøtt siden vi var aper. aper eter for det meste vegitar mat. men di eter avotil kjøtt for å få opp vekta og legge på seg fett lag. største er sjefen vetu.
Les en del om temaet og du vil se at mennesket er ikke kjøttspisere gjennom evig tid, og desuten stammer vi ikke fra apene.
Dj_Devil skrev:skal du også trene hjelper det ikke å være vegiterianer. for man tar berre av seg fett uten å bygge noe serligt muskel masser. med mindre man går på protein tilskudd da. i dag er det måter å ungå å ete kjøtt om man trener seff. ?
Treing som krever voldsomme mengder kost og proteiner og alt dette er jo uaturlig for mennesker, enten du løper i Elixia eller har en eller annen idealsport
Dj_Devil skrev:men er mange typer kjøtt. noe er ikke bra noe er bra. hvit kjøtt er veldig bra.?
Vi klarer oss bra uten, og et drap er et drap, og om du medvirker direkte eller opprettholder denne industrien ved inndirekte deltagelse, så er der ingen gradsbøyning på dette.
Dj_Devil skrev:men kristendomen ja. om dere 100% trur at jesus aldri spiste kjøtt? et levende dyr? hva med fisk? fisk er et dyr det og. det har følelser. nå har alle levende ting en form for en følelse.?
nå er det plutselig aksept for Jesus kan jeg se, men du har rett i at alle dyr har følelser
Dj_Devil skrev:eit tre blir syk om du tar for mye av barken dens vekk.
di spekulerer også på om planter har en sjel. hva om det er sant? kan du si det er 100% ikke sant? ?
Det er ikke så mye å spekulere på hvorvidt en plante har en sjel, da det er den nødt til å ha for å inneha en sammentrekkende energi som kan opprettholde dens materielle fasthet.
Dj_Devil skrev:vist du ikke kan det. hva skal en vegeterianer si da? di eter jo levende planter. en plante er faktisk ikke død heller før den er helt avferga eller råtna, nettopp en plante dør.har du hatt en hus plante å ikke gitt den nokk vann vet du at den dør.den lider en langsom død om den ikke får næring som vann. ?
Et dyr har føleser som bærende energikonstellasjon, og en plante har som nevnt instinkt som bærende energi, hvilket gir en helt annen følelse av den opplevelsen å bli revet vekk fra livet, hvilket også betyr at man kan la blomster være blomster i uds frie natur istedetfor å kutte den fra sin livsrot for å behage ens eget ego ved å putte de i vaser og pynte med døde blomster, men dette handler om livsenheter og er en inngående studie for intereserte.
Dj_Devil skrev:hva er da mer humant? å drepe en gris fort? eller torturere en tomat?
Hva med å torturere en gris gjennom en medisinert oppvekst for bli profitrelatert fòr for mennekser, eller om du plukker en tomat, eller hva mener du med å torturere en tomat?
Visse planter er faktisk "inkarnert" for rask lutring for å høyne inkarnasjonssyklusen, og dette er ofte de planter mennesker tygger i rå tilstand og kan trekke ut livsenheter fra.

Bare som et lite PS, så finnes det mange mennesker som er fruktarianere, og overlever uten problemer som dette, og enda andre er istand til å trekke ut nok livsenheter av luft og sollys alene.
Antall ord: 716

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
El Boss

Innlegg av El Boss »

BA skrev: Vi har ikke mat nok til å mette hele verden på kjøtt: Dette er ikke en aktuell problemstilling i dag, men kan bli det i framtiden. I dag har vi mat nok til alle, men fordelingspolitikken er feil. Hvem vet hvor mye brød som blir kastet daglig i Norge?
Fordi kjøtt krever 200 ganger mere energi for å komme på samme proteinnivå som grønnsaker, og amerikanerne er foregangsmenn på å sløse med jordens resurser og dette er en aktuell problemstilling i dag.
Brød er ikke mat!!!!!!!!
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

El Boss skrev:
BA skrev: Vi har ikke mat nok til å mette hele verden på kjøtt: Dette er ikke en aktuell problemstilling i dag, men kan bli det i framtiden. I dag har vi mat nok til alle, men fordelingspolitikken er feil. Hvem vet hvor mye brød som blir kastet daglig i Norge?
Fordi kjøtt krever 200 ganger mere energi for å komme på samme proteinnivå som grønnsaker, og amerikanerne er foregangsmenn på å sløse med jordens resurser og dette er en aktuell problemstilling i dag.
Brød er ikke mat!!!!!!!!
I dag har vi mat nok til alle, men fordelingen er skjev. Amerikanerne sløser og det er et problem man bør prøve å gjøre noe med, både for amerikanernes egen del og for verden som helhet. Etter hva jeg har hørt, er levealderen i USA på vei ned nå, sannsynligvis pga usunn livsstil.

Å spise kjøtt eller ikke handler ikke om å spise kun kjøtt eller ikke spise kjøtt i det hele tatt. Det handler om et variert kosthold, der noe kjøtt av forskjellig slag og litt plantemat av forskjellig slag.

Å slutte å spise fisk har ingen betydningen for kornproduksjonen. I dag prøver man å regulere fisket slik at bestanden av forskjellige slag vil kunne bestå.

I dag har jakta også en nyttig funksjon i å regulere dyrebestandene. Dersom man slutter å jakte kan det føre til at noen dyrearter dør ut. Å ikke spise kjøttet etter jakta vil være sløseri.
Antall ord: 253

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Åh.. BA... dette blir så tørt.. og eg vet det bur meir i deg....og å legge til ordet for at jakt må vi ha pga dyrebestand i forbindelse med vegeterianere er jo helt ja....
vi kan aldri ha en naturlig utrenskning og uttynning og opprettholdelse av arter pga vår dominerende eksistens som mennesker.... isåfall.. så gi rovdyra jaktutbytte da.. når du først skal ta det som et poeng for å motsi vegeterianismen... viste du ikke at om jeg hadde spist kjøtt ville jeg heller ha spist jaktmat...? da vet jeg at dyr avar i sitt rette element før de poff ble maten.. i motsetning til den koteletten og biffen du hiver i deg som kjem fra en ku som er overfora av drittmat og sitter i en bås dagen lang og lukter død til det paniske i slakteriet før den får dra fra sin forferdelige tilstand...? velg da økologisk da BA... du som er så klok i dine saaaklige motargumenter mot det meste her....

men jeg gjør som Atmi. gidder ikke krangle og noe offenc BA... det er ikke personlig faktisk he he :mozilla_wink:
Antall ord: 196
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

snuppedilla skrev:Åh.. BA... dette blir så tørt.. og eg vet det bur meir i deg....og å legge til ordet for at jakt må vi ha pga dyrebestand i forbindelse med vegeterianere er jo helt ja....
vi kan aldri ha en naturlig utrenskning og uttynning og opprettholdelse av arter pga vår dominerende eksistens som mennesker.... isåfall.. så gi rovdyra jaktutbytte da.. når du først skal ta det som et poeng for å motsi vegeterianismen... viste du ikke at om jeg hadde spist kjøtt ville jeg heller ha spist jaktmat...? da vet jeg at dyr avar i sitt rette element før de poff ble maten.. i motsetning til den koteletten og biffen du hiver i deg som kjem fra en ku som er overfora av drittmat og sitter i en bås dagen lang og lukter død til det paniske i slakteriet før den får dra fra sin forferdelige tilstand...? velg da økologisk da BA... du som er så klok i dine saaaklige motargumenter mot det meste her....

men jeg gjør som Atmi. gidder ikke krangle og noe offenc BA... det er ikke personlig faktisk he he :mozilla_wink:
Hehe. :D Dette er ikke for å motsi vegetarismen, jeg har all respekt for den som frivillig frasier seg retten til å spise kjøtt. Men jeg har inntrykk av at en del sitter på veldig høye hester, og bruker mange (gode og dårlige) argumenter for å misjonere sin sak.

I dette tilfellet var det snakk om matmangel og at man bør slutte å spise kjøtt fordi det krever så mye mer av jordens ressurser.
Som du sier, har vi påvirket miljøet rundt oss i de grader at naturlig utrenskning ikke lenger er mulig. Vi er nødt til å forvalte naturen nå for å fortsatt ha artsrikdommen. Dermed kan vi bruke dette jaktkjøttet til menneskefor, uten å påvirke jordbruksproduksjonen.
Antall ord: 318

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Zaitsev
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Aug 2006 00:49
18
Lokalisering: Hedmark
Blitt takket: 1 gang

re

Innlegg av Zaitsev »

så dette Neanderthaler jegerene strevde for at vi skulle oppleve ,å diskutere om bare grønt er best?

Vi har jakta og fangstet,og samla i hundretusenvis av år og det må vi fortsette med.

Ikke misforstå meg ,men et velbalansert kosthold inneholder litt av hvert,litt kjøtt, frukt.grønnsaker, nøtter,honning, osv

Det var det de la opp til også avhenging av klima og destinasjon ,våre forfedre som ikke handde mulighet til å handle see en mammutt på Rema.

Men viltkjøtt er det beste og sunneste av kjøtt. det syns jeg og at det bringer frem urmennesket i oss det er også en del av.

urmennesket sitter i sjela og den kommer frem i blant. La den komme frem igjen og ikke undertrykk den
Antall ord: 129

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
chrishnoa
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 15 Aug 2004 20:55
20
Lokalisering: hedmark

Innlegg av chrishnoa »

barrrammm...

dette er vel en diskusjon som er tatt før? og man komemr sm regel aldri noen vei med sånne diskusjoner heller...
Antall ord: 24
i dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spirou
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Jan 2005 12:54
19
Lokalisering: one bedroom apartment

Re: re

Innlegg av Spirou »

Zaitsev skrev: urmennesket sitter i sjela og den kommer frem i blant. La den komme frem igjen og ikke undertrykk den
hehe jeg ska klubb deg i hauet og knabb med meg kona di, og slå meg på brystkassa
mens jeg brøler et høyt rungende RRROOOOHHHHHHÅÅÅÅR :mozilla_tongue:
Antall ord: 49
Stuttering, get it out, try to say something
Sending me out of my mind

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RaggSokken
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Des 2005 14:46
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av RaggSokken »

snuppedilla skrev:
RiffSki skrev:jeg sier ikke det er noe ille med det og være veggiss, jeg sier det bare er jævlig plagsomt at store deler av dem er mer eller mindre frelst i den og skal som kristne trøkke synet ned i halsen på andre enten de vil eller ikke
vel.. denne kunne du ha sagt fra første gang du utrykte deg.. for du var da like brå som det du opplever veggiser er... les nøye.. så vil du se at ikke alle kristne og veggiser eller hva **BANNEORD!?**.. er like misjonerende og fordømmende..

som jeg sa.. jeg RESPEKTERER folk for deres valg ok??? at jeg er veggis betyr ikke at det er den eneste rett måten.. folk er jo forskjellig og takke **BANNEORD!?** meg for det... ellers blir det driiitkjedelig og vi får ikke utvikla oss en damn shit... ethvert livsmål.. visdom.. kunnskap.. teori.. skal aldri fremsettes tvunget eller uten respekt mot andre og det skal ikek påtvinges eller få den andre til å føle seg som en mindreverdig tulling... men forklare hvorfor man selv vil velge det i ordentlige ordelag.. og gudene skal vite at jeg har prøvd i denne tråden.. og sklir den til shittkasting så gidder jeg ikke delta mer i den.. tror jeg he he... :mozilla_tongue:

Atmi.. jeg betviler sterkt på at du ikke er oppegående for det om du nyter en biff... nyanser og oppegåenhet spiller på flere strenger hi hi...

fikk nesten lyst til å gi deg en klem...
Les at jeg skrev store deler ikke alle, og jeg respekterer veggisser, hvis det er dems tro så be it, men personlig ser jeg ikke vitsen hvis det er fordi det er synd på dyra siden dem vil bli spist/råtne uansett. Har flere venner som er veggisser og sålenge dem ikke skal drive å preke for vegetarismen gir jeg faen
Antall ord: 321

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links