84507 skrev:Det du sier er tull, og du gjentar deg selv gang på gang med dine lite dokumenterte påstander. Å påstå at man finner "gode forklaringer" på alle paranormale fenomener er en mening tatt ut ifra egen overbevisning som selvsagt ikke har rot i virkeligheten. Det finnes til de grader mange paranormale fenomener som ikke kan forklares. De "gode" forklaringene skeptikerne kommer med er et selektivt, marginalt utvalg av paranormale fenomener de mener de kan avmystifisere, og hvis ikke er det håpløse forklaringer der spekulative, usannsynlige forklaringer blir vridd til å være "gode".
Jeg har selv opplevd en hund som knurret og reiste bust i et hus som ble påstått å være hjemsøkt, (skjedde flere ganger) det finnes nok ingen god naturlig forklaring på dette, og lignende dyrefortellinger er det utallige av. Dette er likevel bare en brøkdel av av alle paranormale fenomener. Likevel påstår du at det finnes gode forklaringer på alle paranormale fenomener man undersøker. Det er nesten fascinerende å se en slik fanatisk skepsis til det ukjente og uforklarlige....
Nei, det er ikke tull.
Når jeg sier alle, så er det ikke noe jeg kan dokumentere, men det er veldig enkelt for deg å motbevise påstanden. Nevn ett eneste eksempel på et fenomen som er vitenskapelig undersøkt, uten å ha fått noen naturlig forklaring. Hvis du ikke kan finne et slikt eksempel, er det dokumentasjon på at min påstand stemmer. (Eller det styrker påstanden min, for det er likevel ikke et bevis for at påstanden stemmer.) Hvorvidt forklaringene er gode eller dårlige avhenger av hvilket ståsted en har, og naturlige forklaringer du ikke skjønner vil du neppe karakterisere som gode.
Denne opplevelsen din er subjektiv, og kan ikke undersøkes vitenskapelig. Forskerne vet ikke om du forteller alt du vet, eller om du vet alt som er relevant for hendelsen. Hvis all relevant informasjon skulle være tilgjengelig, ville man garantert også funnet en naturlig forklaring.
Astarte spør etter balanse her.
Teorier er faktisk en hedersbetegnelse for en tankerekke. For å oppnå denne hedersbetegnelse vitenskapelig må man starte med en falsifiserbar hypotese. Dersom denne hypotesen består testen av mange som iherdig forsøker å falsifisere hypotesen oppnår den status som teori. Evolusjonsteorien er et eksempel på dette.
Det paranormale har aldri blitt satt fram som falsifiserbar hypotese. Noen få ganger har noe paranormalt blitt fremstilt som falsifiserbare hypoteser, og er hurtig blitt falsifisert.
At vitenskapen har tilhengere er det ikke noen tvil om. At vitenskap regnes som trosretning blir en selvmotsigelse, fordi vitenskapen skal være dogmefri. Man baserer teoriene sine på funn og ikke følelser.