Jovian skrev:Dersom du går inn i en stein, så er denne bygget opp av svirrende nøytroner protoner og elektroner som beveger seg i en satans fart (det gjør ikke noe om jeg banner, for hva så? Skulle Gud gjøre det mulig for meg å banne, og deretter straffe meg?) - Ok, tilbake til steinen. I steinen er det enormt mye hulrom. Men, selv om det svirrer masse ting inni steinen, ser det for oss ut som om steinen står i ro, at den er av fast materie. Den står liksom i ro, og er en død ting. Men den er egentlig ikke det.
Steinen er nok ein død ting. Om elektroner svirrer rundt, kjem litt ann på kva modell fra fysikkens verden som vert brukt til å forklare samansetningane av atomer i denne steinen. Viss vi da tek utgangspunkt i at elektrona svirrer rundt, så er desse oxo avhengig av tid, men opplevelsen av tid sett fra elektrona sin ståstad og opplevelsen av tid for oss menneska er forskjellig. Tida påvirker både elektrona og oss mennesker.
Jovian skrev:Hvis du tenker det samme om tiden; at alt som skjer, på en måte skjer NÅ! Du svirrer frem og tilbake og gjøre masse forskjellige valg i livet ditt. Hele livet ditt skjer Akkurat NÅ - alt skjer samtidig! På samme måte kan noe som er større enn oss (Gud,kraften,whatever) se at det vi kaller fortid og fremtid, faktisk skjer nå (på samme måte som at vi tror steinen ikke beveger seg, selv om den gjør det) - Alt du allerede har gjort eller kommer til å gjøre, er kanskje allerede gjort, fordi det finnes kanskje ikke noe som heter tid, og av den grunn har du uendelig antall valg, det finnes kanskje ikke fortid og fremtid. Dette er ufattelig vanskelig å tenke på, men dersom du grubler lenge nok på det, så åpner det for en mulighet, pluss at flere spørsmål dukker opp.
I ein narkorus kan du sikkert greie å tru at tida står stille, men det er jo pga av at sansane dine ikkje fungerer som dei skal.
Viss du tek vekk tid og seie at den ikkje eksisterer, så stopper du og all bevegelse både på jorda og i universet. Da vil alt i universet stivne til og alle små elektroner slutte å svirre. Da vert det dødt da.
Heldigvis synser og filosofiserer du over kva tid egentlig er. Men noko viktig har du gløymt, at tid er ein måte å beskrive bevegelse og avstand. Dette har vore nødvendig da heile universet, solsystemet og jorda er i stadig bevegelse.
Tid følger ei linje, sjå gjerne på det som eit rør med diameter på 1 m. Viss vi da kutter røret får vi ei snittflate som viser tida akkurat i det sekundet. Ved å sjå på snittflate ser vi alt som skjer samtidig i dette sekundet. Fordi vi er ein del av eit univers i bevegelse vil vi og vere fanga i tidas ubønnhørlige rettlinja framdrift.
Jovian skrev:Jeg antar at de aller fleste som gidder å tenke på meningen med livet litt lengre enn statskirken og den bibelske tro, har tenkt det samme. Min mening er at; Det er ikke noe i universet som ikke er "skapt av Gud". Da mener jeg ikke den straffende Guden som du kirken liker (Guden som du hele tiden må be om tilgivelse til, fordi du har syndet), men jeg mener den Guden som en gang var det forskerene kaller Singulariteten, det eneste som fantes og som deretter eksploderte og ble til alt i universet, inkludert steiner og jordkloder, stjerner og tenkene individer som deg selv. Som vi ser i naturen, det finnes tydeligvis alltid noe større, og slik som vitenskapen zoomer inn på mikrokosmos, er nok vi en del av noe større i makrokosmos.
Mennesket har sjølv skapt guder og gjort dette om til eit viktig behov. I mitt syn på universet og jorda osv eksisterer det ikkje noko form for gud eller skaperkraft. Vi er ein del av naturen på jorda, men om vi er ein del av universet treng ikkje nødvendigvis stemme. Jorda er ein del av universet, men livet som utvikla seg her treng ikkje være ein del av universet. At det oppsto liv her på jorda var tilfeldig og tilfeldigheten har råda vidare gjennom evolusjonen. Det kosmiske new age-synet om at vi alle er ein del av universet har ikkje haldepunkt i noko reellt. Men alle liker tanken på at viss det da dukker opp aliens så er dei slekta vår litt langt uti det blå. Folk vil ikkje høyre sannheten, men heller fantasi og la seg verte forført av eit himmelsk etterliv.
Jovian skrev:Derfor, alt som finnes, har samme opphav, og om du kaller denne kraften for Gud eller ei, det betyr ikke så mye. Poenget mitt er at pedofile og mordere tilhører det vi kaller "det vonde", men uten det vonde kan ikke det gode eksistere. Du må vite hva vondt er, for å vite når du har det godt. Vi snakker Einsteins relativitet. Alt er i forhold til noe, i vårt univers. Når noen dør, først da innser du hvor godt det var å ha dem var i live. Eller kanskje motsatt, når noen dør (en pedofil feks) finner du ut hvor godt det er å leve uten overgrepene fra denne personen. Dette er vanskelig.
Dette er feil. Det eksisterer ikkje noko godt eller ondt. Dette er menneskeskapt og med å påstå at vi treng godt og ondt fritek vi oss fra eit medmenneskelig ansvar for å gjere jorda om til ein god plass å leve.
Alle som har herska/styrt over andre har brukt godt og ondt som ein måte å undertrykke folket med. Det skjer forsatt den dag i dag gjerne under parolen: Vi er nødt å oppleve noko vondt for å vite når vi har det godt. Dette har ingentig med Einsteins relativitets-teori.
Jovian skrev:Når det gjelder dette med valg og fri vilje, så tror jeg personlig må vi prøve å forstå dette med "tid". Hva er tid? Mange bøker og vitenskapsmenn har tenkt og illustrert dette i mange mange år. Er tiden en linje fra venstre til høyre, med fortid og fremtid, eller eksisterer tiden kun i fra bunn til topp, altså samtidig.
For å forstå tid treng ein bare vite at dette er beskrivelsen av ein bevegelse over ein gitt avstand. Vi har fri vilje og å påstå noko anna er ansvarsfråskriving.
Jovian skrev:Den som sier at en Gud (eller skapende kraft i universet) IKKE finnes, den personen har ikke tenkt etter lenge nok. Å si at Gud ikke finnes er det samme som å si at "alt som eksisterer", ikke eksisterer. Og det blir feil.
Å seie at gud(skapende kraft) ikkje eksisterer rokker ikkje ved vår eller universets eksistens. Trass alt er det menneska som har funne opp desse gudene og tanker om ei universell skaperkraft og da kan menneska oxo gå den andre veien og seie at gudane og skaperkrafta ikkje eksisterer. Dette handler om tro og er ikkje det samme som å gjere det om til eit spørsmål om korvidt alt eksisterer eller ikkje. Skjerp deg!
Jovian skrev:Skjer alt egentlig samtidig?
En rar tanke, men ja, jeg tror det.
Nooope....Skjeptisk til denne fantasien. Det lar seg ikkje gjere. Tid er bare beskrivelse av bevegelse og avstand. At alt skjer samtidig er new age-svada.