Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Bevise?
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Feb 2006 02:06
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Finnskogen
Bevise?
Her er et lite tankekors. Hvis jeg reiser til et sted det spøker, finner spøkelset og tar et par bilder av det og kanskje en digital filmsnutt, hva da? Ingen vil tro meg likevel (bortsett fra de ”troende”…) uansett hvor bra kvaliteten på bevisene er. Det vil bli avfeid som bløff, fordi ”vitenskapen” avfeier det som ”umulig”. ( Hva slags vitenskap er det som benytter seg av utrykk som ”umulig”!?) Det samme problemet oppstår når noen møter en UFO…
Antall ord: 84
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Jan 2005 16:05
- 19
Re: Bevise?
For noen hundre år siden nektet vitenskapsmennene for at jorda var rund (vet eksempelet med jorda er rimelig brukt opp nå, men... ). Om vi smører oss med litt tålmodighet, vil nok en del av de tingene vi tror på også gå fra å være syke teorier til faktaLeik skrev:Her er et lite tankekors. Hvis jeg reiser til et sted det spøker, finner spøkelset og tar et par bilder av det og kanskje en digital filmsnutt, hva da? Ingen vil tro meg likevel (bortsett fra de ”troende”…) uansett hvor bra kvaliteten på bevisene er. Det vil bli avfeid som bløff, fordi ”vitenskapen” avfeier det som ”umulig”. ( Hva slags vitenskap er det som benytter seg av utrykk som ”umulig”!?) Det samme problemet oppstår når noen møter en UFO…
Antall ord: 136
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Mai 2005 22:22
- 19
- Blitt takket: 2 ganger
Det var vel også vitenskapsmenn som påsto at den var rund? Om så blir det ekesmpelet ikke helt presist.
Antall ord: 20
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1431 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
Joda, klart det blir , vi påstår jo at det ER paranormale fenomen... ;-)paraunormal skrev:Det var vel også vitenskapsmenn som påsto at den var rund? Om så blir det ekesmpelet ikke helt presist.
mvh Asbjørn
Antall ord: 39
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Feb 2006 02:06
- 18
- Lokalisering: Finnskogen
Så da bunner det altså ut i et spørsmål om Tro? Hva da med de som virkelig "ser" ting? Er de mentalt forstyrret, og i så fall; hvordan kan da flere uavhengige "se" det samme?
Antall ord: 37
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 31 Mar 2005 10:03
- 19
- Lokalisering: Trollheimen
Leik skrev:Her er et lite tankekors. Hvis jeg reiser til et sted det spøker, finner spøkelset og tar et par bilder av det og kanskje en digital filmsnutt, hva da? Ingen vil tro meg likevel (bortsett fra de ”troende”…) uansett hvor bra kvaliteten på bevisene er. Det vil bli avfeid som bløff, fordi ”vitenskapen” avfeier det som ”umulig”. ( Hva slags vitenskap er det som benytter seg av utrykk som ”umulig”!?) Det samme problemet oppstår når noen møter en UFO…
Helt sant du sier !Leik ...skepsis er vi alle,både når det gjelder fortelling av historier,og når du vise frem bilder eller filmer. det er naturlig fra mennesker,tror ikke noe før de ser med egen øynene
Antall ord: 128
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Jan 2005 16:05
- 19
kollektiv mental forstyrrelseLeik skrev:Så da bunner det altså ut i et spørsmål om Tro? Hva da med de som virkelig "ser" ting? Er de mentalt forstyrret, og i så fall; hvordan kan da flere uavhengige "se" det samme?
Antall ord: 42
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 24 Aug 2005 21:48
- 19
- Lokalisering: Ank-Morpork
Personlig så er jeg veldig nøktern og vitenskapelig av natur. Men jeg har opplevd flere ting som tilsier at det finnes flere ting mellom himmel og jord som vi kan forstå. Å bevise det er selvsagt vanskelig. Og selv om faktisk har beviser for det, er det få som tror på det. Sånn er det bare. Folk er skeptisk. Jeg er skeptisk og, men jeg har også muligheten til å tro, når jeg har sjekka at det 100% virkelighet og ikke innbilning..
Antall ord: 83
"Vestfossingene er af en fræmmed rase, ikke lik de andre fra Eger. De er livlige som franskmænd og høirøstede som tydskere."
"It`s was like playing in another country."
- Ian Rush om sitt opphold i Italia
Skeptiker, og stolt av det...
"It`s was like playing in another country."
- Ian Rush om sitt opphold i Italia
Skeptiker, og stolt av det...
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Vet ikke helt jeg, om de virkelig er mentalt forstyrret (men det ikke kommer fram) så har de andre uavhengige ha et bedre grunnlag for å tolke det de ser som noe virkelig. Det kan jo alltids spre seg som ild i tørt gress, men jeg orker igrunn ikke spekulere noe mer over det.Leik skrev:Så da bunner det altså ut i et spørsmål om Tro? Hva da med de som virkelig "ser" ting? Er de mentalt forstyrret, og i så fall; hvordan kan da flere uavhengige "se" det samme?
Antall ord: 93
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
Vitenskapen vil ikke gjøre det. Det vitenskapen helt korrekt vil gjøre, hvis du blir tatt seriøst, er å forsøke å vise at dette er en bløff.Leik skrev:Her er et lite tankekors. Hvis jeg reiser til et sted det spøker, finner spøkelset og tar et par bilder av det og kanskje en digital filmsnutt, hva da? Ingen vil tro meg likevel (bortsett fra de ”troende”…) uansett hvor bra kvaliteten på bevisene er. Det vil bli avfeid som bløff, fordi ”vitenskapen” avfeier det som ”umulig”. ( Hva slags vitenskap er det som benytter seg av utrykk som ”umulig”!?) Det samme problemet oppstår når noen møter en UFO…
Hvis man kan vise at dette er en bløff er det ikke lenger aktuelt å tro på dette "beviset". Hvis det ikke kan motbevises vil det bety at man ikke har noen forklaring på dette. Det vil likevel ikke bevise at det er et gjenferd, eller aliens eller noe, fordi man fortsatt vet for lite om dette "beviset" til å konkludere såpass konkret.
For å bruke mitt eget syn som eksempel, så sier jeg ikke at en annens personlige opplevelser er bløff eller umulig eller at jeg vet hva det dreier seg om.
Det som er naturlig for meg er å komme med forslag til helt naturlige og godt kjente fenomener som kan være årsak til slike opplevelser.
Det er også slik vitenskapen nærmer seg slike problemer, uten å ha tilstrekkelig kunnskap kommer de heller ikke med bastante konklusjoner.
Feil. Vitenskapen har aldri forfektet at jorda var flat. Det har heller aldri vært noe tema, det er en myte som har dukket opp i ettertid.Marií skrev:For noen hundre år siden nektet vitenskapsmennene for at jorda var rund (vet eksempelet med jorda er rimelig brukt opp nå, men... ). Om vi smører oss med litt tålmodighet, vil nok en del av de tingene vi tror på også gå fra å være syke teorier til fakta
Eksemplet blir ikke presist siden det er helt feil. Dessuten er de syke "teoriene" helt unødvendige, for vi har forklaringer som er fullt dekkende for nær sagt alle parapsykologiske fenomener.Asbjørn skrev:Joda, klart det blir , vi påstår jo at det ER paranormale fenomen... ;-)paraunormal skrev:Det var vel også vitenskapsmenn som påsto at den var rund? Om så blir det ekesmpelet ikke helt presist.
F.eks. at de prater om hva de har sett, og fordi hukommelsen vår virker slik den gjør overtar vi fort andres hukommelse.Leik skrev:Så da bunner det altså ut i et spørsmål om Tro? Hva da med de som virkelig "ser" ting? Er de mentalt forstyrret, og i så fall; hvordan kan da flere uavhengige "se" det samme?
hrun33 skrev:Personlig så er jeg veldig nøktern og vitenskapelig av natur. Men jeg har opplevd flere ting som tilsier at det finnes flere ting mellom himmel og jord som vi kan forstå. Å bevise det er selvsagt vanskelig. Og selv om faktisk har beviser for det, er det få som tror på det. Sånn er det bare. Folk er skeptisk. Jeg er skeptisk og, men jeg har også muligheten til å tro, når jeg har sjekka at det 100% virkelighet og ikke innbilning..
Antall ord: 553
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 16 Apr 2006 16:09
- 18
- Lokalisering: Sørlandet
For meg så er ikke det noe problem. Jeg skal kun overbevise meg selv hehe så sånn sett så har jeg en smal sak for å løse det... hva andre tror er egentlig uvesentligLeik skrev:Her er et lite tankekors. Hvis jeg reiser til et sted det spøker, finner spøkelset og tar et par bilder av det og kanskje en digital filmsnutt, hva da? Ingen vil tro meg likevel (bortsett fra de ”troende”…) uansett hvor bra kvaliteten på bevisene er. Det vil bli avfeid som bløff, fordi ”vitenskapen” avfeier det som ”umulig”. ( Hva slags vitenskap er det som benytter seg av utrykk som ”umulig”!?) Det samme problemet oppstår når noen møter en UFO…
Antall ord: 121
Når dine følelser, din fornuft, dine etiske normer og din overbevisning er i samsvar med de handlinger du utfører, kan du si at du er på en vei i livet som er riktig for hele ditt vesen.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 21 Nov 2005 23:54
- 19
- Lokalisering: Lier
Hvem vil tro det om en mann står og sier at han er Jesus eller Miessias?
Jeg har personlig hørt en håndfull påstå at de er ham, men naturlig nok ikke trodd på det. En ting er at det kanskje er tvilsomt at Jesus kommer tilbake på jorden for så å snakke Hadelandsdialekt, men det er vel også det at man forventer ikke at det uventede når fram til en selv?
Hvis Jesus kom tilbake til Jorden, hvor og hvordan ville han vist seg? Uansett hadde mange mistrodd ham.
Jeg har personlig hørt en håndfull påstå at de er ham, men naturlig nok ikke trodd på det. En ting er at det kanskje er tvilsomt at Jesus kommer tilbake på jorden for så å snakke Hadelandsdialekt, men det er vel også det at man forventer ikke at det uventede når fram til en selv?
Hvis Jesus kom tilbake til Jorden, hvor og hvordan ville han vist seg? Uansett hadde mange mistrodd ham.
Antall ord: 93
Skal du være ærlig, så vær det!
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Som et ALIEEEEEEEEEEEEEEN :mozilla_smile:Svennis skrev:Hvis Jesus kom tilbake til Jorden, hvor og hvordan ville han vist seg?
Antall ord: 20
Hide post links |
Svennis skrev:Hvem vil tro det om en mann står og sier at han er Jesus eller Miessias?
Æsj det får vel bli hans egen sak, er personlig mer spent på hva Dolly Parton vil komme som neste gang
Antall ord: 117
Hide post links |