Fakta, teori & skepsisDualitet

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

RL-Crew
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Apr 2006 19:41
18

Dualitet

Innlegg av RL-Crew »

Er menneskets indre motsettende dualitet grobunn for vår eksistens eller til hinder for høyere opplysning?
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Re: Dualitet

Innlegg av snuppedilla »

RL-Crew skrev:Er menneskets indre motsettende dualitet grobunn for vår eksistens eller til hinder for høyere opplysning?
Jeg ville ha tatt det som noe å lære av og vokse på.. ikke et hinder... høyere opplysning krever utfordringer, lærdom... og dualiteten sørger for av vi lærer.. med den medfører.
Antall ord: 56
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19

Innlegg av madjava »

RL-Crew skrev:Er menneskets indre motsettende dualitet grobunn for vår eksistens eller til hinder for høyere opplysning?
Kva slag indre motsettande dualitet tenker du på her?
Antall ord: 29
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Jeg tror at msk dualitet er en naturlig konsekvens av vår evne til å reflektere og vurdere. Noe som faktisk er positivt :) syns jeg. Uansett hva dualitet du mener, åndelig vs praktisk. Sinne vs tålmodighet. Ikke vet jeg hva du tenker på - men uansett så tenker jeg at det er en bra ting. Tosidighet kan være ambivalens - men ved god refleksom blir det balanse av det :)

Atmi
Antall ord: 69

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av snuppedilla »

Atmi skrev:Jeg tror at msk dualitet er en naturlig konsekvens av vår evne til å reflektere og vurdere. Noe som faktisk er positivt :) syns jeg. Uansett hva dualitet du mener, åndelig vs praktisk. Sinne vs tålmodighet. Ikke vet jeg hva du tenker på - men uansett så tenker jeg at det er en bra ting. Tosidighet kan være ambivalens - men ved god refleksom blir det balanse av det :)

Atmi
kan du fordype litt for meg Atmi?
Antall ord: 78
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sivastar
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Jan 2006 17:51
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Innlegg av sivastar »

Antall ord: 6
Vær forandringen, og du vil se verden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

I og med at jeg heller mot teorien om reinkarnasjon, tror jeg også det er en mening med dualitet og motsetninger. Jeg tror det naturlig blir en konflikt mellom egoet og å være bundet av 3 dimensjoner, mot sjelen og friheten den egentlig kjenner.Det er nok grobunn for vår utvikling. Det er jo ikke sikkert vi bare famler i mørket, selv om det virker slik til tider.

Tenker nok litt som snuppedilla her, at dualiteten sørger for at vi lærer. Ikke minst "tvinger" oss til å ta valg. Og det er jo det livet består av, valg på valg på valg på valg på valg...
Antall ord: 110
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HEIA2

Innlegg av HEIA2 »

Her er jeg enig med zind-igjen! :D
Vi er så samkjørte i tankegangen,assa! :lol:
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

HEIA2 skrev:Her er jeg enig med zind-igjen! :D
Vi er så samkjørte i tankegangen,assa! :lol:
Bare for å få telt med innlegget;)
Antall ord: 23
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

Det har du jammen rett i Heia,
og det er så godt å være litt enig innimellom også :D
Antall ord: 18
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

snuppedilla skrev:
Atmi skrev:Jeg tror at msk dualitet er en naturlig konsekvens av vår evne til å reflektere og vurdere. Noe som faktisk er positivt :) syns jeg. Uansett hva dualitet du mener, åndelig vs praktisk. Sinne vs tålmodighet. Ikke vet jeg hva du tenker på - men uansett så tenker jeg at det er en bra ting. Tosidighet kan være ambivalens - men ved god refleksom blir det balanse av det :)

Atmi
Tja, det kan jeg nok :) men spørs hva du vil jeg skal fordype.
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av snuppedilla »

Atmi skrev:
snuppedilla skrev:

Atmi
det du skrev, alt.. om du orker... :) tusen takk på forhånd om du vil..
Antall ord: 111
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av snuppedilla »

zind skrev:Det har du jammen rett i Heia,
og det er så godt å være litt enig innimellom også :D
Det er deilig å være enig :D uten at det betyr man er feig :D
Antall ord: 33
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

snuppedilla skrev:
Atmi skrev:
snuppedilla skrev:

Atmi
det du skrev, alt.. om du orker... :) tusen takk på forhånd om du vil..
Vel - mennesket er tosidig i det meste. Mennesket må derfor ta avgjørelser og de avgjørelsene blir basert på erfaringer og observasjon og selvfølgelig læring. Jeg syns det er bra at mennesket har evne til å reflektere og vurdere ting fra alle sider - uansett hva det er. Fordi jeg tror at balanse på mange måter er alfa og omega. Og derfor er det et av menneskets største utfordringer og også et av de beste egenskaper vi har.

Vet ikke om dette gjorde deg lurere da - må innrømme at i mitt hode syns jeg at jeg var helt klar fra begynnelsen av. Men for all del, bare spør hvis det ikke er forståelig. Alltid lett å forstå seg selv når man vet hva man vil si :)

Dualitet er det som gjør oss til menneske. Uten dette ville vi vært noe helt annet.

Atmi
Antall ord: 264

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

nytt svar anno 2010 til long gone og forduftet bruker;

det spørsmålet her er interessant. I motsetning til det jeg tenkte sist, og i forandringens ånd vil jeg denne gangen si at dualiteten ligger til bunn. Som et faktum og del av de universelle lover og regler, som alt bygger på. Det systemet vi kan prøve å jobbe imot så mye vi orker og klarer, men som vi aldri vil unnslippe. Den er ikke noe mer til hinder enn den er til hjelp, men å forstå dualismen er en av nøklene til udvidet forståelse. Bare det å erkjenne at den er der i alt. egentlig sier det bare at alt har et aspekter, motpolene er inget annet enn ytterpunktene og de mest gjenkjennelige aspektene av den, det er vel det som ligger mellom motpolene som er interessant?

savner madjava, atmi og RL-crew :(
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links