BA skrev:84507 skrev:Hvorfor skal jeg dokumentere alt for deg BA, når ikke du dokumenterer det du skriver? Dokumenter de "fiasko"- forsøkene for å bevise liv etter døden!
Og jo, jeg skjønner i stor grad hvordan skeptikere tenker, selv om "skeptikere" er et veldig vidt begrep.. Det blir litt meningsløst å si at du holder alle muligheter åpne i denne sammenhengen når du åpenbart har meget liten tro på et åndelig liv etter døden. Men det er jo forsåvidt bra at du ikke avviser det helt da..
Og så må du ikke feilaktig insinuere at jeg mener alle spørsmål i livet kan forklares ved det "overnaturlige". Både min livserfaring, og min livsfilosofi tilsier at det er stor sannsynlighet at det eksisterer noe mer enn vår fysiske verden.
Og nok en gang; I min verden er ikke sannsynlighet det samme som vitenskapelige forsøk, hva nå enn det måtte innebære..
Beklager at jeg har misforstått deg. Her har du dokumentasjon på en undersøkelse som viste at ikke dette hadde med liv etter døden å gjøre.
http://www.forskning.no/Artikler/2003/mai/1053532763.29 og
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/1249366.stm
Faktisk trodde jeg ikke du trengte dokumentasjon på at dette har vært undersøkt, så jeg ga heller eksempler på hva jeg mente. Min manglende dokumentasjon handlet altså ikke om vrangvilje, men om misforståelse.
Vil du nå som du har fått dokumentasjon legge fram dokumentasjon på dine påstander?
Meningsløst å si at en holder mulighetene åpne? Selvfølgelig er det ikke det. Når en ikke sitter med svaret, holder man mulighetene åpne. Når man tror man har svaret, leter man ikke lenger, og man lukker øynene for andre muligheter.
Den insinuasjonen min gjaldt ikke bare deg, men mange her.
Imidlertid er 'alle' igjen en overdrivelse. De som har bestemt seg for at svaret på spørsmålene de ikke forstår er at det er skjebnen/etterlivet/ånder/hjelperne som er årsaken, har avskrevet de rasjonelle forklaringene.
Enda en gang: Du har ingen forutsetninger for å si hva jeg har bestemt meg for eller ikke. De artiklene du legger frem som dokumentasjon er syltynne. Er det slike artikller som overbeviser deg om at det ikke finnes noe åndelig blir jeg overrasket... Sitert fra Forskning.no Spøkelser er følelser
"Funnene peker kraftig i retning mot at beretninger om spøkelser og hjemsøkte steder ikke nødvendigvis representerer bevis på spøkelsesaktivitet, men at de tvert imot er et resultat av at mennesker reagerer ubevisst på normale faktorer i omgivelsene. Spøkelser er følelser.
- Jeg tror erfaringene har en normal forklaring. Når vi overvåket miljøet på disse stedene kunne vi se visse luftstrømmer, lavere temperatur, og vi kunne observere merkelig aktivitet i de elektromagnetiske feltene der. Jeg tror mennesker reagerer på disse faktorene, sier studiens ledende forfatter og kjendisforsker, Richard Wiseman, til BBC.
Han mener at steder kan være hjemsøkte, men kun i den forstand at de er steder der folk opplever uvanlige ting. Spøkelset forårsaker ikke det kalde gufset, slik spiritualistene garantert vil tolke det. Det kalde gufset forårsaker spøkelset."
Slike kvasipsykologiske undersøkelser har fra første stund utgangspunkt at forklaringen MÅ ligge i hjernen. De kan jo selvsagt ikke forklare hvorfor det er temperatursvingninger akkurat der og der osv. Dessuten har ikke disse artilene noe å gjøre med NDO opplevelser.
Den dokumentasjonen du etterlyser fant jeg i en artikkel jeg leste på nettet, kan ikke love at jeg finner den igjen, men jeg skal prøve.
Jeg legger her ved et utdrag fra ildsjelen.no, der Henning Jon Grini har tatt for seg noen NDO-opplevelser.
"En eldre kvinne jeg gjennopplivet, hadde en lignende opplevelse. Jeg ga henne lukket hjertemassasje inne på et førstehjelpsrom, og en sykepleier som hjalp meg, løp inn på rommet ved siden av for å hente en sprøyte vi trengte. Dette var en sprøyte av den typen som har en glasskapsel som skal knekkes i et papirhåndkle slik at den som gjør det, ikke skal skjære seg. Da sykepleieren kom tilbake med sprøyten, var glasskapselen knekket og sprøyten klar til bruk. Da den gamle damen kom til seg selv igjen, så hun med et søtt smil på sykepleieren og sa: "Jeg så hva du gjorde inne på rommet ved siden av, og hvis du gjør det på den måten, kommer du til å skjære deg." Sykepleieren ble sjokkert. Hun innrømmet at i farten hadde hun knekket glasskapselen med fingrene uten noen beskyttelse. Kvinnen fortalte oss at mens vi arbeidet med å redde livet hennes, hadde hun fulgt etter sykepleieren inn på rommet ved siden av for å se hva hun skulle der".
Hvordan skal denne episoden forklares på en rasjonell, sannsynlig måte forutsatt at denne historien er sann? Rein tipping?