Ah, den gamle tankefeilen som gjør at man tror at siden noen tok feil før i tiden, så må det være feil i dag.Metodisten skrev: Helt enig Kristiane, og "rasjonelle forklaringer" er også flytende.
For lenge siden ble ting forklart med datidens "rasjonelle forklaringer som vi nå vet var feil osv.
Ingen grunn til att det slutter, så i fremtiden vil vi se att forsøkene på og forklare spirituelle opplevelser som hallusinasjoner, mangel av oksygen til hjernen osv. osv. ikke holder.
Det er ikke sikkert att alle troendes konklusjoner holder heller, men poenget er att "rasjonelt" fort = utdatert og feil, og enn så lenge har ingen en endelig fasit og dermed er også de rasjonelle forklaringene uinteressante til de er bevist evt.
Metodisten, du glemmer noe viktig når du tar for deg vitenskapen på denne måten; grunnen til at enkelte forklaringer er forandret er noe som kalles 'utvikling'. Man har lagt så mye arbeid ned i noe at man ha fått en utvikling i både metodikk og teknikk, og følgelig fått en mer detaljert og nøyaktig innsikt i saken.
Dette står i sterk kontrast til troende mennesker, som neppe vil eller ønsker å forandre sitt forestillingsbilde av verden. Såvidt jeg vet gjøres det forsvinnende lite aktivt for å finne ut av problemer der i gården, og de forsøkene jeg har fått med meg handler utelukkende om å "bevise" nøyaktig det man påstår - eller pseudovitenskap som man også kaller det.
Argumentet ditt er så gammelt at det er gult i kantene; "siden vitenskapen noen ganger tar feil må vi som tror ha mer rett". Feil, feil, feil. Dere som tror, dere tror. Dere har overhodet ikke noen bedre forutsetning for å hevde noen form for sannheter - faktisk står dere meget dårligere stilt til denslags.
Dere forsøker å slippe unna med å peke på "at man ikke finner svar", og tror dere dermed har bevist deres tro. Det er så feil det kan få blitt.
I mellomtiden gjør ekte forskere skikkelig arbeid med å forske på alle de mer eller mindre fantastiske påstandene deres, og hver gang de kommer med et negativt resultat sier dere hovent "vitenskapen holder ikke" eller "det funker ikke SÅNN", uten å selv kunne vise til et kvidder.
Jeg merker jeg blir litt provosert enkelte ganger.