UFO, Kornsirkler & fenomenKornsirkler - er dette løsningen på mysteriet?

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod ufo, mod engler

Bruker avatar
Verbatim
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Mar 2008 17:23
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norge

Innlegg av Verbatim »

Kimbara skrev:Verbatim: Der ble/blir det pekt på sannsynligheter. En ofte brukt påstand fra UFO-tilhengere er at sirklene er for avanserte til at mennesker kan ha laget dem. Dette tilbakevises ved at det finnes en rekke både kunstnere og andre som lager slike sirkler både for reklamebransjen, organisasjoner og for kunstens skyld.
Det UFO-tilhengeren da gjør, er å si at "jamen DE sirklene er jo ikke så avanserte", selv om det var akkurat de sirklene som ble brukt som eksempler på avansert romvesenarbeid før det ble kjent at de var menneskelagd. DET er bortforklaring.

En ofte brukt påstand fra UFO-skeptikere er.....bla,bla,bla.
Du må vel se saken fra begge standpunkt.
Det blir bortforklaring for UFO-tillhengerne også, når dere stadig refererer til "Sannsynlighet" selv om enkelte ting ikke kan bevises.
Antall ord: 142
Hvis ingenting er noe, blir noe da ingenting?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Verbatim skrev: En ofte brukt påstand fra UFO-skeptikere er.....bla,bla,bla.
Det blir bortforklaring for UFO-tillhengerne også, når dere stadig refererer til "Sannsynlighet" selv om enkelte ting ikke kan bevises.
Du setter ordet sannsynlighet i gåseøyne, hvorfor det?

Sannsynlighetsregning er ikke bortforklaring, det er å peke på et faktum. Hadde jeg sagt "det finnes ikke UFO'er, fordi ingen har bevist dem", hadde jeg bortforklart. Når jeg derimot påpeker at mennesker fint, og med enkle midler, kan lage avanserte kornsirkler, og at flere av de sirklene som tidligere var "beviselig laget av romvesener" faktisk var laget av mennesker, så er ikke det å bortforklare.
Det er forskjell på å konstantere faktum, for så å regne sannsynligheten (her har vi altså den kjente faktoren: "mennesker kan lage kornsirkler med avanserte geometriske former og liknende", kontra "romvesener, som vi ikke vet om eksisterer, har tegnet i åkrene våre, og dette startet omtrent samtidig med at vi mennesker gjorde det, og de lager de samme slags tegningene"), og å bastant stå for en koklusjon uansett hvilke faktorer som gjør seg gjeldende til enhver tid.

Skal man regne noe som sannsynlelig, så må grunnlaget være en kjent faktor. Vi VET det finnes kornsirkler, og vi VET mennesker kan lage dem - hvorfor skulle vi så anta at noe vi IKKE vet om eksisterer har laget dem?

Så nei, ikke bortforklaring...men mulig forklaring med rot i den kjente virkelighet.
Antall ord: 249
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Verbatim
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Verbatim »

Kimbara skrev:
Verbatim skrev: En ofte brukt påstand fra UFO-skeptikere er.....bla,bla,bla.
Du setter ordet sannsynlighet i gåseøyne, hvorfor det?

Sannsynlighetsregning er ikke bortforklaring, det er å peke på et faktum. Hadde jeg sagt "det finnes ikke UFO'er, fordi ingen har bevist dem", hadde jeg bortforklart. Når jeg derimot påpeker at mennesker fint, og med enkle midler, kan lage avanserte kornsirkler, og at flere av de sirklene som tidligere var "beviselig laget av romvesener" faktisk var laget av mennesker, så er ikke det å bortforklare.
Det er forskjell på å konstantere faktum, for så å regne sannsynligheten (her har vi altså den kjente faktoren: "mennesker kan lage kornsirkler med avanserte geometriske former og liknende", kontra "romvesener, som vi ikke vet om eksisterer, har tegnet i åkrene våre, og dette startet omtrent samtidig med at vi mennesker gjorde det, og de lager de samme slags tegningene").

Skal man regne noe som sannsynlelig, så må grunnlaget være en kjent faktor. Vi VET det finnes kornsirkler, og vi VET mennesker kan lage dem - hvorfor skulle vi så anta at noe vi IKKE vet om eksisterer har laget dem?
svada :mozilla_wink:
Antall ord: 224

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Verbatim skrev:
Hvis du ikke klarer å argumentere bedre for deg enn dèt, så fatter jeg ikke hvorfor du gidder å fortsette.
Og skal du først komme med fornærmelser, så bør du i det minste peke på hvorfor du mener det er svada.
Antall ord: 48
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Verbatim skrev:
BA. skrev:Jeg stiller med mulige forklaringer, ikke bortforklaringer. Vis meg et eneste innlegg der jeg har hatt behov for å bortforklare noe som helst.
Ved å presisere for eksempel at kornsirklene er menneskelagde, bortforklarer du torien om Aliens lagde sirkler. ( gidder ikke å lete gjennom mange innlegg, vil ha funnet tusen eksempler :mozilla_laughing: )
Nei, leste du linken om hva bortforklaring er for noe?

Det er nemlig stor forskjell på å gi en mulig forklaring og å bortforklare noe.

Ved å dokumentere at kornsirkler er menneskelagede motbeviser jeg at alle kornsirkler er laget av aliens, jeg bortforklarer ingenting.
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Verbatim skrev:svada :mozilla_wink:
Dette er eksempel på et dårlig forsøk på bortforklaring. DU tar ikke tak i argumentene, men blåser bort hele diskusjonen ved å påstå at det er svada.
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ashtar
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Feb 2008 03:56
16
Lokalisering: I en annen galakse, langt langt borte

Innlegg av Ashtar »

Kimbara: Kan du fortelle oss hvilke kornsirkler det er snakk om her?, som tidligere var "beviselig laget av romvesener" men faktisk laget av mennesker.
Antall ord: 24
Meninga med livet, er å gi livet mening.
http://www.musikkdiskusjon.no - Diskusjonsforum for musikk,registrer deg nå! :D
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Ashtar skrev:Kimbara: Kan du fortelle oss hvilke kornsirkler det er snakk om her?, som tidligere var "beviselig laget av romvesener" men faktisk laget av mennesker.
F.eks. den som danske skolelever laget.
http://www.amtsgym-sdbg.dk/as/ufo-2001/cirkleri-uk.htm

"These circles are made by means of a technique - we do not control - and the mathematical equations , by which these are drawn - are far to complicated being performed with a wooden board during a single night."
- quoting the article : "Phenomena : Mystery on Circles" - Jyllands-Posten August 23, 2000, JP AArhus page 12

"He says , he can prove, that the crop has not been pushed down by humans with a board. It is difficult to explain, if you do not know the phenomena. But it is a.o. to do with, that the construction of this circle is so complex, that is is not performable during one night."
-quoting from the article : "Big Interest in Crop Circles" AArhus Stiftstidende, August 22. 2000.

Bilder fra sirkelproduksjonen kan du se på http://www.amtsgym-sdbg.dk/as/crop/ufofake.HTM
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Verbatim
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Verbatim »

Kimbara skrev:
Verbatim skrev:
Hvis du ikke klarer å argumentere bedre for deg enn dèt, så fatter jeg ikke hvorfor du gidder å fortsette.
Og skal du først komme med fornærmelser, så bør du i det minste peke på hvorfor du mener det er svada.
Hadde håpet på en diskusjon om sirkler i snø og sand, men i stede blir det en diskusjon om bortforklaring? Er meningsløst for meg!
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Verbatim skrev:
Kimbara skrev:
Verbatim skrev:
Hadde håpet på en diskusjon om sirkler i snø og sand, men i stede blir det en diskusjon om bortforklaring? Er meningsløst for meg!
Ja, helt enig. Da kunne du kanskje komme med argumenter istedenfor beskyldninger om at vi bortforklarer.

Å påstå at noen bortforklarer er nemlig en beskyldning, og den beskyldningen liker jeg ikke å ha hengende ved meg.

Vis gjerne eksempler på snøsirkler uten forspor i nærheten, eller sirkler i sand, der det ikke er mulig at noen har visket bort sporene etter seg.
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Verbatim
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Verbatim »

Vis gjerne eksempler på snøsirkler uten forspor i nærheten, eller sirkler i sand, der det ikke er mulig at noen har visket bort sporene etter seg.
Her er blant annet uforklarige sirkler:
http://www.kornkreise.de/fee.htm

Andre eksempler for eks i snø finner du her:
http://www.kornsirkler.no
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ashtar
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Ashtar »

BA. skrev:
Ashtar skrev:Kimbara: Kan du fortelle oss hvilke kornsirkler det er snakk om her?, som tidligere var "beviselig laget av romvesener" men faktisk laget av mennesker.

"These circles are made by means of a technique - we do not control - and the mathematical equations , by which these are drawn - are far to complicated being performed with a wooden board during a single night."
- quoting the article : "Phenomena : Mystery on Circles" - Jyllands-Posten August 23, 2000, JP AArhus page 12

"He says , he can prove, that the crop has not been pushed down by humans with a board. It is difficult to explain, if you do not know the phenomena. But it is a.o. to do with, that the construction of this circle is so complex, that is is not performable during one night."
-quoting from the article : "Big Interest in Crop Circles" AArhus Stiftstidende, August 22. 2000.

Bilder fra sirkelproduksjonen kan du se på http://www.amtsgym-sdbg.dk/as/crop/ufofake.HTM
For det første var det ikke deg jeg spurte BA. , og for det andre så er du helt på jordet.

Du utelukker mange faktorer i dette, den der er jo liten og veldig enkel, i tillegg så er den antageligvis laget midt på lyse dagen, og den er ikke engang perfekt i svinger hvis du ser veldig nøye.

Firefox laget for litt siden selv en kornsirkel http://lug.oregonstate.edu/gallery2/d/163-2/mg_5560.jpg

Aha tenker du kanskje, mennesker KAN lage avanserte kornsirkler, men hvis du ser nøye på fakta, og regner med at de begynte tidlig på dagen,og de i tillegg brukte mye lengre tid enn en natt varer, at de hadde 12 + mennesker som jobbet med den i fullt kjør, og den heller ikke er perfekt, ujevn i kanter og svinger.
Jeg syns det taler for seg selv.

Kilde: http://lug.oregonstate.edu/events/firefox/crop-circle Rett meg om jeg tar feil :mozilla_wink:

Så vil jeg gjerne sammenligne med en utrolig kornsirkel

Bilde

Den der ble laget over natta, slik som alle andre "ekte" kornsirkler.
Tror du virkelig noen mennesker kan lage en så utrolig avansert formasjon i en kornåker, over natta, i mørket, med noen planker og tau, ved å sammenligne med firefox kornsirkelen.
Den er også større, firefox hadde en diameter på 67 meter, og "crabwood" kornsirkelen var 120 meter lang og 80 meter bred.
http://www.youtube.com/watch?v=IN5yXCqUOws

La oss se om du kan bortforklare det, ikke bare bortforklare, men gi et utfyllende og klokt svar.
BA. , Du er en skeptiker, så uansett hva "kornsirkel-tilhengere" kommer med av bevis, vil du gjøre eller si alt du kan for å bevise det motsatte.
Antall ord: 475
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Ashtar skrev:
BA. skrev:

For det første var det ikke deg jeg spurte BA. , og for det andre så er du helt på jordet.

Du utelukker mange faktorer i dette, den der er jo liten og veldig enkel, i tillegg så er den antageligvis laget midt på lyse dagen, og den er ikke engang perfekt i svinger hvis du ser veldig nøye.

Firefox laget for litt siden selv en kornsirkel http://lug.oregonstate.edu/gallery2/d/163-2/mg_5560.jpg

Aha tenker du kanskje, mennesker KAN lage avanserte kornsirkler, men hvis du ser nøye på fakta, og regner med at de begynte tidlig på dagen,og de i tillegg brukte mye lengre tid enn en natt varer, at de hadde 12 + mennesker som jobbet med den i fullt kjør, og den heller ikke er perfekt, ujevn i kanter og svinger.

Kilde: http://lug.oregonstate.edu/events/firefox/crop-circle Rett meg om jeg tar feil :mozilla_wink:

Bilde

Tror du virkelig noen mennesker kan lage en så utrolig avansert formasjon i en kornåker, over natta, i mørket, med noen planker og tau, ved å sammenligne med firefox kornsirkelen.
Den er også større, firefox hadde en diameter på 67 meter, og "crabwood" kornsirkelen var 120 meter lang og 80 meter bred.

La oss se om du kan bortforklare det, ikke bare bortforklare, men gi et utfyllende og klokt svar.
BA. , Du er en skeptiker, så uansett hva "kornsirkel-tilhengere" kommer med av bevis, vil du gjøre eller si alt du kan for å bevise det motsatte.
Spør du ikke for å få svar? Spiller det da noen rolle hvem som svarer?

Så lenge vi snakker om kornsirkler, så er det vel ikke så dumt å være på jordet? ;)

Det at kornsirkelen er liten og enkel er uvesentlig. Det som er vesentlig er at den først ble erklært bevist umulig for mennesker å lage. Deretter så ble det kjent at den likevel var menneskelaget. Da først ble den liten og ubetydelig, og det var også da man først fant at den ikke var perfekt.

Altså var det et svar på nøyaktig hva du spurte om, en 'som tidligere var "beviselig laget av romvesener" men faktisk laget av mennesker.'

Se på Alien Face, som også sannsynligvis er laget av mennesker. Selv troende kornsirkelforskere mener den er falsk, delvis på grunn av instrumentet de fant inne i figuren. De vet ikke hvordan det brukes, men det består bl.a. av en lysdiode og tape.

Den er bortimot (ikke helt) perfekt, og regnes som en av de mest fantastiske kornfigurer som noensinne er laget.
Antall ord: 656

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ashtar
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Ashtar »

BA. skrev:
Ashtar skrev:
BA. skrev:

Bilde

Spør du ikke for å få svar? Spiller det da noen rolle hvem som svarer?

Så lenge vi snakker om kornsirkler, så er det vel ikke så dumt å være på jordet? ;)

Det at kornsirkelen er liten og enkel er uvesentlig. Det som er vesentlig er at den først ble erklært bevist umulig for mennesker å lage. Deretter så ble det kjent at den likevel var menneskelaget. Da først ble den liten og ubetydelig, og det var også da man først fant at den ikke var perfekt.

Altså var det et svar på nøyaktig hva du spurte om, en 'som tidligere var "beviselig laget av romvesener" men faktisk laget av mennesker.'

Se på Alien Face, som også sannsynligvis er laget av mennesker. Selv troende kornsirkelforskere mener den er falsk, delvis på grunn av instrumentet de fant inne i figuren. De vet ikke hvordan det brukes, men det består bl.a. av en lysdiode og tape.

Den er bortimot (ikke helt) perfekt, og regnes som en av de mest fantastiske kornfigurer som noensinne er laget.
Jeg har sett den kornsirkelen din før,og første gang jeg så den visste jeg med en gang at den var falsk,så den "forskeren" som har sagt det får ta skylda selv.

Syns det var et meget svakt svar av deg, og ikke minst bortforklaring deluxe, du unngår sannheten.
Du nevner ikke alle de andre "faktorene" jeg nevner,begrunnelsene og kildene, og det forteller meg at du forstår at det var for vanskelig å bortforklare, som igjen forklarer at jeg har rett.

Ja,du svarte på det jeg spurte om, men som sagt, det var rettet mot kimbara for å se om han/hun kun diktet opp ting eller faktisk hadde konkrete bevis, det virket som kimbara ungikk dette spørsmålet, ettersom han/hun var pålogget etter jeg spurte om det i går, så der reddet du kimbara fint BA.
Og jeg benyttet sjansen til å utfylle med enda mer fakta.

Det skulle jo bare mangle om du mener alien face er menneskelagd.
Antall ord: 827
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Ashtar skrev:Jeg har sett den kornsirkelen din før,og første gang jeg så den visste jeg med en gang at den var falsk,så den "forskeren" som har sagt det får ta skylda selv.

Syns det var et meget svakt svar av deg, og ikke minst bortforklaring deluxe, du unngår sannheten.
Du nevner ikke alle de andre "faktorene" jeg nevner,begrunnelsene og kildene, og det forteller meg at du forstår at det var for vanskelig å bortforklare, som igjen forklarer at jeg har rett.

Ja,du svarte på det jeg spurte om, men som sagt, det var rettet mot kimbara for å se om han/hun kun diktet opp ting eller faktisk hadde konkrete bevis, det virket som kimbara ungikk dette spørsmålet, ettersom han/hun var pålogget etter jeg spurte om det i går, så der reddet du kimbara fint BA.
Og jeg benyttet sjansen til å utfylle med enda mer fakta.

Det skulle jo bare mangle om du mener alien face er menneskelagd.
Det er overhodet ikke noen bortforklaring.

Du ba om et eksempel på kornsirkler som tidligere var "beviselig laget av romvesener" men faktisk laget av mennesker.

Jeg siterte "forskere" som mente å kunne bevise at denne var laget med teknikk som var hinsides menneskelig teknologi, og at planker og tau ikke var en mulighet i denne kornsirkelen, da den var for kompleks i flere henseende.

Du viser selv at denne kornsirkelen disses etter at dette ble kjent, noe som bekrefter Kimbaras utsagn, og kornsirkelen er et utsøkt eksempel på akkurat det du ba om.

At du bortforklarer dette med nye kornsirkler og såkalte "faktorer" som er uvesentlige i forhold til spørsmålet du stilte betyr ikke at jeg bortforklarer. Når du sier jeg bortforklarer, viser det derimot at du projiserer.

Disse "faktorene" du nevner er uvesentlige for spørsmålet, men jeg kan likevel snakke litt om dem.

Kornsirkelen er liten. Det er riktig, men det var kun et forsøksprosjekt fra amatører, skoleelever, den kan ikke og skal heller ikke kunne sammenliknes med de voldsomme kornsirklene som profesjonelle som f.eks. circlemakers.org opererer med.

Enkel, som geometrisk figur er den forholdsvis enkel, akkurat passe for et skoleprosjekt, som skal lage en kornsirkel for første gang, men ikke enklere enn at den er en kopi av en annen kornsirkel som mange fortsatt mener er ekte.

Den er laget på dagen, men det er ikke noen regel som sier at de må lages på natten. Faktisk sier Joe Nichols, som har vært med på å lage mange kornsirkler at det er enklere om natten, da det ikke er så mange distraksjoner. F.eks. blir man lett for opphengt i bagateller når man ser så mange detaljer rundt seg.

Det er ikke bare meg som mener det, men selv de som regner seg som kornsirkelforskere, og som mener det finnes kornsirkler som ikke mennesker kan ha laget.

Jeg har tidligere vist bilde av dette instrumentet, som burde vise for alle at denne er menneskelaget, men nå er bildene kopibeskyttet, så vi får bare opp en informasjon om at bildet er forsøkt stjålet. Hvis du søker på forumet, kanskje du finner lenker som kan føre deg til bildet.
Antall ord: 547

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links