Jeg forholder meg til hva som er vanlig oppfatning om hva som er definisjonen på en dokumentar og refererer til professor Sørenssen i så måte. Din private tolkning blir irrelevant for meg.madjava skrev:Definisjonen av ein dokumentarfilm som du viser til, er feilaktig farga av Bjørn Sørenssen. Dette er den reelle definisjonen av dokumentarfilm: Dokumenterer gjennom opptak i lyd og bilder faktiske hendelser eller fenomener. Ofte dagsaktuelle tema som blir tatt opp eller satt lys på.84507 skrev:Det er nok du som er kunnskapsløs Madjava da du tydeligvis ikke vet definisjonen på hva en dokumentar er. Du har ikke forstått forskjellen på dokumentasjon og dokumentar heller. Refererer her til professor Bjørn Sørenssen " Det finnes en naiv oppfatning om hva dokumentarfilm er. Oftest er det ”sannhet” som ligger fremst i bevisstheten hos studentene til Sørenssen når han spør dem om definisjonen av dokumentarfilm. Sørenssen mener folk flest forveksler ”dokumentar” med ”dokumentasjon”.
– Dokumentar er først og fremst fortelling, sier han. – Fiksing og triksing er dokumentaristens metoder, uten at det nødvendigvis er juks, sier Sørenssen ".
Dokumentarer blir alltid subjektive i en eller annen grad. Derfor er dokumentaren som ble sendt på TV- Norge en kilde som jeg refererer til når jeg sier at det etter all sannsynlighet ikke er mennesker som har skapt alle kornsirklene.
Refererer her også fra kornsirkel.org "Vi kan bl.a. slå fast følgende: Det er et faktum at det hvert år står frem vanlige "normale" mennesker med beretninger om hvordan de har sett store mønstre oppstå i åkeren på sekunder - midt på lyse dagen, uten synlig menneskelig aktivitet i nærheten. En vislende lyd og en sky av damp er alt som registreres før kornsirkelen ligger der. Militærhelikoptere henger over kornåkrene i England og scanner og fotograferer systematisk hver gang en ny kornsirkel oppstår. Ville de gjort det hvis de trodde alt var menneskelagd? Småfly oppdager kornsirkler i åkre på dagtid, som beviselig ikke var der for 10 minutter siden. Ingen mennesker eller biler er å se i nærheten. Flyvende lysende kuler på fotballstørrelse sees og filmes hver sommer på steder hvor kornsikler oppstår. Og det er definitivt ikke flyvende plastposer, som noen hevder. Fler og fler opplever kraftige energier inne i sirklene, både behagelige og ubehagelige, og forteller om mobildekning som forsvinner, om batterier som dør, om digitalkameraer som nekter å virke, om profesionelle videokameraer som streiker. Instrumenter på småfly over sirkler går bananas. Forskere måler sterke elektromagnetiske søyler i formasjonene, finner økt proteininnhold i kornet, økt vekstrate i kornfrøene, strukkete og tidvis eksploderte leddnoder i kornstammene, mystiske metalpartikler som er spredd utover, til og med målbare forskjeller i thyroksin-innhold hos kvinner som oppholder seg der over tid, osv. osv. Indisiene er så mange og så grundig dokumentert at de er umulige å overse - hvis man ikke bevisst velger å overse. Så at mange av kornsirklene genereres av noe annet enn mennesker er ikke bare sannsynlig, men så nær et faktum som det vel er mulig å komme".
I mange tilfelle "brukes dokumentarfilmen også subjektivt for å fremme bestemte synspunkter eller ideer". I dette tilfellet er nok dokumentaren subjektiv og bruker juks for å fremme sine ideer. Difor kan eg ikkje sjå at det du refererer til som dokumentasjon er noko form for reell dokumentasjon.
Det du viser til hjå kornsirkel.org er oxo ei kilde basert på subjektive "bevis" som ikkje lar seg dokumentere. Så slik eg ser på dokumentasjonen din, står den i stil med resten av din arrogante holdning.
Kanskje vi får eit svar ein dag, men fram til den tid vel eg å tru at dette er laga av mennesker. Dette er mi arrogante meining.
Dessuten konkluderer du med at programskaperne jukser i dokumentaren, noe som viser at du er lite opplyst om temaet, forutinntatt, og dermed bastant på åpenbart feil grunnlag. Sånn sett er det ingen mening i å diskutere videre.