Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisVegetarianer

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
chrishnoa
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 249
Startet: 15 Aug 2004 20:55
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: hedmark

Innlegg av chrishnoa »

RiffSki skrev:ja, jeg har det inntrykket av at de fleste veggisser rakker ned på de som eter kjøtt og ser ned på dem
hadde vert sinnsykt rart om jeg skulle sett ned på mannen min, familien min, og mesteparten av vennene mine altså...
Antall ord: 45
i dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
spissmusa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 04 Apr 2006 12:11
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av spissmusa »

el boss:
virker som du tar alle under en kam her...- samtidig som du angriper alle som spiser kjøtt...
blir ikke det litt feil når du faktisk i begynnelsen av tråden får positive tilbakemeldinger fra kjøttetere, egentlig. men tydeligvis velger å overse dem for heller å tråkke på flest mulige tær... kansje hadde du fått flere positive tilbakemeldinger hadde du valgt en mindre defensiv holdning...
Antall ord: 71
søker vi guds ord der vi boltrer oss i syndens gods.
med bibelen til hjertet,
på vandring tekkes vi djevelens fristelser

skrevet av... -meg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Re: Vegetarianer

Innlegg av madjava »

El Boss skrev:Vegetarianere har et fortrinn på kjøttspisende barbarer, da de kan forfine sine legemer og følge budene mye bedre, da den rette uttalelsen av budene ikke dreier seg om at man skal ikke drepe mennekser men man skal ikke drepe noe levende vesener.
Karma, og sann kristendom i lett blanding....

Deilig liv uten kjøtt med mulighet for høyere frekvenser og dypere tenking!!!!!
Karma og sann kristendom, pokker og, der rauk mine muligheter for høgare frekvensar og djupare tenking.

Samma det da. Kosthold er jaffal viktig anten ein et gras eller svin. Har funne min middelvei med 2 kjøttretter, 2-3 fiskeretter, 1-2 kylling/kalkun-retter og ein gressdag på fribeite saman med nabokona.

Og ja, kjøtt er best viss det er vilt, dvs hjort, rein, elg, rype samt sau og gjeit som var på fjellbeite og gården drive økologisk liksom. Det smaker veldig godt med vill tam-gris, men dei er ikkje lette å finne. Grisebøndene er ganske eigekjære.

Vegetarianere drive ikkje misjonering for sine salater, og dei få gangane ein diskuterer kosthold med salat VS kjøtt(håper dei fleste ser forenklinga her), så er ikkje debattnivået verken oppvarma eller av det hissige slaget. Forresten, går det ann å tygge hamp nett som skrå?
Antall ord: 219
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

herregud alle sammen... folk velger for seg selv.... med eller uten info om hva valgene innebærer.. all opplysning om noe annet kan føre til bortimot vold ja.. og fanatikere fins i alle leire.. joho.. er ikke det kjent.. menneskelig spør du meg...

når jeg forteller folk.. hvis de spør om noe med mat og det går på mine matvaner.. så sier jeg ifra at jeg er vegeterianer.. forøvrig blir jeg spurt meget fortia... pga vektreduksjon og mulig folk kan lukte at jeg spiser litt annerledes... da forklarer jeg hva som er stova.. og jaggu dukker det ikke opp gode gamle meninger om at kjøtt må man ha for å bli "stor og sterk" og attpåtil ha nok iq liksom he he... :mozilla_tongue:

blant god gammeldags proteinspisere kan jeg finne motsatsen til hva Riffski påstår ovenfor vegeterianere... valg er personlig og opplysning om årsak til våre valg er kun av det gode.. så fremt det gjøres saklig og med respekt.. i lengden har jeg tro på det.. på samme måte som organisasjoner har gjort nå med kondom som et middel mot spredning av Aids.. motstanden har vært ekstrem og full av tullball med religiøs odør-- men se det.. katolske kirken har gått med på at det er ok ja.... samme som at det sakte men sikkert blir mer ok for gode gammeldagse proteinspisere å gå med på at noen kan overleve fint på planteproteiner.... og til og med fristes av å bli sunnere ved å minske kjøttintaket.. for som med sukker.. som med godteri... alt med måte...

det skader heller ikke at verden innehar mennesker som har stor sympati mot medvesener som dyr.. og ikke klarer for sitt bare liv å spise slike vesener.. iallfall gjøre sitt for å ikke delta i det slakteindustrien og opprettholdelse av lidelsen på den måte.. alle monner drar.. fra vegeterianeren til den som betaler en årssum til foreninger som jobber på vegne av vesener der ikke kan tale vårt sprog... og si ifra.. at fy å vondt det gjør...

er det så ille at noen er slik... ? er det så ille og så lite virkelighetsnært å forstå at dyr har følelser.. smerter... og fortjeners om oss på to bein å ha et godt liv...? og da er jeg ikke på fantaikersiden i dyrevern... de som slipper ut instinktivt ødelagte mink til den visse død fra burene sine.. meget bedre metoder kan brukes der for å skåne dyra evnt sakte tilvenne de livet i naturlighet uten å belaste naturen.. etc etc...

er det så ille det da i tillegg til at jeg føler meg sunn bare pga jeg får i meg så meget mer grønt etc.. når alt av helse peker mot at vi overdriver vår proteininntak av animalsk art?..

mulig.. for de som tror at mennesket er ideell kjøttspiser tar feil.. da vår fysiologi til slutt lider under for mange hamburgere og biffer og mindre friskt grønt og frukt etc...

se dere rundt.. det oser av hjerte og kar og diebetes sykdom... selv i den fattige verden... har det begynte å bli tung å være menneske...
Antall ord: 534
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
-Marie-
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 344
Startet: 17 Mar 2006 22:13
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av -Marie- »

Jeg kan iværtfall ikke bare spise "blomster" hver dag. Kjøtt er mat. Salaten er bare et tilbehør.

Jeg har full respekt for de som velger å være vegetarianere, men da må de vite hva de spiser. Kroppen trenger mye forskjellige vitaminer, proteiner, mineraler, osv. Kan man komponere måltidene så man får i seg alt, er det bra. Men hobby veggiser, som kun knasker kinakål, er litt i faresonen, helsemessig.
Antall ord: 75
Du kan velge glede, uansett omstendigheter..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

-Marie- skrev:Jeg kan iværtfall ikke bare spise "blomster" hver dag. Kjøtt er mat. Salaten er bare et tilbehør.

Jeg har full respekt for de som velger å være vegetarianere, men da må de vite hva de spiser. Kroppen trenger mye forskjellige vitaminer, proteiner, mineraler, osv. Kan man komponere måltidene så man får i seg alt, er det bra. Men hobby veggiser, som kun knasker kinakål, er litt i faresonen, helsemessig.
Veldig sant!
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dealbreaker
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 63
Startet: 26 Jun 2006 22:48
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sarpsborg

Innlegg av dealbreaker »

jeg orker ikke å lese 3 sider om dette så kan noen bare svare meg på ett spørsmål:

Hvis du er vegiterianer, hvorfor vil du ikke spise en fisk?
Antall ord: 30
" Danger could be my middle name, but it's John."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

dealbreaker skrev:jeg orker ikke å lese 3 sider om dette så kan noen bare svare meg på ett spørsmål:

Hvis du er vegiterianer, hvorfor vil du ikke spise en fisk?
Fordi fisk er et levende vesen?
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dealbreaker
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 63
Startet: 26 Jun 2006 22:48
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sarpsborg

Innlegg av dealbreaker »

^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev:jeg orker ikke å lese 3 sider om dette så kan noen bare svare meg på ett spørsmål:

Hvis du er vegiterianer, hvorfor vil du ikke spise en fisk?
Fordi fisk er et levende vesen?
og en plante som gror er noe så mye andeledes at det er greit å spise?
Antall ord: 55
" Danger could be my middle name, but it's John."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

dealbreaker skrev:
^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev:jeg orker ikke å lese 3 sider om dette så kan noen bare svare meg på ett spørsmål:

Hvis du er vegiterianer, hvorfor vil du ikke spise en fisk?
Fordi fisk er et levende vesen?
og en plante som gror er noe så mye andeledes at det er greit å spise?
En plante har ikke følelser.... (en botaniker kommer til å drepe meg en vakker dag)
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dealbreaker
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 63
Startet: 26 Jun 2006 22:48
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sarpsborg

Innlegg av dealbreaker »

^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev:
^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev:jeg orker ikke å lese 3 sider om dette så kan noen bare svare meg på ett spørsmål:

Hvis du er vegiterianer, hvorfor vil du ikke spise en fisk?
Fordi fisk er et levende vesen?
og en plante som gror er noe så mye andeledes at det er greit å spise?
En plante har ikke følelser.... (en botaniker kommer til å drepe meg en vakker dag)
ok. så alt som har følelser er stygt å spise?
Antall ord: 84
" Danger could be my middle name, but it's John."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

dealbreaker skrev:
^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev:
^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev:jeg orker ikke å lese 3 sider om dette så kan noen bare svare meg på ett spørsmål:

Hvis du er vegiterianer, hvorfor vil du ikke spise en fisk?
Fordi fisk er et levende vesen?
og en plante som gror er noe så mye andeledes at det er greit å spise?
En plante har ikke følelser.... (en botaniker kommer til å drepe meg en vakker dag)
ok. så alt som har følelser er stygt å spise?
Ikke i min verden! :P

Jeg skal til Kina å spise hund!
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dealbreaker
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 63
Startet: 26 Jun 2006 22:48
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sarpsborg

Innlegg av dealbreaker »

^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev:
^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev:
^Idril^ skrev: Fordi fisk er et levende vesen?
og en plante som gror er noe så mye andeledes at det er greit å spise?
En plante har ikke følelser.... (en botaniker kommer til å drepe meg en vakker dag)
ok. så alt som har følelser er stygt å spise?
Ikke i min verden! :P

Jeg skal til Kina å spise hund!
ok DET skal du få lov til å gjøre alene.. :P
Antall ord: 76
" Danger could be my middle name, but it's John."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

dealbreaker skrev:
Ikke i min verden! :P

Jeg skal til Kina å spise hund!
ok DET skal du få lov til å gjøre alene.. :P[/quote]

Vil du ikke være med meg til kina en gang?
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dealbreaker
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 63
Startet: 26 Jun 2006 22:48
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sarpsborg

Innlegg av dealbreaker »

^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev:
Ikke i min verden! :P

Jeg skal til Kina å spise hund!
ok DET skal du få lov til å gjøre alene.. :P
Vil du ikke være med meg til kina en gang?[/quote]

jeg kan finne ett biffhus istedet jeg. spise en okse så kan du stikke å finne en hund å gnage på
Antall ord: 55
" Danger could be my middle name, but it's John."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links