Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ UTSTEIN KLOSTER: DEN HVITE DAME
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Jul 2006 21:37
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: I huse mitt
UTSTEIN KLOSTER: DEN HVITE DAME
Sagnet om Utstein kloster:
For flere hundre år siden levde en mann og hans kone i Utstein kloster. De var veldig forelsket, men en dag ble damen syk og kom til å dø. En stund før hun døde satt mannen hennes hos henne og hun sa: ”Du må love meg at du aldri gifter deg på nytt etter at jeg er dø.”
Det lovte han.
I tjue år holdt han det løftet før han til slutt ble forlovet med en annen dame.
Men den dagen de skulle gifte seg og sto i kirken, falt han dø om.
Etter den dagen har hans døde kone gått igjen i Utstein kloster. Hun blir nå kalt ”Den hvite dame” fordi hun alltid går i en hvit kjole. Hvis du ikke tror meg, så les dette:
Mange, mange år etterpå ville dronning Sonja dra til Utstein kloster for å se seg omkring i det. (dronning Sonja var fascinert av gamle forskjellige saker. Men før dronningen kunne gå inn, skulle en hoffdame gå inn først for å sjekke at alt var ok.
Da hun kom ut spurte noen av dronning Sonja’s vakter om alt var slik det skulle. Da svarte hun: ”Ja. Bortsett fra en dame i hvit kjole. Hun satt på en gyngestol der inne, men da jeg ropte på henne bare forsvant hun. Skulle hun være der?”
Denne damen hadde aldri hørt sagnet om ”Den hvite dame”. Mange andre mennesker påstår også å ha sett henne.
Hva tror dere? er det gjemsøkt?
For flere hundre år siden levde en mann og hans kone i Utstein kloster. De var veldig forelsket, men en dag ble damen syk og kom til å dø. En stund før hun døde satt mannen hennes hos henne og hun sa: ”Du må love meg at du aldri gifter deg på nytt etter at jeg er dø.”
Det lovte han.
I tjue år holdt han det løftet før han til slutt ble forlovet med en annen dame.
Etter den dagen har hans døde kone gått igjen i Utstein kloster. Hun blir nå kalt ”Den hvite dame” fordi hun alltid går i en hvit kjole. Hvis du ikke tror meg, så les dette:
Mange, mange år etterpå ville dronning Sonja dra til Utstein kloster for å se seg omkring i det. (dronning Sonja var fascinert av gamle forskjellige saker. Men før dronningen kunne gå inn, skulle en hoffdame gå inn først for å sjekke at alt var ok.
Da hun kom ut spurte noen av dronning Sonja’s vakter om alt var slik det skulle. Da svarte hun: ”Ja. Bortsett fra en dame i hvit kjole. Hun satt på en gyngestol der inne, men da jeg ropte på henne bare forsvant hun. Skulle hun være der?”
Denne damen hadde aldri hørt sagnet om ”Den hvite dame”. Mange andre mennesker påstår også å ha sett henne.
Antall ord: 260
- Ingen har sett en varulv, så da fins de ikke.
- Men man ser heller ikke vinden, og man vet at den fins.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 11 Okt 2005 16:49
- 19
- Lokalisering: Oslo
- Blitt takket: 1 gang
kan nesten virke sånn, ja. har hørt lignende historier før, det står også noe om det på spøkeguiden, om jeg ikke husker helt feil
Antall ord: 29
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 03 Feb 2006 21:42
- 18
- Lokalisering: Trondheim
Men i likhet med haikerhistorier, synes jeg det finnes fryktelig mange grå og hvite damer her i landet..? Hva er greia med det?
Antall ord: 23
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 31 Des 2005 23:45
- 18
- Lokalisering: Finnmark
Alle spøkelser har lange hvite kjoler på seg !Passenger Ghost skrev:Men i likhet med haikerhistorier, synes jeg det finnes fryktelig mange grå og hvite damer her i landet..? Hva er greia med det?
Antall ord: 35
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
Vel, jeg vet ikke. Var på besøk i forb. med en klassetur på ungdomsskolen og vi ble ikke paranoide før etter at vi fikk høre historien. Jeg synes det var utrolig fredfylt og vakkert der, jeg. Tror ikke de trenger å skilte med et eget spøkelse for å trekke turister dit, men en kan jo aldri vite...?
Antall ord: 59
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
~Lao Tzu
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
Jupp, det er likskjorta. Er det ikke tåpelig??un0rmal skrev:Alle spøkelser har lange hvite kjoler på seg !Passenger Ghost skrev:Men i likhet med haikerhistorier, synes jeg det finnes fryktelig mange grå og hvite damer her i landet..? Hva er greia med det?
Antall ord: 46
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
~Lao Tzu
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Sep 2004 20:51
- 20
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Rogaland,
- Har takket: 11 ganger
- Blitt takket: 8 ganger
Re: UTSTEIN KLOSTER: DEN HVITE DAME
slutt å bruk "bold" i tekstane dine er du snill. teksten blir ikke mer interesang selv om den er "bold". er berre plagsomt når en stor tekst er "bold" eit veldig godt tips.MiLLie skrev:Sagnet om Utstein kloster:
Det lovte han.
for meg virker det som om det er alt for en detaljert fortelling til å være sann.
om dette kjedde for noen ca 100år siden? (aldså det at hovedpersonene døde for ca over 100år siden) så ville fortelingen ikke vert så detaljert. beklager. eg trur på gjenferd. men eg trur ikke på denne fortellingen.
detta virker for detaljert. med mindre du har reist tilbake i tid. sett han sakt det. så følgt etter han hele livet så tviler eg sterkt på at dette er sant.For flere hundre år siden levde en mann og hans kone i Utstein kloster. De var veldig forelsket, men en dag ble damen syk og kom til å dø. En stund før hun døde satt mannen hennes hos henne og hun sa: ”Du må love meg at du aldri gifter deg på nytt etter at jeg er dø.”
Det lovte han.
med mindre den hoff dama faktisk er vant med å se folk berre forsvinne så tviler eg på hu hadde kommet ut med fulstendig ro å berre spurt om hu skulle være der.”Ja. Bortsett fra en dame i hvit kjole. Hun satt på en gyngestol der inne, men da jeg ropte på henne bare forsvant hun. Skulle hun være der?”
fin forteling btw. men ikke noe annet enn en fortelling.
Antall ord: 551
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 19 Mar 2006 18:37
- 18
- Lokalisering: Stavanger
Har vert på utstein kloster ganske mange ganger nå..Men har aldri opplevd noe selv..Historien som du forteller om den "hvite dame" har eg hørt mange ganger..
Når eg har vert der med den gamle klassen min og slikt, forteller jo di som arbeider der denne historien..
Vet ikkje eg helt hva eg skal tro, så jo ingenting når eg var der, men følte at det var noe der, men tror at det bare var at eg og vennindene mine øste hverandre opp med å skremme hverandre...
Men det sies jo at dersom man flytter på noe som er der inne når man går der, vil man høre uro om natten og ting vil bli flyttet tilbake...
Ikkje vet nå eg..Det får bli et mysterium til eg ser eller hører det med egen øyne
Når eg har vert der med den gamle klassen min og slikt, forteller jo di som arbeider der denne historien..
Vet ikkje eg helt hva eg skal tro, så jo ingenting når eg var der, men følte at det var noe der, men tror at det bare var at eg og vennindene mine øste hverandre opp med å skremme hverandre...
Men det sies jo at dersom man flytter på noe som er der inne når man går der, vil man høre uro om natten og ting vil bli flyttet tilbake...
Ikkje vet nå eg..Det får bli et mysterium til eg ser eller hører det med egen øyne
Antall ord: 144
Det finnes mer mellom himmel og jord enn vi vet...
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Jul 2006 21:37
- 18
- Lokalisering: I huse mitt
Ok, ska slutta å skriva me "bold". d e bra du seie i fra, sant? viss du syns någe va rart me sånn han e skreve, så he eg altså skreve an akkurat sånn så eg hørte an, eg e hellår ij sikkår på om hu hoffdamå kom ud heilt i ro. mn d va någe sånt så sjedde. iverfall så eg he hørt.
Antall ord: 72
- Ingen har sett en varulv, så da fins de ikke.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Sep 2004 20:51
- 20
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Rogaland,
- Har takket: 11 ganger
- Blitt takket: 8 ganger
takk for at du ikke skriver i bold mer. vil anbefale deg mer å prøve å skriva enten så reint som muligt nynorsk eller bokmål. du skrev veldig dialekt der. eg klarte å lesa det. men sier fra for du kan få mye hets for det.MiLLie skrev:Ok, ska slutta å skriva me "bold". d e bra du seie i fra, sant? viss du syns någe va rart me sånn han e skreve, så he eg altså skreve an akkurat sånn så eg hørte an, eg e hellår ij sikkår på om hu hoffdamå kom ud heilt i ro. mn d va någe sånt så sjedde. iverfall så eg he hørt.
Antall ord: 119
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 12 Des 2005 16:47
- 18
- Lokalisering: Telemark
Til info:
NRK1 idag kl 20.30 Herskapelig: Utstein Kloster
- Utstein kloster er en kronjuvel i Norges skattekiste, sier Toppen Bech. I kveld besøker hun landets eneste bevarte middelalderkloster på Mosterøy i Rennesøy kommune.
NRK1 idag kl 20.30 Herskapelig: Utstein Kloster
- Utstein kloster er en kronjuvel i Norges skattekiste, sier Toppen Bech. I kveld besøker hun landets eneste bevarte middelalderkloster på Mosterøy i Rennesøy kommune.
Antall ord: 37
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 07 Aug 2006 08:31
- 18
- Lokalisering: Molde
Re: UTSTEIN KLOSTER: DEN HVITE DAME
Tror nok folk hadde dagbøker for 100 år siden også. Dessuten er myter og legender ofte detaljerte fordi folk har lagt til detaljer for at det skal høres mer realistisk ut, og når dette har skjedd gjennom 100 år så blir den vel såpass detaljert.Dj_Devil skrev:for meg virker det som om det er alt for en detaljert fortelling til å være sann.
om dette kjedde for noen ca 100år siden? (aldså det at hovedpersonene døde for ca over 100år siden) så ville fortelingen ikke vert så detaljert. beklager. eg trur på gjenferd. men eg trur ikke på denne fortellingen.
detta virker for detaljert. med mindre du har reist tilbake i tid. sett han sakt det. så følgt etter han hele livet så tviler eg sterkt på at dette er sant.For flere hundre år siden levde en mann og hans kone i Utstein kloster. De var veldig forelsket, men en dag ble damen syk og kom til å dø. En stund før hun døde satt mannen hennes hos henne og hun sa: ”Du må love meg at du aldri gifter deg på nytt etter at jeg er dø.”
Det lovte han.
med mindre den hoff dama faktisk er vant med å se folk berre forsvinne så tviler eg på hu hadde kommet ut med fulstendig ro å berre spurt om hu skulle være der.”Ja. Bortsett fra en dame i hvit kjole. Hun satt på en gyngestol der inne, men da jeg ropte på henne bare forsvant hun. Skulle hun være der?”
fin forteling btw. men ikke noe annet enn en fortelling.
Og denne hoff-dama kan jo ha forsnakket seg? Å forsvinne betyr ikke nødvendigvis å fordampe i løse lufta, kan hende hun så personen gå ut av rommet for eksempel, det er ikke bestandig man beskriver hendelser helt nøyaktig når man snakker om hverdagslige ting.
Antall ord: 355
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 18 Jul 2005 23:45
- 19
Var på omvisning på klosteret for ca 1 år siden og fikk fortalt historien. Egentlig så tviler jeg på at hun går igjen.Er visstnok 2 rom der som hun hjemsøker.
Tenkte meg ut der en kveld for å se. Hvis jeg ser noe så kommer jeg til å skrive det her....
Tenkte meg ut der en kveld for å se. Hvis jeg ser noe så kommer jeg til å skrive det her....
Antall ord: 52
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 16 Feb 2005 15:39
- 19
- Lokalisering: særp
KjeXz du er ikke fra nff er du vell? Og har du hørt om Spurious Generalities før?
Antall ord: 19
Epostadressa mi gir feilmelding, så jeg får ikke mottatt varsler via epost....
Hide post links |