Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisDerren Brown bedre enn alle medier

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Atmi

Innlegg av Atmi »

madjava skrev:
snuppedilla skrev:Noen av de mest åndelige menneskene jeg vet om er lite opptatt av spøkelser etc.. såkalte paranormale fenomener... ikke så opptatt av å vise at de har evner eller idet hele tatt viktigheten av dette... supernaturlige evner er ikke en snarvei til opplysthet og åndelighet... jeg heller nok til hva Heia, Atmi er innpå der :mozilla_wink:
Korleis kan ein definere nokon som meir åndelig enn andre når det er så mange måter å tilegne seg åndelig føde? Korleis måler du åndelighet hjå andre? Er det eige utsagn/sjølvskryt eller fordi du føler dei er åndelige?
Jo det skal jeg si deg. På hvordan men opplever mennesket - som godt, vondt, ego, gir, tar, innoverfokusert eller utoverfokusert osv. Ikke hva de definerer selv, og heller ikke merittlisten innenfor healing eller kanalisering - men hvordan de er, hva de gir, hva sinnstilstand. Visdom, og evne til å vise en dypere forståelse av vår tilværelse. Noe som noen få mennesker faktisk gjør på en veldig spesiell og "voksen" måte. Det er slik jeg definerer åndelighet. Integritet, ærlighet, modenhet og visdom.

Men her har vi forskjellige preferanser. Jeg må innrømme at "gjør hva du vil så lenge du ikke skader andre", av meg ikke oppfattes særlig åndelig. Mens "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" oppfatter jeg derimot som åndelig.

En peson som kjefter å smeller på andre, for så å gjøre det selv - det er en person jeg oppfatter som å ha manglende integritet og åndelig, ikke nødvendigvis lavt utviklet, men likevel med vesentlige mangler. Andre vil si at evnen til å ivareta egne behov er veldig åndelig - jeg syns det er ego og selvsentrert og ikke har noe med min definisjon for åndelig å gjøre. Selv om vi klart skal finne en middelvei der vi ivaretar oss selv nok til å kunne ivareta andre.

Atmi
Antall ord: 323

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

BA skrev:Nei, Madjava, det gjør det ikke, men det viser at det er mulig å tjene seg rik på lettlurte folk.

At vi vet om en som kan lure mange viser ikke at alle gjør det, men det viser at alle kan gjøre det. Dette har vi sett mange eksempler på, og vi har også sett mange eksempler på at de som påstår seg evner er avslørt som svindlere. Derfor er det sannsynlig at de fleste aktørene på markedet er svindlere.

På forumet her har vi også sett at mange tror de har evner andre ikke ser snurten av. F.eks. går det på evne til selektiv hukommelse.
Mulig eg var litt vel bastant i mi uttrykksform. :)

I desse filmane kom det fram at DB hadde betre evner enn noko av det desse åndelige/paranormale aktørane kunne vise til eller hadde opplevd før. Det skremde meg. Kvar har desse med evner gjemt seg da? Eksisterer dei i det heile? Eller er evne bare ei myte nokre vil prøve å leve opp til?

Evne til selektiv hukommelse? Ka da?[/quote]Eksempel på selektiv hukommelse kan være at man har spådd noe en gang.

F.eks.
- Man spår et gentlemannstyveri av smykker i London, og så skjer det et brutalt ran i England i februar. :)
- Man husker at man spådde et gentlemannstyveri i London i februar.
- At England er mer enn bare London og at det dreide seg om smykker glemmer man, men man husker selv at man spådde februar også. At ranet var brutalt og ikke noe sted nevnes som gentlemenn overser man fordi ranerne tross alt ikke drepte noen.

Når ikke spådommen kan sjekkes i ettertid blir det til at man da har fått rett i denne spådommen, og selv når man kan kontrollere spådommen blir man gretten og protesterer om noen sier fra at dette var totalt bom. :)

I andre tilfeller spår man en skyteepisode som aldri finner sted, men hvem sjekker det i ettertid? Denne spådommen havner aldri i statistikken, mens det brutale ranet havner i statistikken som fulltreff.[/quote]

Jeg vil si at her har du bare delvis rett. Nå handler temaet ditt om å spå ting som skjer ute i verden - jeg kan være enig i at det er en litt rar måte å bruke åndelig på, og det er i utgangspunktet ikke det jeg anser som mest seriøst eller troverdig.

Men på den annen side er det akkurat slik åndelig informasjon virker, den er någet diffus og uklar. Det er vanskelig å komme med beviser. Den beste måten å bevise det på er dersom du har en venn som du vet at alltid tror rett, alltid vet hva utgangen blir, positiv eller negativ. Kanskje ikke konkret alltid, men de sanser alltid energien rundt. Eller dersom det er deg selv, dersom du merker at dine tanker er så til å stole på at du kan bruke de som veiledning. For det virker ikke slik at du får opp datoer og navn og slikt (i hvertfall ikke i de fleste tilfeller) - det er diffus informasjon. Men for de som opplever at informasjonen har noe for seg så gir de en stor grad av hjelp og støtte i hverdagen. Den informasjonen sier fint og ikke så fint, og den kan gi masse med pekepinner på hva man bør og ikke bør gjøre - hva man skal forberede seg på osv - selv om det ikke er helt konkret. Man må lære å forstå følelsene som kommer for å klare tolke det - og det er også det som gir de resultatene du viser over.

Du kan kalle det selektiv hukommelse - men dersom du kan bruke dette til en veiledning. Dersom du i ditt privatliv opplever et ran når du har sett ett - da er detaljer som hva som ble stjålet faktisk ikke så veldig vesentlig.

Bla bla - prøver å gjøre dette klart for å slippe en gedigen diskusjon med deg. Men det blir bare enda mer rot. Bare sier hvordan det er - vet at du ikke er enig. Men det handler ikke om å mene eller ikke mene - det handler om å erfare. :) På samme måte som du kan stolepå at en blå bil er blå, kan andre stole på de følelsene de kjenner på. og det er ikke spekulasjon, det er sannhet.
Antall ord: 742

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Atmi skrev:
madjava skrev:
snuppedilla skrev:Noen av de mest åndelige menneskene jeg vet om er lite opptatt av spøkelser etc.. såkalte paranormale fenomener... ikke så opptatt av å vise at de har evner eller idet hele tatt viktigheten av dette... supernaturlige evner er ikke en snarvei til opplysthet og åndelighet... jeg heller nok til hva Heia, Atmi er innpå der :mozilla_wink:
Korleis kan ein definere nokon som meir åndelig enn andre når det er så mange måter å tilegne seg åndelig føde? Korleis måler du åndelighet hjå andre? Er det eige utsagn/sjølvskryt eller fordi du føler dei er åndelige?
Jo det skal jeg si deg. På hvordan men opplever mennesket - som godt, vondt, ego, gir, tar, innoverfokusert eller utoverfokusert osv. Ikke hva de definerer selv, og heller ikke merittlisten innenfor healing eller kanalisering - men hvordan de er, hva de gir, hva sinnstilstand. Visdom, og evne til å vise en dypere forståelse av vår tilværelse. Noe som noen få mennesker faktisk gjør på en veldig spesiell og "voksen" måte. Det er slik jeg definerer åndelighet. Integritet, ærlighet, modenhet og visdom.

Men her har vi forskjellige preferanser. Jeg må innrømme at "gjør hva du vil så lenge du ikke skader andre", av meg ikke oppfattes særlig åndelig. Mens "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" oppfatter jeg derimot som åndelig.

En peson som kjefter å smeller på andre, for så å gjøre det selv - det er en person jeg oppfatter som å ha manglende integritet og åndelig, ikke nødvendigvis lavt utviklet, men likevel med vesentlige mangler. Andre vil si at evnen til å ivareta egne behov er veldig åndelig - jeg syns det er ego og selvsentrert og ikke har noe med min definisjon for åndelig å gjøre. Selv om vi klart skal finne en middelvei der vi ivaretar oss selv nok til å kunne ivareta andre.

Atmi
Men det du definerer her som åndelighet treng ikkje være av åndelig i det heile. Kven som helst kan gå inn i denne definerte rolla utan å ha noko åndelig ved seg eller tru på noko åndelig.

Kvar enkelt vil oppfatte seg sjølv som åndelig viss dei aktivt jobber mot ei åndelig utvikling.

Kan virkelig nokon bestemme om andre er åndelig utvikla når det er så mange forskjellige retninger og innhald i det åndelige spekter?
Antall ord: 401
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

madjava skrev:Men det du definerer her som åndelighet treng ikkje være av åndelig i det heile. Kven som helst kan gå inn i denne definerte rolla utan å ha noko åndelig ved seg eller tru på noko åndelig.

Kvar enkelt vil oppfatte seg sjølv som åndelig viss dei aktivt jobber mot ei åndelig utvikling.

Kan virkelig nokon bestemme om andre er åndelig utvikla når det er så mange forskjellige retninger og innhald i det åndelige spekter?
Ja - det var nettopp derfor jeg la ekstra vekt på at det er hva JEG tenker og samtidig viste at andre tenker det annerledes.
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Jovian skrev:
Atmi skrev: ..
Jeg må innrømme at "gjør hva du vil så lenge du ikke skader andre", av meg ikke oppfattes særlig åndelig. Mens "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" oppfatter jeg derimot som åndelig.
..
Ikke helt enig..

Så lenge "det du gjør"- "ikke skader andre", og det samtidig hjelper deg i din åndelige vekst (for eksempel at det du gjør får deg til å oppleve en følelse du søker/savner), da er dette i mine øyne en åndelig handling. :
Ja, det er klart at det KAN være åndelig vekst i det. Men filosofien sier ikke noe om åndelig vekst i det hele tatt. Den sier at man kan gjøre hva man vil så lenge man ikke skader andre - og åndelig vekst er etter mitt begrep å ivareta en helhet ikke seg selv. Men som sagt - man må ivareta seg selv OGSÅ.
Men hva er det du er uenig i her? At man skal gjøre mot andre som man vil at andre skal gjøre mot seg - eller at jeg virker som jeg ikke forstår at selv om man ikke skader noen så kan man ha en åndelig utvikling samtidig? (for strengt tatt sa jeg ikke noe slikt)
Jovian skrev:
Atmi skrev: Andre vil si at evnen til å ivareta egne behov er veldig åndelig - jeg syns det er ego og selvsentrert og ikke har noe med min definisjon for åndelig å gjøre. Selv om vi klart skal finne en middelvei der vi ivaretar oss selv nok til å kunne ivareta andre
..
Egne behov er vel kanskje viktigst av alt, som du sier på slutten, vi må ivareta oss selv for å ivareta andre. Hvordan kan man ivareta andre mens man ødelegger seg selv i det lengre løp. Naboens ekteskap gjennom mange år gikk i dass, fordi de brydde seg mer om andre enn seg selv. Dyrk ditt ego = superviktig! Det er min mening!

Som jeg har lagt merke til på flyet

" ta på din egen maske først, deretter hjelp barnet "

:mozilla_smile:
Ikke så lett å argumentere for noe som jeg i grunn ikke har sagt. Som du vet la jeg vekt på å ivareta seg selv - og jeg kan derfor ikke argumentere så mye i forsvar for dem som ødelegger seg selv. Tror du må spørre de som gjør det om det. De menneskene jeg regner som åndelige har akkurat en flott balanse der, en sjelden balanse ja :) Men der er stor forskjell på å ivareta seg selv og å prioritere seg selv fremfor andre.
Antall ord: 433

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Atmi skrev:
madjava skrev:
snuppedilla skrev:Noen av de mest åndelige menneskene jeg vet om er lite opptatt av spøkelser etc.. såkalte paranormale fenomener... ikke så opptatt av å vise at de har evner eller idet hele tatt viktigheten av dette... supernaturlige evner er ikke en snarvei til opplysthet og åndelighet... jeg heller nok til hva Heia, Atmi er innpå der :mozilla_wink:
Korleis kan ein definere nokon som meir åndelig enn andre når det er så mange måter å tilegne seg åndelig føde? Korleis måler du åndelighet hjå andre? Er det eige utsagn/sjølvskryt eller fordi du føler dei er åndelige?
Jo det skal jeg si deg. På hvordan men opplever mennesket - som godt, vondt, ego, gir, tar, innoverfokusert eller utoverfokusert osv. Ikke hva de definerer selv, og heller ikke merittlisten innenfor healing eller kanalisering - men hvordan de er, hva de gir, hva sinnstilstand. Visdom, og evne til å vise en dypere forståelse av vår tilværelse. Noe som noen få mennesker faktisk gjør på en veldig spesiell og "voksen" måte. Det er slik jeg definerer åndelighet. Integritet, ærlighet, modenhet og visdom.

Men her har vi forskjellige preferanser. Jeg må innrømme at "gjør hva du vil så lenge du ikke skader andre", av meg ikke oppfattes særlig åndelig. Mens "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" oppfatter jeg derimot som åndelig.

En peson som kjefter å smeller på andre, for så å gjøre det selv - det er en person jeg oppfatter som å ha manglende integritet og åndelig, ikke nødvendigvis lavt utviklet, men likevel med vesentlige mangler. Andre vil si at evnen til å ivareta egne behov er veldig åndelig - jeg syns det er ego og selvsentrert og ikke har noe med min definisjon for åndelig å gjøre. Selv om vi klart skal finne en middelvei der vi ivaretar oss selv nok til å kunne ivareta andre.

Atmi
jeg trenger ikke tilføye så mye mer jeg Atmi.. det viktigste fikk du med :) takk...
Antall ord: 341
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Atmi skrev:
BA skrev:Eksempel på selektiv hukommelse kan være at man har spådd noe en gang.

F.eks.
- Man spår et gentlemannstyveri av smykker i London, og så skjer det et brutalt ran i England i februar. :)
- Man husker at man spådde et gentlemannstyveri i London i februar.
- At England er mer enn bare London og at det dreide seg om smykker glemmer man, men man husker selv at man spådde februar også. At ranet var brutalt og ikke noe sted nevnes som gentlemenn overser man fordi ranerne tross alt ikke drepte noen.

Når ikke spådommen kan sjekkes i ettertid blir det til at man da har fått rett i denne spådommen, og selv når man kan kontrollere spådommen blir man gretten og protesterer om noen sier fra at dette var totalt bom. :)

I andre tilfeller spår man en skyteepisode som aldri finner sted, men hvem sjekker det i ettertid? Denne spådommen havner aldri i statistikken, mens det brutale ranet havner i statistikken som fulltreff.
Jeg vil si at her har du bare delvis rett. Nå handler temaet ditt om å spå ting som skjer ute i verden - jeg kan være enig i at det er en litt rar måte å bruke åndelig på, og det er i utgangspunktet ikke det jeg anser som mest seriøst eller troverdig.

Men på den annen side er det akkurat slik åndelig informasjon virker, den er någet diffus og uklar. Det er vanskelig å komme med beviser. Den beste måten å bevise det på er dersom du har en venn som du vet at alltid tror rett, alltid vet hva utgangen blir, positiv eller negativ. Kanskje ikke konkret alltid, men de sanser alltid energien rundt. Eller dersom det er deg selv, dersom du merker at dine tanker er så til å stole på at du kan bruke de som veiledning. For det virker ikke slik at du får opp datoer og navn og slikt (i hvertfall ikke i de fleste tilfeller) - det er diffus informasjon. Men for de som opplever at informasjonen har noe for seg så gir de en stor grad av hjelp og støtte i hverdagen. Den informasjonen sier fint og ikke så fint, og den kan gi masse med pekepinner på hva man bør og ikke bør gjøre - hva man skal forberede seg på osv - selv om det ikke er helt konkret. Man må lære å forstå følelsene som kommer for å klare tolke det - og det er også det som gir de resultatene du viser over.

Du kan kalle det selektiv hukommelse - men dersom du kan bruke dette til en veiledning. Dersom du i ditt privatliv opplever et ran når du har sett ett - da er detaljer som hva som ble stjålet faktisk ikke så veldig vesentlig.

Bla bla - prøver å gjøre dette klart for å slippe en gedigen diskusjon med deg. Men det blir bare enda mer rot. Bare sier hvordan det er - vet at du ikke er enig. Men det handler ikke om å mene eller ikke mene - det handler om å erfare. :) På samme måte som du kan stolepå at en blå bil er blå, kan andre stole på de følelsene de kjenner på. og det er ikke spekulasjon, det er sannhet.
Nå har jeg skrevet om Derren Brown i forhold til andre spåkoner/menner som tar penger for spåtjenestene sine. Ikke om åndelighet, da jeg synes det er så vidt begrep at enhver kan legge forskjellige meninger i dette begrepet. Personlig synes jeg åndelighet handler om evne til å se andre vinklinger på ting enn de vanlige perspektivene. Slik åndelighet viser seg da som kunst.

Ja, jeg har sett at det er slik de såkalt åndelige uttrykker seg når de bommer på spådommene sine. De oppfatter i bilder eller følelser, og må tolke dette og dermed kan det bli unyansert. Problemet er at de som spås ikke deler denne måten å tolke ting på. De er nødt til å forholde seg til det som blir sagt, og ikke det som var ment. Om du ser et grovt og brutalt ran, og anmelder et smykketyveri utført av gentlemenn, fører du politiet på villspor. De får da to ugjerninger å etterforske. Derfor er det vesentlig at spådommene må være korrekte.

Om man bruker spådommer slik du sier, at man svarer fint eller ikke fint, er det neppe spådommer i denne forstand, men rett og slett samme metode som Derren Brown benytter eller andre måter å foreta kvalifisert gjetning på.
Tipping i fotball foregår på samme måte. I utgangspunktet er det 3^12 muligheter, men ved litt kunnskap om fotball øker muligheten for flere riktige avkrysninger.
På samme måte øker sannsynligheten for å spå en person riktig ved å kjenne menneskelige reaksjonsmønstre. Dette har ingenting med paranormale evner å gjøre slik jeg ser det.
Antall ord: 830

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Hvis 100 mennesker mener at klarsynte Frøydis er åndelig, så spiller det ingen rolle når man er i minus på kontoen fordi du snakket med henne i 20 min på telefonen. Derfor er selve begrepet "åndelig" totalt uinteressant i denne debatten.
Dere må gjerne fortsette, men hva har det med saken å gjøre i det hele tatt?

Alle mennesker kan kalle seg hva som helst uansett. Kristen, jøde, satanist whatever....

Hva betyr det egentlig å være åndelig? Ingenting. Derren Brown betyr mer for meg enn Jesus og Muhammed tilsammen. Han er ikke en åndelig person uansett.

Hvorfor skal man absolutt definere det begrepet? Jeg er ditt, jeg er datt....

Er det derfor dere er åndelige? For å si det til andre?
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

BA skrev:
Om man bruker spådommer slik du sier, at man svarer fint eller ikke fint, er det neppe spådommer i denne forstand, men rett og slett samme metode som Derren Brown benytter eller andre måter å foreta kvalifisert gjetning på.
Den tanken har slått meg også, men så kommer det en annen tanke snikende. Disse spådamene er stort sett ikke de skarpeste knivene i skuffen. Hvis de var så ramme på psykologi så burde de i utgangspunktet ikke vært i en situasjon der de var nødt til å spe på trygda eller suplemere manglende utdanning ved tre trynet ned i ei krystallkule og fantasere som en 20 år gammel gutt som fortsatt er jomfru.
Antall ord: 120

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

jammen jammen jammen...enkelte skriver så langt. uff jaja, får vel lese litt.
I`ll be back!
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Ja det var det. Begrepet kom inn i debatten tidlig og jeg svarte der også. Fortsatt så diskuteres det, men det er jo totalt irrelevant i forhold til tråden jeg startet.
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

science skrev:Ja det var det. Begrepet kom inn i debatten tidlig og jeg svarte der også. Fortsatt så diskuteres det, men det er jo totalt irrelevant i forhold til tråden jeg startet.
Yepp, min feil at det vart så mykje mas om dette åndelige, men grunnen til at eg følte det var viktig kjem av at DB vart sett på som ein åndelig person av nokre av desse åndelige aktørane han lurte trill rundt.

Sjølv om aktørane har sine spesielle fenomen/paranormale/åndelige som dei trur heilt og fast på, så viser DB at desse aktørane nærmast tilegner DB åndelige kvaliteter sjølv om dei fleste av oss vil sjå på slike kvaliteter som paranormale fenomen eller som svindel alt etter vår overbevisning, vil nokon innbille seg at DB har noko åndelig over seg som gjere at DB greie å utføre dette.

Det eg prøvde å få fram er egentlig allereie sagt, så eg slutter all åndelig kontakt med denna tråden av respekt for science ynskje. :)
Antall ord: 176
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Nei nei, det er helt ok.

Men her kommer definisjoner inn. For min del blir det rart å snakke om åndelige mennesker og evner. Jeg anser det som 2 seperate ting. Man kan fint være åndelig uten evner. Faktisk tror jeg på evner, men bare som et produkt av kjemi og fysikk.
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

science skrev:BA skrev:
Om man bruker spådommer slik du sier, at man svarer fint eller ikke fint, er det neppe spådommer i denne forstand, men rett og slett samme metode som Derren Brown benytter eller andre måter å foreta kvalifisert gjetning på.
Den tanken har slått meg også, men så kommer det en annen tanke snikende. Disse spådamene er stort sett ikke de skarpeste knivene i skuffen. Hvis de var så ramme på psykologi så burde de i utgangspunktet ikke vært i en situasjon der de var nødt til å spe på trygda eller suplemere manglende utdanning ved tre trynet ned i ei krystallkule og fantasere som en 20 år gammel gutt som fortsatt er jomfru.
For egen del har jeg sett det slik at dette har med interesse for medmenneskene å gjøre.
De som er interessert i sine medmennesker legger mer merke til detaljer som ikke andre gjør.
Selv ser jeg aldri når noen har vært hos frisøren, mens andre ser slikt umiddelbart.

Jeg antar det er på samme vis for de som er flinke til å avsløre løgn hos andre. De kan lett avsløre andres løgn, men kan ikke forklare hvordan. De bare ser det på løgnerens holdning.

Derfor tror jeg slike evner er uavhengig av utdannelse og intelligens.
Antall ord: 225

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

science skrev: Faktisk tror jeg på evner, men bare som et produkt av kjemi og fysikk.
Jammen er det ikke det da? Uansett hvilken definisjon en heller til, mener jeg?
Antall ord: 30
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links