Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsishei i natten, med skumle tanker ....

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Kittana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 118
Startet: 22 Mai 2005 02:10
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fetsund

hei i natten, med skumle tanker ....

Innlegg av Kittana »

hei

Jeg sitter her å tenker på hvordan det går ann å finne sanheten når alle tror forskjellig ?

Hvordan i all verden vet vi hva som er sant lenger, alt er jo bare løgn og konspirasjoner ,det handler til syvende å sist bare om makt, penger og kontroll.

Hvordan skal vi vite dette?
Det gjelder ikke bare religion og tro, det gjelder alt, foreksempel tv reklame, det er svert lite som er som tv reklamen viser som er sant .(jeg tror ikke noe er så godt som de viser ,det er altid en bak tanke som de tjener mere på enn forbrukeren)

Med et samfund bygd opp av løgn ,hvordan kan man da finne sanheten ?

Jeg begynner å lure på om det er noen sanhet i det hele tatt.
Vet ikke egentlig om noen har noen tanker om dette, men ha i bakhode at det ikke er rart at psykiske problemer øker i menneskeheten og verden bare blir mere gal for hver dag som går.

Mvh en stemme i natten Kira
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Dette er vel noe som er veldig personlig, og man finner ut igjennom å kjenne seg selv. Vi har veldig mange ukjente faktorer, såkalt "egoer" som påvirker hva vi tenker og opplever hver eneste dag. Det handler om å finne essensen i tilværelsen, altså seg selv. Mange tror at "ego" er å være egoistisk, og det er jo forsåvidt rett, men det handler om mye mer enn det. Egoet er alle tanker vi har om oss selv, og vi er feks bedre, større, sterkere, klokere, osvDety er igrunn alle tanker vi har om oss selv som du kan sette jeg foran.Vi kan si at det er vårt "subjektive jeg". Altså, alt vi sier om oss selv. Jeg vil, jeg skal , jeg bør, osv. Man spør seg selv hele tiden hva sannheten er, og man kan finne mye sannhet når man er "kvitt" andre tanker. Altså at man er fri for alt som påvirker sinnet, som f.eks ego. Det er noe som kalles å leve i "nuet" altså her og nå, og være bevisst på alle handlinger man gjør, det gjør at man får en større følelse av å være tilstede og føle hva som virkelig skjer i verden. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette temaet, men jeg velger å avstå ifra en lengre avhandlig ettersom mine skrive-ferdigheter er heller begrenset. :)

PS! om noen lurer spesifikt på noe jeg skriver her, så tar jeg det gjerne i større detalj ipå priv eller på msn :)
Antall ord: 264

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Innlegg av Gjesten »

Tror det går mer på og kjenne seg selv, blir litt slik: _Hva naboen driver med vil jeg ikke ha noen ting med og livet mitt blir ikke bedre av og vite hva andre gjør. Det ligger i enkelt mennesket, skape posivitet og optimisme .

Se vekk ifra at penger ikke fantest hva skulle menneske da hige over? penger er roten til mye dritt men det er jo kjekt og ha litt også da..
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Jeg skjønner fryktelig godt hva du mener Kira, jeg tenker rett som det er mange av de samme tankene selv. Nå er nok vi spesielt utsatt som bor i et land som Norge hvor materialismen har tatt totalt overhånd. Det åndelige har også hatt en voldsom eksplosjon innenfor samme tidsramme, jeg tviler på at det er tilfeldig. Uansett... media, jeg stoler vel mer eller mindre ikke på i det hele tatt. Reklamer sier seg selv, de skal selge, så de skryter på seg så mye som overhodet mulig. Aviser og nyheter tar seg også store friheter, så jeg tror du gjør det lurt i å være skeptisk..

Hvis man lurer på om noe er sant eller ikke må jeg nok si meg enig med Horus^ i at man må søke inneover, og der tror jeg man finner svar på hva det nå enn skal være.

Jeg tror faktisk ikke det er slik at samfunnet er bygget på løgn, jeg tror virkelig at hver og en gjør en hederlig innsats ved å gjøre slik de tror er rett. Når avgjørelser må tas basert med alle disse tingene i bakhånd som status, penger, verdier etc så er det lett for at disse tingene overskygger de emotionelle verdiene. Jeg er redd for at det fort kan bli sånn at man føler at man må være tøff for å klare seg ("survival of the fit*est"). Det er også fort gjort å få inntrykket av at andre bare handler ut ifra egoet, ut ifra status og materialisme og at vi også kan benytte oss av denne enkle løsningen for å passe best inn i samfunnet.

Jeg vet ikke hvordan man skal klare å løse dette problemet på sikt,
men jeg både tror og håper at mennesket selv vil ta et oppgjør med det før det er for sent...
Antall ord: 320
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kittana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 118
Startet: 22 Mai 2005 02:10
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fetsund

svar

Innlegg av Kittana »

zind skrev:Jeg skjønner fryktelig godt hva du mener Kira, jeg tenker rett som det er mange av de samme tankene selv. Nå er nok vi spesielt utsatt som bor i et land som Norge hvor materialismen har tatt totalt overhånd. Det åndelige har også hatt en voldsom eksplosjon innenfor samme tidsramme, jeg tviler på at det er tilfeldig. Uansett... media, jeg stoler vel mer eller mindre ikke på i det hele tatt. Reklamer sier seg selv, de skal selge, så de skryter på seg så mye som overhodet mulig. Aviser og nyheter tar seg også store friheter, så jeg tror du gjør det lurt i å være skeptisk..

Hvis man lurer på om noe er sant eller ikke må jeg nok si meg enig med Horus^ i at man må søke inneover, og der tror jeg man finner svar på hva det nå enn skal være.

Jeg tror faktisk ikke det er slik at samfunnet er bygget på løgn, jeg tror virkelig at hver og en gjør en hederlig innsats ved å gjøre slik de tror er rett. Når avgjørelser må tas basert med alle disse tingene i bakhånd som status, penger, verdier etc så er det lett for at disse tingene overskygger de emotionelle verdiene. Jeg er redd for at det fort kan bli sånn at man føler at man må være tøff for å klare seg ("survival of the fit*est"). Det er også fort gjort å få inntrykket av at andre bare handler ut ifra egoet, ut ifra status og materialisme og at vi også kan benytte oss av denne enkle løsningen for å passe best inn i samfunnet.

Jeg vet ikke hvordan man skal klare å løse dette problemet på sikt,
men jeg både tror og håper at mennesket selv vil ta et oppgjør med det før det er for sent...
Hei !
Vil først si takk for tilbake mel.

Søke inn i seg selv ja , alle har vel sine egen "sanhet" ....
Men i forhold til religiøs historie foreksempel, hvordan kan vi vite om ting faktisk har skjedd?
Eller hvordan vet vi at vi ikke får se en forvridd sanhet på foreksempel nyhetene , jeg mener familien min har vært gjennom mye tull med uloverlig overvåkning og korupsjon fra stat (vil ikke gå inn på dette, da jeg føler det blir feil mot de familie medlemmene dette har skjedd med ).I Irak der får de kun se det stat vil de skal se på tv eller radio og Jeg vet ikke engang om de vet det eller om det er sant eller om det er bare et usangn fra u.s.a , for at de skal få støtte for krigen de driver .

Nei , jeg tror ikke at noen gjør noe direkte av ond hensikt, jeg tror man først å fremst gjør ting for å gangne seg selv , jeg mener vi er født med et ego som ikke lingner grisen, se på barn foreksempel.
De tenker først å fremst på seg selv, senere kommer andre inn i bilde og empati for andre mennesker/dyr o.s.v .
Dette er noen av tingene jeg stusser på som jeg i grund ikke venter å få noe svar på,eventuelt uten å bli drept da..... ler

Mvh Kira
Antall ord: 562

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kittana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 118
Startet: 22 Mai 2005 02:10
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fetsund

svar

Innlegg av Kittana »

jaktmann skrev:Tror det går mer på og kjenne seg selv, blir litt slik: _Hva naboen driver med vil jeg ikke ha noen ting med og livet mitt blir ikke bedre av og vite hva andre gjør. Det ligger i enkelt mennesket, skape posivitet og optimisme .

Se vekk ifra at penger ikke fantest hva skulle menneske da hige over? penger er roten til mye dritt men det er jo kjekt og ha litt også da..

vet ikke helt hva du skal frem til her ,kan du forklare deg litt nermere ?

mvh Kira
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Innlegg av Gjesten »

vet ikke helt hva du skal frem til her ,kan du forklare deg litt nermere ?

mvh Kira

Det er som du skriver sitat:
eg begynner å lure på om det er noen sanhet i det hele tatt.
Vet ikke egentlig om noen har noen tanker om dette, men ha i bakhode at det ikke er rart at psykiske problemer øker i menneskeheten og verden bare blir mere gal for hver dag som går.

--------------------

Mitt svar:
Det jeg tror er at det er blitt et samfunn som er kaldt og kynisk, alle tenker på sinn egen lykke, da vil mangen av oss miste kunnskapen om hva meningen med livet er.

Du skriver at makt er penger og kontroll, det mener jeg er et forbigående tema.

Jeg tror at på sikt vil de som ikke er kald og kynisk greie seg lengre.
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kittana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 118
Startet: 22 Mai 2005 02:10
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fetsund

Innlegg av Kittana »

jaktmann skrev:
vet ikke helt hva du skal frem til her ,kan du forklare deg litt nermere ?

mvh Kira

Det er som du skriver sitat:
eg begynner å lure på om det er noen sanhet i det hele tatt.
Vet ikke egentlig om noen har noen tanker om dette, men ha i bakhode at det ikke er rart at psykiske problemer øker i menneskeheten og verden bare blir mere gal for hver dag som går.

--------------------

Mitt svar:
Det jeg tror er at det er blitt et samfunn som er kaldt og kynisk, alle tenker på sinn egen lykke, da vil mangen av oss miste kunnskapen om hva meningen med livet er.

Du skriver at makt er penger og kontroll, det mener jeg er et forbigående tema.

Jeg tror at på sikt vil de som ikke er kald og kynisk greie seg lengre.

Jeg er enig , men de aller fleste jeg kjenner i dag har eller går på lykke piller så jeg tror ikke det er mulig å bli lykkelig i et samfund som dette .
Mvh Kira
Antall ord: 177

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: svar

Innlegg av zind »

Kira skrev:
Hei !
Vil først si takk for tilbake mel.

Søke inn i seg selv ja , alle har vel sine egen "sanhet" ....
Men i forhold til religiøs historie foreksempel, hvordan kan vi vite om ting faktisk har skjedd?
Jeg husker at jeg begynte å stusse på dette når vi hadde dikt-tolkning på skolen. Det samme diktet dukket opp flere år med forskjellige lærere, og hver lærer la frem sannheten om hva meningen med dette diktet var uten at de sannhetene de la frem stemte spesielt godt med hverandre.
Jeg vet ikke om jeg er helt på jordet når jeg sier at jeg tror mye av dette kommer av at mennesker tar seg større friheter til å lyve og "vri på sannheten". Kanskje vet man det ikke selv en gang. Jeg ser så mange eksempler på overdrivelse og å kopiere det andre sier, lurer på om ikke fem fjær blir til fem høns i de fleste tilfeller uten at vi merker det..
Eh, en smule paranoid? Kanskje.. Jeg tror nemlig det finnes mange viktige beviser og sannheter der ute som holdes skjult for media og de fleste av oss. Men, nå beveger jeg meg litt ut på viddene her vel? hehe

Det er sikkert ting i den religiøse historien som vi har bevis for, resten må man vel bruke tro, fantasi og/eller fornuft til å finne sin egen forklaring på :)
Eller hvordan vet vi at vi ikke får se en forvridd sanhet på foreksempel nyhetene , jeg mener familien min har vært gjennom mye tull med uloverlig overvåkning og korupsjon fra stat (vil ikke gå inn på dette, da jeg føler det blir feil mot de familie medlemmene dette har skjedd med ).I Irak der får de kun se det stat vil de skal se på tv eller radio og Jeg vet ikke engang om de vet det eller om det er sant eller om det er bare et usangn fra u.s.a , for at de skal få støtte for krigen de driver .

Nei , jeg tror ikke at noen gjør noe direkte av ond hensikt, jeg tror man først å fremst gjør ting for å gangne seg selv , jeg mener vi er født med et ego som ikke lingner grisen, se på barn foreksempel.
De tenker først å fremst på seg selv, senere kommer andre inn i bilde og empati for andre mennesker/dyr o.s.v .
Dette er noen av tingene jeg stusser på som jeg i grund ikke venter å få noe svar på,eventuelt uten å bli drept da..... ler

Mvh Kira
Tror nok desverre nyhetene serverer mye overdrivelser ja, og det er utrolig hvor mye folk er villig til å tråkke over så lenge de gavner de selv. Som du sier, folk er så egosentrerte at det omtrent har blitt en folkesykdom. Har som sagt tenkt mye på det her jeg og, og har kommet frem til at den eneste løsningen slik jeg ser det er å forandre skolesystemet. Lære barn om disse tingene (vi kan vel ikke stole på at foreldrene gjør det?) empati, likevekt, miljøvern, dyrevern etc.. Historie er viktig, men ikke på langt nær så viktig som fremtiden.
Antall ord: 543
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

appropo media...

"Kan vi også være enige om at det er "pussig" at VG fyller avisa si med Idolstoff, gjør Idols seertall til et nasjonalt anliggende og oppretter egne Idolsider på nett, når Schibsted eier 1/3 av TV2 og 100 % av VG? " -Knut Nærum
Antall ord: 49
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

kunsten er å kjenne seg selv så godt at man ikke reagerer på hverken ris eller ros. er det gjenomsnittet av alle mennesker som regnes som samfundet? gjennomsnittet av alle ord,tanker og gjerninger.eller er det media som skaper vår oppfatning av"samfundet"? nyhetene på tv bærer jo stort sett preg av negative hendelser,og de store riksavisene ligeså. kan jo ikke være sundt for menneskesinnet å bli foret med sånt stoff hver dag. det blir til slutt vår virkelighetsoppfatning, og vi glemmer alt det positive verden har å by på. meningen med livet tror jeg vil være Å HA DET GØY. søk det positive.
Antall ord: 110
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kittana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 118
Startet: 22 Mai 2005 02:10
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fetsund

Innlegg av Kittana »

torgeir skrev:kunsten er å kjenne seg selv så godt at man ikke reagerer på hverken ris eller ros. er det gjenomsnittet av alle mennesker som regnes som samfundet? gjennomsnittet av alle ord,tanker og gjerninger.eller er det media som skaper vår oppfatning av"samfundet"? nyhetene på tv bærer jo stort sett preg av negative hendelser,og de store riksavisene ligeså. kan jo ikke være sundt for menneskesinnet å bli foret med sånt stoff hver dag. det blir til slutt vår virkelighetsoppfatning, og vi glemmer alt det positive verden har å by på. meningen med livet tror jeg vil være Å HA DET GØY. søk det positive.
Hvordan skal menneskeheten finne det posetive når de konstant er foret med det negative ?
Livet dreier seg ikke om bare negative ting men også posetive ting ,men det kommer skjeldent frem, vi lærer å leve i elendighet og vi "godtar " det .
Er ikke det litt feil ?
Jeg mener vi er her for å lære , elske og leve , med leve mener jeg både posetiv innsikt og negativ insikt ,ikke bare det negative .
Et par ordtak jeg liker er , man må ta det gode med det onde og en manns lykke er en annen mans ulykke . Jeg mener ikke at det burde være sånn men det er faktisk sånn det er .

Mvh Kira
Antall ord: 228

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links